Mitä tapahtuu jos teinit eivät halua jatkaa vuoroviikkoja mutta toinen vanhemmista ei suostu?
15- ja 13-vuotiaat haluavat asua jatkossa pysyvästi toisella vanhemmalla, mutta tämä jonka luona eivät halua enää asua ei suostu vuoroviikkosysteemin lopettamiseen.
Kommentit (18)
Tuon ikäinen saa päättää jo itse. Ota yhteys lastenvalvojaan, on aika muuttaa sopimuksia. Huomaa, että muutos voi vaikuttaa myös elatusmaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen saa päättää jo itse. Ota yhteys lastenvalvojaan, on aika muuttaa sopimuksia. Huomaa, että muutos voi vaikuttaa myös elatusmaksuihin.
Tiedän tositapauksen, jossa vanhempi ei suostunut juuri elatusmaksujen pienenemisen vuoksi järjestelyyn. Niinpä teinit viettivät joka toisen viikon patjoilla yksiössä: äiti oli jo aikoja sitten käytännössä muuttanut toiselle paikkakunnalle uuden rakkaansa vuoksi. Mutta teinit halusivat olla solidaarisia äidilleen tai ehkäpä nauttivat vapaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tositapauksen, jossa vanhempi ei suostunut juuri elatusmaksujen pienenemisen vuoksi järjestelyyn. Niinpä teinit viettivät joka toisen viikon patjoilla yksiössä: äiti oli jo aikoja sitten käytännössä muuttanut toiselle paikkakunnalle uuden rakkaansa vuoksi. Mutta teinit halusivat olla solidaarisia äidilleen tai ehkäpä nauttivat vapaudestaan.
Niin, tässä tapauksessahan ne elarit varmaan tulis kasvamaan. Sille lähivanhemmalle. Mihin ne lapset haluaa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kovin pitkäkestoinen prosessi? Lapset haluaisivat muutoksen mahdollisimman nopeasti. Meillä ei ole nyt elatusmaksuja vuoroviikkojen takia ja tarvittaessa pystyn kyllä elättämään lapset ilman niitäkin.
Eikös se vuoroviikkosysteemi tarkoita juuri sitä, ettei elatusmaksuja maksa kumpikaan.
Sitten, jos systeemi puretaan, ja lapset on koko aikaisesti vain toisella vanhemmista, mahdollisesti käyden vain sovitusti joka toinen vkl toisella vanhemmalla, silloinhan se jonka luona lapset ei asu, maksaa elatusmaksut.
Ei ihme, jos ei sitten suostu järjestelmän muutokseen. Kun sitähän voi aika pienelläkin rahalla sen lapsiviikkonsa kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se vuoroviikkosysteemi tarkoita juuri sitä, ettei elatusmaksuja maksa kumpikaan.
Sitten, jos systeemi puretaan, ja lapset on koko aikaisesti vain toisella vanhemmista, mahdollisesti käyden vain sovitusti joka toinen vkl toisella vanhemmalla, silloinhan se jonka luona lapset ei asu, maksaa elatusmaksut.
Ei ihme, jos ei sitten suostu järjestelmän muutokseen. Kun sitähän voi aika pienelläkin rahalla sen lapsiviikkonsa kustantaa.
No ikävä juttu, mutta tätä rahapuolta olisi voinut miettiä jo ennen kuin päätyi vanhemmaksi.
Teinit saavat päättää ja heitä on kunnioitettava.
Miten ajattelitte hoitaa tämän pakottamisen? Kuljettaa väkisin? Rikkoa luottamuksen ja käyttää henkistä väkivaltaa?
Tuon ikäiset saavat päättää itse. Mun 13 v poika halusi muuttaa toiselle vanhemmalle. Oli tosin jt viikonloppu vain etävanhemmalla. 2 vuotta myöhemmin muutti takaisin luokseni. Nuorella voi olla vahva visio, jonka epäkohtien ylipuhuminen saattaa olla ajanhukkaa. Itsepähän kokeilemalla huomaa, mikä toimii. Luottamuskin säilyy paremmin, kun nuorella on jotain vaikutusvaltaa omaan elämäänsä.
Riippuu kunnasta kuinka nopeasti pääsee lastenvalvojalle elareita sopimaan. Yleensä niitä ei tehdä takautuvasti eli tulevat voimaan siitä alkaen, kun sopimus on tehty. Eli muutamia kuukausia kannattaa varautua hoitamaan yksin kulut. Olen kuullut, että joillakin lapsilla on niin fiksut vanhemmat, että hoitavat elatusvastuunsa, vaikka ei olisi sopimusta voimassakaan kun ollaan jonossa. Meillä minä hoidin saumattomasti elatusta isälle, kun nuori muutti sinne, mutta nuoren takaisin luokseni muuttaessa ei isä katsonut lapsen tarvitsevan elatusapua häneltä ennen kuin sopimus saatiin tehtyä.
T se jonka nuori muutti pariksi vuodeksi isälleen.
Ei siinä mitään prosesseja tarvuta. Jos teini ei halua mennä, hän ei mene. Maksuasioissa prosessu voi kestää.
Vierailija kirjoitti:
Tapaamiset on erillisiä elareista. Elareita maksetaan tuloeron perusteella.
Ei mitään. Toinen vanhempi jonka luona ne ei asua saa kiukutella ihan rauhassa, sittenpä ei teinit varmaan halua tavatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kunnasta kuinka nopeasti pääsee lastenvalvojalle elareita sopimaan. Yleensä niitä ei tehdä takautuvasti eli tulevat voimaan siitä alkaen, kun sopimus on tehty. Eli muutamia kuukausia kannattaa varautua hoitamaan yksin kulut. Olen kuullut, että joillakin lapsilla on niin fiksut vanhemmat, että hoitavat elatusvastuunsa, vaikka ei olisi sopimusta voimassakaan kun ollaan jonossa. Meillä minä hoidin saumattomasti elatusta isälle, kun nuori muutti sinne, mutta nuoren takaisin luokseni muuttaessa ei isä katsonut lapsen tarvitsevan elatusapua häneltä ennen kuin sopimus saatiin tehtyä.
Omat vanhempani ovat aina asuneet erillään ja kumpikaan ei koskaan maksanut elareita mihinkään suuntaan, vaikka ei ollut mitään vuoroviikkosysteemiä ja asuin vain toisen luona. Jotkut tekevät siten, ei siis tehdä mitään sopimusta elatuksesta vaan molemmat huolehtii elatuksesta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte hoitaa tämän pakottamisen? Kuljettaa väkisin? Rikkoa luottamuksen ja käyttää henkistä väkivaltaa?
Tuon ikäiset saavat päättää itse. Mun 13 v poika halusi muuttaa toiselle vanhemmalle. Oli tosin jt viikonloppu vain etävanhemmalla. 2 vuotta myöhemmin muutti takaisin luokseni. Nuorella voi olla vahva visio, jonka epäkohtien ylipuhuminen saattaa olla ajanhukkaa. Itsepähän kokeilemalla huomaa, mikä toimii. Luottamuskin säilyy paremmin, kun nuorella on jotain vaikutusvaltaa omaan elämäänsä.
Nuoremmatkin saavat päättää itse. Käytännössä pikkulapsia, sellaisia joita voidaan kantaa sylissä, vanhempia lapsia ei voida pakottaa edes tapaamaan toista vanhempaansa, koska mikään laki ei lapsia siihen tapaamiseen velvoita. Jos siis vaikka 8v kieltäytyy tapaamasta toista vanhempaansa ei häntä sinne voi mikään taho pakolla viedä, se kun ei ole lapsen edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat aina asuneet erillään ja kumpikaan ei koskaan maksanut elareita mihinkään suuntaan, vaikka ei ollut mitään vuoroviikkosysteemiä ja asuin vain toisen luona. Jotkut tekevät siten, ei siis tehdä mitään sopimusta elatuksesta vaan molemmat huolehtii elatuksesta yhdessä.
Toki tämä vaatii vanhemmilta yhteistyökykyä, ymmärrän ettei se kaikissa perheissä välttämättä syystä tai toisesta onnistu. Käytännössä siis vanhemmat tekivät niin kuin yhdessä elävätkin vanhemmat. Toinen maksoi arkisemmat kulut ja esimerkiksi puhelinlaskut ja harrastukset, toinen taas esimerkiksi uudet talvivaatteet, vakuutuksen ja kesäleirin.
Vuoroviikot ei edes automaattisesti tarkoita elatusmaksujen puuttumista jos tulotasot on merkitsevästi erilaiset. Meillä ei makseta, kun eksä tienaa enemmän mutta ei kovin paljon, ja lapset on minulla kirjoilla eli lapsilisät vastaavasti tulee mulle. Mutta jos toinen tienaa vaikka tuplat, niin elatuskykyhän on huomattavasti parempi ja voi elatus olla silti aiheellinen. Järkevät saa sovittua nämä ilman lastenvalvojaakin.
Ja lapsella on oikeus tuossa vaiheessa päättää.
Tuon ikäiset saavat jo lain mukaan itse päättää.