Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko vanhempasi kotoosi hoitoon, jos he ei pärjää kotonaan tai heille ei ole palvelutalopaikkaa

Vierailija
03.02.2024 |

Mulla on just nyt tällainen tilanne.

Äiti oli muistisairaan isäni omaishoitaja kunnes halvaantui itse noin kuukausi sitten. Isä ei pärjää yhtään yksin.  

Kummallekaan ei löydy mitään paikkaa, ehkä jotain syksyllä naapurikunnasta 50 km päästä. 

Onkos kukaan joutunut tähän tilanteeseen? Mites pärjäät?

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäljellä on vain isä, aika vanha jo. En voisi ottaa meille, koska hänellä on kissa ja meillä koira. Lisäksi ei ole ylimääräistä huonettakaan. Molemmat asumme jo vuokralla, eivätkä tulot päätä huimaa. Joten pidetään peukkuja, että pärjää omillaan pitkään.

Vierailija
102/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Olen nähnyt lapsena, millaista muistisairaan vanhuksen hoitaminen kotona on, enkä lähde siihen ikinä. Puolison omaishoitajana korkeintaan sitten joskus.

Kuvaile millaista muistisairaan kotona hoitaminen oli. Mulla on se kohta edessä. 

Miten olet ajatellut nukkua? Moni muistisairas on levoton öisin. Hoitajat pääsevät työvuoronsa jälkeen kotiinsa nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. 

Terveydenhuollon on pakko järjestää paikka tuollaisessa tilanteessa. 

Jos otat heidät kotiisi ja alat omaishoitajaksi et ikinä sa heitä muualle

Missä utopiassa sä elät? Terveydenhuolto ei voi tehdä mitään. Ei ole resursseja, ei ole paikkoja. 

Kotona on huonokuntoisia vanhuksia, jotka on periaatteessa heitteillä. Kotihoito käy sen maksimit kolme kertaa, yöllä voi valvoa joku Turvatiimi niin, että tulee hälytys, jos oven avaa. Ja kaikesta veloitetaan. 

Kun meistä tulee vanhuksia, ei ole varmaan edes sitä kotihoitoa. Jokainen pärjätköön omillaan. 

Kyllä siinä tilanteessa on tehtävä harakiri tai jokin rikos, jotta pääsee vankilaan hoivaan.

Vierailija
104/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Olen nähnyt lapsena, millaista muistisairaan vanhuksen hoitaminen kotona on, enkä lähde siihen ikinä. Puolison omaishoitajana korkeintaan sitten joskus.

Kuvaile millaista muistisairaan kotona hoitaminen oli. Mulla on se kohta edessä. 

Miten olet ajatellut nukkua? Moni muistisairas on levoton öisin. Hoitajat pääsevät työvuoronsa jälkeen kotiinsa nukkumaan.

Öö unilääkkeet on keksitty. Mun alzheimer isälle annetaan iltaisin ja nukkuu hyvin yöt. Niinkuin me muutkin.

Vierailija
105/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palvelutaloon pääse halvaantuneet henkilöt tai dementikot, heille varataan paikka joko hoivakodista tai sote-alueen kriisipaikoilta, jos ei muuta paikkaa ole (joskus se saattaa olla terveyskeduksen vuodeosasto).

Palvelutalo on asumismuoto, jossa asukas maksaa kuukausivuokran, mutta ostaa oman tarpeen ja harkinnan mukaan esim ateriapalveluja ja siivouspalveluja. Siellä kuljetaan omaan kotiin omilla avaimilla ja asutaan hyvinkin itsenäisesti. Käydään yhteisillä retkillä ja muissa tapahtumissa, eletään kuin omassa kodissa kuitenkin niin että tarvittaessa apu on lähellä.

Hoivakoti on paikka, johon asiakas muuttaa, kun hän ei enää kykene selviytymään itsenäisesti hygieniastaan, ruokailustaan, lääkkeiden otosta jne. Näissä paikoissa osastojen ovet pidetään lukossa ja vain henkilökunta ja vierailevat omaiset voivat avata niitä osastojen ovia koodeilla.

