Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä ihmettä? Nyt nämä laittomat lakkoilijat itkevät siitä, jos työnantaja etukäteen kysyy, aikooko olla poissa vai ei!

Vierailija
25.01.2024 |

Nämä prinsessakermaperseet varmaan haluisivat joka aamu itse päättää, viitsiikö tänään mennä töihin, eikä siitä tarvitsisi edes ilmoittaa...

"Lidl ohjeisti työntekijöitään kertomaan etukäteen, aikovatko he tulla lakkopäivänä töihin."

"Työntekijät kokivat Lidlin viestin vähintäänkin arveluttavana."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23d4c630-3a64-46ba-a507-ee6efb5e9197

Kommentit (228)

Vierailija
81/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakossa olevalle ei saa ottaa sijaista.

No, ei ota sijaista mutta ottaa muuten ekstraajia ja harjoittelijoille lisätunteja.

Harjoittelija

Tuli mieleen, montako kertaa joku voi olla harjoittelijana samassa kaupassa ja samaa työtä joka kerta tekemässä.

Vierailija
82/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupan alalla ja kyllä lakkoilen, meillä suurin osa on osa-aikaisia ja heitä tarvitaan. Heihin iskee nämä heikennykset ja kohta ei ole niitä osa-aikaisia saatavilla kun on kannattavampaa olla työtön.

Minua ei kuitenkaan haittaa ilmoittaa työnantajalle että olen lakossa, ei haittaa jos pomo kysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän ei tarvitse erikseen ilmoittaa lakkoon osallistumisesta esihenkilölle. Lakkoon osallistumiseen on työntekijällä laillinen oikeus.

Mutta kyllähän työntekijän tulee ilmoittaa esihenkilölle, jos ei ole tulossa työvuoroonsa. Oli lakko tai muu syy poissaoloon.

Vierailija
84/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni Suomessa ei ole tulossa yhtään laitonta lakkoa. Aloittaja ei ehkä tiedä, että poliittiset lakot ovat Suomessa ihan laillisia.

Vierailija
85/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatuaan tiedon poissa olijoista, voivat haalia tuuraajia...

Vuorolistat tehdään sen mukaan, että lakkoilijoilla on vapaata silloin.

Niin,kaikkihan ei kuulu liittoon ja eihän se niin voisi mennä,että kauppaan ei tulisikaan ketään,jos kukaan ei ilmoita. Kyllähän esimiehet tietää,että varmasti joku kuuluu liittoon,hekin kuuluvat ehkä. Eli mikä siinä on niin kauheaa,kun jotenkin se voi selvitä työsuhteen aikana muutenkin,että kuulut liittoon.

Vierailija
86/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikan ovella keskiviikkona joku liiton mies/nainen huomioliivissä huutelemassa ay-propagandaa? Täytyykö ottaa vauhtia ja taistella työnteon puolesta, kuten lakkoilijat taistelevat sosiaalietuuksien puolesta.

Hajottavaa ja haitallista poliittinen lakkoilu sekä työyhteisöjen että yhteiskunnan kannalta.

Vierailija
87/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakko ei ole laiton. Tarkista vaikka työlainsäädännöstä. 

Snart är dessa fullkomliga idiot strejker illegala.

Finnar visar verkligen i kör vilka fullkomliga förståndshandikappade de har retarderat sig till. 

Vierailija
88/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupan alalla ja kyllä lakkoilen, meillä suurin osa on osa-aikaisia ja heitä tarvitaan. Heihin iskee nämä heikennykset ja kohta ei ole niitä osa-aikaisia saatavilla kun on kannattavampaa olla työtön.

Minua ei kuitenkaan haittaa ilmoittaa työnantajalle että olen lakossa, ei haittaa jos pomo kysyy.

Sosiaaliturvaa heikennetään jatkossa aivan varmasti lisää. Ei näin pienellä maalla ole varaa kovin kauan elättää sohvalla loikoilijoita. 

Vierailija
89/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantajalla muuta arvoa työntekijälle kuin työpanos, ei ole,tuskin tarvitsee työntekijääkään silloin,miksi maksaisi turhasta.Työntekijä taas tarvitsee korvauksen tekemästään työstä,jos ei edes ole halua ilmoittaa palkkansa maksajalle,että ilmestyykö edes työpaikalleen,niin onhan tilanne kyllä hyvin erikoinen.

För oss arbetsgivare är en arbetstagare mycket mera än en insats i väntan på en simpel avkastning. Fundera över det.

Vierailija
90/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tycker du att det är rätt att alla andra betalar snuttjobbares understöd så att S- och K-kedjorna som gör alla tiders resultat får billigare (slav)arbetskraft?

Vierailija
91/228 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn täysin lakot, joissa tapellaan työnantajaa/työantajaliittoa vastaan työehdoista. Mutta en todellakaan tajua, mitä tekemistä työnantajalla on hallituksen päätösten kanssa.

No esimerkiksi se että työlakiin (joka on aina vahvempi kuin minkään alan TES) ollaan kirjaamassa mm. ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi.

Vierailija
92/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä.

1) Työnantaja ei saisi kysyä työntekijöiltä, ovatko nämä tulossa lakkopäivänä töihin.

