Pitäisikö taloyhtiön teettämistä remonteista saada osakkaille kotitalousvähennykset?
Osakkaathan ne maksavat kuitenkin omista palkoistaan ja eläkkeistään.
Kommentit (90)
Taloyhtiössä ei omisteta asuntoa, vaan hallintaoikeuden huoneistoon ja ostohetkellä ostetaan osakkeita. Kun taas okt ostetaan kiinteistöjä.
Okt voi asukas tehdä mitä lystää, purkaa vaikka talonsa maantasolle, tämä ei onnistu taloyhtiössä.
Mutta asunto oy jos teetät pintaremonttia esim. tapetointia, voit hyödynää kotitalousvähennyksen, mutta et taloyhtiön rempoissa, koska työn teettäjä on yhtiö, ei yksityishenkilö ja niihin on omat tuet ja etuudet esim. energia-avustus valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.
Ethän sinä maksa mitään naapurisi siivouksesta. Naapurisi vaan maksaa veroja palkastaan hitusen vähemmän siitä hyvästä, että työllistää siivoojan.
Se on tukea, vaikka sitä.sanotaan vähennykseski. Tässä huomaa, että jos tukea ei sanota tueksi , niin ihmiset hyväksyy sen.eikä.edes tajua että.se on samanlaista tukea kuin asumistuki, toimeentulotuki yms.
Pitäiskö jokaisen maksaa itse alv kaikesta ostamastaan? Nyt vain yrittäjät maksavat alvin myymistään palveluista esim.
Jokainen maksaa nyt alvia. Olikos julkinen terveydenhuolto ainoa alviton? Tavaroista ja ruoasta maksat alvin. Ja työn tilaaja maksaa yrittäjän alvin, kun se lisätään loppusummaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannan samanlaisen taloudellisen vastuun kuin ok-taloasukaskin. Ne vtun laskut kiertää vaan isännöitsijätoimiston kautta. Ihan samat ukot ja akat ne työt sinne tekee ja laskuttaa niistä. Taloyhtiö ei ole mikään kuvittelemasi taikaseinä, joka maksaa aina kaiken. Maksaakin, mutta asukkaiden pusseista sinne taloyhtiön pussiin kerätyillä rahoilla. Ja isoissa remonteissa, kuten vaikka kattoremonteissa se raha kerätään 100% suoraan asukkaalta joko kertamaksuna tai samalla tavalla lainaa lyhyentäen kuin ok-taloasukaskin. As oy asukkaalla ei ole yhtään se vähempää vastuuta loppupeleissä kuin ok-taloasukkaallakaan. As oy:ssä kaikki kulkee vaan välikäsien kautta ja maksaa sen takia enemmän!
Edelleen, kotitalousvähennys kohtelee ERIARVOISESTI ihmisiä asumistavasta riippuen.
Ethän sinä itse osakkaana joudu edes palovakuutusta hommaamaan, jätehuollosta, kiinteistönhuollosta yms. puhumattakaan. Isännöitsijä hoitaa sun puolesta vaikka mitä mitä joutuisit okt asujana itse huolehtimaan aivan alusta asti. Tottakai sä maksat siitä, kannat taloudellisen vastuun, mutta taloyhtiön koko pointti on ettei yksittäisen henkilön tarttee itse hoitaa kaikkea, toisin kuin kiinteistöissä. Toisaalta taloyhtiöt voi hakea tukia mitä kiinteistöt ei voi jne. Sä yrität nyt poimia rusinoita pullasta. Muuta omakotitaloon jos haluat kotitalusvähennykset ja kaiken muun sen ohessa.
Kotitalousvähennys pitää poistaa, jokaisen pitää itse maksaa omat remontit, ei niin että muut veronmaksajat osallistuvat maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asun ok-talossa, lasku osoitetaan minulle ja maksan sen -> saan kotitalousvähennyksen.
Jos asun rivitalossa, lasku osoitetaan taloyhtiölle, joka puolestaan maksattaa asuntoni kohdalla olevan kattoremontin 100 % minulla -> en saa kotitalousvähennystä. Vääryys!
Kotitalousvähennys eriarvoistaa ihmisiä asumistavasta riippuen. Tämä räikeä epäkohta pitää korjata HETI!
Jos asut okt:ssä niin hoidat itse aivan kaiken, velvoitteet ja vastuut ja kannat riskit itse. Taloyhtiössä olet ulkoistanut taloyhtiön hallintaan osan vastuista ja velvoitteista ja sinä sitten urputat kun et saa kotitalousvähennystä?
Kannan samanlaisen taloudellisen vastuun kuin ok-taloasukaskin. Ne vtun laskut kiertää vaan isännöitsijätoimiston kautta. Ihan samat ukot ja akat ne työt sin
Olet täysin oikeassa. Kiitos kuvauksesi rautalanganomaisesta kansanomaistuksesta. 🙏
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys pitää poistaa, jokaisen pitää itse maksaa omat remontit, ei niin että muut veronmaksajat osallistuvat maksamiseen.
No kun eivät osallistu nytkään. Se, että naapurisi maksaa yhtenä vuonna kaksi tonnia vähemmän veroja kuin edellisenä vuonna maksoi, ei tarkoita sitä, että sinä maksoit hänen remonttiaan.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä ei omisteta asuntoa, vaan hallintaoikeuden huoneistoon ja ostohetkellä ostetaan osakkeita. Kun taas okt ostetaan kiinteistöjä.
Okt voi asukas tehdä mitä lystää, purkaa vaikka talonsa maantasolle, tämä ei onnistu taloyhtiössä.
Mutta asunto oy jos teetät pintaremonttia esim. tapetointia, voit hyödynää kotitalousvähennyksen, mutta et taloyhtiön rempoissa, koska työn teettäjä on yhtiö, ei yksityishenkilö ja niihin on omat tuet ja etuudet esim. energia-avustus valtiolta.
Miksi toistat nykytilannetta kuin papukaija? Kaikkihan tuon tietää, siksi tämä aloitus. Asia eli eriarvoisuus voidaan korjata lakimuutoksella.
Sitä paitsi, myös omaan kiinteistöön saa energia-avustusta ym. muita avustuksia rinnan kotital väh kanssa.
Myydessäsi asunto-osakkeen saat laskea hankintahintaan taloyhtiölle maksamasi remonttikustannukset täysimääräisenä. Muista siis kirjata nämä remonttikustannukset tarkasti ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pitää poistaa joista juuri minä en juuri nyt hyödy mitään.
Se onkin pitkä lista...
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Kun vaihdat omaan taloosi ikkunat tai vain terassin oven, saat työstä kotitalousvähennyksen.
Kerros- ja rivitalon osakkaat eivät saa, vaikka maksavat varsinkin isommat remontit erillisinä lainaosuuksina.
Miten tämä voidaan perustella tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta?
Toinen kukkanen on se, että pariskunta saa samasta remontista tuplavähennyksen, kumpikin omansa. Yksinasuva (lastenkin kanssa) maksaa yhden remontit tuloilla eikä saa edes samaa KOTITALOUSvähennystä. Miten tämä vähennys onkin nyt henkilökohtainen eikä kotitalouskohtainen?!
kerrostalossa asuvat saavat kotitalousvähennyksen ihan samalla tavalla mikäli ostavat palveluita jotka kohdistuvat heidän omaan ASUNTOONSA (esim siivouspalvelu tai olohuoneen maalaus) ja maksavat työn itse. Jos taas työn ostaa yhtiö, niin yhtiö saa vähentää kulut omassa verotuksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei! Se täytyisi poistaa kaikilta. Minusta on väärin, että minäkin veronmaksaja, joudun maksamaan naapurin siivouksesta. Maksakoon itse tai siivotkoon itse.
Ethän sinä maksa mitään naapurisi siivouksesta. Naapurisi vaan maksaa veroja palkastaan hitusen vähemmän siitä hyvästä, että työllistää siivoojan.
Lisäksi ylihintaa sille siivousfirmalle. Kiistattomasti todettu että hinnat nousi kun tuli kotitalousvähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannan samanlaisen taloudellisen vastuun kuin ok-taloasukaskin. Ne vtun laskut kiertää vaan isännöitsijätoimiston kautta. Ihan samat ukot ja akat ne työt sinne tekee ja laskuttaa niistä. Taloyhtiö ei ole mikään kuvittelemasi taikaseinä, joka maksaa aina kaiken. Maksaakin, mutta asukkaiden pusseista sinne taloyhtiön pussiin kerätyillä rahoilla. Ja isoissa remonteissa, kuten vaikka kattoremonteissa se raha kerätään 100% suoraan asukkaalta joko kertamaksuna tai samalla tavalla lainaa lyhyentäen kuin ok-taloasukaskin. As oy asukkaalla ei ole yhtään se vähempää vastuuta loppupeleissä kuin ok-taloasukkaallakaan. As oy:ssä kaikki kulkee vaan välikäsien kautta ja maksaa sen takia enemmän!
Edelleen, kotitalousvähennys kohtelee ERIARVOISESTI ihmisiä asumistavasta riippuen.
Ethän sinä itse osakkaana joudu edes palovakuutusta hommaamaan, jätehuollo
LOL
Kotitalousvähennys EI ole mikään korvaus siitä metatyöstä, mitä okt asukas "joutuu" itse tekemään. Voithan sinäkin palkata jonkun isännöimään ja hoitamaan tönösi kirjanpitoa. Ha!
Vähennys huomioidaan tehdystä remonttityöstä. Ihan sama kuka niitä papereita siirtelee ja laskutuksen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi toistat nykytilannetta kuin papukaija? Kaikkihan tuon tietää, siksi tämä aloitus. Asia eli eriarvoisuus voidaan korjata lakimuutoksella.
Sitä paitsi, myös omaan kiinteistöön saa energia-avustusta ym. muita avustuksia rinnan kotital väh kanssa.
Ei saa enää energia-avustuksia ja niitä sai myös taloyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI ole eriarvoisuutta vaan erilaisia asumismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Kun vaihdat omaan taloosi ikkunat tai vain terassin oven, saat työstä kotitalousvähennyksen.
Kerros- ja rivitalon osakkaat eivät saa, vaikka maksavat varsinkin isommat remontit erillisinä lainaosuuksina.
Miten tämä voidaan perustella tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta?
Toinen kukkanen on se, että pariskunta saa samasta remontista tuplavähennyksen, kumpikin omansa. Yksinasuva (lastenkin kanssa) maksaa yhden remontit tuloilla eikä saa edes samaa KOTITALOUSvähennystä. Miten tämä vähennys onkin nyt henkilökohtainen eikä kotitalouskohtainen?!
kerrostalossa asuvat saavat kotitalousvähennyksen ihan samalla tavalla mikäli ostavat palveluita jotka kohdistuvat heidän omaan ASUNTOONSA (esim siivouspalvelu tai olohuoneen maalaus) ja maksavat työn itse. Jos taas työn ostaa yhtiö, niin yhtiö saa vähentää kulut omassa verotuksessaa
Toistan itseäni: AsOy ei maksa kuin kiinteistöveroa. AsOy ei harjoita tuottoa tavoittelevaa liiketoiminta, vaan tilinpäätöksessä voitto on 0 €.
Tästä syystä AsOy ei voi "vähentää mitään omassa verotuksessaan"! Aarghh!! Eivätkä voi osakkaatkaan, kuten aloitus toteaa.
Vierailija kirjoitti:
LOL
Kotitalousvähennys EI ole mikään korvaus siitä metatyöstä, mitä okt asukas "joutuu" itse tekemään. Voithan sinäkin palkata jonkun isännöimään ja hoitamaan tönösi kirjanpitoa. Ha!
Vähennys huomioidaan tehdystä remonttityöstä. Ihan sama kuka niitä papereita siirtelee ja laskutuksen hoitaa.
Tajuatko sinä pölvästi että se metatyö kattaa esim. remontin kilpailutuksen. Taloyhtiö omilla muskeleillaan on vähän eri kilpailuasemassa kuin yksityinen okt asuja tai osakas olisi jos jokaisen pitäisi kilpailuttaa urakat itse. Ja koska remontin - osakkaan eduksi - tilaa yhtiö, silloin ei ole oikeutettu kotitalousvähennykseen.
Vai haluasitko ihan periaatteen vuoksi maksaa remontista enemmän, kunhan saisit vaan kotitalousvähennyksen. Usko jo, elämässä ei voi saada kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentää se verotuloja, jotka pitää sitten saada jostain muualta. Joko veroja korottamalla tai sitten jotain palveluja heikentämällä esimerkiksi. Siinä mielessä kyllä "maksan naapurin siivouksesta".
Vierailija kirjoitti:
Myydessäsi asunto-osakkeen saat laskea hankintahintaan taloyhtiölle maksamasi remonttikustannukset täysimääräisenä. Muista siis kirjata nämä remonttikustannukset tarkasti ylös.
Tästä ei ole mitään etua, jos olet asunut k.o. asunnossa 2 verovuotta.
Jos ei ole pääomatuloja, remonttikuluja ei voi vähentää edes tappioina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähentää se verotuloja, jotka pitää sitten saada jostain muualta. Joko veroja korottamalla tai sitten jotain palveluja heikentämällä esimerkiksi. Siinä mielessä kyllä "maksan naapurin siivouksesta".
Et sinä maksa. Se naapurisi voi siirtyä myös vaikka nelipäiväiseen työviikkoon etkä sinä siinäkään maksa hänen töitään.
Enpä haluisi teettää isoja remontteja 'käteisellä ja kättä päälle' tyylillä. Ei mitään takuuta työlle.