Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet masentuneet eivät halua käydä suihkussa?

Vierailija
26.01.2024 |

Eikö siitä tulisi itselle paljon parempi olo, kun on raikas ja puhdas? Kesäkuumalla suihku viilentää mukavasti, ja talvella taas on mukava mennä kuumaan suihkuun, kun tulee ulkoa kylmästä ja palelee. Ei ole tarkoitus tuomita; ihmettelen vain tätä. Olen itsekin vaikeasti masentunut, ja siksi juuri ihmettelen tätä, kun suihkusta tulee aina itselleni huomattavasti mukavampi olo ja siihen ei mene kuin muutama minuutti. 

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jollain suihkussa käymisellä olisi jos ei halua elää?

Vierailija
142/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin im yrityksen jälkeen osastolla pitkään kahteen otteeseen vaikean masennuksen takia ja päivän tavoitteet oli lähinnä käydä pesulla ja syödä. Näiden jälkeen olin niin puhki, että tuijotin vain seinää ja mietin että voiko tällaisesta olosta enää kukaan toipua, se väsymys ja voimattomuus oli niin totaalista samalla kun mieli oli tyhjää täynnä. Lepäsin 23 tuntia vuorokaudessa, koska muuhun en kyennyt. 

Nyt tuosta pohjakosketuksesta on 3 vuotta aikaa ja osin invalidisoiduin tuosta im yrityksestä, mutta masennus on ainoastaan lievää ja hallittavissa. Ihmissuhteita olen saanut uusia ja tervehenkisiä, löysin uskon, harrastan ilman suorituspaineita, jopa työkokeilua suunnitellaan osa-aikaisesti. Toki sopiva lääkitys löytyi(monien epäonnisten kokeilujen jälkeen) ja auttoi toipumisessa, keskusteluapua sain ja tajusin kuinka myrkyllisissä ihmissuhteissa olin ollut ja sen takia sairastunut myös fyysisesti jatkuvasta stressistä ennenkuin romahdin psyykkisesti. Nyt ajoittain olen jopa onnellinen ja toivon mukaan pystyn nyt osaltani auttamaan ihmisiä, jotka ovat tuolla syvässä päädyssä, ja syvällä, ilman apuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei haise niin ihan turhaa ja kallista lystiä läträtä kokosuihkussa päivittäin varsikaan paleluun 😲 kun on vesimittari.

Pelkkä vesikin kuivattaa nahkaa varsinkin talvella alkaen kutista ja kamala vaiva rasvata, eivätkä rasvatkaan ole ihan halpoja.

Ei kaikki saa kelasta toimeentulotukena vesimaksuja tai ole mittaritonta kiinteä hintaista vettä. Vesimaksujen noustessa koko ajan ei kaikki tule ajatelleeksi mitä se maksaa.

Jos olen kotona niin en mitään turhia suihkuja harrastele vaan viluun pukee villasukkia lisäten vaatetusta.

Riippuu myös iästä ja elämäntilanteesta kuinka aktiivinen on, paljonko on tarpeellista suihkutella.

Vinkkejä vedensäästöön

Vastuullisella vedenkäytöllä säästät sekä rahaa että luontoa. Kiinnitä huomiota omaan vedenkäyttötapaasi. Mieti mitä tottumuksia ja tapoja voit muuttaa vähemmän vettä kuluttaviksi.

Kiinnitä erityisesti huomiota lämpimään veteen, sillä se on noin kolme kertaa kalliimpaa kuin kylmä vesi.

Hygienian hoitoon kuluu noin 45 prosenttia kaikesta käytetystä vedestä. Merkittävimmät vedensäästöteot voit tehdä kiinnittämällä huomiota omaan vedenkäyttötapaasi ja tekemällä arkisia pieniä muutoksia tapoihisi. Suurin vaikutus on sillä, miten pitkiä suihkuja otat. Viiden minuutin suihku kuluttaa vettä jo 60 litraa.

https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/energiatehokas_arki/vinkkeja_ved…

Vierailija
144/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen keskustelu. Täällä annetaan alapeukkuja niille, jotka ovat masentuneita, mutta silti jaksavat ja haluavat pitää huolta itsestään peseytymällä. On kummallista huomata, että jopa silloin kun masentunut haluaa huolehtia hygieniastaan, niin siihenkin suhtaudutaan negatiivisesti. Ihan kuin olisi kilpailu siitä kuka on eniten masentunut.

Vierailija
145/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen keskustelu. Täällä annetaan alapeukkuja niille, jotka ovat masentuneita, mutta silti jaksavat ja haluavat pitää huolta itsestään peseytymällä. On kummallista huomata, että jopa silloin kun masentunut haluaa huolehtia hygieniastaan, niin siihenkin suhtaudutaan negatiivisesti. Ihan kuin olisi kilpailu siitä kuka on eniten masentunut.

