Miksi niin monet uskovat, että ihmisellä on vapaa tahto, vaikka siitä ei ole mitään tieteellisiä todisteita?
Päin vastoin, tiedehän osoittaa että maailma toimii fysiikan lakien mukaan. Aivosolut toimivat miten kemialliset reaktiot laittavat ne toimimaan.
Ihmettelen miksi muuten järkevät, luonnontieteellisen maailmankuvan omaavat ihmiset ajattelevat että ihmisessä on jokin ylempi toimija, minuus tai sielu, joka pystyy kumoamaan kemialliset reaktiot ja itse ohjailemaan elämäänsä?
Sitä on tutkittukin: kun ihminen päättää vaikka liikuttaa kättään, todellisuudessa aivot tekevät sen päätöksen ennen kuin asia tulee ihmisen tietoisuuteen. Luonnontieteiden mukaan vapaata tahtoa ei ole, me ollaan vain ikään kuin luonnonlakien ohjaamia robotteja.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä jolla ei ole vapaata tahtoa, kuka se sitten on joka päättää sun puolesta että mitä syöt ja mitä laitat päälle? Pakottaako se syömään sua ruokia joista et tykkää? Voi voi, kuulostaa epämiellyttävältä.
Se on koko maailmankaikkeuden kehityshistoria, jonka lopputuloksena sinusta on muovautunut juuri sellainen henkilö, joka kykenee tekemään juuri sellaiset valinnat, joita teet.
Eli minä teen ne valinnat kuten minä haluan. Mistäs se vapaa tahto siis puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas joku elämänsä sankari saanut loisto ajatusten joka tosin on vain 1/10 totuudesta. Ihmisellä on tietyt asiat automaattisia, kuten hengitys, suolen toiminta, kipu yms eikä niitä tarvitse päättää tehdä vaan tapahtuvat itsellään. Niitä tosin pystyy kontrolloimaan jos niin itse TAHTOO. Sitten on erikseen tajunta ja päätökset jotka ei liity biologiaan mitenkään. Ei kenenkään kroppa varmasti halua että ylisyö tai elää jatkuvassa nälässä pysyäkseen laihana. Nämä ovat meidän omia päätöksiä joista tulee pahoja tapoja ja myöhemmin sairauksia. Terapia ei auttaisi ketään jos meillä ei olisi omaa tahtoa muuttaa asioita ja ajattelua. Liian moni asia debunkkaa sun teorian.
No APlla on asia väärin yksinkertaistettu. Mutta ei meillä silti ole vapaata tahtoa, vaan olemme koko maailankaikkeuden kehityshistorian, geeniperimämme ja ympäristömme tuotoksia, ja toimimme sen mukaan, mihin nämä meidät mahdollistavat.
Ihan yksinkertaistettuna ei vaikkapa äärimmäisen köyhyyden ja kurjuuden keskellä elänyt lapsena seksiorjaksi tai lapsisotilaaksi pakotettu ihminen ole kykeneväinen tekemään samoja päätöksiä kuin koko ikänsä yltäkylläisyydessä ja turvallisuudessa elänyt suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas joku elämänsä sankari saanut loisto ajatusten joka tosin on vain 1/10 totuudesta. Ihmisellä on tietyt asiat automaattisia, kuten hengitys, suolen toiminta, kipu yms eikä niitä tarvitse päättää tehdä vaan tapahtuvat itsellään. Niitä tosin pystyy kontrolloimaan jos niin itse TAHTOO. Sitten on erikseen tajunta ja päätökset jotka ei liity biologiaan mitenkään. Ei kenenkään kroppa varmasti halua että ylisyö tai elää jatkuvassa nälässä pysyäkseen laihana. Nämä ovat meidän omia päätöksiä joista tulee pahoja tapoja ja myöhemmin sairauksia. Terapia ei auttaisi ketään jos meillä ei olisi omaa tahtoa muuttaa asioita ja ajattelua. Liian moni asia debunkkaa sun teorian.
No APlla on asia väärin yksinkertaistettu. Mutta ei meillä silti ole vapaata tahtoa, vaan olemme koko maailankaikkeuden kehityshistorian, geeniperimämme ja ympäristömme tuotok
Ei se, että en voi lentää käsiä räpyttämällä vaikka kuinka tahtoisin tarkoita millään muotoa että meillä ei olisi vapaata tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä jolla ei ole vapaata tahtoa, kuka se sitten on joka päättää sun puolesta että mitä syöt ja mitä laitat päälle? Pakottaako se syömään sua ruokia joista et tykkää? Voi voi, kuulostaa epämiellyttävältä.
Se on koko maailmankaikkeuden kehityshistoria, jonka lopputuloksena sinusta on muovautunut juuri sellainen henkilö, joka kykenee tekemään juuri sellaiset valinnat, joita teet.
Mistä uudet ideat syntyvät? Mikä saa ihmisen keksimään asioita, joita ei ole ennen ollut olemassa? Osaan liittyy pakostikin HALU ratkaista jokin ongelma. Esim. ruuvitaltta on syntynyt tarpeesta ruuvata ruuveja. Jos silloin olisi tyydytty pelkästään nauloihin, olisi tuokin jäänyt keksimättä. Mutta joku halusi VALITA toisin.
Niin, tietenkin. Ja se halu valita toisin on noiden mainitsemieni asioiden yhteissumman synnyttämä halu.
Yhäkin, vapaan tahdon kokemus on kaikilla ihmisillä. Kaikkia valintojamme joudumme pohtimaan ja ihan itse ne tekemään. Ei sillä, ettei vapaata tahtoa ole, tarkoiteta sitä, etteikö tuntuisi siltä, että se on.
"Ihan yksinkertaistettuna ei vaikkapa äärimmäisen köyhyyden ja kurjuuden keskellä elänyt lapsena seksiorjaksi tai lapsisotilaaksi pakotettu ihminen ole kykeneväinen tekemään samoja päätöksiä kuin koko ikänsä yltäkylläisyydessä ja turvallisuudessa elänyt suomalainen. "
Sinänsä tuo ei liity vapaaseen tahtoon mitenkään. On eri asia haluta jotain ja toimia jollain tavalla. Minä voin aivan hyvin haluta olla Brunein sulttaani, mutta se ei käytännön syistä ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli minä teen ne valinnat kuten minä haluan. Mistäs se vapaa tahto siis puuttuu?
Siitä, että sinun kehityksesi määrittelee ennalta sen, millaisiin valintoihin tulet päätymään. Sinulle se tietysti tuntuu siltä, että ne on sinun vapaita valintoja. Siksi puhutaan vapaan tahdon illuusiosta.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan yksinkertaistettuna ei vaikkapa äärimmäisen köyhyyden ja kurjuuden keskellä elänyt lapsena seksiorjaksi tai lapsisotilaaksi pakotettu ihminen ole kykeneväinen tekemään samoja päätöksiä kuin koko ikänsä yltäkylläisyydessä ja turvallisuudessa elänyt suomalainen. "
Sinänsä tuo ei liity vapaaseen tahtoon mitenkään. On eri asia haluta jotain ja toimia jollain tavalla. Minä voin aivan hyvin haluta olla Brunein sulttaani, mutta se ei käytännön syistä ole mahdollista.
No kyllä se liittyy. Vapaan tahdon käsite meidän kulttuuripiirissä on tarkoittanut juuri sitä kristillistä käsitettä, että ihminen valitsee tehdä jotain hyvää tai pahaa. Eli kun se kurja elämän elänyt valitsee varastaa, niin se on täysin sama, kuin jos rikas valitsee varastaa. Jne.
"Niin, tietenkin. Ja se halu valita toisin on noiden mainitsemieni asioiden yhteissumman synnyttämä halu."
Miten maailmankaikkeuden kehityshistoria ruuvitaltan synnyttää? Ja míksi sen keksi juuri tietty ihminen, ellei hänellä olisi ollut vapautta ajatella "out of the box"? Kaikista ei ole keksijöiksi, vaikka meitä yhdistää sama maailmankaikkeuden kehityshistoria. Pelkkä älykkyyserokaan ei tätä selitä, koska on olemassa älykkäitä, jotka eivät ole kuitenkaan keksijöitä.
"Ei se, että en voi lentää käsiä räpyttämällä vaikka kuinka tahtoisin tarkoita millään muotoa että meillä ei olisi vapaata tahtoa"
No ei tietenkään, enkä mistään sellaisesta puhunutkaan. Mutta kaikki mikä on johtanut sinun olemassaolosi, määrittelee sinun tahtosi ja päätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä uudet ideat syntyvät? Mikä saa ihmisen keksimään asioita, joita ei ole ennen ollut olemassa? Osaan liittyy pakostikin HALU ratkaista jokin ongelma. Esim. ruuvitaltta on syntynyt tarpeesta ruuvata ruuveja. Jos silloin olisi tyydytty pelkästään nauloihin, olisi tuokin jäänyt keksimättä. Mutta joku halusi VALITA toisin.
No jos ajatellaan että joku aivojen molekyyli asettuu fysiikan lakeja noudattaen tiettyyn paikkaan ja se vaikuttaa seuraaviin ja näin syntyy jokin tietty kytkös aivoissa, tietty ajatus. Jos se molekyyli olisi "kääntynyt toiseen suuntaan", sitä ajatusta ei olisi syntynyt. Sama pätee halun syntymiseen.
"No kyllä se liittyy. Vapaan tahdon käsite meidän kulttuuripiirissä on tarkoittanut juuri sitä kristillistä käsitettä, että ihminen valitsee tehdä jotain hyvää tai pahaa. Eli kun se kurja elämän elänyt valitsee varastaa, niin se on täysin sama, kuin jos rikas valitsee varastaa. Jne. "
Maapallolla on reilut 2 miljardia kristittyä. Miten loput 6 miljardia siis vapaan tahdon käsittävät? Turha tästä on uskonnollista satutuntia tehdä. Minä en kuitenkaan piittaa kristillisestä näkemyksestä, eikä neurpsykologiakaan sitä tiettävästi noteeraa.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, tietenkin. Ja se halu valita toisin on noiden mainitsemieni asioiden yhteissumman synnyttämä halu."
Miten maailmankaikkeuden kehityshistoria ruuvitaltan synnyttää? Ja míksi sen keksi juuri tietty ihminen, ellei hänellä olisi ollut vapautta ajatella "out of the box"? Kaikista ei ole keksijöiksi, vaikka meitä yhdistää sama maailmankaikkeuden kehityshistoria. Pelkkä älykkyyserokaan ei tätä selitä, koska on olemassa älykkäitä, jotka eivät ole kuitenkaan keksijöitä.
Ei tietenkään meitä yhdistä loppuun asti sama kehityshistoria, vaan meillä on jokaisella eri geenit, ja eri yksilölliset kasvuympäristön tapahtumat.
Ja maailmankaikkeuden kehityshistoria tietenkin synnyttää ruuvitaltan sillälailla, että kaiken on täytynyt alkuräjähdyksestä saakka mennä juuri niin kuin on mennyt, että on päästy sen ruuvitaltan keksimiseen. On täytynyt syntyä materiaa, että on voinut syntyä tähtiä, tähtien on täytynyt kuolla, että on voinut syntyä raskaampia alkuaineita, on täytynyt muodostua planeettoja, jotta missään millään planeetalla kukaan voi valmistaa ruuvitaltan. Tällä spesifillä planeetalla on täytynyt elämän kehityksen ja elämää tuhoavien taivaankappaleiden osumien jne. mennä juuri niin kuin on mennyt, että on päästy nisäkkäisiin, niistä kädellisiin jne.
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä se liittyy. Vapaan tahdon käsite meidän kulttuuripiirissä on tarkoittanut juuri sitä kristillistä käsitettä, että ihminen valitsee tehdä jotain hyvää tai pahaa. Eli kun se kurja elämän elänyt valitsee varastaa, niin se on täysin sama, kuin jos rikas valitsee varastaa. Jne. "
Maapallolla on reilut 2 miljardia kristittyä. Miten loput 6 miljardia siis vapaan tahdon käsittävät? Turha tästä on uskonnollista satutuntia tehdä. Minä en kuitenkaan piittaa kristillisestä näkemyksestä, eikä neurpsykologiakaan sitä tiettävästi noteeraa.
Ei sellaista vapaan tahdon käsitettä kaikissa kulttuureissa olekaan ollut. Termi vapaa tahto on kuitenkin lähtöisin tuosta kristillisestä käsityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se epädeterministinen komponentti olisi?
Mikä tahansa satunnainen ilmiö, joka vaikuttaa päätöksentekoon. Siihen voi vaikuttaa jokin ulkopuolinen tekijä, joka vie osittain huomion päätöksenteosta juuri sillä hetkellä, tai fysikaalinen hermotoimintaan liittyvä tapahtuma (esim satunnainen alfa-hiukkanen laukaisee hermosignaalin), kvanttitason vaikutukset ovat täysin satuinnaisia. Ja tietenkin itse päätöksentekoprosessi. Jos on valittava vaikkapa kolmesta vaihtoehdosta, voi käyttää prosessia jonka tuottamaa valintaa on mahdoton ennustaa vaikka aivot olisivat täysin mallinnettu.
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan noinkaan. Ne kemialliset reaktiot ovat osittain tahdon ohjailtavissa.
Onko tähän jotain tutkimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ainakin on vapaa tahto. Ikävää jos jollain ei ole, kuulostaa kamalalta. Joillakin kehitysvammaisilla ei ole vapaata valintaa, vaikka kyllä heilläkin tahto on. Siinä saa olla aika hyvin jo manipuloitu jos on saatu uskomaan ettei ole vapaata tahtoa. No, toisaalta kyllä näyttää että joillakin on sumentunut todellisuuden taju kun katsoo näitä translakien kannattajia.
Se on eräänlainen usko että uskoo että voi vaikuttaa asioihin. Se on kaunis uskonto. Sinnikkäästi lyödään päätä seinään ja monet pettyy, kun rajat tulee vastaan. Hienoa uskoa kuitenkin omaan tahtoon.
Miksi ihmiset opiskelevat? Sekin on valinta, että haluaa oppia asioita. Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, mikä määräisi, kenestä tulee palomies ja kenestä ydinfyysikko?
Minä olen opiskellut ja sen tuloksena olen päätynyt ajattelemaan, että vapaa tahto on illuusio. Ajattelen myös, että ihmisen käyttäymisessä vaikuttaa myös stokastiikka, jokaisen ihmisen sekä genetiikka, kokemukset (mennyt ympäristö), hetkellinen ympäristö ja aivojen hermoverkko ovat ainakin hieman erilaiset. Yksi yhteen kausaliteettia ei ole, vaikka kaikki kyllä tapahtuu fysiikan lakien mukaan.
Vapaan tahdon illuusio. Tai uskonto vapaasta tahdosta lähtee selviytymisvaistosta.
Vapaa tahto tekee meistä erityisen. Kaoottiseen maailmaan syntyy usko selviytymisestä, että asiat on järjestettävissä. Sellainen rauhoittaa mielen kummasti. Todellisuudessa mitään vapaata tahtoa ei ole kuin henkilön uskossa siihen. Henkilö selviytyisi noin muutenkin vain vaistojaan seuraamalla kuten tekee tietämättään jatkuvasti. Kaikki eläimet tekee niin.
Käytännössä jos vapaa tahto olisi oikeasti olemassa, niin kapitalismi/kommunismi olisi toiminut. Ei olisi tullut toista maailman sotaa. Miehet ei marssisi sotaan jos vapaa tahto olisi hallussa. Myös ympäristöongelmat olisi ratkaistu ja ilmastonlämpeneminen ja ylikansoitus olisi pysäytetty.
Menemme vapaan tahdon uskolla eteenpäin täyttä syöksyä kohti tuhoon.
Vierailija kirjoitti:
"Pitkään työkkärin työhonhakukone on valinnut nuorille ammatit.
Ei kai kukaan nykyään itse päätä alkaa joksikin."
Ihmiset ovat kuitenkin tehneet töitä tuhansia vuosia ennen työkkärin työnhakukonetta, joten selitys ontuu.
Ennenhän ammatti perittiin mestarilta. Synnyttiin suutariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pitkään työkkärin työhonhakukone on valinnut nuorille ammatit.
Ei kai kukaan nykyään itse päätä alkaa joksikin."
Ihmiset ovat kuitenkin tehneet töitä tuhansia vuosia ennen työkkärin työnhakukonetta, joten selitys ontuu.
Ennenhän ammatti perittiin mestarilta. Synnyttiin suutariksi.
Siihen väliin mahtuu myös aika, jolloin ammattia ei peritty, eikä työkkärin hakukonekaan auttanut. Maalaistaloista jälkikasvu muutti kaupunkiin, eikä suutareitakaan ole pitkään aikaan tarvittu siinä määrin kuin sata vuotta sitten.