Jos kerran ryhtyy jonkun henkilön omaishoitajaksi, voi samantien heittää pois toivon omaisen saamiseksi julkisen pitkäaikaishoidon piiriin. Usein sen julkisen hoitopaikan saa, kun se iäkäs omaishoitaja yllättäen menehtyy, ja kotoa löytyy dementoitunut hoidettava ja menehtynyt omahoitaja.

Halu hypätä parvekkeelta ei kuulu normaaliin vanhuuteen (jossain kommentissa tuolla ylempänä). Silloin on kysymyksessä psykogeriatrinen potilas, jonka hoito kuuluu psykogeriatriseen laitokseen, joita Suomessa on valitettavan vähän.

Vierailija
106/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi, koska asun ulkomailla.

Sama täällä. Asunut jo vuosikymmeniä ulkomailla. Sairausvakuutus on asuinmaassani vakuutuspohjainen. 

Vierailija
107/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö unilääkkeet on keksitty. Mun alzheimer isälle annetaan iltaisin ja nukkuu hyvin yöt. Niinkuin me muutkin.

Ne ei sovi kaikille.

Vierailija
108/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset voivat myydä kotinsa, muuttaa vuokralle ja käyttää rahat yksityisen kotihoidon ostamiseen.

Miten ne muistihöppänät ja fyysisesti hauraat tuommoista tekee? Maitoa ja puurohiutaleita kun ostavat, niin joskus onnistuu ja toisinaan ei.

Lapsuuden naapurinemäntä oli monta vuotta tk:n vuodeosastolla, ja perikunta myi talon sillä aikaa.

Mummolla oli muisti mennyt. Kai he toimivat edunvalvojina.

Vierailija
109/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin. Jaksoin 17 vuotta.

Oliko muistisairas? Hoidin 4 vrk muistisairasta anoppia meillä ja valvoin läes koko ajan. Hän hiippaili yökaudet ja " järjesteli" paikkoja. Ilkeili, kuten on aina  ilkeillyt.

Pääsi hoivakotiin, kun omassa kodissa ei pärjännyt viidellä kotihoitaja käynnillä päivässä. Hoivakodissa ei kai muista mitään, mutta joskus käydessäni muistaa katsoa minua kuin halpaa makkaraa. Poikansa muistaa ilmeisesti.

Vierailija
110/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen itse vakavan sairauden takia hoidoissa ja mulla on alaikäisen yksinhuoltajuus. Ihan riittävästi mun lautasella siis muutenkin. Isäni on äidin omaishoitaja, äitini tarvitsee fyysisesti vahvan omaishoitajan. He asuvat kaukana eli mitään kauppa-apua minusta ei saisikaan. 

Isäni puolesta voisin puhelin- ja paperiasioita hoitaa, jos hän joskus tarvitsisi. Siinä kaikki.

Vierailija
111/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuossa aiemmin kerroin 4 vrk:n hoitorupeamasta. Toki itse olin yli 70 v ja  erilaista kremppaa paljon ja mies on ihan käsi kaikissa kotihommissa. Työelämän aikana en olisi millään voinut hoitaa, sillä jouduin olemaan paljon öitäkin töissä ja kuka hoidokkia vahtii työpäivien aikana

Älkää hyvät ihmiset ryhtykö siihen ellei ole varaa esim kotiapulaiseen.

T. Hoitsu evp

Vierailija
112/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei sovi kaikille.

Älä viitsi. On olemassa myös rauhoittavia. Toi on turhaa lietsomista.

Vierailija
113/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ilman muuta, äitiäni en todellakaan.

Vierailija
114/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei sovi kaikille.

Älä viitsi. On olemassa myös rauhoittavia. Toi on turhaa

Nuo lääkkeet toimii joillakin siten, että he jatkavat hönttäämistä ihan samalla tavalla ja lääkkeet saavat heidät vain kaatuilemaan. Olen hoitaja, joten tiedän kyllä, mistä puhun.

Vierailija
115/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. 

Terveydenhuollon on pakko järjestää paikka tuollaisessa tilanteessa. 

Jos otat heidät kotiisi ja alat omaishoitajaksi et ikinä sa heitä muualle

Terveydenhuolto ei järjestä mitään paikkoja, hoivakodit kuuluvat sosiaalihuollon piiriin. Ja mitään paikkaahan ei voi järjestää jos vapaita paikkoja ei kerta kaikkiaan ole. 

Kunta ostaa sitten viereisestä kunnasta tai yksityiseltä niitä paikkoja, jos ei itsellä ole. Kunta hankkii yksityisen palveluntarjoajan omaan kuntaansa järjestämään niitä palveluita, jos ei paikkoja ole. Siihen menee toki aikaa, jos ja kun ensin kilpailutetaan ja jos yksityisellä palveluntarjoalla ei vielä ole edes toimintatiloja kunnassa. 

Ei ne tietenkään mielellään osta. Ja ensin sanotaan että ei oo voivoi, ja levitellään käsiä, kun moni jättää asian sitten siihen. 

Vierailija
116/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset voivat myydä kotinsa, muuttaa vuokralle ja käyttää rahat yksityisen kotihoidon ostamiseen.

Miten ne muistihöppänät ja fyysisesti hauraat tuommoista tekee? Maitoa ja puurohiutaleita kun ostavat, niin joskus onnistuu ja toisinaan ei.

Lapsuuden naapurinemäntä oli monta vuotta tk:n vuodeosastolla, ja perikunta myi talon sillä aikaa.

Mummolla oli muisti mennyt. Kai he toimivat edunvalvojina.

Lääkäriltä oli lausunto mummon tilasta. Lausunto  toimitettiin maistraattiin. Myynnistä ja myyntihinnasta vielä erillinen ilmoitus maistraattiin, joka on nykyään DVV. Maistraattiin sitten hyväksyi kaupan.

Vierailija
117/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota koskaan. Äitini ei milloinkaan koskenut minua, kun olin lapsi. En pystyisi hoitamaan häntä. 

Vierailija
118/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hoitaa jo lähes kuollutta vanhusta? Jos vanhus on jo hyvin huonossa kunnossa, on parempi elää omaa elämäänsä. Miksi pitäisi uhrata se ainoa oma elämä? 

Vierailija
119/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vautsi sellainen ketju sitten. Ja lisää veroja vaan, koska kukaan ei tarvi niin ja niin paljon. No ei varmaan tarvikkaan, jos ei ole 

a.) yhtään lasta

b.) vanhemmat on viety kunnan laitokseen

Ihmiset kuluttaa, että nämä varmaan selittää nää jauhannat rikkaista. Joo en tiedä vastasinko kysymykseen, mutta ketju oli silmiä avaava. Tällainen on siis Suomi.

Vierailija
120/184 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tuohon että se on kuin taaperon vahtimista 24/7. Ei voi jättää kotiin yksin, ei voi jättää autoon odottamaan kauppareissun ajaksi, ei voi antaa tehdä mitään missä satuttaa. Täytyy auttaa vessassa, pyyhitään pylly, vaipatetaan, pukemisessa, peseytymisessä, alapääpesuista alkaen. Kaikessa. Olet todellakin kiinni 24/7. Et pääse mihinkään, ellei muistisairaalla ole joku vahti. Et voi jättää esim lukitun oven taakse kun käyt itse asioilla. 

Taaperon sentään saa päiväkotiin, ja se taapero kasvaa, muistisairas vain taantuu, hoitamisesta tulee rankempaa koko ajan. 

Muistisairaat on sekavampia iltaisin (ns auringonlaskuilmiö) ja vaeltavat öisin. Osa muistisairaista muuttuu persoonaltaan. Voi olla hirveän ilkeitä, voi olla väkivaltaisia. Voivat syödä mitä vaan, kasveja esim. Voivat tuhria, omia ulosteita sieltä vaipoista kaivetaan ja pyyhitään seiniin. 

Kuka kirjoitti, että "mulla on se kohta edessä"? Tiedätkö varmasti mihin olet ryhtymässä?

Lievä "höpsähtänyt" varmaan menee kotihoidossa, jos muistisairas sentään muistaa missä ylipäätään on, eikä yritä lähteä "omaan kotiin" heti kun silmä välttää, eikä ole vaaraksi itselleen.

Mutta se vaihe kun ei enää muista missä on, se tulee muistisairaudessa kyllä tosi varhain, eikä sellaista ihmistä voi enää jättää vahtimatta uuteen ympäristöön. Ei vaan voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän