Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten viisikymppinen nainen voi laihtua?

Vierailija
02.02.2024 |

Mikään vanha konsti ei toimi. 

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on myrkkyä.

Vierailija
22/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Mun olisi pakko saada 10kg pois mutta nyt olen syönyt 4 vkoa 800-1100kcal/päivä (viikonloppuna 1300kcal) ja olen laihtunut 200g!

Säästöliekistä on turha tulla mainitsemaan koska niin kauan kun elimistössä on varaa laihtua ei säästöliekkiä tule. Lisäksi syön monipuolista oikeaa ruokaa enkä yritä huijata elimistöä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavoin kuin minkä muun ikäinenkin. 

Itseasiassa vaihdevuosi-ikäiseen naiseen ei toimi samat keinot kuin nuorempaan. 

Täällä jo aiemmin mainuttu voimaharjoittelu on viisikymppiselle erityisen tärkeää, ei vaan laihdutuksen vaan ylipäätään lihasten säilyvyyden ja vanhuusiän liikkuvuuden kannalta.

Mulle on toiminut:

-3 ateriaa päivässä, ei välipaloja, 

-Vähintään 12 tuntia illan viimeisen aterian ja aamiaisen välillä

-Ei ikinä mitään makeaa (edes hedelmiä) tyhjään vatsaan tai vaan aina aterian päätteeksi.

-Lisää kasviksia joka aterialle

-Liikuntaa viidesti viikossa, kaksi aerobista, loput esim punttitreeniä, joogaa tai vaikkapa barrea. Treenikertojen pituus vaihtelee vartista tuntiin.

-20kg viimeisen vuoden aikana näilla keinoilla.

N52

Vierailija
24/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salitreeni voi auttaa. 

Vierailija
25/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jo aiemmin mainuttu voimaharjoittelu on viisikymppiselle erityisen tärkeää, ei vaan laihdutuksen vaan ylipäätään lihasten säilyvyyden ja vanhuusiän liikkuvuuden kannalta.

Mulle on toiminut:

-Ei ikinä mitään makeaa (edes hedelmiä) tyhjään vatsaan tai vaan aina aterian päätteeksi.

-Liikuntaa viidesti viikossa, kaksi aerobista, loput esim punttitreeniä, joogaa tai vaikkapa barrea. Treenikertojen pituus vaihtelee vartista tuntiin.

-20kg viimeisen vuoden aikana näilla keinoilla.

Kertoisitko meille tietämättömille, miten ruuansulatus on erilainen vaihdevuosi-ikäisellä kuin muilla?

Vierailija
26/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1300 kcal/vrk, -10 kg tammikuussa. N49

ja +12 kg vuoden kuluttua. Fakta.

Vierailija
27/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin muutkin

Vierailija
28/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin 65 -vuotiaana 17 kiloa pätkäpaastolla, jota jatkan lopun elämääni. Syön vain klo 9-16 välillä, yöpaasto on pitkä 17 tuntia. Syön mitä mieli tekee, mutta juon vain kahvia ja vettä. Suklaata ja pullaakin kahvin kanssa joskus. Paljon perunaa, porkkanaa, kanaa, kauraa. En pysty liikkumaan yhtään sairauteni vuoksi.

Vierailija
29/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi pitäisi minimoida.

Unen laatuun pitäisi vaikuttaa.

Vältä liiallista sokerin ja suolan saamista.

Ei prosessoitua ruokaa. Mitä puhtaampaa ruokaa sen parempi.

Kasvata lihasmassaa.

Vierailija
30/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on toiminut:

Itselläni ongelma vaihdevuosi-iässä laihduttaessa on, että jos vedän dietin liian tiukalla tai kuntoilen liikaa laihduttaessani, kehon vointi romahtaa viikossa. Vielä pari vuotta sitten pystyin laihduttamaan tiukalla dieetillä liikkumalla kilon viikkotahtia kuukausikaupalla. Joten nyt joutuu valitsemaan kevyemmän elämäntapamuutoksen noin kilon kuukausipudotuksella.

Vierailija
31/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei. Fakta.

Vierailija
32/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin muutkin. Minä olen 49, ja laihdutin viime vuonna 28 kg, vielä olisi parikymmentä kiloa matkaa tavoitteeseen. Kirjaan syömiseni Fatsecret sovellukseen ja se laskee kalorit. Rajoitin alkuun kalorit 1800 kcal:iin, sitten kun sillä laihtui enää hitaasti, 1500 kcal:iin. Arkiliikuntaa kummempaa liikuntaa en harrasta, enkä ole jättänyt mitään pois ruokavaliosta, en pätkäpaastoa, karppaa tms. Painoa lähtee tasaisesti ja hyvin. Alkuun lähti kilon verran viikossa, nyt 1500 kcal:illä noin 0,7 kg viikossa. 

Yksi juttu minkä olen huomannut on, että jos haluaa pitää rentoja päiviä ilman kalorinlaskentaa, niitä voi pitää korkeintaan kerran kuussa tai ei laihdu. Minä joskus aiemmin tein virheen, että ajattelin että voin vain arkena laihduttaa, mutta viikonloppuna ottaa rennosti. Enkä laihtunut. Nyt kun olen seurannut tarkemmin päivittäin painonkehitystä Happy Scale-sovelluksella, niin olen huomannut että 1 aika kohtuullinenkin poikkeus aiheuttaa 10 päivän pysähdyksen painonlaskuun, vasta 10-11. päivänä olen samassa painossa kuin ennen suunniteltua tai suunnittelematonta 1 päivän repsahdusta. Viimeinen tällainen oli 4 isoa kaljaa ja keksejä jonkin verran, ei siis kaloreita edes ihan valtavasti, mutta 10 päivää se kesti palata taas laihtumiseen. Joulun jälkeen, jolloin söin jouluruokia jouluaattona ja joulupäivänä kaloreita laskematta, meni yli 2 viikkoa päästä taas joulua edeltävään painoon.

Vierailija
33/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevennä liikkumista! Se on erittäin tärkeää, koska vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei ole enää estrogeeniä, joka auttaisi palautumaan ja toipumaan kovista tai edes keskikovista treeneistä. Jos treenaat kovaa, etkä palaudu, elimistö tulkitsee tämän stressiksi, joka johtaa stressihormonipitoisuuden nousuun. Stressihormonin nousu johtaa lihomiseen.

Syö siis kevyesti, ehkä jokin 1300-1500 kcl / pvä kala-kasvispainotteisesti. Opettele tekemään sokerittomia herkkuja itse, kun haluat herkutella. Juo riittävästi vettä. Liiku kevyesti, esim. kävely, jooga, pilates, pari kertaa viikossa kevyt punttitreeni. Muista myös lepo ja lihashuolto.

Vierailija
34/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2 kt/ vk PT-saliträäkillä en laihtunut kuin n 3-4 kg. Ja tein hulluna töitä. Rasva paloi kyllä mutta lihakset kasvoi joten paino ei laskenut. Olin varmaan vähän soukempi mutta en paljoa. Eli vaatteita ei tarvinnut pienentää. Olin silloin n 55 vuotias.

Se paino ei vaan laske tässä iässä helposti kun AINEENVAIHDUNTA on hitaampaa.

JA kun lopetin salivuort paino nousi nopeasti. En käytä sokeria paljoa ja alkoa vain  n. kerran parissa kuussa.

Vaihdevuosien jälkeen paino ei vain tahdo laskea.

Vierailija
35/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin alkoholi, sokeri ja vehnä pois. 

Vierailija
36/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei. Fakta.

See you later!

Vierailija
37/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa. Oikea ruokavalio, oikea aterian annoskoko ja riittävästi liikuntaa. Mä olen laihtunut. Joskus voi herkutella.

54v.

Vierailija
38/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalia ja makkara

Kaali ei sovi makkaran kanssa.

Vierailija
39/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mkä tässä on niin vaikea ymmärtää ihmisillä, yhä vieläkin? Paino tippuu kun syö vähemmän mitä kuluttaa. Vähennät vain ruokaa sitä mukaa, että alat laihtumaan. Paljoa yksinkertaisempaa asiaa ei maailmassa taida olla. 

Vierailija
40/138 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vuoden 2 kt/ vk PT-saliträäkillä en laihtunut kuin n 3-4 kg. Ja tein hulluna töitä. Rasva paloi kyllä mutta lihakset kasvoi joten paino ei laskenut. Olin varmaan vähän soukempi mutta en paljoa. Eli vaatteita ei tarvinnut pienentää. Olin silloin n 55 vuotias.

Se paino ei vaan laske tässä iässä helposti kun AINEENVAIHDUNTA on hitaampaa.

JA kun lopetin salivuort paino nousi nopeasti. En käytä sokeria paljoa ja alkoa vain  n. kerran parissa kuussa.

Vaihdevuosien jälkeen paino ei vain tahdo laskea.

AP täällä vielä ... sen verran lisään että painoni oli n 78 kg ja halusin -10 kg. Kehon rasvapitoisuus  29% eli ei mitään -30 kg ylipainoa. Mutta BMI oli 30. Olen lyhyt.

Luultavasti jotain 20-40 kg ylipainosta lähtee helpommin se 10 kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän