Miten ansiosidonnaisen lapsikorotuksen poisto lisää minun työllisyyttäni..............
olen 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Olen yli 50-vuotias, olen hakenut AKTIIVISESTI töitä vuoden, eli olen ollut vuoden työttömänä. Haluan töihin, miksi minua ei palkata, ikäni estää sen. Miten tuo lapsikorotuksen poisto auttaa minun työllisyyttäni, ei mitenkään, mutta minulta lähtee ruokarahaa 124 eur kuukaudessa pois. Äänestin Perussuomalaisia, olen pettynyt. Tiedän että muutoksia pitää tehdä, mutta mielestäni yksinhuoltajilta ei olisi saanut leikata tuota ansiosidonnaisen lapsikorotusta. Minulla ei ole puolisoa, eikä miesystävää, olen yksin ja maksan kaiken yksin.
Kommentit (253)
En ole kelle vastasit, mutta eikö tosiaan ollut niin, että asiosidonnainen maksetaan veroista lähes yksinomaan?
Saat sitä vain jos kuulut liittoon tai YTK:hon, moni nuori ei tätä tiedä, joten jäävät ilman, olen tätä yrittänyt opettaa, korona-aikaan oli juuri tästä paljon.
Silti kaikki maksavat näitä maksuja, mistä ansiosidonnainen rahoitetaan, mutta vain osa saa sen.
Jotain pitäisi tosiaan tehdä, ehkä ei kokonaan lopettaa, mutta hyvä pointti tuo, ihan samalla lailla ansiosidonnainen on muitten rahoilla "loisimista" kuin mikä tahansa muu tuki.
Ei ne ansiosidonnaisella olevat mitään parempia työttömiä ole.
Lapsikorotusten poistolla ajatellaan, että pienempikin palkka riittäisi?
Ei oikeasti ole ymmärrystä siihen, että niitä töitä ei kaikille riitä.
Työstä ei mielestäni tule kannattavaa vain, että siitä saa enemmän palkkaa kuin tukia, vaan sillä pitää myös elää.
Somaliyhteisöissä on ollut trendi asua kirjoilla erikseen puolisosta ja nauttia korkeampia tukia . Ihan hyvä jos tämä kikkailu ei jatkossa kannata .
Kurjaa on että rehelliset kärsii tästä .
Ei koske vain yksinhuoltajia.
Jos puoliso on työtön, lapsikorotukset jää pois, toisen palkalla on elätettävä koko perhe. Se 500-600 euroa yhden aikuisen menoihin ei riitä, eli työssäkäyvä joutuu työttömyyden ajan taloudellisesti yksinhuoltajaksi lapsilleen ja lisäksi elättämään puolisonsa suurilta osin.
Tulee varmaan eroja ja "eroja".
Mutta ainakin omassa lähipiirissä tätä pohditaan ja monet säästävät normaalia enemmän mahdollisen työttömyyden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Persujen äänestäjät harvoin ajattelee asioita pidemmälle. Sentään bensa halpeni 4snt/l
viher vassujen äänestäjät havoin ajattelee asioita pidemmälle bensan hinta kävi tyttö hallituksen aikoihin melkein 3e litra oliko 2.70e moni ei viitiny töihin lähteä pidempää matkaa koska pieni palkka olisi mennyt bensaan tukia he nostivat pariin otteeseen. niin minäki jäin kotia tukia nostelee niin eli taloudellisesti yhtä hyvin.
ansiosidonnainen paha.mut tapatyöttömän useat tuet työmarkkinatuki asumistuki toimeentulotuki on sit vissiin ihan jees ei lopu päivät koskaan eikä tartte sohvalta nousta saadakseen niinkuin ansiosidonnaista saa vain jos on tehnyt töitä.ja mistäköhän ne tapatyöttömän tuet maksetaan?
Ei se varmaan lisääkään, mutta vähentää maksettavien tukien kokonaismäärää eli tuo säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Somaliyhteisöissä on ollut trendi asua kirjoilla erikseen puolisosta ja nauttia korkeampia tukia . Ihan hyvä jos tämä kikkailu ei jatkossa kannata .
Kurjaa on että rehelliset kärsii tästä .
Jep, samoin muissa ryhmissä, että jokaisella aikuisella on oma kämppä, sitten kuitenkin asuvat yhdessä ja pimeästi vuokraavat näitä "asuntojaan" ties kelle.
Oulussa aikoinaan asui jossain opiskeluasunnossa puoli sukua, lähes isovanhempi-ikäisiäkin. Luulin, että he kyläilivät siellä usein, mutta eräs proffa kertoi sitten näistä rahanansaitatyyleistä, eli että kaikille oma asunto, niihin tuet, kuitenkin asutaan ahtaasti niinkuin on totuttu ja lisäksi pimeitä vuokratuloja niistä missä ei asuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmaan lisääkään, mutta vähentää maksettavien tukien kokonaismäärää eli tuo säästöjä.
