Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä ihmettä? Nyt nämä laittomat lakkoilijat itkevät siitä, jos työnantaja etukäteen kysyy, aikooko olla poissa vai ei!

Vierailija
25.01.2024 |

Nämä prinsessakermaperseet varmaan haluisivat joka aamu itse päättää, viitsiikö tänään mennä töihin, eikä siitä tarvitsisi edes ilmoittaa...

"Lidl ohjeisti työntekijöitään kertomaan etukäteen, aikovatko he tulla lakkopäivänä töihin."

"Työntekijät kokivat Lidlin viestin vähintäänkin arveluttavana."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23d4c630-3a64-46ba-a507-ee6efb5e9197

Kommentit (228)

Vierailija
101/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajan sitä etuläteen tarvitse tietää. Työantajahan tekee työvuorolistat etukäteen ja sen mukaan mennään.

Vierailija
102/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä saikkupäiviänikään etukäteen kerro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto. Olen tehnyt työnantajan kanssa sopimuksen, jonka mukaan teen kahdeksan tuntia töitä viitenä päivänä viikossa. En omasta aloitteesta riko sopimusta. 

Vierailija
104/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun työnantaja yksipuolisesti alentaa palkkaasi, nöyränä sanot vain kiitos?

Vierailija
105/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pistit omiasi.

"Lakkoon osallistumisesta ei saa koitua työntekijälle harmia, mutta Koskinen uskoo Lidlin kartoittavan lakkopäivän työvoimaa, sillä kaikki työntekijät eivät suinkaan osallistu työtaistelutoimiin.

Työnantaja ei tiedä ketkä kuuluvat liittoon. Töiden järjestämiseksi voidaan kysyä, ketkä ovat käytettävissä, Koskinen sanoo."

Lakko-oikeus on kaikilla niilläkin, jotka eivät kuulu liittoon.

Vierailija
106/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä.

1) Työnantaja ei saisi kysyä työntekijöiltä, ovatko nämä tulossa lakkopäivänä töihin.

2) Työnantaja ei saa tietää, ketkä työntekijät kuuluvat liittoon.

3) Työnantaja ei saa edes jälkeenpäin kysyä, oliko työntekijä lakossa vai sairaana.

Miten ihmeessä tämän kuvitellaan toimivan? Miten on edes teoriassa mahdollista tehdä rehellinen palkanlaskenta? Kertokaa nyt joku, en aidosti ymmärrä!

Sairaana ollut toimittaa todistuksen ja poissaolo ilman muuta sopimusta on lakon takia. Vaikeaa?

On, edelleenkin. Mistä työnantaja voi tietää, että poissaolo on lakon takia eikä luvaton poissaolo, joka puolestaan on irtisanomisen peruste?

Tuntuu olevan luetun ymmärtäminenkin vaikeaa.

Vierailija
107/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kiva lukea sitten kommentteja kun hallitus saa juttunsa läpi. "Miksi kukaan ei tehnyt mitään?"

Vierailija
108/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on astunut työnantajien, palkansaajien ja liittojen varpaille kaavaillessaan poliittisia heikennyksiä työelämään ilman aikomustakaan neuvotella asioista. Siksi poliittinen lakko.

Höpöhöpö. Hörhöt lakkoilee siksi, koska ne eivät kestä vaalitulosta. Samasta asiasta te ihmettelitte jotain Trumppia kannattajineen. Ei ollut teidän mielestänne kuulemma yhtään demokraattista, mutta tällainen riehunta joka ei edes kohdistu hallitukseen, vaan sivullisiin ihmisiin sitä muka on 

Ei ole höpöhöpö. Tyhmäkö olet?

Vierailija
109/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai työnantajan pitää tietää, ketkä tulevat töihin ja mistä syystä ollaan pois. Ne, jotka näitä ei halua ilmoittaa, on varsin epäluotettavia työntekijöitä.

Osa on näemmä kärkkymässä sekä liiton lakkorahoja että työnantajan palkkaa samalle päivälle. Sillä menolla en yhtään ihmettele, että lakot lisääntyy.

Sitten se voi kysyä, kuka tulossa töihin eikä kuka jäämässä lakkoon.

Vierailija
110/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijällä ei ole velvollisuutta kertoa työnantajalle etukäteen, osallistuuko hän lakkoon. Ammattijärjestö ilmoittaa asiasta keskitetysti valtakunnansovittelijalle ja työnantajajärjestöille. Työnantajalla ei ole oikeutta kysyä työntekijältä, osallistuuko hän lakkoon.

Älä valehtele. Työnantajalla on kyllä ihan täysi oikeus kysyä osallistuuko lakkoon. Vähintäänkin on oikeus kysyä tuleeko työntekijä töihin. Vain lakkoon osallistumiseen liittyvä painostaminen on kielletty.

Vierailija
111/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkare hallitus kuvittelee, että he ovat yksinvaltiaita ja saavat tehdä päätöksiä, jotka heikentävät työntekijöiden asemaa ihan ilman mitään neuvotteluita. Ei uskoisi, että hallituksen tavoitteena oli nostaa työllisyysastetta. Ja aivopestyt imbesillit itkee "laittomasta lakosta". 

Vierailija
112/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa työnantaja ei saa kysyä meneekö lakkoon. Itse ollut sellaisessa työpaikassa, jossa tuli meteli siitä kun työnantaja rupeaa kysymään työntekijöiltä lakkoon menoa. Mikäli työnantaja utelee niin siihen ei tarvitse vastata.

Toki voi kysyä niin päin, että paikalla olijat ilmoittautuvat esimiehelle, mutta lakkoon menoa ei saa työnantaja kysyä!!!.

Höpö höpö. Aamutelkkarissa oli tuosta, että kysyä kyllä saa, painostaa ei.

Vierailija
113/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on hämmentävän tietämättömiä lakko-oikeuksista ja todella hämmentävän halukkaita luopumaan kyseisestä oikeudesta. Luuletteko että kiristykset jää siihen, jos nyt ei lakkoilla ja antaa kaiken mennä läpi? 😂 Jengi vissiin haluaa olla yötä päivää töissä, ilman lomia, pienemmällä palkalla, luopua sairaslomarahoista ja sekään ei haittaa, vaikka työnantaja antaisi potkut koska sun naama ei yhtenä keskiviikko aamuna enää miellytä ja tilalle on muutenkin tulossa kakskyt nuorempaa ihmistä. 

Vierailija
114/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vierastan ammattiliittoja koska minulla on ollut erittäin surkeita kokemuksia ihmisistä jotka on ammattiliitossa. 

Ekassa työpaikassa pääluottamusmies haukkui ja uhkaili minua kun vaihdoin työpaikkaa.

Toisessa työpaikassa liitossa aktiivisesti mukana oleva ihminen on laiska kuin mikä ja se valittaa aina vaan palkasta, olen sille sanonut että kai sen palkan eteen tarvis jotain myös tehdä. 

Varmasti on aktiivisia liiton ihmisiä jotka on myös ihan mukavia ja asiallisia. Myös ammattiliitot on kalliita, ytk maksaa sen 120e/vuosi ja sieltä saa myös päivärahaa kuten myös liitosta.

Ammattiliittojen arvot ei kohtaa minun arvoja, minun mielestä työpaikan ei pidä olla paikka minne vaan mennää jotta saa rahaa vaan minun mielestä työpaikka on paikka missä tehdään töitä ja työstä sitä palkkaa maksetaan.

Vierailija
115/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkoilijoille voisi antaa kenkää samantien. Meillä lakkoilijoilta salaperäisesti vähenee työtunnit ja vuorot jatkossa. Siitähän ei kukaan ääneen puhu mutta niin tapahtuu.

Tällä hetkellä laillisesti järjestettyyn lakkoon osallustuminen ei ole irtisanomisperuste. Ja lailliseen lakkoon osallistuneen syrjintä on laitonta

Eli sinä kommentoijs olet se joka on laittomuuksien tiellä!

Että on tyhmiä taas kirjoittelemassa.

Ei noilla asioilla ole mitään merkitystä. Jos työnantaja ei jatka määräaikaisen työntekijän työsopimusta, niin ei sitä mitenkään kummoisesti tarvitse perustella. Tai jos tuntityöntekijälle ei enää riitä tunteja, niin sitten niitä ei vain riitä. Ei kukaan voi pakottaa työnantajaa antamaan kenellekään enempää tunteja kuin mitä työnantaja sattuu tarjoamaan.

Vierailija
116/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omatunto. Olen tehnyt työnantajan kanssa sopimuksen, jonka mukaan teen kahdeksan tuntia töitä viitenä päivänä viikossa. En omasta aloitteesta riko sopimusta. 

Mutta sulle on ihan ok, että työnantajapuoli kohta muuttaa hyvin monta kohtaa siitä teidän tekemästä sopimuksesta? 😂😂 Hän voi kohta vaikka pyyhkiä p*rsettään sillä sopimuksella jos vaan päättää niin. Mut hei, hyvä että SUN OMATUNTO pysyy kiiltävän puhtaana. Lähetetäänkö sulle myös orjantappurakruunu postissa? 

Vierailija
117/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikös poissaolo, josta ei ilmoiteta työnantajalle, ole peruste varoitukselle ja toistuessaan irtisanomiselle?

Työntekijän osallistuminen järjestöpäätöksen mukaiseen työtaisteluun (lakkoon) ei oikeuta työnantajaa purkamaan tai irtisanomaan työsuhdetta eikä päättämään koeajalla olevan tai määräaikaisen työsuhdetta. 

Koeaikaisen työsuhteen voi päättää ja käyttää perusteena vaikkapa luottamuspulaa.

Vierailija
118/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vierastan ammattiliittoja koska minulla on ollut erittäin surkeita kokemuksia ihmisistä jotka on ammattiliitossa. 

Ekassa työpaikassa pääluottamusmies haukkui ja uhkaili minua kun vaihdoin työpaikkaa.

Toisessa työpaikassa liitossa aktiivisesti mukana oleva ihminen on laiska kuin mikä ja se valittaa aina vaan palkasta, olen sille sanonut että kai sen palkan eteen tarvis jotain myös tehdä. 

Varmasti on aktiivisia liiton ihmisiä jotka on myös ihan mukavia ja asiallisia. Myös ammattiliitot on kalliita, ytk maksaa sen 120e/vuosi ja sieltä saa myös päivärahaa kuten myös liitosta.

Ammattiliittojen arvot ei kohtaa minun arvoja, minun mielestä työpaikan ei pidä olla paikka minne vaan mennää jotta saa rahaa vaan minun mielestä työpaikka on paikka missä tehdään töitä ja työstä sitä palkkaa maksetaan.

Ja työnantaja saa sen palkan yksinvaltiaana määritellä, niinkö? 

Sulla ei sun nykyistä palkkaa olis, ilman ammattiliittoja. Se on hyvin varma, ellet satu olemaan joku uniikki lumihiutale työmarkkinoilla joka saa itse sanella hintansa. 

Vierailija
119/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikan ovella keskiviikkona joku liiton mies/nainen huomioliivissä huutelemassa ay-propagandaa? Täytyykö ottaa vauhtia ja taistella työnteon puolesta, kuten lakkoilijat taistelevat sosiaalietuuksien puolesta.

Hajottavaa ja haitallista poliittinen lakkoilu sekä työyhteisöjen että yhteiskunnan kannalta.

Hallituksemme on hajottava ja haitallinen.

Vierailija
120/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen kappale on huvittava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä