Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?

Vierailija
26.01.2024 |

Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti. 

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa on erilaisia vointeja ja myös erityyppisiä masennuksia.

Olen vakavasti masentunut, mutta en depressiivinen ja edelleen reaktiivinen. Jaksan käydä suihkussa, mutta en tee sitä joka päivä. Suihku stimuloi todella paljon ja kun itselläni on myös PTSD se usein nostaa traumaa pinnalle käsiteltäväksi, koska ainakin itselläni trauma on myös todella kehollinen. Sitä ei jaksa joka päivä. Tosin joka kerta suihku ei vaikuta ihan yhtä vahvasti. Dissosiaation purkuunkin on ohje käydä joka pv suihkussa niin, että käy kehon joka kohdan läpi.

Masennus voi olla myös piilovihaa, joka on kääntynyt itseä kohtaan. Laiminlyö ja sabotoi itseä. Tai avointa vihaa mm. viiltely tai seksuaalinen holtittomuus.

Vierailija
122/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennus on älykkäiden ihmisten sairaus. Ei se tolloihin iske, kun niiltä puuttuu toimivat aivot. Vhän sama kuin koneen vikaantuminen. Mitä monimutkaisempi laite, sen vikaherkempi. Rautakanki on yksinkertaisemmasta päästä konetekniikkaa, eikä siihen yleensä tule toimintahäiriöitä.

Itse yritin masentuneena lakata hengittämästä, kun sekin tuntui turhalta. Mulla on myös tuo vastenmielisyys ihotuntemuksia kohtaan. Ilma, märkä vesi ja lämpötilanvaihdokset iholla on sietämättömiä masentuneena.

Depressiossa keskushermosto toimii väärin. Se käsittelee väärin jopa aistimuksia. Pahimmillaan depressio on psykoottistasoinen ja silloin voi olla jopa aistiharhoja.

Tämä oli niin kertakaikkisen hienosti kiteytetty juttu että on ihan pakko lähettää sinulle sydämelliset terveiseni, niin hienosti kirjo

Tuo ei vaan pidä paikkaansa. Monet tutkimukset ovat raportoineet korkeammasta masennuksen esiintyvyydestä henkilöiden keskuudessa, joilla on matalampi koulutustaso. Koulutustaso ja älykkyys taas korreilevat aika usein.

Ja se matalampi koulutustaso taas voi johtua siitä, että lapsen elämä on ollut perhehelvettiä, joka on vienyt voimia ja sotkenut aivoja jo kouluvaiheessa ja aiheuttanut sen masennuspohjan.

Itse ole ollut alisuoriutuja ja jaksottainen masentuja lapsuudessa syntyneen CPTSD:n vuoksi ja se on todella yleistä. Voinee laskea alisuoriutumiseksi, jos on L:n paperit ja Mensan älykkyys ja ammattikorkeatasoinen koulutus ja lähtökohtaisesti rakastaa oppia uusia asioita ja on kiinnostunut.

Oire voi toki ilmetä myös pakonomaisena ylisuoriutumisena. Minulla trauman aiheuttama sairastelu on estänyt sitä. Jotkut paahtavat töissä ja vapaalla maratoneja ja viidessä luottamustoimessa puheenjohtajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on masentunut, niin ei välttämättä tule reippailtua ulkona, tehtyä remonttia tai muuta hiostavaa, likaavaa hommaa. Ei se suihku tee olosta raikasta ja reipasta ja aikaansaavaa, lisää energiaa kehossa ja anna tarkoitusta elämään.

Voi olla, että tulee vain kylmä ja iho alkaa kutisemaan. Ja lisäksi alkaa väsyttämään tämä vuoren kokoinen projekti.

Niin siis voihan sitä käydä suihkussa. Kuudelta aamulla vaan suihkuun pakotettuna. Sitten kylmissään tärisemään ja tuijottamaan seinää seuraavat 16h. Ei oikein pointtia. Ja huomenna uudestaan. Ja huomenna uudestaan. Ja...

Voi ei, siellä kylmissään täristään ja tullaan palstalle kommentoimaan muille tuolla ikuisella "masentunut ei jaksa edes suihkussa käydä." Ja kaikki tsemppaa ja halaa, että juuri näin. Pys

Kannattaa kuivata itsensä kylppärissä ja tulla vasta kuivana pois. Tietty monessa asunnossa kylppäri on viileä myös.

Vierailija
124/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan jaksa.

Vielä sitä sinne suihkuun menisikin, mutta ajatus, että sieltä pitää jaksaa tulla pois, kuivata itsensä, ehkä rasvata ihoa, pukeutua, kammata hiukset... Ja ainakin minulla myös kuivata vessan lattiaa sen verran ettei sukat kastu kun seuraavan kerran pöntölle menee. Ja se hetki kun palelee, kun lämmin vesi ei enää virtaakaan.

Käytä rantasandaaleja kylppärissä silloin kun lattia on märkä niin ei ne sukat kastu.

Tai froteisia kylpytohveleita.

Vierailija
125/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastuminen on epämukavaa ja masentuneena on vaikeampi kestää epämukavuutta, ei kiinnosta ulkonäkö tai oma puhtaus ja omasta itsestä ei huonon itsearvostuksen vuoksi ole motivaatiota pitää huolta. Näin mulla oli masentuneena.

Vierailija
126/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on muotisana ja helppo selitys sille, että on todellisuudessa vain laiska vätys.

Masennus on sitä, kun tajuaa itsekin olevansa laiska vätys ja jollain lailla huonompi kuin suurin osa ihmisistä.

Vierailija
127/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa arkiselta rutiinilta vaikuttava asia sisälsi minun masentuneessa päässäni aivan liikaa työvaiheita ja epämukavuutta.

Ei se nyt terveenä enää sellaista ole. Mutta silloin kun aamuisin avasin silmät, niin ajattelin etten selviä päivän "työkuormasta". Käytännössä peseytyminen, kauppa, ruoanlaitto, syöminen. 

Vierailija
128/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tein vuosikausia kahta työtä tyyliin 48h "työpäiviä" lähes 4 vuotta en tiedä onko se siis laiskuutta mutta nyt ollut viimevuiosina vaikeaa masennusta ja ennenaikaiset eläkeajat ovat koittaneet 

Vierailija
129/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi tutkimuksen paikka!  Lääkeyhtiöt kyllä vastustaisivat tätä, mutta yhteiskunta hyötyisi.

Itsellä todettiin lievää masennusta, pystyin käymään töissä 5d viikossa. Lääkäri halusi aloittaa SRRI lääkityksen. Muuten fyysisesti täysin terve.

Parin viikon päästä nukuin n 23h vuorokaudessa, eikä töissä käynnistä tullut mitään. Masennuspisteet lähes tuplaantuivat ja mieli sekä motivaatio oli maassa. Täysin kykenemätön arkipäivän askareisiin. Lääkäri vaihtoi Voxraan ja reilun parin viikon sisään pääsin sängystä ylös ja elinvoima palasi. Pääsin erikoislääkärille, joka totesi, etten ole ainoa jolla SRRI lääkitys aiheuttaa madennusta ja työkyvyttömyyttä.

Veikkaan, että Suomessa on kymmeniätuhansia ihmisiä jotka on "masennutettu" SRRI lääkkeillä. Työkyvyn saisi takaisin lopettamalla lamaavan lääkityksen.

Vierailija
130/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvystä viis mutta panokyky olisi hyvä olla 

Vierailija
131/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tuohon ^ SSRI-lääkitystä koskevaan kommenttiin, että minulle se lääkitys sopi ja söisin varmaan lopun ikäni niitä, jollei sivuvaikutukset olisi vaikuttaneet parisuhde-elämään.

Essitalopraamilla jaksoin paljon paremmin päivästä toiseen enkä purskahtanut heti puhuessani itkuun. Sain puhuttua mieltä myllertävät asiat ja kas, oloni parani.

Vierailija
132/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä. 

Kummasti vaan jaksavat kuitenkin ruokaa laittaa ja syödä, ei sitä sängyssä voi tehdä!

En minä kyllä vaikeassa masennuksessa jaksanut laittaa ruokaa enkä syödä. 10 kiloa putosi paino. 

Sama. Kun kokeilin keittiöveitsen terävyyttä ja menin juna-asemalle miettien, otanko enää kotiavaimia mukaan, muistelin missä kohtaa joki on sula...

Silloin mustassa, pohjattomassa suossa suihku on viimeisempänä mielessä.

Vierailija
133/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi tutkimuksen paikka!  Lääkeyhtiöt kyllä vastustaisivat tätä, mutta yhteiskunta hyötyisi.

Itsellä todettiin lievää masennusta, pystyin käymään töissä 5d viikossa. Lääkäri halusi aloittaa SRRI lääkityksen. Muuten fyysisesti täysin terve.