On hyvin lyhytnäköistä säästöä, kun on kuitenkin tutkittu, että lapsiperheköyhyys aiheuttaa muita kustannuksia tulevaisuudessa.
Parasta tukea on tukea lapsia ja nuoria (ei vain rahalla, vaan monin tavoin, mutta ei tosiaankaan suistamalla lapsiperheitä talousahdinkoon, se heijastuu niin pitkälle tulevaisuuteen ja vaikuttaa perusluottamukseen, kun suurin tukiverkko hylkää, eli ei luoteta enää auktoriteettiin, valtioon, poliisiin, kasvattajiin, kun tukea ei tullut edes silloin kun on heikoimmillaan, eli esim. yläasteikäinen ei vielä niin paljon saa kesällä tienattua, on aivan hirveää olla köyhä nuori :( )
Vierailija kirjoitti:
ansiosidonnainen paha.mut tapatyöttömän useat tuet työmarkkinatuki asumistuki toimeentulotuki on sit vissiin ihan jees ei lopu päivät koskaan eikä tartte sohvalta nousta saadakseen niinkuin ansiosidonnaista saa vain jos on tehnyt töitä.ja mistäköhän ne tapatyöttömän tuet maksetaan?
Ansiosidonnaista saavat on enemmän niitä tapatyöttömiä. Vähän aikaa töissä, sitte lusmuillaan :).
Jos olisivat "kunnon työssäkäyviä" niin mitä väliä saako anssia vai ei, töissä ollessa kun saa palkkaa.
Me juuri "erosimme". Minun osoitteeni työttömänä poste restante eikä miehen tarvitse pienyrittäjänä enää maksaa esim lääkärimaksujani. Kotona minä edelleen silti majailen pääosin. Ei vaan talous kestä avioliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista saavat on enemmän niitä tapatyöttömiä. Vähän aikaa töissä, sitte lusmuillaan :).
Jos olisivat "kunnon työssäkäyviä" niin mitä väliä saako anssia vai ei, töissä ollessa kun saa palkkaa.
sana ansiosidonnainen.mitäs paskaa puhut täällä eli 40v tapatyötön mikä ei ole töissä käynykkään on vähemmin työtön kun esim minä mikä ollu 20v töissä ja kerran ansiosidonnaisella 4kk jus just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tapatyötön ei käy missään töissä kun kelan tuet juoksee mut se ei haittaa ainoastaa ansiosidonnainen.
Lapsella lienee myös isä. Ja jos pois mennyt, niin lapseneläke.
Vastuu lapsen hyvinvoinnista kuuluu pääsääntöisesti heidän vanhemmilleen, ei yhteiskunnalle.
Rahattomuus kannustaa töidentekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tapatyötön ei käy missään töissä kun kelan tuet juoksee mut se ei haittaa ainoastaa ansiosidonnainen.
Varmaan haittaisi jos näitä olisi jotenkin kauheasti. Anssille haluavia taas tuntuu olevan kun siihen ei saa koskea.
Tuskin kukaan pelkästä työttömyyden ilosta työttömänä on, jos oikeasti 40 v on ollut työttömänä omasta tahdostaan niin on siinä todennäköisesti jotain muutakin jo, ei välttämättä töitä oikeasti saisikaan, esim. sosiaalisia ongelmia, ehkä just sieltä lapsuuden köyhyydestä periytyneitä huonommuuden ja riittämättömyyden tunteita.
Pari nuorta tunnen jotka ovat kirjoitusten jälkeen halunnet pitää välivuoden, sellainen minusta on täysin ok, kun seurasi nykylukion vaatimuksia ja siihen oheen vielä työssäkäynti, joten välivuosi on ihan hyvä ennen opiskeluihin paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannusta, jos töistä ei saa palkkaa millä elättää itsensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan haittaisi jos näitä olisi jotenkin kauheasti. Anssille haluavia taas tuntuu olevan kun siihen ei saa kos
on niitä töitten välttelijöitä paljon.mut en ymmärrä tota sun pointtia kun ne kaikki tuet maksetaan ihan samasta kassasta eli verorahoista niin vähättelet tapatyöttömän kotona makaamista.ja anssia saanut ihminen on maksanu veroja töissä ollessaan mut tapatyötön ei ole se vaan saa ilmasta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannusta, jos töistä ei saa palkkaa millä elättää itsensä
kyllä töistä palkkaa saa.
Höpöhöpö, jos ansiosidonnaista ei maksettaisi enimmäkseen verovaroista, siihen ei tarvisi puuttua. Totuus on kuitenkin että suurin osa ansiosidonnaisesta maksetaan veroista, samoin muistakin etuuksista menee veroa, ansiosidonnainen on omituinen "eliitin" tuki, hyvin epäoikeudenmukainen. Mitä enemmän oot tienannut, sitä enemmän tukea, muitten maksamana. Vaikka just hyvätuloisella olisi mistä säästää, mutta ei, pitää toisten verovaroilla ylläpitää työssäkäyvän elintasoa. Eikä edes tiedä millä oma elätys kustannetaan.