Eivätkö ihmiset ymmärrä, että ansiosidonnainen romuttui lähes täysin?
...jos hallituksen esitykset menevät läpi. Tosi monissa keskusteluissa uhotaan kuinka 'sitten jään kyllä ansiosidonnaiselle, jos tapahtuu sitä ja tätä'.
Ansiosidonnaista leikataan neljäsosalla alkuperäisestä miinus siitä vielä iso veroprosentti. Työttömyysturva siis heikkenee aivan valtavasti. Siksi mm. lakkoillaan.
Koko ajan työpaikkoja lähtee alta kun yritykset kaatuvat tai saneerataan. Työttömäksi voi jäädä ihan kuka tahansa. Kun työttömyysturvaa leikataan näin rajusti voi siitä työttömyyskuopasta ylös kömpiminen olla erittäin haastavaa tai mahdotonta, jos uuden työn löytyminen pitkittyykin.
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Siinä ansiosidonnaisessa on sellainen loukku, että varsinkin +50-vuotiaana saneerattu tyyppi viettää mielellään pari vuotta ns. ansaittua lomaa hyvällä korvauksella. Sen jälkeen työn saaminen on hankalaa. Eli ryhdytään odottelemaan eläkettä. Lapset on maailmalla, talo maksettu ja vähemmällä rahalla pärjää oikein hyvin.
Toisaalta rakennusalalla on paljon niitä kirvesmiehiä, jotka tekee hulluna duunia ja jää sitten tarkoituksella ansiosidonnaiselle. 10kk hyvällä korvauksella lomaa, eli pimeät bisnekset pyörimään tai jokin myyntiin tarkoitettu mökkiprojekti käyntiin. Sitten taas virallista työnsarkaa 10kk jne.
Ansiosidonnaisen muutoksilla pyritään tekemään hommasta reilumpaa kaikille.
Aiku viisasta. Parin lusmun perusteella teette päätökset. Entä me tuhannet ja tuhannet, akateemisetkin, jotka haluaisimme töihin?
nyt tuli eka porrastus. ei riitä kohta rahat jos ei saa töitä.
no kämppä myyntiin ja yhteiskunnan elätiksi vissii
Vierailija kirjoitti:
Ei liikuta minua mitenkään kun en aio jäädä työttömäksi.
Harva aikoo, mutta moni jää silti.
Vielä kun joku selkosuomella kertoisi miten ansiosidonnainen auttaa ihmistä työllistymään paremmin olisin kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liikuta minua mitenkään kun en aio jäädä työttömäksi.
Harva aikoo, mutta moni jää silti.
Tämäpä tämä. Näistä muutoksista iloitsevat ne, jotka eivät usko koskaan jäävänsä työttömiksi. Joka tapauksessa takataskussa on jo sen verran hilloa, ettei haittaa pitkään aikaan, vaikka jäisikin. Elämä kuitenkin on yllätyksiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun joku selkosuomella kertoisi miten ansiosidonnainen auttaa ihmistä työllistymään paremmin olisin kiitollinen.
Ansiosidonnaiden auttaa ihmistä pysymään elämän syrjässä kiinni kriisiaikoina. Maailmassa on paljon maita, joissa pätee se, että kaikki ovat kahden kuukauden päässä kadulla asumisesta.
tärkeintä on että rikkaat rikastuu ja muut köyhtyy
On kyllä kauheeta. Mulla oli varma työ ja olen aina ollut työelämässä. Nyt jäin sitten joulukuussa työttömäksi. Pari lasta ja asuntolaina on. Sain ensin 1200e kk käteen ja nyt seuraava tuki on ilmeisesti 1000e kk ja siitä se sitten vielä tippuu,oliko se puolen vuoden päästä lisää. Kämppä lähtee myyntiin ja joka päivä olen itkenyt. Ei kukaan halua palkata 46 vuotiasta jonka cv on yhtä sillisalaattia määräaikaisten töiden vuoksi. Minulla on 3 ammattia ja rahaa ei ole nyt opiskella uutta. Olen tehnyt valtavasti hakemuksia mutta en pääse edes haastatteluun. Karmea tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan SDP ylös :)
Luuletko ihan tosissaaan, että SDP palauttaisi muka ansiosidonnaisen ennalleen? Taidat olla hiukan naivi
Näytä mulle poliitikko, joka ei miettisi ensi sijassa omaa napaansa. Maksan sulle tonnin heti kun sellaisen jostain löydät
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kauheeta. Mulla oli varma työ ja olen aina ollut työelämässä. Nyt jäin sitten joulukuussa työttömäksi. Pari lasta ja asuntolaina on. Sain ensin 1200e kk käteen ja nyt seuraava tuki on ilmeisesti 1000e kk ja siitä se sitten vielä tippuu,oliko se puolen vuoden päästä lisää. Kämppä lähtee myyntiin ja joka päivä olen itkenyt. Ei kukaan halua palkata 46 vuotiasta jonka cv on yhtä sillisalaattia määräaikaisten töiden vuoksi. Minulla on 3 ammattia ja rahaa ei ole nyt opiskella uutta. Olen tehnyt valtavasti hakemuksia mutta en pääse edes haastatteluun. Karmea tilanne.
Soita ja laita sähköpostia. Yksikään firma ei palkkaa avoimen hakemuksen kautta
Siis, jos oikeasti haluat työllistyä. Valitettavasti jos olet käyttänyt yhteiskunnan varoja jo kolmeen eri ammattiin opiskellessa kertoo se sinusta aika paljon enemmän kuin silpputyö
Ennen ei kukaan hakenut töitä, ennen kuin oli ne asiosidonnaiset nosteltu loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiden auttaa ihmistä pysymään elämän syrjässä kiinni kriisiaikoina. Maailmassa on paljon maita, joissa pätee se, että kaikki ovat kahden kuukauden päässä kadulla asumisesta.
Mikä ihmeen kriisiaika. En ole koskaan saanut ansiosidonnaista enkä ole kadulla asunut. Kahden kuukauden viimeisistä palkoista osa laskettiin asumiskuluihin ennen kuin alkoi saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kriisiaika. En ole koskaan saanut ansiosidonnaista enkä ole kadulla asunut. Kahden kuukauden viimeisistä palkoista osa laskettiin asumiskuluihin ennen kuin alkoi saada toimeentulotukea.
Sosialisteilla on kriisiaika aina kun oma elämä pitäisi kustantaa itse. Loiset pilasivat ansiosidonnaisenkin.
Alle 1000€ käteen nyt työttömänä👍🏻viimeksi työttömänä 20v. sitten ja silloin jäi 1250€. Tämä aikana kun melkein kuka vaan voi jäädä työttömäksi. Paljonko hinnatkin ovat nousseet 20v? Varmaan tuplaantuneet. Mikä muu ryhmä on vedetty näin ahtaalle, miettikää.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kauheeta. Mulla oli varma työ ja olen aina ollut työelämässä. Nyt jäin sitten joulukuussa työttömäksi.
Miksi luulit työtäsi varmaksi?
Toivottavasti pian onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Kokeile työttömyyttä, niin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Alle 1000€ käteen nyt työttömänä👍🏻viimeksi työttömänä 20v. sitten ja silloin jäi 1250€. Tämä aikana kun melkein kuka vaan voi jäädä työttömäksi. Paljonko hinnatkin ovat nousseet 20v? Varmaan tuplaantuneet. Mikä muu ryhmä on vedetty näin ahtaalle, miettikää.
Tuo on totta. Myös matalapalkkaiset ja osa-aikaiset ovat pahassa pulassa.
Up