Nuorten miesten ja naisten välille repesi ideologinen kuilu, eikä kukaan tiedä miksi
Nuoret naiset ovat miehiä liberaalimpia, vasemmistoon samaistuvia, vähemmän isänmaallisia ja ympäristöarvoja korostavia.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nuorten-miesten-ja-naisten-valille-r…?
Kommentit (23034)
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisitteko todella, että perattaisiin nykyisen peruskoulun tasa-arvo ja koulutuksen jakautuman vinouma?"
Minä ainakin todella sitä haluaisin näin kahden pojan äitinä. Teiltä aina unohtuu että myös pojat ovat äitiensä poikia ja äidit nyt keskimäärin haluavat lapsilleen hyvää.
Mutta mitä tulee tuohon "vinoumaan" niin se tuntuu kyllä koskevan lähinnä sellaisia poikia joilla on vaikeuksia sopeutua koulun vaatimaan pitkäjänteisyyteen ja siihen että siellä on tarkoitus keskittyä opiskelemaan. Ei se ole vain mitään syrjintää vaan kyllä siinä on ihan oikeita ongelmia siinä miten osa pojista kouluun suhtautuu. Oppiminen ja koulutus ei ole tietylle osalle pojista ollenkaan muodikasta tai tavoiteltavaa.
Meilä on kaksi poikaa eikä heillä ole ollut mitään vaikeuksia selvitä koulusta. Sekä minä että poikien isä on aina suhtautunut koulunkäyntiin positiivisesti ja kannustavasti. Läksyt on pitänyt tehdä, kokeisiin lukea ja käyttäytyä tunnilla kunnolla, ei se tuon vaikeampaa ole.
"Meilä on kaksi poikaa eikä heillä ole ollut mitään vaikeuksia selvitä koulusta. Sekä minä että poikien isä on aina suhtautunut koulunkäyntiin positiivisesti ja kannustavasti. Läksyt on pitänyt tehdä, kokeisiin lukea ja käyttäytyä tunnilla kunnolla, ei se tuon vaikeampaa ole."
Sama kokemus meillä. Molemmat pojat ysin oppilaita ja sitten nyt korkeakouluun. Eikä koskaan mitään syrjintää koulussa, päinvastoin. Hyvänä ja koulussa menestyvänä poikana tuntui usein olevan se "opettajan lemmikki".
En siltikään halua vähätellä osan pojista ongelmia. Varmasti on niin että nykykoulu ei sovi osalle pojista ja se kärjistään ongelmia. Mutta se ei ole sama asia kuin että poikia tietoisesti syrjittäisiin tai haluttaisiin painaa koulutuksen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yhteiskunta on sellainen nykyään ettei miehiin kohdistu kuin vaatimuksia. Mitään ei tarjota takaisin. Mies laitetaan kantamaan taloudellinen vastuu talouskunnasta, tekemään työt, tekemään kotityöt, kaikki kaadetaan miesten niskaan. "
Jos näet koko ajan että joku on sinua vastaan, yhteiskunta, naiset tai mikä milloinkin niin siitä ei oikein ponnisteta hyvään tasapainoiseen suhteeseen. Jos olet itse koko ajan puolustuskannalla niin silloin sitä on helposti suhteessakin ja siitäkin tulee kilpailua siitä kuka on enemmän oikeassa ja kuka enemmän uhri.
Oman kokemukseni mukaan parisuhde kukoistaa juuri sillä että ei kysy mitä minä saan vaan mitä minä voin antaa että se toinen on onnellinen. Ja kun tämä on molemminpuolista, se vain kertautuu molempiin suuntiin.
Näin minäkin koen. Miksi nuoret naiset ja miehet kokevat eri tavalla? Mitätöimmekö helposti ne, joiden kokemukset ovat erilaisia kuin meidän?
Näin voi helposti käydä. Toki tässä pitää erottaa se että kuunnellaan ja ymmärretään toisen kokemus ja se että se olisi sinällään jotenkin totta. Erilaiset salaliittoteoriat ovat myös monen aitoja kokemuksia mutta ei se tee niistä tosia.
Vierailija kirjoitti:
Siis. Haluatteko naiset todella, että analyyttisesti lähdettäisiin pilkkomaan elämää, erilaisia yhteiskunnan rakenteita ja tasa-arvoa?
Haluaisitteko todella, että perattaisiin nykyisen peruskoulun tasa-arvo ja koulutuksen jakautuman vinouma? Haluaisitteko todella, että tehtäisiin laaja ero selvitys, jossa selvitettäisiin sos.toimen osuus ja eron jälkeinen lähivanhemmuus? Intti. Siihen liittyvä yhteiskunnan velvoitus tarttua toksisesti kivääriin. Usein viivästyy pari vuotta opinnot ja syrjintää töissä. Tutkitaanko?
Tällä hetkellä selatessani oikeustoimen päätöksiä, en voi olla välttymättä huomiolta, että naistuomarit olivat n. 99% naisten puolella ns. raiskaustapauksissa. Siis äänestetään aina naisten takia. Edesmennyt äitini oli sosiaalityöntekijä ja siellä juntattiin vaikka väkisin kaikki päätökset pro-nainen kuvioksi, vaikka olisi juoppo/mt-potilas. Äitini yritti puolustaa miehiä/isiä, mutta sai halveksi
"Noin joka kuudes raiskaussyytteistä johtaa tuomioon"
Pikkusen oli liioittelua tuomarin päätösluvuissa. Lisäksi raiskauksia ja seksuaalista väkivaltaa tapahtuu vuosittain kymmenniä tuhansia. Vain jokunen sata päätyy oikeuteen. Joista vielä harvempi saa tuomion.
Vierailija kirjoitti:
Siis. Haluatteko naiset todella, että analyyttisesti lähdettäisiin pilkkomaan elämää, erilaisia yhteiskunnan rakenteita ja tasa-arvoa?
Haluaisitteko todella, että perattaisiin nykyisen peruskoulun tasa-arvo ja koulutuksen jakautuman vinouma? Haluaisitteko todella, että tehtäisiin laaja ero selvitys, jossa selvitettäisiin sos.toimen osuus ja eron jälkeinen lähivanhemmuus? Intti. Siihen liittyvä yhteiskunnan velvoitus tarttua toksisesti kivääriin. Usein viivästyy pari vuotta opinnot ja syrjintää töissä. Tutkitaanko?
Tällä hetkellä selatessani oikeustoimen päätöksiä, en voi olla välttymättä huomiolta, että naistuomarit olivat n. 99% naisten puolella ns. raiskaustapauksissa. Siis äänestetään aina naisten takia. Edesmennyt äitini oli sosiaalityöntekijä ja siellä juntattiin vaikka väkisin kaikki päätökset pro-nainen kuvioksi, vaikka olisi juoppo/mt-potilas. Äitini yritti puolustaa miehiä/isiä, mutta sai halveksi
Edesmenneen äitisi ajoista asiat ovat edenneet, ja yhteishuotajuus on suurimmalla osalla vanhempia. Toki siinäkin on vielä parannettavaa. Yksilötasolla on totta, että äidit ja isät tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, jos haukkuvat ja mustamaalaavat toisen vanhemman. En tiedä, auttaisko siihen yleinen valistus vai pitäiskö erotilanteessa olla pakollisena perheterapia? Onko itsellä ratkaisuehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä kuvottavin ketju, mitä olen keskustelupalstoilta koskaan lukenut. Ja siihen on syypäänä vain yksi sairas miesoletettu. Hyi helvetti. Toivon, että karma hoitelee sinut pian.
Nuori mies on ketjussa demonstroinut usein esimerkein, mistä se sukupuolten välinen railo johtuu.
Hän on sanonut, että vastaa samalla tavalla. Sanoi kyllä, että hän ei ole ainoa törkykommentoija. Uskon sen, mitä tästä sanoi. (Minusta heitä on 2-3, ja satunnaiset lisäksi.) Miksi hän yleistää? Miksi hän kohdistaa sen jokaiseen naiseen? Tämä ihmetyttää.
Sen verran olen palstaa seurannut, että tiedostan myös sen, mikä nuoria miehiä ärsyttää. Nimittelyä ja alatyylistä kielenkäyttöä en hyväksy.
Tasapuolisuuden nimissä, en hyväksy joidenkin naisten ylätyylistä kettuilua sen paremmin. Ymmärrän ehkä syyt paremmin kuin ko. nuori mies, enkä tarkoita tällä tyhmyyttä, vaan ainoastaan sukupuolesta johtuvia eroja. Niitähän on, vaikka "huonot" sukupuolensa edustajat samantyyppisiä keskenään olisivat. Kumpikaan ryhmä ei varsinaisesti kykene pyrkimään konsensukseen muuten kuin kaltaistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Haluaisitteko todella, että perattaisiin nykyisen peruskoulun tasa-arvo ja koulutuksen jakautuman vinouma?"
Minä ainakin todella sitä haluaisin näin kahden pojan äitinä. Teiltä aina unohtuu että myös pojat ovat äitiensä poikia ja äidit nyt keskimäärin haluavat lapsilleen hyvää.
Mutta mitä tulee tuohon "vinoumaan" niin se tuntuu kyllä koskevan lähinnä sellaisia poikia joilla on vaikeuksia sopeutua koulun vaatimaan pitkäjänteisyyteen ja siihen että siellä on tarkoitus keskittyä opiskelemaan. Ei se ole vain mitään syrjintää vaan kyllä siinä on ihan oikeita ongelmia siinä miten osa pojista kouluun suhtautuu. Oppiminen ja koulutus ei ole tietylle osalle pojista ollenkaan muodikasta tai tavoiteltavaa.
Tämä on totta. Esitän yhdeksi syyksi sen, että koulu ei kykene vastaamaan yhä suuremman osan oppilaista tarpeisiin. Osin nämä älyttömät uudistukset ja säästöt. Pojat tarvitsevat miehiksi kasvaakseen myös miehiä, ja yhteiskunta on naisistunut kasvattajien osalta. Pystymmekö naisina ymmärtämään, että poikien tapa sopeutua on eri kuin tytöillä? Pystymme kyllä helposti ymärtämään tilanteen toisin päin - eli mitä ongelmia tytöille voisi seurata, jos kaikki kasvattajat yhteiskunnassa ja kotona olisivat lähes pelkästään miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mies on sinänsä oikeassa, että loputon valitus kotitöistä on syytä naisten lopettaa. Jos rasittaa, tehkää vain pakolliset kotityöt. Imurointi kerran viikossa ja ruoka einesaltaasta. Ja ne paskaisimmat kämpät olen nähnyt juuri naisilla. Tahmeat lattiat, vaatteita ripoteltu joka paikkaan, wc-pönttöön saostunut vuosikausien kalkki. Sellaisia työn sankareita."
Teetkö itse kotitöitä?
Se on vaimon tehtävä, pitää kotini siistinä sekä lapset ruokittuna ei minun :). Itse katson mieluiten lätkää sekä käyn pubissa ottamassa bisseä, silloin tällöin :). Tietenkin autan vaimoani jos apua pyytää, mutta koitan pysyä poissa jaloista, jos vaan on mitenkään mahdollista :).
Teit itsestäsi siis tarpeettoman
Sil
Aiemmin joku valitti, kun naiset saavat aina huoltajuuden (ei pidä enää paikkansa) ja samaan aikaan on näitä alistajasankareita. Kummalle näiden tapauksissa antaisitte sen lähihuoltajuuden?
Suomi on ainut länsimaa jossa mies velvoitetaan menettämään tulonsa metsäleikkeihin/orjatyöhön vankilan uhalla. Samaan aikaan valehtelemme Suomeb olevan "tasa-arvon" mallimaa vaikka sallimme yhtä räikeät ihmisoikeusloukkaukset kuten Venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä selatessani oikeustoimen päätöksiä, en voi olla välttymättä huomiolta, että naistuomarit olivat n. 99% naisten puolella ns. raiskaustapauksissa. Siis äänestetään aina naisten takia. Edesmennyt äitini oli sosiaalityöntekijä ja siellä juntattiin vaikka väkisin kaikki päätökset pro-nainen kuvioksi, vaikka olisi juoppo/mt-potilas. Äitin
Tähän ketjuun itse asiassa sopii erinomaisesti kirjoitella ajatuksia siitä, miksi yhteiskunta on jakaantumassa kuvatulla tavalla. Se pitää hyväksyä mielipiteenä, ottaa se vastaan ja miettiä mitä asialle voisi yhdessä tehdä.
Toivoisin pienempää ärhäkkyyttä, nimittelyn ja ilkeilyn lopettamista ja konsensuksen etsimistä ihan kaikilta. "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa" toimii kyllä, koska parikin pöljää voi jatkaa maailman tappiin asti, jos kumpikin osapuoli haluaa olla pelkkä kaiku vailla kykyä ajatella.
Ns. yksittäiset tunnepitoiset yleistykset eivät mielestäni kuuluisi keskusteluun muuten kuin korkeintaan esimerkkeinä tai omana kokemuksena, josta ymmärrettäisiin että se ei ole yleismaailmallinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mies on sinänsä oikeassa, että loputon valitus kotitöistä on syytä naisten lopettaa. Jos rasittaa, tehkää vain pakolliset kotityöt. Imurointi kerran viikossa ja ruoka einesaltaasta. Ja ne paskaisimmat kämpät olen nähnyt juuri naisilla. Tahmeat lattiat, vaatteita ripoteltu joka paikkaan, wc-pönttöön saostunut vuosikausien kalkki. Sellaisia työn sankareita."
Teetkö itse kotitöitä?
Se on vaimon tehtävä, pitää kotini siistinä sekä lapset ruokittuna ei minun :). Itse katson mieluiten lätkää sekä käyn pubissa ottamassa bisseä, silloin tällöin :). Tietenkin autan vaimoani jos apua pyytää, mutta koitan pysyä poissa jaloista, jos vaan on mitenkään mahdollista :).
Missähän se kuilu on, miksi naiset aloittavat avioeroprosessin....hitsi kun k
Erikoista kyllä. Tunnen vain yhdet 25v. sinkkumiehen, joka haluaa todellakin löytää hyvän naisen. Olis omasta mielestään jo löytänytkin, mutta nämä naiset eivät ole halunneet sitoutua. Ja tää on surullista. Kaikki muut alle ja yli 30v. ovat ja elävät pariskuntina. N. 15 pariskuntaa . Ovat kouluttautuneita, osa lapsellisia jne. Mut ehkä se on paikallinen vesi, joka aiheuttaa häiriötä paikallisesti...
Miksi miesten tulisi olla feministinaisten kanssa? Feministit vihaavat miehiä. En minä ainakaan jaksaisi koko aikaa kuunnella jotain hölynpölyä toksisesta maksuliinisuudesta, patriarkaatista, sukupuolen moninaisuudesta, miesselittämisestä tai mistään muusta vastaavasta ilmasta kiskotusta olemattomasta nollaongelmasta.
" Pojat tarvitsevat miehiksi kasvaakseen myös miehiä, ja yhteiskunta on naisistunut kasvattajien osalta."
Pojalle se aivan ratkaisevan tärkeä kasvattaja on se oma isä. Poikuuden kriisi heijastelee enemmänkin isyyden kriisiä ja se miten poikien isät eivät ole pysyneet muuttuvan maailman tahdissa vaan opettavat niitä nykymaailmaan sopimattomia ajatusmalleja myös pojilleen.
Jos pojan isä on fiksu, oppimiseen kannustava ja poikaa terveeseen miehuuteen mallillaan opettava niin se poikakin kyllä yleensä pärjää oikein hienosti.
Koulussa kyllä korostetaan varmaan liikaa tunnollisuutta ja ulkoa oppimista, tytöt pärjää siksi paremmin.
Pojat on vähemmän tunnollisia, mutta parempia systemaattisessa ajattelussa, ja on huono juttu, jos monet pojat putoaa kelkasta, koska miehinä niitä joskus tarvitsen aloilla, jossa pärjää sillä systemaattisella ajattelulla.
Poikien parhaimmisto varmasti pärjää niin kuin ennenkin, mutta monet keskivertoälykkäätkin pojat saattaa epäonnistua elämässä, jos peruskoulussa ja lukiossa menee homma vihkoon sen takia, että ei oteta tarpeeksi huomioon niiden erilaista oppimistapaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainut länsimaa jossa mies velvoitetaan menettämään tulonsa metsäleikkeihin/orjatyöhön vankilan uhalla. Samaan aikaan valehtelemme Suomeb olevan "tasa-arvon" mallimaa vaikka sallimme yhtä räikeät ihmisoikeusloukkaukset kuten Venäjä.
Mutta menepä ehdottamaan muutoksia asevelvollisuuteen niin se ensimmäinen tyrmääjä on ihan taatusti mies, ei nainen. Ja varsinkin jos nainen ehdottaa jotain tällä saralla niin saa kuulla olevansa vain mistään ymmärtämätön nainen jonka kannattaa jättää maanpuolustusasiat miehille jotka niistä jotain ymmärtävät.
Minä ainakin olen poikien äitinä todella hyvin perillä siitä miten paljon haittaa poikien elämälle asepalveluksesta on. Mutta ei tunnu kiinnostavan vaikapa sukumme miehiä tippaakaan vaan rupeavat aina muistelemaan omia inttiaikojaan ja miten oli se lopulta hienoa aikaa.
Omat pojat ovat jo oppivelvollisuutensa suorittaneet, mutta ihan jokaisessa päiväkodissa ja koulussa heillä on ollut miesopettajia. Kuinka monella on käynyt niin, että päiväkodista lukion tai ammattikoulun loppuun on ollut vain naisopettajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi nykyisessä muodossssn on puhdasta valkoinen heteromies -vihaa.
En minäkään jaksaisi miehenä kuunnella jatkuvaa sukupuoleni mitätöintiä ja syyllistämistä. Ihan kuin yhtä vähän naisena toisinpäin, mutta tätähän ei nyt kuule kun naiset on nostettu korokkeelle ja etusijalle.
Hirveää aikaa. En tiedä miten tässä vielä käy, nyt näyttää jo huonolta mm perheellistymisestä tehty tukalan hankalaa. Ja täysin tarkoituksella. Miesten ja naisten välisen luottamuksen tuhoaminen on katala poliittinen ase. Olemme jokainen velvollisia vastustamaan tuon psykologisen ruton vaikutusta, jos koetamme tehdä maastamme jatkossakin elämiskelpoisen.
Näin se on minustakin. Olen luovuttanut naisten suhteen kun en halua saman katon alle minua puolivihaavaa minun etuani vastaan aktiivisesti äänestävää ja toimivaa "kumppan
Miksi ette juttele, jos keskustelulla olisitte päässeet parempaan lopputulokseen? Jos toinen on ärtynyt sinuun, siihen on yleensä joku syy. Eivät naiset ole syntymäpahiksia, jotka vaan odottavat pääsevänsä naimisiin alistamaan toista. Puhumalla pääsee pitkälle, ja jos ei, voi harkita toista ratkaisua ja molemmat ovat vapaita elämään ilman toisen kärttyilyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miesten tulisi olla feministinaisten kanssa? Feministit vihaavat miehiä. En minä ainakaan jaksaisi koko aikaa kuunnella jotain hölynpölyä toksisesta maksuliinisuudesta, patriarkaatista, sukupuolen moninaisuudesta, miesselittämisestä tai mistään muusta vastaavasta ilmasta kiskotusta olemattomasta nollaongelmasta.
Sinulla on erikoinen käsitys feministeistä. Suurin osa feministeistä ei pidä siitä minkäänlaista erityistä meteliä. Oma vaimonikin on feministi mutta ei kyllä mitenkään vihaa minua tai muita miehiä. Päinvastoin, on usein huolissaan siitä miten miehet ja pojat nykyaikana pärjäävät.
Kannattaa tutusta oikeaan elämään niin huomaa että kaikki ei ole niin mustavalkoista.
"Koulussa kyllä korostetaan varmaan liikaa tunnollisuutta ja ulkoa oppimista, tytöt pärjää siksi paremmin. "
On kuitenkin ristiriitaista että pojat ovat pudonneet kelkasta juuri silloin kun koulu on nimenomaan lopettanut ulkoa opettelun ja siirtynyt enemmän itseohjautuvaan oppimiseen jossa pitää itse osata hankkia sitä tietoa ja soveltaa sitä.
Minusta siis tuntuu että pojat nimenomaan kaipaavat sitä selkeää ulkoa luettua tietoa jota kouluissa ennen opetettiin.
Näin minäkin koen. Miksi nuoret naiset ja miehet kokevat eri tavalla? Mitätöimmekö helposti ne, joiden kokemukset ovat erilaisia kuin meidän?