Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua...Miks mun kulutus on näin paljon? 42m2 kaksio ja kulutus 240kwh/kk

Vierailija
06.02.2024 |

Asun siis 42m2 kerrostalokaksiossa.

Lämmitysmuotona kaukolämpö, taloyhtiö maksaa.

Ei ole lattialämmitystä.

Kuukausikulutus 240kwh

Sähköä kuluttavat laitteeni:

Jääkaappipakastin

Liesi ja uuni

Pyykinpesukone kerran tai kaksi viikossa.

Pöytätietokone

Valaistus

En ymmärrä miksi minulla on noin suuri kulutus...Neuvoja Mitä teen jotta saan kulutusta pienemmäksi?

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sun kuukausimaksu on euroissa? Mulla 70 neliön kolmio ja lasku oli tammikuulta 30.17 e. En omista tietokoneita, pelkästään puhelimen metrillä pärjään. Muuten samat aparaatit kuin sullakin.

Vierailija
42/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee 8kwh päivässä. Laske ensinnäkin jääkaapin kulutus. Jossain siellä kyllä lukee, kuinka paljon se kuluttaa. Samoin voi laskea tietokoneen kulutuksen sen mukaan mitä sitä käytät päivittäin. Ja miksei myös nuo muut laitteet. Näet pitääkö kulutus paikkansa vai onko joku juttu mistä et tiedä. 

Tekee 333w/h eli käytännössä ei juuri mitään, pakastin, jääkaappi käyvät 24/h...

Kylmälaite on viallinen jos käy 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neliöt ei vaikuta kaukolämpötalossa sähkönkulutukseen.

Ei niin. 15m2 yksiössä ja 200m2 kattohuoneistossa on yleensä saman verran valaisimia ja muita sähköä kuluttavia laitteita.

Vierailija
44/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.

Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?

Teetkö usein uuniruokaa? Onko jääkaappipakastin tosi vanha?

Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?

Miksi se kulutus talvella lisääntyisi jos asunnossa kaukolämpö.

Minulla oli lto:n esilämmitysvastus säädetty +15 asteeseen. Pakkasella lähti lämmittämään tuloilmaa sähköllä. Näkyi heti 10-15 euron nousuna sähkölaskussa/kk. Tiputin asetuksen +5 asteeseen.

+20 astetta on korvausilman lämpötila. Lämmöntalteenoton toimintaperiaate ei taida olla sinulle tuttu, mutta mieti nyt vähän aikaa sen nimeä, niin ehkä se siitä hahmottuu...

Vierailija
45/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen näitä sähkönhintojen räjähdyksiä, niin muutama vuosi takaperin sain uuden jääkaappipakastinlaitteen, niin laskut putosi n 75eurosta n 52 euroon. Että kyllä se vanha laite voi haukata yllättävänkin paljon. Mulla karkeasti n 100 kwh /kk

Vierailija
46/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon sun kuukausimaksu on euroissa? Mulla 70 neliön kolmio ja lasku oli tammikuulta 30.17 e. En omista tietokoneita, pelkästään puhelimen metrillä pärjään. Muuten samat aparaatit kuin sullakin.

Mulla 135m2 okt ja kuukausimaksu 3.5€/kk.

Toki sähkön hinta ja siirto päälle.

Vierailija
47/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tekee 8kwh päivässä. Laske ensinnäkin jääkaapin kulutus. Jossain siellä kyllä lukee, kuinka paljon se kuluttaa. Samoin voi laskea tietokoneen kulutuksen sen mukaan mitä sitä käytät päivittäin. Ja miksei myös nuo muut laitteet. Näet pitääkö kulutus paikkansa vai onko joku juttu mistä et tiedä. 

Tekee 333w/h eli käytännössä ei juuri mitään, pakastin, jääkaappi käyvät 24/h...

Kylmälaite on viallinen jos käy 24/7.

Aina kun katson jääkaappiin tai pakastimeen, siellä on valo päällä. Ei se tyhjästä synny se valo.

Vierailija
48/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmivesivaraaja? Lotraat suihkussa?

Kaukolämpö

Vierailija
49/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neliöt ei vaikuta kaukolämpötalossa sähkönkulutukseen.

Ei niin. 15m2 yksiössä ja 200m2 kattohuoneistossa on yleensä saman verran valaisimia ja muita sähköä kuluttavia laitteita.

Tuskin ne kaikki sähkölaitteet huutaa päällä koko ajan. Ledvalaisimet ei nykyään näy edes sähkönkulutuskäyrässä, vaikka ne olisi 200-neliön talossa joka huoneessa päällä.  Enemmän näkyy, kun keittää yhden kerran kuukaudessa vahingossa vedenkeittimellä täyden pannun vettä, vaikka tarvii vain kupillisen.

Vierailija
50/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja. 

Voi viŧun ää liö, KAUKOLÄMPÖTALO, KAUKOLÄMPÖ, KAUKOLÄMPÖ. YMMÄRRÄTKÖ. 

Vierailija
51/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa on ostaa parinkympin kulutusmittari ja mitata jääkaapin ym. kulutus erikseen?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/828932/Tarmo-Energiankulutusmit…

Vierailija
52/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isommassa kaksiossa talvikulutus usein reilu 200, eli ei tuo täysin poikkeuksellista ole.

Pöytäkone vielä läppäriä paljon enemmän sähköä. Onko koko ajan päällä vai ainoastaan tarvittaessa?

Teetkö usein uuniruokaa? Onko jääkaappipakastin tosi vanha?

Oman sähköyhtiön palvelusta saat tarkat graafit sähkönkulutuksesta tunneittain. Onko kulutus koko ajan tasaisen kovaa vai onko minä päivinä ja tunteina piikkejä? Mitä teit tuohon aikaan?

En tee uuniruokaa lähes ikinä.

Ranskalaisia kerran kahdessa viikossa. siinä se.

Talo rakennettu 2003, jääkaappipakastin ehkä yhtä vanha? en tiedä, olen asunut tässä 9 vuotta.

ap

Tässä se syyllinen on. Ikivanhat kodinkoneet. 

Vierailija
53/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmivesivaraaja? Lotraat suihkussa?

En lotraa, ei tietääkseni ole mitään varaajia.

ap

Vierailija
54/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 138 neliön kerrostalokämppä kaukolämmöllä, eikä mene tuollaista määrää sähköä. Tehokas pöytäkone on yleensä päällä klo 8-21 joka päivä, vaikka en koko aikaa käytäkään sitä. Ja saunakin on.

Vierailija
55/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret telkkarit kuluttavat sähköä tavallista enemmän.

Ja maksaa se pyykinpesukoneen, jos joka päivää pesee siinä pikkuhousut / treenivaatteet.

Sähköhella kuluttaa myös.

Vierailija
56/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lähistöllä telemastoa? 5g-säteilytys käyttää paljon sähköä, joten se lypsetään lähialueiden taloista. Yleensä jakaantuu niin monelle, että pientä lisää kulutuksessa ei huomaa.

Nyt ne lääkkeet on tainneet jäädä ottamatta

Vierailija
57/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on paljon, minulla 76 m2 rivarikolmio, kaukolämmössä, kulutuslasku 15-20 €/2 kk. Yhtään en säästä enkä katso mitä käytän ja milloin. En vaan jaksa välittää. 

Vierailija
58/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapin takaa kannattaa myös muistaa imuroida, kun sanovat sen vaikuttavat kulutukseen jos kovin pölyä kertynyt kuumentamaan laitetta.

Voisitko tulla nostamaan mun jääkaappipakastimeni pois kolostaan, että pääsen imuroimaan sen takaa!

Vierailija
59/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, oisko patterit täysillä? Mikään taloyhtiö ei maksa sun sähkölaskuja. 

Voi viŧun ää liö, KAUKOLÄMPÖTALO, KAUKOLÄMPÖ, KAUKOLÄMPÖ. YMMÄRRÄTKÖ. 

Ei nämä peruskoulunkeskeyttäjät mitään ymmärrä. Istuvat kalliin sähkön aikaan valot sammutettuina ja polttavat kynttilöitä, jotka maksaa monin verroin enemmän kuin mitä ledlamppu kuluttaisi.

Vierailija
60/163 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapin takaa kannattaa myös muistaa imuroida, kun sanovat sen vaikuttavat kulutukseen jos kovin pölyä kertynyt kuumentamaan laitetta.

Voisitko tulla nostamaan mun jääkaappipakastimeni pois kolostaan, että pääsen imuroimaan sen takaa!

Miksi se pitää nostaa sieltä? Onko se jossain montussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän