Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö taloyhtiön teettämistä remonteista saada osakkaille kotitalousvähennykset?

Vierailija
27.01.2024 |

Osakkaathan ne maksavat kuitenkin omista palkoistaan ja eläkkeistään.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalousvähennys on tarkoitettu kotitalouksille, ei yrityksille ei

osakeyhtiöille.

Asunto Oy on osakeyhtiö, jossa asujat, asuntojen omistajat

omistavat Asunto Oy:n OSAKKEITA.

Asunto Oy ei ole kotitalous.

Sen sijaan, jos asukas itse teettää kotiinsa remontteja, käyttää kotisiivous palveluja, tarvitsee it-ja muita asennuksia kotiinsa, niin hän voi tietenkin saada siitä kotitalousvähennyksen verotukseensa.

Vierailija
42/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka urakoitsija solmisi diilin erikseen kerrostalon kaikkien osakkaiden kanssa taloyhtiön sijaan? Oletko ap ihan pihalla?

Ei kyllä taida sullakaan oikein hallussa asiat olla?

Vastaa nyt kysymykseen jos osaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön remontti (esim hissi- TA putkiremppaa ) pitäisi ostaa yhteistilauksena osakkaiden yhdessä. Jokaisen nimi tilaukseen ja lisäksi merkintä kuinka monta % kyseinen osakas maksaa laskusta (asunnon neliöiden suhteessa). Sitten saisi jokaisen verovähennyksiin. 

Pitäisikö miettiä hommaa uusiksi. Ja tämä päätös tehtäisiin hallituksen kokouksessa.

Toisen omistamaan kiinteistöön tehdystä remontista ei voi saada vähennystä. Taloyhtiö omistaa kiinteistön, ei osakkaat, sikisi ei onnistu

Vierailija
44/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.

No, valinta on yksinkertainen: jos kotitalousvähennys on olemassa, minä teen siivouksia ja remontteja ihan ostamalla ne verollisina palveluina. Jos taas se poistetaan kaikilta, minä tulen teettämään ihan kaikki nuo remontit ilman kuittia verottomana,. 

Vailitse siitä, Ja mikään uikutus laittomuudesta ei saa minua muuttamaan toimintamallia.

Eli kun ansiosidonnaista nyt leikataan niin voiko työttömät siivota sukulaisille ja saada käteismaksun. 

Vierailija
45/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö on nimensämukaisesti yhtiö. Jos sen remontin ostaa yhtiö, niin on ihan yhdentekevää kuka sen yhtiön osakkeita omistaa eikä heidän henkilökohtainen taloutensa ja yhtiön talous ole mitenkään kytköksissä. En minäkään saa Fortumin osakkeen omistajana vähentää Fortumin tappioita omassa verotuksessani. 

Taloyhtiö saa vähentää remonttikulut omassa verotuksessaan. 

Mitä sekoilet? Eivät asunto-osakeyhtiöt maksa kuin kiinteistöveroa. Remontttikuluilla ei ole merkitystä. Päinvastoin, jos asumisen taso nousee remontin takia, kiinteistövero nousee!

Väärin.

Asunto-osakeyhtiöt maksavat myös kiinteistöveroa.

Sen maksaa taloyhtiö, eli asukkaat VASTIKKEISSAAN.

Vierailija
46/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän yhtiössä ei parvekkeissa alunperin ollut laseja. Jotkut olivat teettäneet itse lasitukset ja saaneet kotitalousvähennyksen. Osalla ei ollut parveketta vaan terassi. Päätettiin, että taloyhtiö järjestää yhteistilauksen niille, jotka haluavat lasituksen. Melkein kaikki halusivat. Muodollisesti jokainen tilasi itse, mutta asennus tehtiin kerralla kaikille halukkaille. Jokainen maksoi itse yhtiölle laskun ja sai kotitalousvähennyksen. Jokainen vastaa nyt itse laseista eikä yhtiö.

Eli jokainen tilasi ja maksoi itse urakoitsijalle(?) Taloyhtiö vain toimi asian organisoijana. Tietysti näin saa kotitalusvähennyksen, samoin jos tilaa siivoojan kotiinsa.

Vierailija
47/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön remontti (esim hissi- TA putkiremppaa ) pitäisi ostaa yhteistilauksena osakkaiden yhdessä. Jokaisen nimi tilaukseen ja lisäksi merkintä kuinka monta % kyseinen osakas maksaa laskusta (asunnon neliöiden suhteessa). Sitten saisi jokaisen verovähennyksiin. 

Pitäisikö miettiä hommaa uusiksi. Ja tämä päätös tehtäisiin hallituksen kokouksessa.

Meinaat että olisi fiksua että jokainen osakas ottaisi oman henk. koht. pankkilainansa remonttikulujen takia. Kaikkeen sitä ollaan valmiita kotitalousvähennyksen takia.. 

Vierailija
48/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asun ok-talossa, lasku osoitetaan minulle ja maksan sen -> saan kotitalousvähennyksen.

Jos asun rivitalossa, lasku osoitetaan taloyhtiölle, joka puolestaan maksattaa asuntoni kohdalla olevan kattoremontin 100 % minulla -> en saa kotitalousvähennystä. Vääryys! 

Kotitalousvähennys eriarvoistaa ihmisiä asumistavasta riippuen. Tämä räikeä epäkohta pitää korjata HETI!

Vierailija
49/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asun ok-talossa, lasku osoitetaan minulle ja maksan sen -> saan kotitalousvähennyksen.

Jos asun rivitalossa, lasku osoitetaan taloyhtiölle, joka puolestaan maksattaa asuntoni kohdalla olevan kattoremontin 100 % minulla -> en saa kotitalousvähennystä. Vääryys! 

Kotitalousvähennys eriarvoistaa ihmisiä asumistavasta riippuen. Tämä räikeä epäkohta pitää korjata HETI!

Jos asut okt:ssä niin hoidat itse aivan kaiken, velvoitteet ja vastuut ja kannat riskit itse. Taloyhtiössä olet ulkoistanut taloyhtiön hallintaan osan vastuista ja velvoitteista ja sinä sitten urputat kun et saa kotitalousvähennystä? 

Vierailija
50/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä on ettei saa vähentää, ne, joilla asunto on muille vuokrattuna, saa vähennykset tulosta tehdä ja maksattaa moninkertaisesti vuokralaisella. Niin minäkin teen sijoitusasunnoistani, maksatan vuokralaisilla ne rempat ja vähennän verotettavasta tulosta. Vituttaa niin, että kaikki o at uusitut kodinkoneet merkitsen sijoitusasuntoihin ja otan edut itselleni. 

Vierailija
51/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kylppärirempan itse ja laskutin sit osakeyhtiötä, meillä on sopimus, että vesieristeen laittaa vielä yhtiö, kaakelit jokainen itse. Eli kaakeloinnista saa jokatapauksessa. 

Vierailija
52/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a tämä on vieläpä siitä järjetön tuki, että sitä jaetaan niille, joilla on ylipäätään varaa tehdä noita remontteja!

Köyhempi ei pysty maksamaan pienistä rahoistaan ulkopuolisen tekemää työtä (+alv), vaan joko tekee itse = ei vähennyksiä, tai jättää tekemättä kokonaan.

Kun edelleenkään kotitalousvähennyksessä ei jaeta lantin lanttia tukea.

Jaetaan. Se on tulonsiirto valtiolta rempan tekijälle ja osittain myös rempan isotuloiselle teettäjälle, koska hänen valtionveronsa vähenee. 

Lähes 2 miljoonaa suomalaista ei maksa valtionveroa, koska tienaa niin vähän. Mutta hekin maksavat alvia, jonka kertymä valtiolle on tuloveroja suurempi. Siitäpä ei voi vähentää.

Vierailija
53/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samalla perusteella kuin okt-asujatkin saavat. Tai poistetaan tasapuolisuuden nimissä sitten heiltäkin se etu.

Jos on as oy -muotoinen omakotitalo, niin ei saa rempasta kotitalousvähennystä. Joten miksi kerrostalo on asunto-osakeyhtiö, miksi ei myydä jokaiselle pelkkää kämppää ja siitä eteenpäin vastuu ulkoseinästä ja vesikatosta koskisi vain niitä asuntoja, joilla on se ulkoseinä ja vesikatto.

Monissa maissa on näin, mm Espanjassa. Kerrostaloasunnot on siellä kiinteistöjä. Siksi ylin kerros ei one haluttu, koska jos katto alkaa vuotamaan niin ylimmän kerroksen asukas maksaa

Ihanko totta???

Vierailija
54/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä on ettei saa vähentää, ne, joilla asunto on muille vuokrattuna, saa vähennykset tulosta tehdä ja maksattaa moninkertaisesti vuokralaisella. Niin minäkin teen sijoitusasunnoistani, maksatan vuokralaisilla ne rempat ja vähennän verotettavasta tulosta. Vituttaa niin, että kaikki o at uusitut kodinkoneet merkitsen sijoitusasuntoihin ja otan edut itselleni. 

Haha, sama! Mulla tosin vain 1 sijoituskämppä.

Vierailija
55/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaan. Se on tulonsiirto valtiolta rempan tekijälle ja osittain myös rempan isotuloiselle teettäjälle, koska hänen valtionveronsa vähenee. 

Lähes 2 miljoonaa suomalaista ei maksa valtionveroa, koska tienaa niin vähän. Mutta hekin maksavat alvia, jonka kertymä valtiolle on tuloveroja suurempi. Siitäpä ei voi vähentää.

On ahneus huipussaan. Mitään ei makseta veroja, mutta silti pitäisi saada vähentää niitä. Ei helvetti tätä persaukisten loputonta ahneutta.

Vierailija
56/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka urakoitsija solmisi diilin erikseen kerrostalon kaikkien osakkaiden kanssa taloyhtiön sijaan? Oletko ap ihan pihalla?

En ole ole ap, mutta osaan vastata. 

Ei ole mikään ongelma jakaa taloyhtiön tilaaman työn kustannukset osakkaille heidän omistusosuutensa mukaan. Hyvänen aika, näinhän tehdäänkin koko ajan! Ja osakkaat ne remontit maksavat jyvitetyn osuutensa mukaan, ei mikään oikeushenkilö "yhtiö". Taloyhtiö/hallitus toimii vain työn tilaajana osakkaille.

Vierailija
57/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö on nimensämukaisesti yhtiö. Jos sen remontin ostaa yhtiö, niin on ihan yhdentekevää kuka sen yhtiön osakkeita omistaa eikä heidän henkilökohtainen taloutensa ja yhtiön talous ole mitenkään kytköksissä. En minäkään saa Fortumin osakkeen omistajana vähentää Fortumin tappioita omassa verotuksessani. 

Taloyhtiö saa vähentää remonttikulut omassa verotuksessaan. 

Mitä sekoilet? Eivät asunto-osakeyhtiöt maksa kuin kiinteistöveroa. Remontttikuluilla ei ole merkitystä. Päinvastoin, jos asumisen taso nousee remontin takia, kiinteistövero nousee!

Väärin.

Asunto-osakeyhtiöt maksavat myös kiinteistöveroa.

Sen maksaa taloyhtiö, e

Älä vastaa kun et osaa lukea.

Ja toiset peukuttaa ääliötä.

Voi Luoja mitä älykääpiöitä.... 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
58/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.

Vad får dig att tro att du betalar så mycket som en cent i dessa fall?

Det gäller principen, int avtal centar.

Vierailija
59/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asut okt:ssä niin hoidat itse aivan kaiken, velvoitteet ja vastuut ja kannat riskit itse. Taloyhtiössä olet ulkoistanut taloyhtiön hallintaan osan vastuista ja velvoitteista ja sinä sitten urputat kun et saa kotitalousvähennystä? 

Kannan samanlaisen taloudellisen vastuun kuin ok-taloasukaskin. Ne vtun laskut kiertää vaan isännöitsijätoimiston kautta. Ihan samat ukot ja akat ne työt sinne tekee ja laskuttaa niistä. Taloyhtiö ei ole mikään kuvittelemasi taikaseinä, joka maksaa aina kaiken. Maksaakin, mutta asukkaiden pusseista sinne taloyhtiön pussiin kerätyillä rahoilla. Ja isoissa remonteissa, kuten vaikka kattoremonteissa  se raha kerätään 100% suoraan asukkaalta joko kertamaksuna tai samalla tavalla lainaa lyhyentäen kuin ok-taloasukaskin. As oy asukkaalla ei ole yhtään se  vähempää vastuuta loppupeleissä kuin ok-taloasukkaallakaan. As oy:ssä kaikki kulkee vaan välikäsien kautta ja maksaa sen takia enemmän!

Edelleen, kotitalousvähennys kohtelee ERIARVOISESTI ihmisiä asumistavasta riippuen.

Vierailija
60/90 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ole ap, mutta osaan vastata. 

Ei ole mikään ongelma jakaa taloyhtiön tilaaman työn kustannukset osakkaille heidän omistusosuutensa mukaan. Hyvänen aika, näinhän tehdäänkin koko ajan! Ja osakkaat ne remontit maksavat jyvitetyn osuutensa mukaan, ei mikään oikeushenkilö "yhtiö". Taloyhtiö/hallitus toimii vain työn tilaajana osakkaille.

Niin? Onhan tuo nyt päivänselvää, ja silloin tilaaja on siis taloyhtiö, ei kukin osakkaista erikseen. Kotitalousvähennys vaatii sen että kotitalous (osakas) tekee sopimuksen urakoitsijan kanssa itse. 

Tottakai taloyhtiö jakaa kustannukset osakkaille mutta vastuu laskun maksamisesta ja kaikesta urakoitsijan välisestä sopimisesta on taloyhtiön ja urakoitsijan välillä. Jos joku osakkaista jättää maksamatta, se on taloyhtiön, ei urakoitsijan ongelma. Jos urakoitsija joutuisi tekemään jokaisen osakkaan kanssa erikseen diilin niin moninkertaistaisi oman vastapuoliriskinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi