En tajua uskisten taivas-helvetti-asetelmaa
Helvetti = ikuinen kidutus liekkimeressä.
Taivas = ikuinen elämä sillä aikaa kun osa ihmisistä kituu ikuisesti = helvetti sekin. Myötätuntoinen ihminen kärsii kun muut kärsii. Jos voi nauttia olostaan taivaassa kun osa ihmisistä kärsii ikuisessa kidutuksessa, taitaa olla psykopaatti. Näissä ikuisen kidutuksen uhreissa on myös hyviä ihmisiä, jotka eivät vain ole pystyneet uskomaan oikealla tavalla, ihmisiä jotka ovat syntyneet muslimiperheeseen eivätkä ole siksi saaneet edes opetusta kristinuskosta jne. Ja näiden palkka on ikuinen kidutus. Joukossa mahdollisesti myös perheenjäseniä ja ystäviä.
Jumala joka antaisi luomansa ihmisen mennä helvettiin on kuin vanhempi, joka antaisi taaperonsa kiivetä parvekkeen kaiteen yli ja hypätä alas ja sanoisi tälle, että mitäs itse valitsit hypätä. Rakastavan isän pitää ohjata ja suojella.
Mun usko ja omatunto sanoo että jos Jumala on niin hän on itse rakkaus, armollisuus ja oikeudenmukaisuus eikä pikkumainen ja kostonhaluinen.
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi kukaan valitsisi vapaaehtoisesti ikuisen kidutuksen jos pystyy valitsemaan? He jotka valitsevat kidutuksen, eivät ole saaneet kaikkia tarvittavia tietoja päätöksen tekemiseen. Koska KUKAAN ei valitsisi helvettiä mieluummin kuin taivasta, se on selvää.
Olet oikeassa. Siksi evankeliumia pitää saarnata edelleen myös täällä kotimaassa, eikä vain jossain kaukana Afrikassa.
Ei se evankeliumin saarnaaminen tee kaikista uskovaisia. Kyllä Jumalan pitäisi itse henkilökohtaisesti kertoa taivaasta ja helvetistä selkeämmin, että ihminen voi tehdä tietoon perustuen valinnan. Sehän on epäreilua laittaa ihminen noin ison valinnan eteen niin, että se valinta pohjautuu johonkin kirjaan ja saarnaan. Voisi esim. kertoa helvetistä ja vaikka näyttää kuvia.
Tässä 1.korinttolaiskirjeessä Paavali selittää asian seurakunnlle:
1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
1:27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
1:28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
1:29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra"
Entä jos niitä vihamiehiä ei voi päästää taivaaseen järjestyshäiriöiden pelossa?
Kaikkivaltias Jumala ei mielestäsi pärjää järjestyshäiriöille? Ei kuulosta ihan hirveän kaikkivaltiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se isän vika, jos lapse juoksee kiellosta huolimatta auton alle?
On, jos isä työntää lapsen sinne auton alle vain siksi että lapsi ei totellut jotain mielivaltaista käskyä.
Tuossa oli kyse siitä että isä kieltää lasta juoksemasta auton alle.
Niin, mutta siinä että Jumala tuuppaa ihmisiä helvettiin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kuolen niin se on siinä. En usko mihinkään taivas-helvetti juttuihin.
Kai ymmärrät että elät uskon varassa nii kuin Jumalaan uskovakin? Uskova uskoo taivaaseen ja helvettiin, ja sinä et usko että niitä on olemassa.
Molemmat siks elävät uskonsa varassa, mutta Jumalaan uskot eivät ota riskiä, toisin kuin sinä...
Väärin. Minulla ei ole mitään aktiivista uskoa siihen, että sinun satujasi ei ole olemassa. Minulla ei vaan ole ainuttakaan syytä uskoa perustelemattomia väitteitäsi.
Aika surkeaa on kyllä erottaa perheitä ja laittaa osa helvettiin ja osa taivaaseen ja taivaaseen päässeille pitäisi sen olla sitten ikuista autuutta. Missä on empatia toisten kokemasta kärsimyksestä? Tuolloinhan pitäisi pelätä sitä taivaaseen joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Lopuksi, jos kerran rangaistus mielestäsi kuulosta niin kovin kohtuuttomalta, mikä voisi olla syynä ettet siinä tapauksessa tartu aika uskomattoman upeaan kädenojennukseen, eli siis armoon??!!
Koska en suostu alistumaan tyrannien edessä.
Aivan, ja sitten maksat kovan hinnan. Tämä on toki oma valintasi ja oikeutesi, koska Jumala meidät loi vapaaseen tahtoon.
Btw ei turhaan sanota että ylpeys käy lankeemuksen edellä. Ylpeys on vakava eksyttää minä vie ihmisen lopulliseen turmioonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi kukaan valitsisi vapaaehtoisesti ikuisen kidutuksen jos pystyy valitsemaan? He jotka valitsevat kidutuksen, eivät ole saaneet kaikkia tarvittavia tietoja päätöksen tekemiseen. Koska KUKAAN ei valitsisi helvettiä mieluummin kuin taivasta, se on selvää.
Mikset pidä mahdollisena, että jotkut todella valitsisi ikuisen kidutuksen ennemmin kuin suostuisi alistumaan Jumalan valtaan ja palvomaan Jumalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että elät uskon varassa nii kuin Jumalaan uskovakin? Uskova uskoo taivaaseen ja helvettiin, ja sinä et usko että niitä on olemassa.
Molemmat siks elävät uskonsa varassa, mutta Jumalaan uskot eivät ota riskiä, toisin kuin sinä...
Väärin. Minulla ei ole mitään aktiivista uskoa siihen, että sinun satujasi ei ole olemassa. Minulla ei vaan ole ainuttakaan syytä uskoa perustelemattomia väitteitäsi.
Jeesus oli historiantutkimuksen valossa todellinen henkilö eikä satu. Mutta hän opetti lähimmäisenrakkaudesta, ei kiduttamisesta. Se monilla uskiksilla unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Aika surkeaa on kyllä erottaa perheitä ja laittaa osa helvettiin ja osa taivaaseen ja taivaaseen päässeille pitäisi sen olla sitten ikuista autuutta. Missä on empatia toisten kokemasta kärsimyksestä? Tuolloinhan pitäisi pelätä sitä taivaaseen joutumista.
Ehkä taivaassa ei edes muisteta niitä jotka joutui helvettiin. Tai sitten ymmärretään, että he saivat sen minkä he omilla teoillaan ansaitsivat.
"Tämä on toki oma valintasi ja oikeutesi, koska Jumala meidät loi vapaaseen tahtoon."
Mistä tulee tuo kummallinen ajatus että joku valitsisi itse ikuisen kidutuksen? Eihän kukaan sellaista oikeasti valitse.
Ihan kuten murhaaja sanoisi että uhri valitsi itse tulla murhatuksi. Kyllä se on se murhaaja tai kidutusrangaistuksen langettaja joka on syyllinen, ei uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pidä mahdollisena, että jotkut todella valitsisi ikuisen kidutuksen ennemmin kuin suostuisi alistumaan Jumalan valtaan ja palvomaan Jumalaa?
Ei kukaan valitse vapaaehtoisesti kidutusta Jumalan rakkauden sijaan. Jeesus halusi muuten seuraajia, ei palvojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se on sinun rajoittunut näkemyksesi. Uskon näkökulmasta elämän ainoa tarkoitus on tehdä oikea valinta. Tällä elämällä ei ole muuta tarkoitusta ihmiselle, kuin tehdä oikea valinta ikuisuutta varten, ja auttaa mahdollisimman monia muitakin tekemään sama oikea valinta. Kaikki muu on toissijaista. "
Juuri tuo on se ajatus joka sotii loogisesti sitä väitettä vastaan että jumala olisi jotenkin ihan erityisen armollinen ja rakastava kaikkia kohtaan.
Jos rakkaudella ja anteeksiannolla on ehtoja niin ne eivät enää ole vilpittömiä.
Voit tietenkin kuvitella Jumalan ja hänen tahtonsa millaiseksi haluat mutta jos samaan aikaan väität hänen olevan rakastava ja armoillinen niin et voi sellaisiksi väittää ihan mitä vain.
Jumalan rakkaudella ei ole ehtoja, mutta anteeksiannolla on. Pitää pyytää anteeksi että voi saada anteeksi. Käsittämätöntä että sinu
En minä aio pyydellä anteeksi sitä, että joku kävi 6000 vuotta sitten omenavarkaissa ilman että minulla oli minkäänlaista mahdollisuutta asiaan vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se olisi äärimmäisen epäloogista. Jos nyt maailmasta muutama sellainen kummallinen yksilö löytyisikin niin ei se siltikään olisi mikään peruste kiduttaa sitä valtavaa enemmistöä joka ei ole koskaan oikeasti mitään valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopuksi, jos kerran rangaistus mielestäsi kuulosta niin kovin kohtuuttomalta, mikä voisi olla syynä ettet siinä tapauksessa tartu aika uskomattoman upeaan kädenojennukseen, eli siis armoon??!!
Koska en suostu alistumaan tyrannien edessä.
Aivan, ja sitten maksat kovan hinnan. Tämä on toki oma valintasi ja oikeutesi, koska Jumala meidät loi vapaaseen tahtoon.
Btw ei turhaan sanota että ylpeys käy lankeemuksen edellä. Ylpeys on vakava eksyttää minä vie ihmisen lopulliseen turmioonsa.
Mutta eikö se ole vähän ristiriitaista että Jumala itse on hyvinkin ylpeä olento? Ylpeys on yksi kuoleman synneistä, niin miksi ainoastaan Jumala saa olla ylpeä ilmaan mitään ongelmaa, tai vihainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Antaako joku lapselle aina uuden lelun tahallaan rikotun tilalle?"
Ei liity mitenkään siihen että äiti tai isä lopettaisi lapsensa rakastamisen jos lapsi rikkoo leluja.
Jos sinun lapsestasi kasvaa murhamies tai pedofiili, tottahan sinä varmasti häntä edelleen rakastat, vaikka tiedätkin että on oikeudenmukaista että hän saa tuomion ja joutuu istumaan ehkä loppuiäkseen.
Ei Jumalan rakkaus poistu luotujaan kohtaan, mutta teoilla on seuraukset, ja ne on etukäteen meille Raamatussa kerrottu. Se että olet eri mieltä kohtuullisuudesta, on sinun mielipiteesi. Se että olet jostain jtn mieltä, ei tee siitä oikeaa tai totuudenmukaista, se on ainoastaan mielipiteesi.
Niin, murhamies ja pedofiili saavat oikeudenmukaisen tuomion, joka ei ole ikuinen kidutus, vaan tietty määr
Niin, näin maailmassa. Ikuisuudessa on eri säännöt. Mutta ikuisuuden edessä ihmisen SAA ITSE VALITA kärsiikö tuomionsa vai antaako armon käydä oikeudesta. Kuinka hulluja ovat ne jotka menet mieluummin kärsimään tuomionsa kuin nlyrtyisivät ottamaan armon vastaan. Kyllä ottaa ihmismielle koville, että on olemassa suvereeni Jumala minkä edessä ihminen yksinkertaisesti ei voi mitään muuta kuin nöyrästi polvistua.
Kyllä ei ihmisten suuruuskuvitelmillaan itsestään näytä olevan mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä taivaassa ei edes muisteta niitä jotka joutui helvettiin. Tai sitten ymmärretään, että he saivat sen minkä he omilla teoillaan ansaitsivat.
Sun mielestä omat vanhempasi, puolisosi ja lapsesi ansaitsevat ikuisen kidutuksen, vaikka olisivat hyviä ihmisiä, jos vaan eivät usko tai uskovat väärällä tavalla? Uskovaiset omaa kyllä erikoisen moraalikäsityksen. Mun mielestä MIKÄÄN ei oikeuttaisi kiduttamaan mun perheenjäseniä ikuisesti. Eikä ketään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin vaihtoehto kuulostaa kauhealta eikä mitenkään rakkaudellselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus oli historiantutkimuksen valossa todellinen henkilö eikä satu. Mutta hän opetti lähimmäisenrakkaudesta, ei kiduttamisesta. Se monilla uskiksilla unohtuu.
Yhtä todellisia Jeesuksiahan on tänäkin päivänä tällä pallolla, enkä silti usko että ne pystyy mitään taikatemppuja tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan valitse vapaaehtoisesti kidutusta Jumalan rakkauden sijaan. Jeesus halusi muuten seuraajia, ei palvojia.
Mistä sinä tiedät mitä muut haluaa? Ja millaista Jumalan rakkauden kohteena oleminen on sellaiselle ihmiselle joka vihaa Jumalaa sydämensä pohjasta ja haluaa kaiken Jumalalle kuuluvan kunnian itselleen?
Noin kahdeksan miljardia ihmistä elää elämäänsä tälläkin hetkellä kuten minua ei olisi olemassakaan, mutta en ole heitä ikuisesti sen takia kiduttamassa.