Eivätkö ihmiset ymmärrä, että ansiosidonnainen romuttui lähes täysin?
...jos hallituksen esitykset menevät läpi. Tosi monissa keskusteluissa uhotaan kuinka 'sitten jään kyllä ansiosidonnaiselle, jos tapahtuu sitä ja tätä'.
Ansiosidonnaista leikataan neljäsosalla alkuperäisestä miinus siitä vielä iso veroprosentti. Työttömyysturva siis heikkenee aivan valtavasti. Siksi mm. lakkoillaan.
Koko ajan työpaikkoja lähtee alta kun yritykset kaatuvat tai saneerataan. Työttömäksi voi jäädä ihan kuka tahansa. Kun työttömyysturvaa leikataan näin rajusti voi siitä työttömyyskuopasta ylös kömpiminen olla erittäin haastavaa tai mahdotonta, jos uuden työn löytyminen pitkittyykin.
Kommentit (946)
Mä ymmärrän mutta haluan myös lapsilleni tulevaisuuden jossa hekin voivat jotain tukia saada. Ei tää voi mennä niin että 1/3 kansasta elättää loppuja ja lainaa otetaan lapsillemme. Ajatelkaa oikeasti lasten tulevaisuutta ja lopettamaa poliittiset lakot !
Yhyy kohta joutuu tyytymään samaan kuin aina työpaikan kaffepöydässä haukkumani työttömät yhyy haluu työllisille oman työttömyyskorvauksen että voi hifistellä työnhaussa haluu yhyy
Vierailija kirjoitti:.
Montako uutta työpaikkaa tällä syntyy?
No montako työpaikkaa meinasit luoda ilman mitään muutoksia?
Et yhtään?
Eli muutosten jälkeen tilanne ei myöskään huonone siltä osin.
Tuskin niitä uusia työpaikkoja tänne kukaan pystyy luomaan. Tai pystyisi ehkä, mutta ei haluta. Kaikki vaan menisi toiselle töihin.
Ehkä tällä ei olekaan tarkoitus luoda työpaikkoja, vaan säästää niissä tajuttomissa sosiaalimenoissa, jotka on räjähtäneet taivaisiin viimeisten vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän mutta haluan myös lapsilleni tulevaisuuden jossa hekin voivat jotain tukia saada. Ei tää voi mennä niin että 1/3 kansasta elättää loppuja ja lainaa otetaan lapsillemme. Ajatelkaa oikeasti lasten tulevaisuutta ja lopettamaa poliittiset lakot !
No nimenomaan pitää mennä lakkoon, jos ajattelee yhtään lastensa tulevaisuutta.
Lähinnä kun tässä nyt ei voi ajatella vain omaa napaa. Siksi näitä uudistuksia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähtekää johonkin muuhun maahan jos suomen tarjoama ilmainen raha ei riitä.ei tiijä vaik jossai sais enmän ku makoilee sohvalla työttömänä.
Ironiasi ei oikeen pure. Älä huoli, kyllä meilläkin on kohta sama meininki, ettei kadulla uskalla kävellä puhumattakaan, että lapset kulkisivat yksin koulumatkat. Kun ei ole sosiaaliturvaa, ruuanhankintakeinot muuttuvat yhteiskuntarauhaa vaarantaviksi. Sitten ei ole kellään kivaa. Elämää panssariaitojen takana ja pelätä varjoaankin. Sitä se on jo tuossa naapurissakin saati sitten rapakon takana. Käypä katsomassa niitä kodittomien määriä. Minä kävin.
Sosiaaliturvaa ei ole kukaan viemässä,sitä vaan pienennetään..Nämä uhittelut lähinnä naurattaa,heti kun pitäisi ottaa enemmän vastuuta elämästään alkaa rikoksilla uhkailu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lopetetaan lakot ja kaikki tuet niin oppivat lapsesi selviytymään jo valmiiksi uudessa maailmassa. Sellaisessa jossa vain vahvat pärjäävät. Saat sinäkin sitten jännittää mihin osaan lapsesi onnistuvat pääsemään. Laitetaan pystyyn sellainen "vain vahvin selviytyy" yhteiskunta ja katsotaan?
Työttömyysturvan porrastaminen varmaan noususuhdanteen aikana toimii niin kuin hallitus on ajatellut, että ihmiset menevät nopeammin töihin. Mutta miten sitä nyt laskusuhdanteen aikana menee, kun ei ole töitä? Uusia konkursseja tulee jatkuvasti, irtisanotaan ja supistetaan.
Rakennusala esimerkiksi on aivan pysähtynyt, ei ole töitä. Eikä rakennusalan osaamisella voi noin vain 2 kk:ssa mennä töihin jollekin kokonaan toiselle alalle, kuten esim. hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lopetetaan lakot ja kaikki tuet niin oppivat lapsesi selviytymään jo valmiiksi uudessa maailmassa. Sellaisessa jossa vain vahvat pärjäävät. Saat sinäkin sitten jännittää mihin osaan lapsesi onnistuvat pääsemään. Laitetaan pystyyn sellainen "vain vahvin selviytyy" yhteiskunta ja katsotaan?
Ja sellaisia itkupotkuraivareita sitten siellä... 🙄
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sellaisia itkupotkuraivareita sitten siellä... 🙄
Ohis
Lähinnä seuraan huvittuneena ja vähän korostan joitakin seikkoja. Mitä sitä suotta raivoamaan idioottien kansallisessa mediassa 🤣🤣
Kyllä mä tuun yksin asuvana pärjäämään näiden leikkausten jälkeen kun olen tottunut koko elämäni elämään pienillä tuloilla ja säästäväisesti ja tiedän miten kelan kanssa toimitaan kuten varmasti muut pitkäaikaistyöttömät jotka osaa homman. Nämä muutokset osuukin pahiten parisuhteessa elävien ja parempi tuloisten lompakkoon jotka ovat tottuneet kuluttumaan ja luulevat etteivät voi jäädä työttömiksi tai joilla puolison tulot vaikuttaa tukien saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jo itketään taas tukien pienuutta.
joka viikkone itku virsi vaa jatkuu.
Jatkuu ja aiheesta. Miten luulet että työttömät ja sairaat pärjää kun Suomi on ollut vuodesta toiseen Eu:n huomautusten kohteena heikon sosiaaliturvan tason vuoksi, ja nyt ruoan hinta on noussut rytinällä?
Jos sulla ei ole mitään kosketuspintaa aiheeseen niin voit mennä puhumaan jostain mistä tiedät.
Muualla pärjätään vaikka ruoka on yhtä kallista ja tuet pienemmät,täällä osataan vain ulista ja vaatia.
Joo kyllä suomalaistenkin pitäisi ryhdistäytyä ja kuolla suoraselkäisesti pakkaseen kodittomana eikä ulista.
No ei ole kukaan hankeen kuollut ei täällä eikä muuallakaan,se on vain laiskojen kuvitelma .Missään muualla ei olla yhtä avuttomia kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lähtekää johonkin muuhun maahan jos suomen tarjoama ilmainen raha ei riitä.ei tiijä vaik jossai sais enmän ku makoilee sohvalla työttömänä.
Ironiasi ei oikeen pure. Älä huoli, kyllä meilläkin on kohta sama meininki, ettei kadulla uskalla kävellä puhumattakaan, että lapset kulkisivat yksin koulumatkat. Kun ei ole sosiaaliturvaa, ruuanhankintakeinot muuttuvat yhteiskuntarauhaa vaarantaviksi. Sitten ei ole kellään kivaa. Elämää panssariaitojen takana ja pelätä varjoaankin. Sitä se on jo tuossa naapurissakin saati sitten rapakon takana. Käypä katsomassa niitä kodittomien määriä. Minä kävin.
Sosiaaliturvaa ei ole kukaan viemässä,sitä vaan pienennetään..Nämä uhittelut lähinnä naurattaa,heti kun pitäisi ottaa enemmän vastuuta elämästään alkaa rikoksilla uhkailu.
Se ei ole uhkailua, että kertoo, mitä voi tapahtua kun töitä ei saa, asumiseen ja elämiseen ei riitä raha ja lapset kasvavat köyhyydessä. Lapsiperheköyhyys on jo nyt ihan älyttömän iso ongelma, saati kohta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvan porrastaminen varmaan noususuhdanteen aikana toimii niin kuin hallitus on ajatellut, että ihmiset menevät nopeammin töihin. Mutta miten sitä nyt laskusuhdanteen aikana menee, kun ei ole töitä? Uusia konkursseja tulee jatkuvasti, irtisanotaan ja supistetaan.
Rakennusala esimerkiksi on aivan pysähtynyt, ei ole töitä. Eikä rakennusalan osaamisella voi noin vain 2 kk:ssa mennä töihin jollekin kokonaan toiselle alalle, kuten esim. hoitoalalle.
Iso osa ihmisistä tulee toimeen ihan peruspäivärahallakin (600e), niin miten maailma nyt sitten kaatuu, jos tukea ei maksetakaan paria tonnia, vaan vain 1800 euroa?
Joskus aikanaan ansiosidonnainen oli 500 päivää ja kun työpäiviä on noin 250 vuodessa, niin pari vuotta juoksi tuet. Itse saisin lähes 3 tonnia ansiosidonnaista. Jos sitä maksettaisiin pari vuotta, niin aika pieni olisi kannustin eväänsä liikauttaa.
Olen saanut etuuksina opintotuet, aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan. Olen säästynyt työttömyydeltä. Mutta onhan nuo tuet sillä tavalla kyllä aika epätasa-arvoisia, että monet, jotka on pätkätöissä tai nollasopimuksella, ei koskaan voi saada samanlaisia etuja kuin vakitöissä olevat. Heitä on nykyään paljon, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Minusta olisi reilua että työttömyyskorvaus lähtisi pois liitoilta ja se maksettaisi Kelasta kuten muutkin tuet. Kaikki veronmaksajat sen rahoittamiseen kuitenkin käytännössä osallistuvat.
Todellakin on paljon tyyppejä, jotka "ketjuttaa" ansiosidonnaista, pääsevät tutulle tai muualle töihin muutamaks kk ja sit jää taas tyytyväisesti ansiosidonnaiselle lekotteleeen.. Samat tyypit tod näk haukkuva muita työttömiä köyhiä, jotka sitkuttelevat paljon pienemmällä rahalla ... Hehän ovat itse suuria veronmaksajia !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa ihmisistä tulee toimeen ihan peruspäivärahallakin (600e), niin miten maailma nyt sitten kaatuu, jos tukea ei maksetakaan paria tonnia, vaan vain 1800 euroa?
Joskus aikanaan ansiosidonnainen oli 500 päivää ja kun työpäiviä on noin 250 vuodessa, niin pari vuotta juoksi tuet. Itse saisin lähes 3 tonnia ansiosidonnaista. Jos sitä maksettaisiin pari vuotta, niin aika pieni olisi kannustin evääns
Aikas suuri palkka pitää olla, jotta korvaus on 3000 e/kk. Minulla on kaveri, joka oli töissä 7300 e/kk palkalla ja jäi syksyllä työttömäksi, juurikin rakennusalalta. Saa nyt noin 2700 e/kk korvausta. Brutto. Ja todellakin haluaa töihin. Työttömyyskorvaus on suhteessa pienempi, mitä isompi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikanaan ansiosidonnainen oli 500 päivää ja kun työpäiviä on noin 250 vuodessa, niin pari vuotta juoksi tuet. Itse saisin lähes 3 tonnia ansiosidonnaista. Jos sitä maksettaisiin pari vuotta, niin aika pieni olisi kannustin evääns
Kuukausipalkka pitää olla noin 8500 e, jotta saa lähes 3 tonnia ansiosidonnaista. Täällä laskuri: https://www.ytkkassa.fi/paivarahalaskuri/
Lisäksi siinä on ikävä puoli, että jos on alkuvuodesta ollut isot tulot, niin veroprosentti on progression vuoksi siltä loppuvuodelta melko korkea. Ei siitä siis käteen jää yhtä paljon kuin jäisi 3000 euron kk-palkasta.
Mutta ei välttämättä palkka sellaisesta uudesta työstä mihin voisi mennä, ellei entisen työn myötä tullut ansiosidonnainen muodostaisi kannustinloukkua.