Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?

Vierailija
26.01.2024 |

Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti. 

Kommentit (244)

Vierailija
181/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn suihkussa ja teen ruoat ja liikun siivoan mutta muuten sitten ei ole innostusta ja jaksamista oikein mihinkään muuhun. Raha-asiat ihan viturallaan eikä kiinnosta ja ihmissuhteita ei ole eikä saa aikaiseksi ym.

Vierailija
182/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä jotka tyrkyttää terveellistä arkirytmiä masennuksen hoitoon? 

Masennus on erittäin vaikea sairaus. Terveellinen arkirytmi on yksi niistä asioista, jotka voivat aivan tutkitustikin auttaa paranemista. Lievemmin masentuneille se saattaa riittää yksinäänkin, toisille taas ei, mutta se on ehdottomasti asia, jota kannattaa kokeilla ja ennen kaikkea pitkäjänteisesti. Ei niin, että yrittää viikon ja jos olo ei heti parane, toteaa ettei toimi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette näistä jotka tyrkyttää terveellistä arkirytmiä masennuksen hoitoon? 

Masennus on erittäin vaikea sairaus. Terveellinen arkirytmi on yksi niistä asioista, jotka voivat aivan tutkitustikin auttaa paranemista. Lievemmin masentuneille se saattaa riittää yksinäänkin, toisille taas ei, mutta se on ehdottomasti asia, jota kannattaa kokeilla ja ennen kaikkea pitkäjänteisesti. Ei niin, että yrittää viikon ja jos olo ei heti parane, toteaa ettei toimi. 

Kaikki ei siihen pysty 

Vierailija
184/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei siihen pysty 

Kannattaa aloittaa pienestä, kävellä vaikka alkuun 10 metriä ulkona, jos ei ole lähtenyt sisältä kuukauteen, sitten seuraavalla kerralla 11 metriä. Syödä yksi terveellinen ateria päivässä jos ennen kaikki herkkuja. jne. Suurin osa masentuneista on kuitenkin jonkin verran toimintakykyisiä.

Vierailija
185/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin on laiskuutta, kun olen pääasiassa kotona. Kun on pakko lähteä ihmisten ilmoille, niin saan kyllä pakotettua itseni myös suihkuun. Muuten olisi liian noloa.

Vierailija
186/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa käynti vaatii valtavasti energiaa. Masentuneelle se on usein paljon voimia vaativa tehtävä

Vierailija
187/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena makaan vaan sohvalla ja suihkussakäynti tuntuu joltain työtehtävältä jonka aloittamiseen pitää laittaa energiaa vs. kiva rituaali jonka jälkeen hyvä puhdas olo. Makaa vaan apaattisena ja havahtuu sitten oho taas meni kuusi tuntia enkä saanut mitään aikaan. Ei ole suihkuttelut tai mitkään hyvät olot mielessä.

Vierailija
188/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat niin itserakkaita, että rakastuvat omaan hajuunsa.

Vierailija
189/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa elämää, kun on käynyt suihkussa n. 20 000 kertaa, se alkaa kyllästyttää ja tuntua turhalta.

Joten epäilen, että jos masennus iskisi, se olisi niitä ekoja joita välttelisin.

Vierailija
190/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haisee riittävästi, niin porukka pysyy loitolla.

Vierailija
191/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneena makaan vaan sohvalla ja suihkussakäynti tuntuu joltain työtehtävältä jonka aloittamiseen pitää laittaa energiaa vs. kiva rituaali jonka jälkeen hyvä puhdas olo. Makaa vaan apaattisena ja havahtuu sitten oho taas meni kuusi tuntia enkä saanut mitään aikaan. Ei ole suihkuttelut tai mitkään hyvät olot mielessä.

Ihan kuin mun torstai pähkinänkuoressa 

Vierailija
192/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei siihen pysty 

Kannattaa aloittaa pienestä, kävellä vaikka alkuun 10 metriä ulkona, jos ei ole lähtenyt sisältä kuukauteen, sitten seuraavalla kerralla 11 metriä. Syödä yksi terveellinen ateria päivässä jos ennen kaikki herkku

Mä käyn vain pimeään aikaan ulkona. Äsken olin 2 tuntia metsässä. 

Vierailija
193/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Päivä meni vessanpöntöstä alas!

eilen kaikki oli paremmin. 

Vierailija
194/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla vaikeasti masentunut, jos tunnet nautintoa

Vierailija
195/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisivät töitä niin ei ole aikaa masentua

Vierailija
196/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on someriippuvuus siksi en saa mitään aikaiseksi. 

Vierailija
197/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisivät töitä niin ei ole aikaa masentua

Kun teen töitä riippuvuus pakottaa somettamaan töissäkin. 

Vierailija
198/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on someriippuvuus siksi en saa mitään aikaiseksi. 

Sama. Suihkuun ei meinaa ehtiä. 

Vierailija
199/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon muitakin asioita joita pahasti masentunut ei pysty tekemään vaikka haluaisi. Jos et tunne diagnoosia, ei pitäisi aloittaa näin ala-arvoista keskusteluketjua. Masennus on sellainen tunne kuin että sekä pää, jalat, kädet ja koko keho olisi sementin peitossa.

Jep. Joka päivä uskottelee itselleen että tänään käyn suihkussa ja pesen pyykkiä, teen ruokaa yms. Todellisuudessa kaikki aika vaan menee sumussa ohi ja illalla mahdollisimman aikaisin nukkumaan ja uusi yritys seuraavana päivänä. Toistakaa tämä 2v putkeen ja tulkaa sitten huutelemaan uudelleen.

en huutele ollenkaan. Itse tapellut lähes 20 vuotta toimintakyvyttömänä. Suihkussa käynyt viimeksi 22.8, että olis hyvä päästä eli jaksaa kohtapuoleen. En ollut saanut hampaitakaan pestyä taas noin viikkoon, mutta tänään sain.

Vierailija
200/244 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonit katossa ympäri vuorokauden. En ole pitänyt päivääkään lomaa tänä vuonna