Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (904)
Et voi kääntyä mihinkään jos olet jo kastettu kristitty. Mutta muista uskonnoista voi kääntyä kristityksi . Siihen liittyy uuden liiton opetus ja kaste Kristuksen sovitukseen armosta. Ei omista teoista . Siirryt siinä uuden liiton vapauteen ja armoon. Perustuu Jeesukseen .
Vanha liitto vanheni kun Jeesus tuli . Laki oli hyvä ja pyhä siihen asti mutta sen on kaikki rikkonut kultapatsas jumalineen ja varastamisella , hu orin tekemisellä. Valehtelu oma . Ryövärien luola tyyliin . Juudas . Käännyt pois ryövärien luolasta tulet ulos kivittämisestä ja vihasta.
Et mene kenenkään asuntoon varkaisiin kun käännyt pois pahuudestasi. Palautat varastamasi esineet ja rahat ja tavarat pyydät anteeksi. Muiden kenkien varastaminen ja vaatteiden kuin kassien ja muun ja väärentäminen on hirveää syntiä pahuutta. Teet parannuksen . Jeesus on uuden liiton perustaja . Loppuu varastelu ja kiusaaminen siihen.
Miksi luulet, ettei kaikki tuo olisi mahdolista myös katolisessa kirkossa? Sielläkin saa pohtia ja kyseenalaistaa. Siellä on erilaisia porukoita, kuten fransiskaanimaallikot, opusdeiläiset, dominikaanjit, neokatekumenaalit jne. jokaiselle varmaan löytyy itselle sopiva ryhmä, joissa on eri painotuksia. esim. fransiskaanit ovat kiiinnostuneita vaatimattomasta, pröystäilemättömästä elämästä ja luonnonsuojelusta, Opus Deissä mietitään miten uskontoa voi toteutta nykyakan työelämässä , dominikaanit pohtivat ja filosofoivat opillisa kysymyksiä ja harrastavat laajasti taidetta ja kulttuuria, järjestävät konrsertteja, retriittejä jne. Neokatekumenaalit ovat hyvin perhekeskeisiä jne.