2) Työnantaja ei saa tietää, ketkä työntekijät kuuluvat liittoon.

3) Työnantaja ei saa edes jälkeenpäin kysyä, oliko työntekijä lakossa vai sairaana.

Miten ihmeessä tämän kuvitellaan toimivan? Miten on edes teoriassa mahdollista tehdä rehellinen palkanlaskenta? Kertokaa nyt joku, en aidosti ymmärrä!

Vierailija
93/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työpaikan ovella keskiviikkona joku liiton mies/nainen huomioliivissä huutelemassa ay-propagandaa? Täytyykö ottaa vauhtia ja taistella työnteon puolesta, kuten lakkoilijat taistelevat sosiaalietuuksien puolesta.

Hajottavaa ja haitallista poliittinen lakkoilu sekä työyhteisöjen että yhteiskunnan kannalta.

Hajottavaa ja haitallista on hallituksen puuttuminen työntekijän ja työnantajan välisiin sopimuksiin ja niiden heikentäminen.  Hallitus ei ole osapuolena minun ja työnantajani välisessä sopimuksessa. Entä jos minä menisin sanelemaan sinne hallitukseen että jatkossa asiat hoidetaan näin. Ei taitaisi Petterille asia olla ok. Voitaisiin aloittaa sopeutumisrahan poistolla ja sitten tarkastella hieman lomien määrää. 

Vierailija
94/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä.

1) Työnantaja ei saisi kysyä työntekijöiltä, ovatko nämä tulossa lakkopäivänä töihin.

3) Työnantaja ei saa edes jälkeenpäin kysyä, oliko työntekijä lakossa vai sairaana.

Miten ihmeessä tämän kuvitellaan toimivan? Miten on edes teoriassa mahdollista tehdä rehellinen palkanlaskenta? Kertokaa nyt joku, en aidosti ymmärrä!

Sairaana ollut toimittaa todistuksen ja poissaolo ilman muuta sopimusta on lakon takia. Vaikeaa?

Vierailija
95/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä.

Sairaana ollut toimittaa todistuksen ja poissaolo ilman muuta sopimusta on lakon takia. Vaikeaa?

On, edelleenkin. Mistä työnantaja voi tietää, että poissaolo on lakon takia eikä luvaton poissaolo, joka puolestaan on irtisanomisen peruste?

Vierailija
96/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajottavaa ja haitallista on hallituksen puuttuminen työntekijän ja työnantajan välisiin sopimuksiin ja niiden heikentäminen.  Hallitus ei ole osapuolena minun ja työnantajani välisessä sopimuksessa. Entä jos minä menisin sanelemaan sinne hallitukseen että jatkossa asiat hoidetaan näin. Ei taitaisi Petterille asia olla ok. Voitaisiin aloittaa sopeutumisrahan poistolla ja sitten tarkastella hieman lomien määrää. 

Eihän se hallitus voikaan sinun ja työnantajasi välisiin sopimuksiin puuttua.  Monilla työpaikoilla sopimukset tehdäänkin täysin kahdenkeskisesti ja ne ovat usein parempia ehdoiltaan, kuin  laki tai tes määrää.

Esimerkiksi yksityinen laaja sairasvakuutus, parempi palkka, joustava työaika, pesupalvelu työvaatteille, E-passi, etätyö... 

Vierailija
97/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä laittomat lakkoilijat? 

Mitä lakikirjaa sinä aloittaja luet?

Ap uskoo persujen propagandaa

Päivystätkö aamusta iltaan lisätäksesi Persu kommentin lähes joka ketjuun?

Persupäivystys on palstalla aina. Valmiina sensuroimaan kaiken mikä ei miellytä. Persut meni aivan täysin kokoomuksen puolelle tässä lakko asiassa. Tai ainakin persujen johto meni. Kenttäväkeä se taitaa jakaa.

Vierailija
98/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi itkee kun lakkoillaan. Sitten sama jengi itkee kun hallitus tekee paskoja päätöksiä. Sama jengi vaatii ihmisiä tekemään jotain ja kun joku tekee, tämä jengi itkee. Eka vaaditaan traktoreita eduskuntatalon eteen ja kun jotkut yrittää niin itketään. Ihmisen tyhmyys on kyllä omaa luokkaansa.

Vierailija
99/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on astunut työnantajien, palkansaajien ja liittojen varpaille kaavaillessaan poliittisia heikennyksiä työelämään ilman aikomustakaan neuvotella asioista. Siksi poliittinen lakko.

Vierailija
100/228 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus on astunut työnantajien, palkansaajien ja liittojen varpaille kaavaillessaan poliittisia heikennyksiä työelämään ilman aikomustakaan neuvotella asioista. Siksi poliittinen lakko.

Höpöhöpö. Hörhöt lakkoilee siksi, koska ne eivät kestä vaalitulosta. Samasta asiasta te ihmettelitte jotain Trumppia kannattajineen. Ei ollut teidän mielestänne kuulemma yhtään demokraattista, mutta tällainen riehunta joka ei edes kohdistu hallitukseen, vaan sivullisiin ihmisiin sitä muka on