Parin viikon päästä nukuin n 23h vuorokaudessa, eikä töissä käynnistä tullut mitään. Masennuspisteet lähes tuplaantuivat ja mieli sekä motivaatio oli maassa. Täysin kykenemätön arkipäivän askareisiin. Lääkäri vaihtoi Voxraan ja reilun parin viikon sisään pääsin sängystä ylös ja elinvoima palasi. Pääsin erikoislääkärille, joka totesi, etten ole ainoa jolla SRRI lääkitys aiheuttaa madennusta ja työkyvyttömyyttä.

Veikkaan, että Suomessa on kymmeniätuhansia ihmisiä jotka on "masennutettu" SRRI lääkkeillä. Työkyvyn saisi takaisin lopettamalla lamaavan lääkityksen.

Joo. Itsellä ollut pari lyhyttä SSRI-kokeilua ja vaan pahentavat tilannetta. Voxra on toiminut hyvin. En tajua, miksei sitä ole tehty yhtä tiedettäväksi kuin SSRI-lääkkeitä.

Vierailija
134/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä saa avaajan päättelemään, että masentuneet eivät kävisi suihkussa? Minusta masentuneet suorastaan asuvat suihkussa.

Vierailija
135/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikeasti masentunut ei jaksa nousta edes sängystä ylös, niin miksi hän jaksaisi raahautua suihkuun asti? Aloittaja ei tiedä mitä on vaikea masennus. Luulee tietävänsä, mutta ei oikeasti tiedä. 

Kyllä ihminen jaksaa kahdelle jalalle nousta, oli masentunu tai ei. Toi on heikon ihmisen puhetta ja laiskan

Keskivaikean masennus diagnoosin sain, ja vaikka minulla jalat toimivat hienosti, ja ymmärsin haluavani aamiaista meni viikkoja, että söin ensimmäisen kerran vasta illalla. Saatoin päivällä käydä kirjastossa ja kaupassa, mutta keittiöön en päässyt muuta kuin kauppakassin tyhjentääkseni.

Tavallaan kyse on ehkä - ainakin omalla kohdallani - enemmän etten vain pystynyt, kuin etten jaksaisi. Pahimmillaan lista asioista mihin en pystynyt oli pitkä, ja ainoat asiat mitä pystyin olivat kuliss

Olipa kiva huomata, että moni antoi ylänuolta. Tekisi mieli kiittää, vaikkei kai se, että on mahdollisesti jakanut saman kokemuksen, kuulu saada kiitosta vaan osanoton, että niin monella on tai on ollut sama sairaus. Kuitenkin ajatus, etten ole ollut tässä yksin antaa voimia ja päättäväisyyttä panostaa paranemiseen. Kiitos, ja tsemppiä kaikille masennuksen kanssa painiville.

Vierailija
136/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnoosi vaikea masennus ja elän koko ajan kuin suossa, aivot puurossa

Jotta pysyn edes jotenkin tällä hetkellä toimintakykyisenä, mulla on tarkat rutiinit ja hygienian hoito kuuluu siihen. Pesen itseni joka päivä.

masennukset eivät siis ole samanlaisia

Vierailija
137/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on diagnoosi vaikea masennus ja elän koko ajan kuin suossa, aivot puurossa

Jotta pysyn edes jotenkin tällä hetkellä toimintakykyisenä, mulla on tarkat rutiinit ja hygienian hoito kuuluu siihen. Pesen itseni joka päivä.

masennukset eivät siis ole samanlaisia

Onko sinulla kokeiltu jo Voxraa?

Vierailija
138/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastuminen on epämukavaa ja masentuneena on vaikeampi kestää epämukavuutta, ei kiinnosta ulkonäkö tai oma puhtaus ja omasta itsestä ei huonon itsearvostuksen vuoksi ole motivaatiota pitää huolta. Näin mulla oli masentuneena.

Minulle taas se likaisuus ja hikoilu aiheuttaa epämukavuutta ja kastuminen sen sijaan on mukavaa. 

Vierailija
139/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin masentunut, suihkussa käyminen tuntui velvollisuudelta. Semmoinen "äh" kokemus. Nykyään tykkään käydä suihkussa ja ei ole masennusta. N29

Vierailija
140/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas se likaisuus ja hikoilu aiheuttaa epämukavuutta ja kastuminen sen sijaan on mukavaa. 

Kaikki eivät hikoile ja likaannu. Kun olen masentunut, kehoni on pysähdyksissä eikä eritä hikeä. Kun alan parantua, keho herää eloon ja alkaa hikoilla ja haluta pesua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi