Pitäisikö taloyhtiön teettämistä remonteista saada osakkaille kotitalousvähennykset?
Osakkaathan ne maksavat kuitenkin omista palkoistaan ja eläkkeistään.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.
Ethän sinä maksa mitään naapurisi siivouksesta. Naapurisi vaan maksaa veroja palkastaan hitusen vähemmän siitä hyvästä, että työllistää siivoojan.
Vähentää se verotuloja, jotka pitää sitten saada jostain muualta. Joko veroja korottamalla tai sitten jotain palveluja heikentämällä esimerkiksi. Siinä mielessä kyllä "maksan naapurin siivouksesta".
Valtion verokertymä pienenee. Toisaalta se suurenee kun remontin tekijä maksaa veroja. Mitään muuta asiasta ei voida varmuudella sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kotitalousvähennys EI ole mikään korvaus siitä metatyöstä, mitä okt asukas "joutuu" itse tekemään. Voithan sinäkin palkata jonkun isännöimään ja hoitamaan tönösi kirjanpitoa. Ha!
Vähennys huomioidaan tehdystä remonttityöstä. Ihan sama kuka niitä papereita siirtelee ja laskutuksen hoitaa.
Tajuatko sinä pölvästi että se metatyö kattaa esim. remontin kilpailutuksen. Taloyhtiö omilla muskeleillaan on vähän eri kilpailuasemassa kuin yksityinen okt asuja tai osakas olisi jos jokaisen pitäisi kilpailuttaa urakat itse. Ja koska remontin - osakkaan eduksi - tilaa yhtiö, silloin ei ole oikeutettu kotitalousvähennykseen.
Vai haluasitko ihan periaatteen vuoksi maksaa remontista enemmän, kunhan saisit vaan kotitalousvähennyksen. Usko jo, elämässä ei voi saada kaikkea.
Et ole ymmärtänyt vähennyksen periaatetta. Sitä EI todellakaan makseta siksi, että okt asukkaalla on huonommat(?) neuvottelulähtökohdat.
Yhtiön osakkaat maksavat isännöinti- ja huoltoyhtiöille ym ym. monelle firmalle mitä erilaisimmista palveluista. Tämä tulee maksamaan osakkaille sievoisia summia vuosittain. Näitä kuluja ei voi valita, ei voi ruksata listasta että tuon otan, tuota en. Uusissa taloyhtiöissä on niin paljon talotekniikkaa, että niiden huolto ja päivitys vie suuren osan maksetuista vastikkeista. Loput menee sitten lämmitykseen ja siivoukseen, jätehuoltoon. Vesi laskutetaan erikseen.
On minullakin vanha mökki kiinteistöllä. Sinne olen hankkinut itse tekijät, milloin on ollut tarve. Voin sanoa, että taloyhtiön hallituksessa oli huomattavasti työläämpää kuin yksin itse päättämässä omista remonteista.
Vierailija kirjoitti:
Myydessäsi asunto-osakkeen saat laskea hankintahintaan taloyhtiölle maksamasi remonttikustannukset täysimääräisenä. Muista siis kirjata nämä remonttikustannukset tarkasti ylös.
Tällä on merkitystä vain siinä tapauksessa, jos myyt asunnon enne kuin olet asunut siinä 2 vuotta. Sen jälkeenhän mahdollinen myyntivoitto on joka tapauksessa veroton.
Jonnet ei muista, että silloin kun tämä vähennys otettiin käyttöön, firmat nosti hintojaan saman verran.
Ennen vähennysoikeutta työn teettäminen oli halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ymmärtänyt vähennyksen periaatetta. Sitä EI todellakaan makseta siksi, että okt asukkaalla on huonommat(?) neuvottelulähtökohdat.
Yhtiön osakkaat maksavat isännöinti- ja huoltoyhtiöille ym ym. monelle firmalle mitä erilaisimmista palveluista. Tämä tulee maksamaan osakkaille sievoisia summia vuosittain. Näitä kuluja ei voi valita, ei voi ruksata listasta että tuon otan, tuota en. Uusissa taloyhtiöissä on niin paljon talotekniikkaa, että niiden huolto ja päivitys vie suuren osan maksetuista vastikkeista. Loput menee sitten lämmitykseen ja siivoukseen, jätehuoltoon. Vesi laskutetaan erikseen.
On minullakin vanha mökki kiinteistöllä. Sinne olen hankkinut itse tekijät, milloin on ollut tarve. Voin sanoa, että taloyhtiön hallituksessa oli huomattavasti työläämpää kuin yksin itse päättämässä omista remonteista.
Tarkoitus oli havainnollistaa sitä miten erilaisista lähtökohdista eri asumismuodoissa osa hommista hoidetaan. On ihan turhaa alkaa vääntämään kotitalousvähennystä kuuluvaksi myös osakkaalle silloin kun remontin teettäjä on taloyhtiö. Taloyhtiöillä on omat tukensa ja verotuksensa. Osakas voi kuitenkin tilata vaikka mitä remppoja tai siivousta omaan piikkiinsä halutessaan ja hyödyntää kotitalousvähennystä. Eri asumismuodoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.
Ethän sinä maksa mitään naapurisi siivouksesta. Naapurisi vaan maksaa veroja palkastaan hitusen vähemmän siitä hyvästä, että työllistää siivoojan.
Se on tukea, vaikka sitä.sanotaan vähennykseski. Tässä huomaa, että jos tukea ei sanota tueksi , niin ihmiset hyväksyy sen.eikä.edes tajua että.se on samanlaista tukea kuin asumistuki, toimeentulotuki yms.
Pitäiskö jokaisen maksaa itse alv kaikesta ostamastaan? Nyt vain yrittäjät maksavat alvin myymistään palvelu
Niin, että se oli sittenkin niinkuin se nimellisesti on eikä niinkuin se käytännössä on. Kas kun arvasin.
Yrittäjä maksaa alvin, ensin myy sen, sitten laskuttaa sen ja sitten maksaa sen. Kaiken tämän tekee ilman palkkaa. Et ole tainnut joutua tekemään sitä itse.
Vähennyksiä pitäisi olla paljon enemmän. Monenlaisia hyväntekeväisyydestä, yhteiskuntavastuusta, työllistämisestä, lapsista jne vastuullisesta elämisestä.
Lopettakaa nyt tämä jankuttaminen. Yhtiö ei voi saada kotitalousvähennystä. Sen voi saada vain henkilö, joka ostaa työtä omaan kotiinsa. Jos koti on asunto-osakeYHTiÖSSÄ niin vähennyksen voi saada vain niistä töistä jotka ovat yhtiöjärjestyksen mukaan osakkaan omalla vastuulla:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/vahenny…
Kotitalousvähennyksen tarkoitus on nimensä mukaisesti kannustaa yksityisiä kotitalouksia käyttämään palveluja ja työllistämään, sekä samalla pitämään parempaa huolta rakennuskannasta.
Jos työtä ostaa yksityisen sijaan yhtiö, niin yhtiökin voi vähentää kulut omassa verotuksessaan. Itseasiassa taloyhtiöllä on paljon laajempi verovähennysoikeus kuin okt asujalla koska taloyhtiö saa vähentää työn lisäksi kaikki muutkin kulut (tarvikkeet jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asun ok-talossa, lasku osoitetaan minulle ja maksan sen -> saan kotitalousvähennyksen.
Jos asun rivitalossa, lasku osoitetaan taloyhtiölle, joka puolestaan maksattaa asuntoni kohdalla olevan kattoremontin 100 % minulla -> en saa kotitalousvähennystä. Vääryys!
Kotitalousvähennys eriarvoistaa ihmisiä asumistavasta riippuen. Tämä räikeä epäkohta pitää korjata HETI!
Jos asut okt:ssä niin hoidat itse aivan kaiken, velvoitteet ja vastuut ja kannat riskit itse. Taloyhtiössä olet ulkoistanut taloyhtiön hallintaan osan vastuista ja velvoitteista ja sinä sitten urputat kun et saa kotitalousvähennystä?
Kannan samanlaisen taloudellisen vastuun kuin ok-taloasukaskin. Ne vtun laskut kiertää vaan isännöitsijätoimiston kautta. Ihan samat ukot ja akat ne työt sin
Kiinteistöstä maksetaan 3 % varainsiirtoveroa, asunto-osakkeesta 1,5% (aiemmin 4 % ja 2 %). Onko tämä sinun mielestäsi eriarvoista? Esimerkiksi 400 000 euron asunnossa tämä erotus on jo 6 000 euroa ja se tulee jokaiselle maksettavaksi, ja on lisäksi suoraa tililtä lähtevää rahaa. Mikset valita, että tämä on eriarvoista kiinteistöjen ja as oy:iden välillä?
Koko kansan yhteiset verotulot ja yhteiset palvelut. Turha kai tästä on enempää vääntää. Siksi se "maksaminen" olikin lainausmerkeissä.