Sinulla ei ole pienintäkään käsitystä, että masennus on todellinen sairaus.

Kun lapset tippuivat sekundalta kävelysillalta niin oliko se jotenkin onnistuneempi, joka pystyi seuraavana kuukautena peseytymään itse kuin se, joka ei?

Jos neliraajavedossa oleva ei käy suihkussa, onko käsikipsinen suihkuilija parempaa väkeä?

Vierailija
146/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset tippuivat sekundalta kävelysillalta niin oliko se jotenkin onnistuneempi, joka pystyi seuraavana kuukautena peseytymään itse kuin se, joka ei?

Jos neliraajavedossa oleva ei käy suihkussa, onko käsikipsinen suihkuilija parempaa väkeä?

Tottakai masennus on sairaus, mutta tässä herättää ihmetystä, että ne, jotka ovat masentuneita eivätkä käy juurikaan suihkussa, tuntuvat pikemminkin arvostelevan niitä masentuneita, jotka käyvät suihkussa. Sen sijaan, että kannustettaisiin näitä muita siitä, että pidetävät huolta omasta puhtaudesta ja omasta hyvinvoinnista, tuntuu melkein siltä kuin haluttaisiin, että kukaan muukaan ei käy suihkussa ja lähestulkoon ylpeillään sillä, ettei käydä suihkussa. 

Vierailija
147/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai masennus on sairaus, mutta tässä herättää ihmetystä, että ne, jotka ovat masentuneita eivätkä käy juurikaan suihkussa, tuntuvat pikemminkin arvostelevan niitä masentuneita, jotka käyvät suihkussa. Sen sijaan, että kannustettaisiin näitä muita siitä, että pidetävät huolta omasta puhtaudesta ja omasta hyvinvoinnista, tuntuu melkein siltä kuin haluttaisiin, että kukaan muukaan ei käy suihkussa ja lähestulkoon ylpeillään sillä, ettei käydä suihkussa. 

Tätä ilmiötä olen itsekin ihmetellyt, halutaan ikäänkuin vetää ne paremmin pärjäävät ja itsestään huolehtivat masentuneet alas omalle tasolleen. Tässä oli aikanaan pitkä masennusta käsittelevä ketju palstalla ja muistan kuinka niitä, jotka olivat saaneet apua masennukseensa esimerkiksi terveistä elämäntavoista haukuttiin ja vähäteltiin, että he eivät olisi oikeasti masentuneita.

Vierailija
148/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He pitävät liasta ja sottaisuudesta.

t. siivousohjelmia katsonut

Vierailija
149/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Luin ketjun niin huonosti läpi, etten huomannut tuollaista. Itse olen peseytyvä masentunut. Suihkuun menen, kun haluan tai vähintään neljäntenä päivänä, jos sitä ennen en ole halunnut.

Ei ole järkeä kannustaa ketään syvemmälle oireisiin, mutta ei myöskään velvollisuudentuntoon. Ne suihkut tulevat sitten luonnostaan, kun on sen aika. Oma lääkäri on kieltänyt kaiken yrittämisen ja ohjelmoinnin ja kannustanut vain olemaan ja tekemään sitä kivaa mitä pystyy. On kuulemma nähnyt ihan riittävästi niitä, jotka "yrittävät" ja menevät vain huonommaksi ja lopulta eläkkeelle. 

Olen kohentunut paljon tuolla neuvolla ja löytänyt oikeasti iloa tuovia asioita.

Vierailija
150/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Kela- & sosiaalitoimiaikoja kaikki osallistuivat työntekoon omien kykyjensä mukaan, niin fyysisesti kuin henkisesti sairaat. Rahaa makoiluun ei ollut kuin rikkaimmilla.

Mielisairaalassa potilaat kutoivat mattoja tai hoitivat kasveja, vankilassa monet henkisesti lahjattomat huolehtivat kasveista tai eläimistä. Fyysisistä ongelmista kärsineet auttoivat lasten kanssa, leipoivat tms.

Kenenkään ei oikeasti pitäisi jäädä makaamaan ja suremaan osaamattomuuttaan, koska liikkumalla ja tekemällä vointi oikeasti paranee. 

Vierailija
151/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, masennus muuttaa ihmisen sisuksen vieraaksi. Kun sinä masennut, on ihan mahdollista, ettet masentuneena todellakaan tykkää suihkuista, vaikka nyt nautit niistä.

Olen vakavasti masentunut ja jos minulla olisi kylpyamme olisin varmaan joka päivä kuumassa kylvyssä. Valitettavasti ei ole.

Vierailija
152/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen Kela- & sosiaalitoimiaikoja kaikki osallistuivat työntekoon omien kykyjensä mukaan, niin fyysisesti kuin henkisesti sairaat. Rahaa makoiluun ei ollut kuin rikkaimmilla.

Mielisairaalassa potilaat kutoivat mattoja tai hoitivat kasveja, vankilassa monet henkisesti lahjattomat huolehtivat kasveista tai eläimistä. Fyysisistä ongelmista kärsineet auttoivat lasten kanssa, leipoivat tms.

Kenenkään ei oikeasti pitäisi jäädä makaamaan ja suremaan osaamattomuuttaan, koska liikkumalla ja tekemällä vointi oikeasti paranee. 

Olisiko kuitenkin fiksumpaa tehdä kuten nykyään eli antaa ihmiselle sairasloma, jotta voi parantua eikä kroonistu auttamattomasti.

Vierailija
153/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai masennus on sairaus, mutta tässä herättää ihmetystä, että ne,

Tätä ilmiötä olen itsekin ihmetellyt, halutaan ikäänkuin vetää ne paremmin pärjäävät ja itsestään huolehtivat masentuneet alas omalle tasolleen. Tässä oli aikanaan pitkä masennusta käsittelevä ketju palstalla ja muistan kuinka niitä, jotka olivat saaneet apua masennukseensa esimerkiksi terveistä elämäntavoista haukuttiin ja vähäteltiin, että he eivät olisi oikeasti masentuneita.

Kumpi on muna ja kumpi kana. Alkaako masentunut touhuta, koska tauti on helpottanut vai alkaako masentunut toipua, koska on puuhaillut. Enpä usko tuohon olevan aukotonta vastausta.

Vierailija
154/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneisuuteen on monta tietä. Yksi tie on se, ettei ole mitään tekemistä ja passivoituu sohvaperunaksi. Passivoitumistä seuraa kivut, säryt ja vstsavaivat, joten kierre on valmis.

Vierailija
155/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva vielä tietää mikä on henkisesti lahjaton? Ja tuo käsitys että liikkumalla ja tekemällä vointi paranee ei ole mikään yleispätevä ohje vaan osalla vointi paranee vain levolla ja virikkeiden vähyydellä ja poistamalla kaikki suorituskeskeisyys. Mutta nämä samat tyypit, jotka näitä idiotismeja viljelee, käskee kaikki työttömät vaan töihin tai keräämään käpyjä ja raapimaan puista kaarnaa syötäväksi. 

Vierailija
156/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneisuuteen on monta tietä. Yksi tie on se, ettei ole mitään tekemistä ja passivoituu sohvaperunaksi. Passivoitumistä seuraa kivut, säryt ja vstsavaivat, joten kierre on valmis.

Eipä ole ainakaan oma tieni. Ja kysymys sekin, että miksi täysin terve ja elinvoimainen ihminen passivoituisi?

Vierailija
157/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva vielä tietää mikä on henkisesti lahjaton? Ja tuo käsitys että liikkumalla ja tekemällä vointi paranee ei ole mikään yleispätevä ohje vaan osalla vointi paranee vain levolla ja virikkeiden vähyydellä ja poistamalla kaikki suorituskeskeisyys. Mutta nämä samat tyypit, jotka näitä idiotismeja viljelee, käskee kaikki työttömät

He ovat itse traumatisoituneita, mutta purreet hammasta eikä se ole kosahtanut vielä riittävän kovaa. Tietysti psykopatia on myös yksi vaihtoehto. Normaalia noiden tyyppien käytös ei ole, eikä tervehenkistä.

Vierailija
158/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus lienee jo kysymyksessä. Masentunut ei halua viilennystä tai kuumennusta vaan olla stabiili.

Vierailija
159/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyshän on toiminnan merkityksellisyydestä. Masentuneelle suihkussa käyminen on yhtä merkityksellistä kuin ei-masentuneelle olisi esim. huudella kukkeliskuuta yhdellä jalalla tontin ympäri hyppien. Harvemmin sitäkään näkee.

Vierailija
160/169 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä, että mistä ovat saaneet vakavan masennuksen diagnoosin, jos sujuu lenkkeily, siivoukset ja itsestä huolehtiminen, kun nuo asiat ovat todella vaikeita jos kriteerit vakavaan masennukseen täyttyy. Vai onko nämä näitä itse diagnoosin tehneitä tapauksia? En varmasti olisi tuollaisella toimintakyvyllä itse koskaan saanut yhtään diagnoosia, osastopaikkaa tai sähköhoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan