Miten viisikymppinen nainen voi laihtua?
Kommentit (138)
Harva hoikka ihminen on tosi lihaksikas...
Syöt vain vähemmän, se on just niin simppeliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko oikea tarve laihtua? Ei keski-iässä tarvitse olla nuoren tytön mitoissa.
Itseasiassa vielä tärkeämpää olla hoikka mitä vanhemmaksi tulee, riskit sairastua kasvaa vanhetessa.
Itseasiassa näin ei ole.
"Kun ikäihminen laihtuu, hän laihtuu aina myös lihaksista. Kun lihakset heikkenevät, sattuu helpommin kaatumisia. Liikkumista aletaan herkästi varoa ja lihakset surkastuvat entisestään. Tämä voi johtaa raihnaisuuteen.
Aikuisen normaali painoindeksi on 18,5 25, mutta ikääntyneillä se on 23 - 28. Jos ikääntynyt on esimerkiksi 170 senttimetriä pitkä, hän voi olla yhdeksän kiloa painavampi kuin nuorempi henkilö ennen kuin ylipainon raja tulee vastaan, toteaa professori Pertti Mustajoki." ET-lehti v. 2017
Tai mikä nyt on hoikka kenenkin mielestä...
Vierailija kirjoitti:
Kevennä liikkumista! Se on erittäin tärkeää, koska vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei ole enää estrogeeniä, joka auttaisi palautumaan ja toipumaan kovista tai edes keskikovista treeneistä. Jos treenaat kovaa, etkä palaudu, elimistö tulkitsee tämän stressiksi, joka johtaa stressihormonipitoisuuden nousuun. Stressihormonin nousu johtaa lihomiseen.
Syö siis kevyesti, ehkä jokin 1300-1500 kcl / pvä kala-kasvispainotteisesti. Opettele tekemään sokerittomia herkkuja itse, kun haluat herkutella. Juo riittävästi vettä. Liiku kevyesti, esim. kävely, jooga, pilates, pari kertaa viikossa kevyt punttitreeni. Muista myös lepo ja lihashuolto.
Mitä oikein selität??? Kyllä vaihdevuosi-ikäinenkin palautuu kovastakin treenistä, kun vain malttaa pitää lepopäiviä. Itse olen 53 v ja harrastan kolme kertaa viikossa rankkaa, crossfit-tyyppistä toiminnallista treeniä. Välipäivinä joogaa, kävelyä, uintia jne. Lihakset erottuvat (jopa sixpack löytyy!), eikä ole paino-ongelmia. Toki syönkin pääsääntöisesti terveellisesti, kuitenkin myös herkuttelu on sallittus silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Harva hoikka ihminen on tosi lihaksikas...
Päinvastoin.
Mun isäni painoi 60kg ja oli pelkkää tiukkaa lihasta, ultrajuoksijaystäväni samoin 75kg. Ei tietenkään mitään pumpattuja pallolihaksia vaan kauniit ja sopusuhtaiset.
Itse olen ollut lihaksikkaimmillani 55 kiloisena, sellainen haba ette jakut ja paidat mahtuneet päälle:) No ruumiillista työtä tein silloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mkä tässä on niin vaikea ymmärtää ihmisillä, yhä vieläkin? Paino tippuu kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Vähennät vain ruokaa sitä mukaa, että alat laihtumaan. Paljoa yksinkertaisempaa asiaa ei maailmassa taida olla.
Vaan kun näin se ei ole vanhemmiten. Tietysti kun syöt 500 kcal / päivä viikkokausia niin kyllä siinä lihaksetkin häviää.
Ei ne lihakset siitä mihinkään häviä paitsi jos makaa vaan päivätpitkät mutta silloin niitä ei ole ollut alkujansakaan.
Tässä ei taida tietosi olla ajan tasalla. Googlailepa vähän.
Nyt oli kyse laihtumisesta eikä salikörmyn lihasten katoamisesta. Olen laihduttanut
Lihaksia on muillakin kuin salikörmyillä. Jos kävelet istut ja liikut muutenkin sinulla ON lihaksia.
Lainaus: Kertoisitko meille tietämättömille, miten ruuansulatus on erilainen vaihdevuosi-ikäisellä kuin muilla?
Kommentti:
Olen eri, mutta tässä nyt muutama tutkimustietoon perustuva syy.
- Hormonitoiminta ei tue lihasmassan pysymistä tai kasvattamista, jolloin lihakset helposti vähentyvät, vaikka liikkuisi yhtä paljon (tämän vastakohta on dopingissa käytetyt sukuhormonit, jotka tunnetusti kasvattavat lihaksia. Vaihdevuosissa käy siis tasan päin vastoin, mäiden lihaksia kasvattavien hormonien tuotanto hiipuu)
- Pienemmällä lihasmassalla kulutus vähenee. Lihas korvautuu helposti rasvalla.
- Vaihdevuosiin liittyy nivelkipuja ja huonosti nukkumista, niin liikunta ei edes aina onnistu entiseen malliin
- Keski-ikäisen suolistobakteerit tukevat energian talteenottoa tutkitusti tehokkaammin kuin nuoren ihmisen. Samasta ateriasta voi siis tulla enemmän energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalia ja makkara
Kaali ei sovi makkaran kanssa.
Nimenomaan nuo kaksi sopii hyvin yhteen. Tosin tuossa ei taidettu tarkoittaa kaalia.
Olen onnistunut laihtumaan nyt, kun aloin syödä vain lounaaksi aamupalan ja sitten kunnonruuan illalla, välillä välipalaksi banaani tai jugurtti iltapäivällä. Jätin pois kaiken muun. Hyvä puoli on, ettei tarvitse ostaa niin paljon ruokaakaan kaupasta. Ennen söin yksinkertaisesti liikaa. Nyt vanhana ei voi enää syödä yhtä paljon kuin nuorempana, tai lihoo.
N50+
10 000 askelta päivässä. Säässä kuin säässä (osta hyvät varusteet), joka päivä. (Kuntosali -hyi!) Kuuntele vaikka äänikirjoja tai musaa, jos on tylsää.
Tee itse ruoka hyvälaatuisista aineksista -tiedät mitä syöt.
Ei mitään kukkakaalidiettejä tai vihanneskeittoja kausijuureksista. (Hyi.)
Yleensä ihmisillä on se YKSI herkku, jonka takia paino nousee. Minulla se oli juusto.
Huomatkaa ihmiset että meitä on monenlaisia. Ei kaikille sovi samat jutut. Ihan turhaan sätitte toisiannne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevennä liikkumista! Se on erittäin tärkeää, koska vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei ole enää estrogeeniä, joka auttaisi palautumaan ja toipumaan kovista tai edes keskikovista treeneistä. Jos treenaat kovaa, etkä palaudu, elimistö tulkitsee tämän stressiksi, joka johtaa stressihormonipitoisuuden nousuun. Stressihormonin nousu johtaa lihomiseen.
Syö siis kevyesti, ehkä jokin 1300-1500 kcl / pvä kala-kasvispainotteisesti. Opettele tekemään sokerittomia herkkuja itse, kun haluat herkutella. Juo riittävästi vettä. Liiku kevyesti, esim. kävely, jooga, pilates, pari kertaa viikossa kevyt punttitreeni. Muista myös lepo ja lihashuolto.
Mitä oikein selität??? Kyllä vaihdevuosi-ikäinenkin palautuu kovastakin treenistä, kun vain malttaa pitää lepopäiviä. Itse olen 53 v ja harrastan kolme kertaa viikossa rankkaa, crossfit-tyyppistä toiminnallista treeniä. Välipäivinä joo
Ei palaudu yhtä hyvin kuin nuorempi. Estrogeeni edistää palautumista ja estrogeeni vähenee rajusti vaihdevuosissa. Tämä on fakta, jota ei kenenkään yksilön crossfit-harräastus kumoa.
Vierailija kirjoitti:
10 000 askelta päivässä. Säässä kuin säässä (osta hyvät varusteet), joka päivä. (Kuntosali -hyi!) Kuuntele vaikka äänikirjoja tai musaa, jos on tylsää.
Tee itse ruoka hyvälaatuisista aineksista -tiedät mitä syöt.
Ei mitään kukkakaalidiettejä tai vihanneskeittoja kausijuureksista. (Hyi.)
Yleensä ihmisillä on se YKSI herkku, jonka takia paino nousee. Minulla se oli juusto.
Paras tapa varmistaa riittävät askelmäärät on ottaa keskikokoinen, aktiivinen koira. Jos siis muuten voi, ja jos tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa ihmiset että meitä on monenlaisia. Ei kaikille sovi samat jutut. Ihan turhaan sätitte toisiannne.
Kaikille sopii luontainen ruokavalio. Se että syö vastoin parempaa tietämystä ihmisen fysiologian ja geeniperimän vastaista ruokaa on juuri sairauksien ja lihavuuden lähde.
Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa ja kasvikunnan tuotteet eivät siihen kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Kertoisitko meille tietämättömille, miten ruuansulatus on erilainen vaihdevuosi-ikäisellä kuin muilla?
Kommentti:
Olen eri, mutta tässä nyt muutama tutkimustietoon perustuva syy.
- Hormonitoiminta ei tue lihasmassan pysymistä tai kasvattamista, jolloin lihakset helposti vähentyvät, vaikka liikkuisi yhtä paljon (tämän vastakohta on dopingissa käytetyt sukuhormonit, jotka tunnetusti kasvattavat lihaksia. Vaihdevuosissa käy siis tasan päin vastoin, mäiden lihaksia kasvattavien hormonien tuotanto hiipuu)
- Pienemmällä lihasmassalla kulutus vähenee. Lihas korvautuu helposti rasvalla.
- Vaihdevuosiin liittyy nivelkipuja ja huonosti nukkumista, niin liikunta ei edes aina onnistu entiseen malliin
- Keski-ikäisen suolistobakteerit tukevat energian talteenottoa tutkitusti tehokkaammin kuin nuoren ihmisen. Samasta ateriasta voi siis tulla enemmän energiaa.
juuri näin.
Kannattaa kokeilla pätkäpaastoa, 16:8. Eli syöt kaikki päivän ruoat 8 tunnin aikana, esim. aikavälillä klo. 10-18,11-19 tai 12-20. Tämä oikeasti toimii. Itse olen laihtunut normaalipainossa tällä tyylillä muutaman viikon aikana 4kg, josta osa nestettä tietysti, mutta en kyllä pistä pahakseni, sen verran turvotusta ollut joulun jälkeen. Mutta erittäin lupaavalta vaikuttaa. Ja tää on itselleni ainaki ollut helppoa siksi kun ei ole tarvinnut kytätä ruokia, toki herkut olen jättänyt minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Alko pois niin lähtee painoa kummasti
Ei ole lähtenyt vaikka alko on nolla ja herkut ihan minimissä. Lihominen kyllä loppui. Mutta miten saada ne tulleet kilot pois? Ennen tosiaan auttoi ruokavalion terveellistäminen tiputtamaan kiloja, enää ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sopii luontainen ruokavalio. Se että syö vastoin parempaa tietämystä ihmisen fysiologian ja geeniperimän vastaista ruokaa on juuri sairauksien ja lihavuuden lähde.
Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontaista ravintoa ja kasvikunnan tuotteet eivät siihen kuulu.
Siellä se varsinainen besserwisser kirjoittelee...
Nyt oli kyse laihtumisesta eikä salikörmyn lihasten katoamisesta. Olen laihduttanut useamman kerran elämässä ja ihan normaalisti ihminen elää pienemmälläkin energiamäärällä jota laihtumiseen tarvitsee. Lihaksia hoidetaan siellä salilla jos niistä välittää.