Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat hajanaisuudella. On järjestöjä joissa on eri kirkkokunnista yhteiskristillisesti työntekijöitä.
Esim. lehtimajajuhlille menee vuosittain kristityt kaikkialta maailmasta yhdessä juhlimaan.
Kuinka paljon sellaista kristittyjä eri kirkkokunnissa on, jotka viettää lehtimajanjuhlaa - juutalaisten juhlaa - ja pitäisikö kristittyjen muutenkaan osallistua juutalaisten uskonnollisiin juhliin?
Samaa olen miettinyt. Jos juutalaisuudessa ei pidetä Jeesusta Kristuksena niin sehän sotii räikeästi kristityn uskoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Suomen kielen sana jumalanpalvelus (saks. Gottesdienst, ruots. gudstjänst) ilmaisee tapahtuman luonteen: toisaalta Jumala palvelee ihmistä ja toisaalta ihminenpalvelee ja ylistää Jumalaa. Katekismuksen mukaan pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Myös kristityn arkinen elämä on jumalanpalvelusta.'
Tuo on luterilaista opetusta ja siinä puhutaan luterilaisesta katekismuksesta.
Aivan ja minä luterilaisena pidän myös luterilaisen kirkon opetusta oikeana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Suomen kielen sana jumalanpalvelus (saks. Gottesdienst, ruots. gudstjänst) ilmaisee tapahtuman luonteen: toisaalta Jumala palvelee ihmistä ja toisaalta ihminenpalvelee ja ylistää Jumalaa. Katekismuksen mukaan pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Myös kristityn arkinen elämä on jumalanpalvelusta.'
On ihan ok lainata täällä luterilaisia lähteitä. Olisi kuitenkin hyvä jos mainitsisit sen viestissäsi, jottei kenellekään tulisi sellaista vaikutelmaa, että lainaamasi teksti puhuu katolisen kirkon opetuksista.
"Kuinka paljon sellaista kristittyjä eri kirkkokunnissa on, jotka viettää lehtimajanjuhlaa - juutalaisten juhlaa - ja pitäisikö kristittyjen muutenkaan osallistua juutalaisten uskonnollisiin juhliin?"
Vain osa protestanteista hyväksyy lehtimajanjuhlan viettämisen. Monet muut protestantit pitävät näiden kristittyjen toimintaa jos ei nyt suoranaisena epäjumalanpalvontana niin ainakin hyväksynnän osoittamisena epäjumalanpalvonnalle. Siksi kristittyjen osallistuminen lehtimajanjuhlaan hajottaa kristikuntaa pikemminkin kuin yhdistää sitä, vaikka tunnuitkin esittävän sen osoituksena siitä, että protestanttisuus on yhtenäisempää kuin kirkkokuntien määrästä voisi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on itse asiassa hyvin raamatullinen, kuten roomalaiskirje osoittaa.
"Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."
Vierailija kirjoitti:
Toiset kykenee kympin suoritukseen, mutta raamatun lupaukset koskevat myös niitä, jotka eivät kykene.
Jumala ei vaadikaan mitään kympin suoritusta. Katolinen kirkko opettaa, että myös vakavat synnit voi saada anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok lainata täällä luterilaisia lähteitä. Olisi kuitenkin hyvä jos mainitsisit sen viestissäsi, jottei kenellekään tulisi sellaista vaikutelmaa,
Täällä on juuri vakuutettu moneen kertaan, että usko ei yksin riitä vaan pitää olla muutakin. Eikö usko juuri eniten näy ihmisen jokapäiväisessä elämässä, miten elää, millaisia ratkaisuja tekee, miten kohtelee muita ihmisiä. Eihän katolisen kirkon ajatus ole se, että ihminen voi elää miten haluaa kuusi päivää viikossa, kunhan muistaa käydä messussa joka sunnuntai. Kristillinen usko läpäisee ihmisen elämän kokonaan, niin, että ihminen pyrkii joka päivä siihen mikä on totta ja oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset kykenee kympin suoritukseen, mutta raamatun lupaukset koskevat myös niitä, jotka eivät kykene.
Jumala ei vaadikaan mitään kympin suoritusta. Katolinen kirkko opettaa, että myös vakavat synnit voi saada anteeksi.
Ei niin. Jumala ei vaadi, mutta toisinaan muut kristityt vaativat. Se on sitä lakihenkisyyttä, jonka pohjana ei ole rakkaus lähimmäistä kohtaan vaan orjuuttava lain vaatimus. Rakkaus aiheuttaa sen, että ihminen ymmärtää vapaaehtoisuuden ja halun ja on vapaa vaatimuksista lähimmäistä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolisen ja luterilaisen kirkon pitäisi tehdä sopimus, että katolilaiset voivat käydä sunnuntaivelvollisuutensa täyttämässä luterilaisessa jumalanpalveluksessa.
Miksi? Tuohan on täysin mahdoton ajatus. Katolisen kirkon näkökulmasta luterilainen kirkko ei ole oikea kirkko, luterilaiset papit ei ole oikeita pappeja eikä luterilainen ehtoollinen ole oikea ehtoollinen.
Tilanne ei ole ihan noin huono, onhan olemassa esim ekumeeninen jumalanpalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolisen ja luterilaisen kirkon pitäisi tehdä sopimus, että katolilaiset voivat käydä sunnuntaivelvollisuutensa täyttämässä luterilaisessa jumalanpalveluksessa.
Miksi? Tuohan on täysin mahdoton ajatus. Katolisen kirkon näkökulmasta luterilainen kirkko ei ole oikea kirkko, luterilaiset papit ei ole oikeita pappeja eikä luterilainen ehtoollinen ole oikea ehtoollinen.
Tuo oli joskus 1950-luvulla, nykyään on eri meininki.
Muutenkin kirkoista väki vähenee, ja on parempi alkaa tulla toimeen keskenään. Vaikka onhan se katolilaiselle kätevää, kun täällä Suomessa ei tarvitse paljon mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok lainata täällä luterilaisia lähteitä. Olisi kuitenkin hyvä jos mainitsisit sen viestissäsi, jottei kenellekään tulisi sellaista vaikutelmaa,
Ja minkä kirkon opetus on, että kristillisen uskon perustana on se lupaus, että Jeesus on kuollut kaikkien ihmisten syntien puolesta?
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka paljon sellaista kristittyjä eri kirkkokunnissa on, jotka viettää lehtimajanjuhlaa - juutalaisten juhlaa - ja pitäisikö kristittyjen muutenkaan osallistua juutalaisten uskonnollisiin juhliin?"
Vain osa protestanteista hyväksyy lehtimajanjuhlan viettämisen. Monet muut protestantit pitävät näiden kristittyjen toimintaa jos ei nyt suoranaisena epäjumalanpalvontana niin ainakin hyväksynnän osoittamisena epäjumalanpalvonnalle. Siksi kristittyjen osallistuminen lehtimajanjuhlaan hajottaa kristikuntaa pikemminkin kuin yhdistää sitä, vaikka tunnuitkin esittävän sen osoituksena siitä, että protestanttisuus on yhtenäisempää kuin kirkkokuntien määrästä voisi päätellä.
Miten tuo liittyy lainaamaasi tekstiin?
Lehtimajajuhla ei ole koskaan ollut epäjumalan palvontaa.
Koska Raamatun Jumala on kehottanut niin tekemään ,joka vuosi erämaavaelluksen muistoksi.
Se on suuri juutalainen juhla, jota viettämään myös kristityt ovat sankoin joukoin aina kaikkialta maailmasta osallistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaanko jossain oikeasti vuoden opiskelu ennen kuin saa liityä ortodoksiseen kirkkoon? Mulle riitti viime vuonna muutaman kuukauden kirkossa käyminen ja 3 keskustelua papin kanssa, vaikkei suvussani ole ortodokseja enkä tuntenut muutenkaan ortodoksisuutta kovin hyvin. En ollut edes lukenut yhtään ortodoksista kirjaa kokonaan tai tehnyt muutakaan vastaavaa.
Miksi vaihdt uskontoon ,jota et tunne?
Koska tarvitsen ortodoksista kirkkoa voidakseni pelastua. Uskossa ei muutenkaan ole kyse siitä, kuinka paljon tietää, vaan siitä miten elää uskoaan todeksi.
Miten elää uskoaan todeksi , jos ei tiedä.
Luuletko että kirkko pelastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaanko jossain oikeasti vuoden opiskelu ennen kuin saa liityä ortodoksiseen kirkkoon? Mulle riitti viime vuonna muutaman kuukauden kirkossa käyminen ja 3 keskustelua papin kanssa, vaikkei suvussani ole ortodokseja enkä tuntenut muutenkaan ortodoksisuutta kovin hyvin. En ollut edes lukenut yhtään ortodoksista kirjaa kokonaan tai tehnyt muutakaan vastaavaa.
Miksi vaihdt uskontoon ,jota et tunne?
Koska tarvitsen ortodoksista kirkkoa voidakseni pelastua. Uskossa ei muutenkaan ole kyse siitä, kuinka paljon tietää, vaan siitä miten elää uskoaan todeksi.
Miten pelastut?
En tiedä pelastunko vai en. Ortodoksisuudessa pelastuminen on prosessi, enkä ainakaan minä uskalla yrittää määritellä, mitä s Ei sinun sitä kuulukkaan määritellä, kun Jumala on määritellyt sen.
Uudestisyntyminen on kertakaikkinen tapahtuma. Sama kuin lapsen syntyminen maailmaan.
Pimeyden valtakunnasta valkeuden valtakuntaan siirtymistä. Ei haahuilla jossain hämärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan velvollisuudesta syö tai ota lahjaa vastaan?
Jokaisella on vapaus valita mitä tekee. Se joka laiminlyö sunnuntaivelvollisuuden tahallaan ottaa tietoisen riskin siitä, että niin tekemällä hän voi menettää pelastuksensa ja joutua helvettiin.
Missä määrin otatte Jumalan sanasta neuvoa ja kuinka paljon kirkon käskyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolinen kirkko ei perustu Raamattuun, vaan itse kehiteltyihin oppeihin.Yhteenvetoa.
Katolinen kirkko ei tosiaan perustu Raamattuun, vaan Uusi testamentti on kirjoitettu ja Raamattu koottu katolisen kirkon parissa. Voidaan siis hyvällä syyllä sanoa, että Raamattu perustuu katoliseen kirkkoon.
Se ei siis olekkaan Jumalan sanaa , vaan kirkon.
Vierailija kirjoitti:
Koska Raamatun Jumala on kehottanut niin tekemään ,joka vuosi erämaavaelluksen muistoksi.
Se on suuri juutalainen juhla, jota viettämään myös kristityt ovat sankoin joukoin aina kaikkialta maailmasta osallistuneet.
En lähde kiistelemään siitä, mikä lehtimajanjuhlan todellinen olemus on. Sitä ei voi kiistää, että suhtautuminen lehtimajanjuhlaan jakaa protestanttista kristikuntaa pikemminkin kuin yhdistää sitä. Ja tämä siis siksi, että osa protestanteista viettää sitä kun taas osa pitää sen viettämistä vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se "sankoin joukoin" muuten tarkoittaa? Tietääkseni hyvin pieni vähemmistö protestanteista viettää lehtimajanjuhlaa millään tavalla. Väitätkö muuta?