Miksi niin monet uskovat, että ihmisellä on vapaa tahto, vaikka siitä ei ole mitään tieteellisiä todisteita?
Päin vastoin, tiedehän osoittaa että maailma toimii fysiikan lakien mukaan. Aivosolut toimivat miten kemialliset reaktiot laittavat ne toimimaan.
Ihmettelen miksi muuten järkevät, luonnontieteellisen maailmankuvan omaavat ihmiset ajattelevat että ihmisessä on jokin ylempi toimija, minuus tai sielu, joka pystyy kumoamaan kemialliset reaktiot ja itse ohjailemaan elämäänsä?
Sitä on tutkittukin: kun ihminen päättää vaikka liikuttaa kättään, todellisuudessa aivot tekevät sen päätöksen ennen kuin asia tulee ihmisen tietoisuuteen. Luonnontieteiden mukaan vapaata tahtoa ei ole, me ollaan vain ikään kuin luonnonlakien ohjaamia robotteja.
Kommentit (303)
No mulla ainakin on vapaa tahto. Ikävää jos jollain ei ole, kuulostaa kamalalta. Joillakin kehitysvammaisilla ei ole vapaata valintaa, vaikka kyllä heilläkin tahto on. Siinä saa olla aika hyvin jo manipuloitu jos on saatu uskomaan ettei ole vapaata tahtoa. No, toisaalta kyllä näyttää että joillakin on sumentunut todellisuuden taju kun katsoo näitä translakien kannattajia.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ainakin on vapaa tahto. Ikävää jos jollain ei ole, kuulostaa kamalalta. Joillakin kehitysvammaisilla ei ole vapaata valintaa, vaikka kyllä heilläkin tahto on. Siinä saa olla aika hyvin jo manipuloitu jos on saatu uskomaan ettei ole vapaata tahtoa. No, toisaalta kyllä näyttää että joillakin on sumentunut todellisuuden taju kun katsoo näitä translakien kannattajia.
Se on eräänlainen usko että uskoo että voi vaikuttaa asioihin. Se on kaunis uskonto. Sinnikkäästi lyödään päätä seinään ja monet pettyy, kun rajat tulee vastaan. Hienoa uskoa kuitenkin omaan tahtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eräänlainen usko että uskoo että voi vaikuttaa asioihin. Se on kaunis uskonto. Sinnikkäästi lyödään päätä seinään ja monet pettyy, kun rajat tulee vastaan. Hienoa uskoa kuitenkin omaan tahtoon.
Miksi ihmiset opiskelevat? Sekin on valinta, että haluaa oppia asioita. Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, mikä määräisi, kenestä tulee palomies ja kenestä ydinfyysikko?
Sinä jolla ei ole vapaata tahtoa, kuka se sitten on joka päättää sun puolesta että mitä syöt ja mitä laitat päälle? Pakottaako se syömään sua ruokia joista et tykkää? Voi voi, kuulostaa epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä jolla ei ole vapaata tahtoa, kuka se sitten on joka päättää sun puolesta että mitä syöt ja mitä laitat päälle? Pakottaako se syömään sua ruokia joista et tykkää? Voi voi, kuulostaa epämiellyttävältä.
Eikö täällä olekaan ketään kellä ei ole vapaata tahtoa? Huh, hyvä, aloin jo huolestua.
Joo, oon minäkin kuullut näistä jotka ovat saaneet stanalta jonkun käskyl listiä joku ja ovat sitten ns ohjauksessa toimineet. Mutta hekin ovat ensin antaneet vapaasta tahdostaan vallan tälle käskijälle.
Vasara-Make, jos oot vielä hengissä ja kuulolla, kerro arjestasi, millä tavalla suo ohjaillaan vaikka pukeutumisessa?
Onhan se kätevää kun ei ole vapaata tahtoa. Silloin ei ole myöskään vastuuta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Siihen tottuu. Ei ruokaa lopulta tavallaan syö maun takia, vaan koska elimistö pakottaa rikkomaan liian pitkän paaston. Sitä havahtuu syömästä jotain vanhaa tai kuivaa että tulisi kylläiseksi.
Vaaatteita en ole ostanut 17 vuoteen. Käytän niitä mitä löytyy. Syksyllä löysin tien viereltä likaiset lenkkarit. Otin ne vaikken tahtonut. Likaa meni käsiin. Kerään kaikkea mitä löydän vaikken tahtoisi. Olen eräänlainen kerääjä luonteeltani. Synnyin kerääjäksi. Pesin lenkkarit vesisangossa ja laitoin pesukoneeseen. Hyvät lenkkarit jonkun känni-illan pääteeksi joutunut tien viereen. Joten en taaskaan päässyt ostamaan lenkkareita, vaikka haluaisin ostaa toki.
En vain koskaan käy kenkäkaupassa tai kenkäosastolla. Tuntuu kuin minut olisi koodattu käymään vain leipäosastolla ja haikeasti kävelemään lihaosaston läpi, mutta harvoin ostan mitään. Punalaputetun tuottee silloin tällöin, vaikka en käytännössä syö lihaa ja olen ideologisesti vegaani, mutta ostan ja syön silti.
Vaistot ne todennäköisesti vie minua eteenpäin. Vaikka näkisin hyvän kenkätarjouksen, niin laskelmoituani palkkani ja kulut. En osta, koska varallisuus ei riitä kenkäpariin. Kesäisin juoksen tahtomattani ilman kenkiä. Joku kysyi että pidänkö juoksemisesta, niin en todennäköisesti. Minut on vain pienestä pitäen kasvatettu käymään lenkillä säännöllisesti samalla tavoin kuin hampaatkin harjataan. Jos voisin päättää, niin en harjaisi hampaita tai kävisi lenkillä. Olisi mukavempaa niin.
Ihmisten tekoihin vaikuttaa pakko-oireinen käytäytyminen. Töissäkään en haluaisi käydä, mutta sosiaalinen pakko ja häpeä ajaa minut hakemaan töitä ja sitten yllättäen huomaan olevani töissä, vaikken halunut. Haluaisin myös poistua töistä neljän tunnin päästä, mutta en voi. Joku näkymätön sopimus estää minua ottamasta hatkat.
Kyllä tähän tottuu, mutta pistää ihmettelemään miksi ihmiset uskoo vapaaseen tahtoon?
Ettekö koskaan kysele itseltänne miksi teette mitä teette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset opiskelevat? Sekin on valinta, että haluaa oppia asioita. Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, mikä määräisi, kenestä tulee palomies ja kenestä ydinfyysikko?
Pitkään työkkärin työhonhakukone on valinnut nuorille ammatit.
Ei kai kukaan nykyään itse päätä alkaa joksikin. Mennään työkkäriin ja tehdään testi ja kone päättää puolestasi. Sitten teet yhteishaun ja jostain kolmesta paikasta tulee hyväksytty. Eli et silloinkaan itse päätä kolmesta vaihtoehdosta mihin haluat. Ihminen on eräänlainen ajotukki.
Minä taas tunnistan ihan selkeästi vapaan tahdon. En voi aina valita enkä saa mitä haluan, mutta en ainakaan muista yhtään hetkeä elämästäni jolloin minulla ei olisi ollut vapaata tahtoa. Joten ei voida sanoa että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, sillä täältä löytyy yksi jolla on vapaa tahto.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tunnistan ihan selkeästi vapaan tahdon. En voi aina valita enkä saa mitä haluan, mutta en ainakaan muista yhtään hetkeä elämästäni jolloin minulla ei olisi ollut vapaata tahtoa. Joten ei voida sanoa että ihmisellä ei ole vapaata tahtoa, sillä täältä löytyy yksi jolla on vapaa tahto.
Minäkin havaitsen vapaan tahdon.
Olisin halunut olla mies, mutta en voi olla. Sellaista se on se vapaa tahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SInäkin sait vapaasti päättää, että käännät keskustelun rikkaiden ihmisten demonisoimiseen. Vai neuronitko siihen pakotti?
Rikkaaksi syntyneenä totesin vain että ei se ole minun syy että toimin sillä tavoin että haluan itselleni enemmän kuin muille. Se on osa kuluttajan vaistoa syödä tai laiduntaa minkä kerkeää ja jättää muille vähemmän. Se on osa selviytymisvaistoa. Enkä usko että sain vapaasti päättää asiasta ajatella tai kääntää keskustelu realismiin. En missään tasolla demonisoi, mutta sinussa se vaikutti niin. Kenties neuronit ohjasi sinut ajattelemaan niin. Erilaiset ajatukset vastaavat toisissa ihmisissä erilaisilla ajatuspalikoilla. Rikas ei todennäköisesti kykene omalla tahdolla muuttumaan ns. vasemmistolaiseksi ajatuksilaan. Omaisuus vie häntä. Sama tapahtuu johtajilla. Johtajien aivot muuttuvat tietynlaisiksi ja käytös on sen muk
Juuri näin. Rikas ei voi olla vasemmistolainen ja vasemmistolainen joka rikastuu muuttuu oikeistolaiseksi.
Näin se menee. Ympäristö ja materia ohjailee yksilöä. Omalla vapaalla tahdolla on vain uskonnollinen merkitys. Sillä luodaan sosiaalinen valheellinen status. Voidaan olla tietynlaisia, vaikka todellisuudessa tilanteet tekee päätökset puolestasi.
Vegaani muuttu lihansyöjäksi kun muuta ei ole tarjolla kuin ihmisraatoja jne. Ihminen on vain biologinen kone kuten muutkin eliöt ovat.
"Pitkään työkkärin työhonhakukone on valinnut nuorille ammatit.
Ei kai kukaan nykyään itse päätä alkaa joksikin."
Ihmiset ovat kuitenkin tehneet töitä tuhansia vuosia ennen työkkärin työnhakukonetta, joten selitys ontuu.
Jokainen hetero voi vapaalla tahdolla muuttaa seksuaalisuutensa homoseksuaaliseksi.
Menee vain omiin asetuksiinsa ja naksauttaa eri valikon päälle ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevää kun ei ole vapaata tahtoa. Silloin ei ole myöskään vastuuta mistään.
Juuri tämä. Kun julkisella paikalla iskee kakkahätä, niin ottaa yhteyden omiin asetuksiin valikon alalaidalta ja kytkee päälle pidätys painikkeen. Siitä sitten vaan jatkaa kuten ei mitään olisi.
Jos kuitenkin asetukset pettää ja hätä iskee oikeasti alle, niin minusta ei voi syyttäää henkilöä jos kakka on kaupan lattialla. Ei hän ole omista ruumiintoiminnoistaan vastuussa.
Asetuksiin oli menty ja kytketty pidätä painike ja hätä tuli kuitenkin ulos ilman asianomaisen lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen tuntee vapaan tahdon. Se on se vapaan tahdon illuusio. Sinussa ei ole mitään poikkeuksellista sen suhteen.
Mutta et sinä ole valinnut, miten tähdet ja planeetat on kehittyneet, miten elämä on kehittynyt maapallolla, millainen ketju esivanhempia on johtanut juuri sinuun ja sinun genetiikkaasi, mitä kaikkea ympäristössäsi on tapahtunut elämäsi aikana. Nuo asiat ovat muovanneet sinusta sellaisen kuin olet, ja vaikuttavat siihen, mitä edes kykenet ajattelemaan ja millaisia asioita ja valintoja kykenet tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Se on koko maailmankaikkeuden kehityshistoria, jonka lopputuloksena sinusta on muovautunut juuri sellainen henkilö, joka kykenee tekemään juuri sellaiset valinnat, joita teet.
Tässä on taas joku elämänsä sankari saanut loisto ajatusten joka tosin on vain 1/10 totuudesta. Ihmisellä on tietyt asiat automaattisia, kuten hengitys, suolen toiminta, kipu yms eikä niitä tarvitse päättää tehdä vaan tapahtuvat itsellään. Niitä tosin pystyy kontrolloimaan jos niin itse TAHTOO. Sitten on erikseen tajunta ja päätökset jotka ei liity biologiaan mitenkään. Ei kenenkään kroppa varmasti halua että ylisyö tai elää jatkuvassa nälässä pysyäkseen laihana. Nämä ovat meidän omia päätöksiä joista tulee pahoja tapoja ja myöhemmin sairauksia. Terapia ei auttaisi ketään jos meillä ei olisi omaa tahtoa muuttaa asioita ja ajattelua. Liian moni asia debunkkaa sun teorian.
Tosi moni nuori on nykyään kaiken sosiaalisen median ympärillä yksinäinen. On deittisivustoja ja kaikkea, mutta ei luonto vain anna periksi. Toisiin tutustuminen ei ole luontaista ja silti kärsitään yksinäisyydestä ja lapsettomuudesta.
Nyt on meneillään sellaista ja pitää vain tyytyä siihen millaiseksi on syntynyt. Sosiaalisuus ei lähde säätövipua naksauttamalla. Suomessa on ennätyssmäärä kolmekymppisiä, jotka ei ole koskaan seurustelleet tai käyneet edes treffeillä.
Eläintarhoissa eläimillä on samalaista oireilua kuin ihmisillä länsimaisissa yhteiskunnissa.
Ei kukaan ole lapseton tai yksin omasta tahdostaan.
Maapallon kaikilla eliöillä on elinkaaressa lisääntymisen vaihe ja ihminen on myös sosiaalinen eläin.
Nyt on joku mutaati populaatiossa tai ympäristö aiheuttaa sitä. Yksilöitä ei voi syyttää tapahtumasta, koska omaa tahtoa ei ole.