Siis mitä ihmettä? Nyt nämä laittomat lakkoilijat itkevät siitä, jos työnantaja etukäteen kysyy, aikooko olla poissa vai ei!
Nämä prinsessakermaperseet varmaan haluisivat joka aamu itse päättää, viitsiikö tänään mennä töihin, eikä siitä tarvitsisi edes ilmoittaa...
"Lidl ohjeisti työntekijöitään kertomaan etukäteen, aikovatko he tulla lakkopäivänä töihin."
"Työntekijät kokivat Lidlin viestin vähintäänkin arveluttavana."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23d4c630-3a64-46ba-a507-ee6efb5e9197
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitäkään saa kysyä onko työntekijä homo vai hetero.
Miksi pitäisi saada? Mitä kenenkään seksuaalinen suuntautuminen kuuluu työnantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako joku luuseri muka lakkoilla? Älkää jaksako naurattaa 😂😂😂
En minä ainakaan. Olen etätöissä, joten julkisen liikenteen lakotkaan ei haittaa. Haluan tukea yritystä, joka minut palkkasi, koska se pitää minusta hyvää huolta. Meillä on hyviä etuja, jotka eivät ole minkään ammattiliiton neuvottelemia, vaan yritys haluaa houkutella parhaat työntekijät. Vastineeksi en hylkää yritystä, vaikka vasemmisto sanoisi mitä.
Ei kai sinunlaisiasi asia huoletakkaan. Se tavallinen pienipalkkainen duunari tässä on kärsijänä ja jonka työehtoja ja tukiverkkoja tässä ollaan urakalla heikentämässä. Toivottavasti te hyvätuloiset jaksatte painaa töitä kun työttömät ja pienituloiset joutuvat turvautumaan kuitenkin toimeentulotukeen, eikä niitä työpaikkoja synny yhtään lisää, vaikka sitä työttö
Minä tiedän ja tunnen useita, jotka eivät HALUA ottaa kokoaikatyötä vastaan. He tulevat toimeen sovitellun päivärahan turvin. Sanovat, ei kannata tehdä töitä, koska saavat osa-aikaisella työnteolla saman kuin jos olisivat kokoaikatyössä. Vuosia ovat näin tehneet. Heille kauhistus on se, kun pitää hakea töitä, jos joutuvat kokoaikatöihin. Haastattelussa itkusilmässä valehteli eräskin väsynyksestään. Ei saanut paikkaa. Nauroi hyvälle esitykselle. Räikein tapaus on nuorimies ( tuttuni poika) joka on keväästä joulukuuhun töissä, tekee töitä tosi paljon, urakalla. On sopinut työnantajan kanssa, että työnantaja lomauttaa hänet joulukuussa. Hän on vuosittain varannut matkan kaukomaille, kiertelee pitkin ja poikin maailmaa 3 kuukautta, käy vain kotona kääntymässä. Lopuksi ottaa pitämättömät kesälomat päälle. Yhteiskunta maksaa tämän lomailun, työttömyyskorvaus on hyvä, kun on tienannut hyvin. Toinen kaveri asui avoliitossa avopuolison kanssa, joka aloitti opiskelun. Koska opiskelijat saavat hyvin tukea, muka erosivat. Nainen jäi vuokra-asuntoon ja mies muutti osoitteensa vanhemmilleen. Yhdessä he kuitenkin asuivat, mutta nainen haki kaikki tuet ja saivat asumistukea mukavasti. Jos mies ei olisi ollut kirjoilla vanhemmillaan, eivät olisi saaneet asumistukea. Kolmas esimerkki: isällä on raksafirma ja poika on siinä töissä. Poika halusi tehdä talon itselle. Päättivät, että isä lomauttaa pojan, poika saa työttömyyskorvausta, hän rakentaa talonsa ja vaimo käy töissä. Isä teetätti työt alihankkijalla eli ei työllistänyt ketään eikä rikkonut näin lakia. Näitä esimerkkejä kyllä riittää... yhteiskunta maksaa. Onnea Suomi, lusmuilujoukko vie Suomen konkurssiin ja kehtaavat vielä lakkoilla osa-aikatöissään tai itkeä leikattuja tukejaan.
Mitähän ihmettä taas? Eihän työnantaja tiedä kuka alainen kuuluu lakon piiriin ja kuka ei. Siksi pitää kysyä. Vai luuliko alaiset, että voivat jäädä pois töitä vaikka ei liittoon kuulu ja palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Me sovittiin töissä ettei kerrota mitään pomolle. Kyllä yllättyy kun kukaan ei tulekaan töihin 😅
Vai mitäs jos ne kaikki muut kumminkin menee töihin ja sinä jäät yksin lakkoon heiluttamaan venäjän trollien punalippua? Hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan. Olen etätöissä, joten julkisen liikenteen lakotkaan ei haittaa. Haluan tukea yritystä, joka minut palkkasi, koska se pitää minusta hyvää huolta. Meillä on hyviä etuja, jotka eivät ole minkään ammattiliiton neuvottelemia, vaan yritys haluaa houkutella parhaat työntekijät. Vastineeksi en hylkää yritystä, vaikka vasemmisto sanoisi mitä.
Voi miten kauniita sanoja, haluaisin olla juuri kuin sinä, juuri tuollaisessa yrityksessä, jossa työntekijät ja yrittäjä puhaltaa yhteen hiileen. Mutta meillä on niin toisin, vaikka yrityksellä menee hyvin.
Meilläkään ei ole arvostettu työntekijää ollenkaan. Uusi pomo tuli ja jatkuvasti lisää tehtäviä ja vähentää porukkaa. Pitää vaan ehtiä tehdä kaikki mitä hän keksii, vaikka osa tehtävistä ei ole edes sen työn kannalta mitenkään merkittävää. Ja ylityötä et saa tehdä ja liukuman käyttöäkin on rajattu, saldoa saa olle vaan puolet maksimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon että jokaisella lakkoon osallistujalla käy myös joskus tulevaisuudessa niin että juuri heidän tärkeänä päivänä, häät, hautajaiset, sukujuhlat tms onkin tämmöinen lakko joka vaikuttaa juhlan järjestelyihin ja osan vieraista matkustamiseen...
T. Juhlia järjestävä, joka miettii ehtivätkö kaikki vieraat paikalle
Etkö sinä käy töissä? Sinun juhlasi on aika pientä ja koskee vain sinua.
Käyn kyllä ja en nyt tarkemmin kerro mikä juhla on kyseessä, mutta ei ole kovin pientä jos rahaa menee lähemmäs 20 tonnia ja ei koske vain minua vaan 100 vierasta, esiintyjiä, ravintolan henkilökuntaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten kauniita sanoja, haluaisin olla juuri kuin sinä, juuri tuollaisessa yrityksessä, jossa työntekijät ja yrittäjä puhaltaa yhteen hiileen. Mutta meillä on niin toisin, vaikka yrityksellä menee hyvin.
Meilläkään ei ole arvostettu työntekijää ollenkaan. Uusi pomo tuli ja jatkuvasti lisää teht
No sitten ainoa oikea vaihtoehto on hakea toista työpaikkaa. Lakkoileminen ei nyt sun ongelmiisi auta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi kertoa tuleeko töihin vai ei? Tuntuu äärettömän lapselliselta kiusanteolta.
Koska on oikeus olla kertomatta. Työnantaja voi kysellä mitä vaan mutta ei ole pakko vastata 👍
Tässä taitaakin olla henkilö joka kävelee suojatielle, vaikka näkee lähestyvän auton ja jolla ei ole aikomustakaan
pysähtyä, koska hänellä on oikeus kävellä ja auton olisi annettava esteetön kulku suojatiellä kävelijälle.
Mutta kiva kun on oikeus.
Itse olen kysynyt jo kymmeniltä työntekijöiltä ovatko tulossa töihin vai ovatko lakossa,
yksikään ei ole kieltäytynyt vastaamasta ja kaikki ovat olleet asiallisia.
Jos joku ei kertoisi, niin ehkä muistaisin seuraavissa yt-neuvotteluissa; en tiedä, kukaan ei ole koskaan ollut vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä taas? Eihän työnantaja tiedä kuka alainen kuuluu lakon piiriin ja kuka ei. Siksi pitää kysyä. Vai luuliko alaiset, että voivat jäädä pois töitä vaikka ei liittoon kuulu ja palkka juoksee.
Hä? Liitothan julkaisee yritykset, mitä lakko koskee. ja lakko-oikeus on niilläkin, jotka eivät kuulu liittoon. Ja palkka kyllä pidätetään kaikilta, jotka on lakossa, ei sitä mitenkään tutkita, onko liiton jäsen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon että jokaisella lakkoon osallistujalla käy myös joskus tulevaisuudessa niin että juuri heidän tärkeänä päivänä, häät, hautajaiset, sukujuhlat tms onkin tämmöinen lakko joka vaikuttaa juhlan järjestelyihin ja osan vieraista matkustamiseen...
Hän on todellakin vain hän, mutta yksi niistä lukuisista jotka joutuu aiheettomasti kärsimään venäjäntrollilakkoilijoista.
Ja hei muistakaa venäjäntrollit huomenna äänestää Urpilaista tai Anderssonia. Ay-liike tukee heitä runsaalla kädellä sinun maksamista rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinunlaisiasi asia huoletakkaan. Se tavallinen pienipalkkainen duunari tässä on kärsijänä ja jonka työehtoja ja tukiverkkoja tässä ollaan urakalla heikentämässä. Toivottavasti te hyvätuloiset jaksatte painaa töitä kun työttömät ja pienituloiset joutuvat turvautumaan kuitenkin toimeentulotukeen, eikä niitä työpa
Kiitos hyvistä vinkeistä. Olenkin väsynyt tekemään täyttä työpäivää ja jos kerran noin hyvin pärjää osa-aikaisena ja korvauksella niin ens viikolla sovin työnantajan kanssa osa-aikasopparin ja tiedän että se sopii sille paremmin kuin hyvin. Harmi että olen ollut niin tunnollinen enkä ole osannut hyödyntää kaikkia mahdollisia tukimuotoja mutta täytyy nyt alkaa perehtyä asioihin paremmin. Tässä kiitos Riikaille ja Petterille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei ole arvostettu työntekijää
Ja luuletko oikeesti, että uusi paikka löytyy tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on todellakin vain hän, mutta yksi niistä lukuisista jotka joutuu aiheettomasti kärsimään venäjäntrollilakkoilijoista.
Ja hei muistakaa venäjäntrollit huomenna äänestää Urpilaista tai Anderssonia. Ay-liike tukee heitä runsaalla kädellä sinun maksamista rahoista.
Vai venäjäntrolli...
Jep kyllä sen omissa tutuissakin huomaa ketkä lakkoilee. Ne on niitä vikisijä mestareita jotka syö mielialalääkkeitä ja voi koko ajan huonosti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä ja en nyt tarkemmin kerro mikä juhla on kyseessä, mutta ei ole kovin pientä jos rahaa menee lähemmäs 20 tonnia ja ei koske vain minua vaan 100 vierasta, esiintyjiä, ravintolan henkilökuntaa jne.
No kilauta nyt äkkiä Petterille että sulla on juhlat. Syy lakkoonhan löytyy nyt ihan muualta kuin liitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilu auttaa siihen, että olet luuseri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolan henkilökuntako ei kannata lakkoilua... Kaikki 100 vierasta on työnantajan edustajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kilauta nyt äkkiä Petterille että sulla on juhlat. Syy lakkoonhan löytyy nyt ihan muualta kuin liitois
Syy lakoille löytyy ainoastaan AY väestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi kertoa tuleeko töihin vai ei? Tuntuu äärettömän lapselliselta kiusanteolta.
Koska on oikeus olla kertomatta. Työnantaja voi kysellä mitä vaan mutta ei ole pakko vastata 👍
Irtisanomista on helpotettava. Työnantajan tulee voida irtisanoa huonot ja epäluotettavat työntekijät pois helpommin.
Nämä muutokset tehtiin jo Suomen kanssa kilipailevissa maissa kuten Ruotsissa kymmenen vuotta sitten ilman mitään lakkoänkyröintiä, mutta SAK:n mielestä missään ei koskaan pidä joustaa.
Ruotsissa ei neuvotella mistään ilman, että siihen osallistuu sekä työntekijöiden että työnantajien edustajat.
Joo. Mitä pienempi yrittäjä, sitä enemmän se kiintyy lakkoileviin työntekijöihinsä