Lemmetyiset eivät uskalla haaveilla kolmannesta lapsesta, koska apua ei ole: Olemme juuri ja juuri selvinneet tähän asti
Mikä juttu tämä tukiverkkojuttu on? Mihin niitä tukiverkkoja erityisesti tarvitaan? Jos ajatellaan tilannetta kuten Lemmetyisilläkin, että on kaksi tervettä vanhempaa.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 - 80 luvuilla oli kodinhoitajia ja kotiavustajia kunnilla töissä ja heitä minä ainakin sain usein kotiin, kun oli pahoja tilanteita lasten kanssa. Olivat ihania tätejä, joista lapset pitivät. Syntyvyys nousuun, jos tuo virkakunta herätettäisi henkiin, niin lapsiperheet eivät nääntyisi.
T.mummeli
70-80-luvuilla pyydettiin naapurintyttöä hoitamaan lapsia muutamaksi tunniksi.
Kouluikäiset ei varsinaisesti hoitajaa tarvitse, mutta on kiva jos joku isompi on vähän seurana. 12-vuotias oli jo erittäin pätevä lastenlikka.
0-3-vuotiaille hankittiin se vakkarihoitotäti, aikuinen.
Joo, kunhan se on etukäteen sovittua ja 12-vuotias saa jonkin korvauksen kuitenkin. Varsinkin, jos ei ole samaa perhettä.
Ohi, mutta kuitenkin. Itseäni on alkanut nyppimään ihan suunnattomasti, kun 11-vuotiasta tytärtäni yritetään käyttää lapsenvahtina erilaisissa tilanteissa, joissa ollaan suvun kesken. Meillä on lapsenlapset kolmessa sarjassa. Yhdet jo aikuisia, sitten meidän esiteini ja sitten muutama alle kouluikäinen. Sisareni ja pari muuta sukulaista kuvittelee, että voivat vaan käskyttää 11-vuotiasta vahtimaan lapsiaan juhlissa, jotta saavat olla itse rauhassa. Ei edes mitään nätisti pyytämistä vaan ihan suoraa olettamusta, että tyttäreni kyllä vahtii. Itse en kertaakaan laittanut noita jo aikuisia siskoni lapsia hoitamaan omaani tämän ollessa pieni. Ei olisi tullut mieleenkään.
Viime viikonloppuna lähdimme ajoissa sukulaisen 70-vuotispäivillä tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne olleet mitään "piikoja" ja ei niitä kodinhoitajia ihan huvikseen annettu. Ne tuli perheeseen, jos esim äiti oli synnytyslaitoksella ja isä töissä, eikä sieltä töistä oltu sen takia pois, että vaimo oli synnyttämässä. Kodinkoitaja saattoi tulla perheeseen myös silloin, kun äiti pääsi sairaalasta leikkauksen jälkeen kotiin, eikä ollut vielä kykenevä hoitmaan jne.
Kyllähän ihmisiä tuetaan muissakin elämäntilanteissa ja heille annetaan ilmaisia palveluja, mutta lapsipereviha nätyyää olevan monilla niin syvällä, että lapsiperheitä ei koskaan saisi tukea tai auttaa.
Kaikki muut ihmisryhmät saa käyttää yhteiskunnan apua ja tukea, mutta ei pikkulapsipeheet :(
70 -luvullakin valistuneemmat isät olivat mukana synnytyksissä tai hoitivat ne vanhemmat lapset sillä aikaa. Tänä päivänä on olemassa isyyslomat täysin tasa-arvoisina äitiyslomi
Ja tähän lisään vielä, että täällä tosiaan tuo lapsiperheille tarkoitettu kotipalvelu on sitä, että työntekijä tulee ohjaamaan kotiin. Suurin apu yleensä perheille tulisi siitä, että joku siivoaisi, tekisi ruokaa tai hoitaisi joskus lapsia. Ei se, että joku tulee vierestä kertomaan mitä pitäisi tehdä.
Ennen elettiin isommissa yhteisöissä. Nykymalli eli ydinperhe ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osui ja upposi. Meillä neljästä isovanhemmasta yksi on kuollut, yksi liikuntakyvytön ja yksi muistisairaan omaishoitaja. Keski-ikä elossa olevilla yli 80 vuotta. Meidän pitäisi olla heidän turvaverkkonsa, mutta emme pysty, koska olemme vastuussa kolmesta lapsesta.
Kyllä, vanhoina tuli tehtyä lapset jo kahdessa polvessa. Mutta toisaalta itsellä ja puolisolla päänuppi on pysynyt kasassa, vastuu on jaettu tasan ja treffejä jaksetaan odottaa vielä muutaman vuoden ajan. Arki on hyvää. Mutta kyllä vähän kadehdin heitä, joilla riittää mummoja ja kummeja, ja välillä on vaikeuksia hallita mikroilmeitä kun joku natkuttaa miten anoppi tuli ja pesi pyykit pyytämättä.
Kiva, että olet oppinut uuden sivistyssanan.Ensi kerralla voit opetella myös, mitä se tarkoittaa, ennen kuin alat käyttää ja päteä.
Mikroilmeitä ei voi hallita.
Miksei teidä
Tuollaisen aggressiivisen asenteen vuoksi yhä useampi kieltäytyy kummiudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos pariskunta hankkii lapset parikymppisinä ja vanhemmat ovat alle viidenkymmenen tai niillä korvilla niin MITEN ihmeessä joku voi olettaa että heistä olisi lastenhoitoavuksi kun ovat itsekin ihan täysillä vielä työelämässä. Puhumattakaan rahallisesta avusta, monilla on vielä velkaa siitä omastakin asunnosta ja kaikki rahat ovat menneet niiden omien lasten kasvattamiseen.
No ei tietenkään oleta mitään keskellä päivää-apua, miten tosiaan voisi olettaa? Toki ne viisikymppisetkin isovanhemmat voisi viikonloppuisin toisinaan lapsenlapsiaan vahtia, jos kiinnostusta löytyisi, ja monilla löytyykin.
Miksi jos vanhemmat ovat itsekin vapaalla? Pitääkö vanhempien saada levätä isovanhempien kustannuksella? Itse olen viisikymppinen, teen kymmentuntisia päiviä enkä todellakaan jaksaisi juosta pie
Koska ne vanhemmatkin kaipaisi joskus sitä lepohetkeä, kun tekevät sitä kymmentuntista päivää ja loppuajan hoitavat pieniä lapsia. Pidän melko kummallisena jos ei sen vertaa ole halua omia lapsiaan auttaa, että vaikka pari tuntia kuukaudessa käyttäisi lastenlastensa kanssa oloon, mutta meitä on moneksi.
Mäkään en ymmärrä. Jos on jo kaksi lasta ilman tukiverkkoa, mitä sen puute vaikuttaa siihen kolmanteen?
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun kun taas läpi kahlaa niin ymmärtää erinomaisen hyvin miksi muutaman kymmenen vuoden päästä on eläkkeiden ja verojen maksajat hyvin vähissä tässä maasaa.
Iso kiitos niille nuorille jotka kaikesta huolimatta päätyvät perheen perustamaan näillä nykyisillä spekseillä.
N51
100 vuotta sitten speksit olikin todella hyvät verrattuna tähän päivään?
Kun kaikkea on, siitä on tullut itsestäänselvyys. Valittaa onneksi jaksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen elettiin isommissa yhteisöissä. Nykymalli eli ydinperhe ei toimi.
Perheet on kyllä ampuneet itseään tässä jalkaan. Kun kaikki perheellistyttyään haluaa vain olla sen ydinperheensä kanssa, nekin jotka voisivat auttaa häviävät tuttavapiiristä, kun eivät enää kelpaa seuraksi.
Ei kolmas eikä varsinkaan neljäs mene siinä samassa todellakaan. Luulen että useissa monilapsisissa perheissä päivät ovat hirveitä myös lapsille. Älyttömintä on hankkia niin monta sellaisen miehen kanssa joka ei haluaisi tai jaksaisi lapsiperhe- elämää. "Mutta kun niitä pitää olla kolme". Yeah...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 - 80 luvuilla oli kodinhoitajia ja kotiavustajia kunnilla töissä ja heitä minä ainakin sain usein kotiin, kun oli pahoja tilanteita lasten kanssa. Olivat ihania tätejä, joista lapset pitivät. Syntyvyys nousuun, jos tuo virkakunta herätettäisi henkiin, niin lapsiperheet eivät nääntyisi.
T.mummeli
70-80-luvuilla pyydettiin naapurintyttöä hoitamaan lapsia muutamaksi tunniksi.
Kouluikäiset ei varsinaisesti hoitajaa tarvitse, mutta on kiva jos joku isompi on vähän seurana. 12-vuotias oli jo erittäin pätevä lastenlikka.
0-3-vuotiaille hankittiin se vakkarihoitotäti, aikuinen.
Naapurintyttö, lastenlikka, vakkarihoitotäti. Niinpä. Mitäpä ne lapset miessukupuolelle kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos pariskunta hankkii lapset parikymppisinä ja vanhemmat ovat alle viidenkymmenen tai niillä korvilla niin MITEN ihmeessä joku voi olettaa että heistä olisi lastenhoitoavuksi kun ovat itsekin ihan täysillä vielä työelämässä. Puhumattakaan rahallisesta avusta, monilla on vielä velkaa siitä omastakin asunnosta ja kaikki rahat ovat menneet niiden omien lasten kasvattamiseen.
No ei tietenkään oleta mitään keskellä päivää-apua, miten tosiaan voisi olettaa? Toki ne viisikymppisetkin isovanhemmat voisi viikonloppuisin toisinaan lapsenlapsiaan vahtia, jos kiinnostusta löytyisi, ja monilla löytyykin.
Miksi jos vanhemmat ovat itsekin vapaalla? Pitääkö vanhempien saada levätä isovanhempien kustannuksella? Itse olen viisikymppinen, teen kymmentuntisia päiviä enkä todellakaan jaksaisi juosta pie
Pikkulasten vanhempia haukutaan elämänhallintaongelmaisiksi, jos vanhemmat käy töissä, hoitaa lapsensa ilman apua ja kotona on joskus sotkuista kun ei tahdo aika ja energia riittää siivoukseen. Sitten terve lapsensa jo aikuiseksi kasvattanut viisikymppinen ei saa kotiaan pidettyä kunnossa ja on liikaa vaadittu että satunnaisesti viikonloppuna hoitaisi lapsia? Just joo. Toisilla on tuossa iässä vielä kotona asuvia pieniäkin lapsia ja jotenkin hekin saa asiansa hoidettua.
Tukiverkko, öö niin mikä? Meillä kuudes lapsi tulossa. Eipä juuri ole apuja pyydetty tai saatu. Itse hoidettu joka ikinen päivä. Äitini asuu kaukana, isä kuollut, appivanhemmat ei pysty aina ja kun ikäkin painaa, vaikkei muuta menoa näy haittaavan. No, mut elämä on, ehkä sitten joskus saadaan omaakin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä. Jos on jo kaksi lasta ilman tukiverkkoa, mitä sen puute vaikuttaa siihen kolmanteen?
Jos ollaan jo kahden lapsen kanssa jaksamisen äärirajoilla niin tyhmäähän se olisi tehdä kolmas siihen. Jos ois enemmän tukiverkkoa ja apua saatavilla, jaksaisikin paremmin. Mutta eihän siihen tosiaan koskaan voi luottaa että se tukiverkko säilyy, joten pitäisi aina huomioida myös se miten pärjäisi ilman apua.
Nro 143: "Ja tähän lisään vielä, että täällä tosiaan tuo lapsiperheille tarkoitettu kotipalvelu on sitä, että työntekijä tulee ohjaamaan kotiin. Suurin apu yleensä perheille tulisi siitä, että joku siivoaisi, tekisi ruokaa tai hoitaisi joskus lapsia. Ei se, että joku tulee vierestä kertomaan mitä pitäisi tehdä. "
Mä ymmärrän tuon ihan hyvin. Meillä kuitenkin Suomessa on jo pitkään siirrytty siihen, että se "joku" on jonkin palvelua tarjoavan yrityksen työntekijä. Ei siis enää edes mikään sote-työntekijä vaan yksityinen firma. Ja siitä palvelusta sitten apua tarvitseva maksaa. Vielä kasarilla oli aika vähän edes pizzerioita, mistä sai tilattua pizzaa kotiinkuljetuksella. Nyt ainakin kaupungeissa on vaikka minkälaista tarjontaa ja jos ei halua ravintolaruokaa, voi tilata ostoksensa kotiinkuljetuksella vaikka Prismasta tai Cittarista. Ja ostaa eineksiä, jotka voi vaan nakata mikroon. Vanhuksille on ateriapalveluita, mutta enpä usko, että kukaan lapsiperheellinen haluaisi maksaa sellaista summaa niin huonolaatuisista aterioista.
Mulla oli aikoinaan varsin hyvät tukiverkostot, mutta se koski lähinnä lastenhoitoapua. Ei kukaan käynyt meillä siivoamassa eikä laittamassa ruokaa enkä minäkään kenenkään kaverini tai naapurini luona. Lapsenvahteina oltiin, mutta muut hommat piti tehdä itse tai vaikka sitten just ruuan osalta ostaa "Saarioisten äitien tekemää". Jos oltiin sairaana, ei kertakäyttöastioiden käytön vielä siihen aikaan ajateltu tuhoavan maapalloa. Jopa neuvolassa kehotettiin menemään välillä sieltä, missä aita on matalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun kun taas läpi kahlaa niin ymmärtää erinomaisen hyvin miksi muutaman kymmenen vuoden päästä on eläkkeiden ja verojen maksajat hyvin vähissä tässä maasaa.
Iso kiitos niille nuorille jotka kaikesta huolimatta päätyvät perheen perustamaan näillä nykyisillä spekseillä.
N51
100 vuotta sitten speksit olikin todella hyvät verrattuna tähän päivään?
Kun kaikkea on, siitä on tullut itsestäänselvyys. Valittaa onneksi jaksetaan.
Ohis sanoo, että tavallaan joo. Tässä asiassa. Lapsia syntyi ja lapsia kuoli. Äidit sai maata sängyssä pari viikkoa, kun vauva syntyi ja läheiset hoiti muut. Oltiin kotona, ei ollut ulkopuolista työtä. Lapset meni missä meni ja pysyi hengissä, jos pysyi. Tähänkö haluat palata?
Ei pidä paikkaansa! Kotipalvelua on todella vaikea saada. Ilmaiseksi sitä ei ainakaan täällä saa kukaan. Palveluja on ajettu alas todella rankasti. Itse sain melkein 20 vuotta sitten kerran viikossa pari tuntia kunnallista lastenhoitoapua, mutta tämä palvelu on ajettu alas aikaa sitten. Harvat, todella hankalassa tilanteissa olevat voivat saada, mutta ei mitenkään automaattisesti.
Muutenkaan en ymmärrä tuota kuinka kehutaan itseään, kun ollaan selvitty yksin tai puolison kanssa. Mekin selvittiin, mutta aika kovalla hinnalla. Siinä vaiheessa kun jouduin pitkäksi aikaa sairaalahoitoon, otti yhteiskunta koppia. Mutta en muistele ylpeydellä. Sinänsä kyllä jälkeen päin tietyllä tavalla huvittaa, että millaisista tilanteista ihminen voi selvitä, mutta jos vaan pystyn ja kykenen, tulen itse olemaan osallistuvampi isovanhempi.
Miksi tätäkin palvelua pitäisi saada ilmaiseksi?
Hädin tuskin pärjäävät kahden lapsen kanssa, mutta silti haaveilevat kolmannesta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jos vanhemmat ovat itsekin vapaalla? Pitääkö vanhempien saada levätä isovanhempien kustannuksella? Itse olen viisikymppinen, teen kymmentun
Kukaan ei ole puhunut ettei voisi käyttää pari tuntia kuukaudessa, täällähän oli kyse siitä että ei voi hankkia lasta kun ei ole tukiverkostoa. Tuskin se siitä parista tunnista kuukaudessa on kiinni? Otin kantaa siihen ettei voi viikottain olla lapsenvahtina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jos vanhemmat ovat itsekin vapaalla? Pitääkö vanhempien saada levätä isovanhempien kustannuksella? Itse olen viisikymppinen, teen kymmentun
Katsos kun isovanhemmat ovat siinä iässä että saa jo levätäkin, vanhempien vuoro hoitaa se sama rumba minkä isovanhemmat ovat jo hoitaneet heidän kanssaan.
Miksi jos vanhemmat ovat itsekin vapaalla? Pitääkö vanhempien saada levätä isovanhempien kustannuksella? Itse olen viisikymppinen, teen kymmentuntisia päiviä enkä todellakaan jaksaisi juosta pienten lasten perässä viikonloppuisin. Tarvitsen sen ajan että saan oman kotini hoidettua kun en viikolla ehdi enkä jaksa.