Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?
Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti.
Kommentit (169)
Minulla on diagnoosina vakava masennus. En ole tarvitsemassa osastohoitoa enkä toivottavasti sähköhoitoa. Sairasloman ja lääkityksen olen tarvinnut. Minulta sujuu itsestäni huolehtiminen, mikään muu tällä hetkellä ei sitten sujukaan enkä kiinnitä kehenkään muuhun tai mihinkään muuhun huomiota. Joku alitajuinen eloonjäämisvietti ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon muitakin asioita joita pahasti masentunut ei pysty tekemään vaikka haluaisi. Jos et tunne diagnoosia, ei pitäisi aloittaa näin ala-arvoista keskusteluketjua. Masennus on sellainen tunne kuin että sekä pää, jalat, kädet ja koko keho olisi sementin peitossa.
Jep. Joka päivä uskottelee itselleen että tänään käyn suihkussa ja pesen pyykkiä, teen ruokaa yms. Todellisuudessa kaikki aika vaan menee sumussa ohi ja illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan ja uusi yritys seuraavana päivänä. Toistakaa tämä 2v putkeen ja tulkaa sitten huutelemaan uudelleen.
Mood
No jos jaksaa tietokoneellekkin nousta aamuisin niin hyvin jaksaa kyllä suihkuunkin, itsellä todella pahoja ahdistus ja masennus kierteitä ja vaikea välillä tehdä mitään, mutta tiedän sen, että jos annan vaan olla ja luovutan, niin ylös nouseminen on aina 2 kauheempaa, eli oma tahtotila on myös oltava. Mä en usko että kukaan on niin masentunut että ei jaksa sängystä nousta, nouseehan sieltä vessaankin kun on pakko.
Suihkussa käyminen on turhaa. Kohta on taas likainen ja pitää käydä uudestaan. Sama hampaiden kanssa. En vaihda vaatteitakaan, samat olleet jo parisen viikkoa.
Ei muutamassa minuutissa tule puhtaaksi. Siinä ehtii vain kastella itsensä, ja suihkun jälkeen on yhtä likainen olo kuin ennen suihkua.
Monilla masentuneilla on voimaton olo eivätkä siksi jaksa mennä suihkuun. Eikä masentuneena tule mistään asiasta kovin paljon paremmalle mielelle.
Olen käynyt 2 syvää masennusta läpi. Minulla oli silloin 3 lasta hoidettavana.
Kävin suihkussa joka päivä, tein ruokaa tuolilla istuen. Muuta en jaksanu.
Jep. Joka päivä uskottelee itselleen että tänään käyn suihkussa ja pesen pyykkiä, teen ruokaa yms. Todellisuudessa kaikki aika vaan menee sumussa ohi ja illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan ja uusi yritys seuraavana päivänä. Toistakaa tämä 2-4 vuotta putkeen ja tulkaa sitten huutelemaan uudelleen masennuksesta.
Masennus on tappava sairaus.
Onhan täälläkin kerrottu peseytymättömyyden syyksi kylmyys ja veden lämpötila. Eli kyse voi olla enemmänkin mukavuudenhalusta ja viitseliäisyydestä.
Mä en lakannut peseytymästä edes ollessani pakkohoidossa masennuksen takia. Kävin suihkussa, laitoin hiukseni ja meikkasin. Kävin myös kävelylenkeillä ja jumppasin.
Osastolla oli kyllä sellaisia haisuleita jotka ei peseytyneet. Minusta ainakin on todella noloa haista pahalle. En pysty ymmärtämään, että joku ei mene suihkuun tai pese hampaita kun on ihmisten keskuudessa.