Siis mitä ihmettä? Nyt nämä laittomat lakkoilijat itkevät siitä, jos työnantaja etukäteen kysyy, aikooko olla poissa vai ei!
Nämä prinsessakermaperseet varmaan haluisivat joka aamu itse päättää, viitsiikö tänään mennä töihin, eikä siitä tarvitsisi edes ilmoittaa...
"Lidl ohjeisti työntekijöitään kertomaan etukäteen, aikovatko he tulla lakkopäivänä töihin."
"Työntekijät kokivat Lidlin viestin vähintäänkin arveluttavana."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23d4c630-3a64-46ba-a507-ee6efb5e9197
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pistit omiasi.
"Lakkoon osallistumisesta ei saa koitua työntekijälle harmia, mutta Koskinen uskoo Lidlin kartoittavan lakkopäivän työvoimaa, sillä kaikki työntekijät eivät suinkaan osallistu työtaistelutoimiin.
Työnantaja ei tiedä ketkä kuuluvat liittoon. Töiden järjestämiseksi voidaan kysyä, ketkä ovat käytettävissä, Koskinen sanoo."
Lakko-oikeus on kaikilla niilläkin, jotka eivät kuulu liittoon.
Varmaan sitten palkattomat päivät kelpaa, vaikka sairasloman yksi karenssipäivä viekin konkurssiin.. Eiku niin
Itseäni ei ainakaan yhden päivän palkka kaada konkurssiin. En edes huomaa milloin palkka tulee tilille, kun en ole niitä "tili tuli, tili meni" -tyyppejä. Mutta en lakkoile, kun liitto ei ole listannut yritystä lakkoilevien yritysten listalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako joku luuseri muka lakkoilla? Älkää jaksako naurattaa 😂😂😂
En minä ainakaan. Olen etätöissä, joten julkisen liikenteen lakotkaan ei haittaa. Haluan tukea yritystä, joka minut palkkasi, koska se pitää minusta hyvää huolta. Meillä on hyviä etuja, jotka eivät ole minkään ammattiliiton neuvottelemia, vaan yritys haluaa houkutella parhaat työntekijät. Vastineeksi en hylkää yritystä, vaikka vasemmisto sanoisi mitä.
Ei kai sinunlaisiasi asia huoletakkaan. Se tavallinen pienipalkkainen duunari tässä on kärsijänä ja jonka työehtoja ja tukiverkkoja tässä ollaan urakalla heikentämässä. Toivottavasti te hyvätuloiset jaksatte painaa töitä kun työttömät ja pienituloiset joutuvat turvautumaan kuitenkin toimeentulotukeen, eikä niitä työpaikkoja synny yhtään lisää, vaikka sitä työttömyyskorvausta ei maksettaisi lainkaan. Päinvastoin työttömiä tulee näiden uudistuksien jälkeen reilusti lisää. Siinä saa sitten Riikka ja Petteri miettiä että mistä niitä verotuloja sitten oikein nyhdetään. Joudutaan varmasti menemään hyvätuloisten lompakolle kun ei ole enää muita keiltä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ainakin lidlissä pahoiteltiin, että joudutaan kysymään ja kerrottiin heti että ei tarvitse vastata ja on ihan ok myös valehdella, mutta joka tapauksessa kysytään.
Eikö työnantaja siis saa kysyä työntekijältä että meinaako työntekijä tulla töihin?
Ei saa, muotoiltiin että oletko lakkopäivänä käytettävissä
Lakia pitää muuttaa siten että työnantaja saa kysyä meinaako työntekijä tulla töihin.
SAKn mielestä työntekijä raukkaa ei saa irtisanoa, vaikka olisi ilmoittamatta pois joka toinen päivä lakkojen ulkopuolellakin, koska työnantaja on la
Minäkin olin yhdessä N:lla alkavassa työpaikassa, jossa luottamusmiehet lähinnä syljeskelivät kattoon päivät pitkät. Nykyään kuulemma heidän asemansa ei ole niin suojattu, joku on joskus jopa irtisanottu, mikä olisi hyvä asia. Yksi lusmu syö kaikkien pöydässä.
Harmillinen tilanne. En haluaisi olla lakkopäivänä pois, mutta työnantaja on sen verran ilkeästi meitä kyykyttänyt mitättömistä asioista, että tekisi mieleni vähän näpäyttää.
Edellisessä työpaikassa en olisi missään nimessä ollut lakossa, oli niin hyvä henki talon sisällä.
Vähän aikaa vielä katselen meininkiä ja kohta vaihdan paikkaa, jos ikävä ilmapiiri jatkuu. Elämä on vähän niin kuin "sitä saa mitä tilaa".
Tiedän, että lakko on ihan eri syystä, mutta näin sen työntekijänä ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen tilanne. En haluaisi olla lakkopäivänä pois, mutta työnantaja on sen verran ilkeästi meitä kyykyttänyt mitättömistä asioista, että tekisi mieleni vähän näpäyttää.
Edellisessä työpaikassa en olisi missään nimessä ollut lakossa, oli niin hyvä henki talon sisällä.
Vähän aikaa vielä katselen meininkiä ja kohta vaihdan paikkaa, jos ikävä ilmapiiri jatkuu. Elämä on vähän niin kuin "sitä saa mitä tilaa".
Miksi et vaihda työpaikkaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt näitä jotka valittaa että työnantaja on surkea mutta silti he työskentelee kyseisessä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan. Olen etätöissä, joten julkisen liikenteen lakotkaan ei haittaa. Haluan tukea yritystä, joka minut palkkasi, koska se pitää minusta hyvää huolta. Meillä on hyviä etuja, jotka eivät ole minkään ammattiliiton neuvottelemia, vaan yritys haluaa houkutella parhaat työntekijät. Vastineeksi en hylkää yritystä, vaikka vasemmisto sanoisi mitä.
Ehkä sillä Lidlin työntekijällä ei ole noin mukavasti asiat. Toki tässä lakkoillaan hallitusta vastaan. No, voi silti olla, ettei sinun onnesi kauaa kestä, jos hallituksen suunnitelmat menee läpi.
Suomessa on aivan ainutlaatuinen etu: ilmainen, laadukas koulutus. Lidlin työntekijäkin voi kouluttautua parempipalkkaiseen työhön, työntekijäksi, josta markkinavoimien ja kapitalismin ansiosta työnantajat kilpailevat. Tai sitten jäädä vähemmän vaativaan työhön, johon on enemmän tarjolla työvoimaa ja siksi pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaihda työpaikkaa? Minä en ole koskaan ymmärtänyt näitä jotka valittaa että työnantaja on surkea mutta silti he työskentelee kyseisessä työpaikassa.
Olen itse asiassa aika tyhmä, laiska ja huono työntekijä, eli kukaan ei varmaan palkkaisi minua, mutta nautin kylllä uhriutumisesta ja passiivis-aggressivisesta valittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aivan ainutlaatuinen etu: ilmainen, laadukas koulutus. Lidlin työntekijäkin voi kouluttautua parempipalkkaiseen työhön, työntekijäksi, josta markkinavoimien ja kapitalismin ansiosta työnantajat kilpailevat. Tai sitten jäädä vähemmän vaativaan työhön, johon on enemmän tarjolla työvoimaa ja siksi pienempi palkka.
Käsittääkseni suomessa on työvoimapulaa juurikin matalapalkka aloihin, ulkolainen työvoima nimenomaan tekee töitä pääosin matalapalkka aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sillä Lidlin työntekijällä ei ole noin mukavasti asiat. Toki tässä lakkoillaan hallitusta vastaan. No, voi silti olla, ettei sinun onnesi kauaa kestä, jos hallituksen suunnitelmat menee läpi.
Suomessa on aivan ainutlaatuinen etu: ilmainen, laadukas koulutus. Lidlin työntekijäkin voi kouluttautua p
Lässynlässyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aivan ainutlaatuinen etu: ilmainen, laadukas koulutus. Lidlin työntekijäkin voi kouluttautua p
Kyllähän nytkin melko vaativiin töihin otetaan sieltä mistä halvimmalla saa ja kuka suostuu halvimmalla tekemään.
Suomestahan on hyvää vauhtia tulossa samankaltainen maa kuin rikkaista lähi-idän maista eli kantaväestö tekee hyväpalkkaista työtä tai elää yhteiskunnan tukien varassa ja ulkomailta tulee halpatyövoima tekemään "orjatyönä" ne surkeat työt mistä saa pientä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää olevan päivän henkii. Työttömät on huonoja. Myös pienipalkkaiset on huonoja, oma syy ettei ole parempipslkkainen. Sairaat on tietysti myös huonoja.
Minä kävin sanomassa että tulen töihin
Men ole demari
Miten tämä oikein on. Onko minun pakko olla pois töistä? En haluaisi eikä työkaveritkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittojen jäsenmäärä tulee laskemaan entisestään näitten lakkoilujen myötä, ammattiliitot lakkoilee nyt duunarien äänestystulosta vastaan. Nykyisin ytk on suositumpi kuin sak.
No toivottavasti se YTK pitää huolen sinun työsopimuksestasi. Halvalla on sinut ostettu ja joskus tulee eteen sitten kalliimpi yllätys. Vähän jos on järkeä päässä niin ymmärtää tämän kuvion.
Oletko koskaan miettinyt millaiset työehdot sinulla olisivat ilman liiton neuvottelemaan sopimusta millä nykyisin työskentelet? Ihan varmasti sinulla olisi vuosiloma, työaika, sairausajan palkka, tauot ym. moni muu asia mitkä liitto on neuvotellut.
Ei tule olemaan helppoa tulevilla sukupolvilla jos kuvittelette että ihan omaksi ilokseen se työnantaja nuo asiat sinulle tarjoaa kun vain itse pyydät. No eipä ole minun ongelmani kohta enää. Ihmettelen että jos jo nyt nuoret ovat jo niin uupuneita työelämässä, niin ei se ainakaan jatkossa helpotu kun ei edes eduistaan halua huolehtia.
No, tämä vain kiihdyttää kauppojenkin automatisoitumista. Kohta lidlissäkin hyllyt täyttää robotti, ne eivät änkyröi.
Työnatajana seuraavissa YT-neuvotteluissa katsoisin, kuka piti työnantajan puolta ja kuka lakkoili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa mikä on tällainen super harvinainen erityisosaaja, josta työnantajat kilpailevat? Niitä osaajia alkaa löytyä kansainvälisiltä markkinoilta ja heille kelpaa pienempi palkka...