Lemmetyiset eivät uskalla haaveilla kolmannesta lapsesta, koska apua ei ole: Olemme juuri ja juuri selvinneet tähän asti
Mikä juttu tämä tukiverkkojuttu on? Mihin niitä tukiverkkoja erityisesti tarvitaan? Jos ajatellaan tilannetta kuten Lemmetyisilläkin, että on kaksi tervettä vanhempaa.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ymmärrä. Jos on jo kaksi lasta ilman tukiverkkoa, mitä sen puute vaikuttaa siihen kolmanteen?
Mä voin kertoa. Kun on kaksi lasta, on perheessä yksi lapsi yhtä aikuista kohti. Kun on kolme lasta, suhdeluku on 0,66 aikuista yhtä lasta kohti. Se on aika iso ero.
Ja liikenteessä yhdellä aikuisella on kaksi kättä, joilla ottaa kiinni kahdesta lapsesta. Se on hyvin konkreettinen tilanne.
Tämä kolmen lapsen kokemuksella, ilman sitä tukiverkkoa.
No voihan sen kolmannen hankkia sitten kun vaikka yksi lapsi on jo niin iso ettei tarvitse liikenteessä kädestä pitämistä.
Se että ovat saaneet kaksikin lasta on hyvin, ja ovat peräti kahden vanhemman ydinperhe. Ydinperheille on vieläpä paljon tarjolla erilaisia palveluita jaksamisen tukemiseksi. Moni ei saa ensimmäistäkään lastaan, koska ei ole puolisoa. Raha ei riitä hoitoihin (tai miehenä ei pysty synnyttämään) tai raha ei riitä yksin lapsen elättämiseen. Puhumattakaan sitten hedelmällisyysongelmista.
Miksei mies vaihtanut nimeään? Miksi miehet eivät tee muuta kuin raiskaavat ja ihailevat naisiin kohdistuvaa väkivaltaa?
Jos lapsenteon este tässä tapauksessa on vain tukiverkkojen puute, hämmästelen ulostuloa. Turha katkeroitua yhteiskunnalle jos kolmas lapsi jää hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taattua Ylen kesktuloisten elämänahdinkoa. Oksettavaa katsoa kun vanhemmat kokkailivat yhdessä hienossa keittiössään....Minä olen totaaliyh kahdelle pojalle, isänsä sairastui mt ongelmiin eikä voi tavata lapsia kuin valvotusti. Olen itse masennuksen takia sairaslomalla ja Kela painostaa halvempaan asuntoon tästä 900 e asunnosta. Rahat loppu koko ajan, toimeentulotuella eletään. Ranteet auki olo 24h. Toi pariskunta ei tiedä mistään mitään ja oksettavaa että tällainen kermaperseperhe on otettu haastateltavaksi. Katsotaan uudestaan kun mies lähtee ja äiti jää lasten kanssa yksin samalla sairastuen samalla kamppaillen Kelan kanssa. Nariseeko vielä miten rankkaa oli ennen?
Huomaa kyllä, että sinulla on mielenterveysongelmia. Toimeentulotuen perusosa on yyhoolle ja kahdelle lapselle yli 1200 euroa ellei ylikin. Eli tuon verran jää asumisen, sähkön, lääkkeiden jne
Jutun pariskunta oli oksettava. Moni muukin on ollut samaa mieltä, työpaikalla ( päiväkoti) ikävä kyllä kohtaamme näitä " rankan elämän" kolhimia pariskuntia. Katsotaan kun jutun muija jää työttömäksi ja äijä lähtee kävelemään ( tosin ulkonäkö ei riitä nuorempaan) ja muuttavat kaupungin vuokrataloon asumaan. Miksi Yle valitsee juttuihinsa aina rikkaita perheitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taattua Ylen kesktuloisten elämänahdinkoa. Oksettavaa katsoa kun vanhemmat kokkailivat yhdessä hienossa keittiössään....Minä olen totaaliyh kahdelle pojalle, isänsä sairastui mt ongelmiin eikä voi tavata lapsia kuin valvotusti. Olen itse masennuksen takia sairaslomalla ja Kela painostaa halvempaan asuntoon tästä 900 e asunnosta. Rahat loppu koko ajan, toimeentulotuella eletään. Ranteet auki olo 24h. Toi pariskunta ei tiedä mistään mitään ja oksettavaa että tällainen kermaperseperhe on otettu haastateltavaksi. Katsotaan uudestaan kun mies lähtee ja äiti jää lasten kanssa yksin samalla sairastuen samalla kamppaillen Kelan kanssa. Nariseeko vielä miten rankkaa oli ennen?
Huomaa kyllä, että sinulla on mielenterveysongelmia. Toimeentulotuen perusosa on yyhoolle ja kahdelle lapselle yli 1200 euroa ellei ylikin. Eli tuon verran jää asumisen, sähkön, lääkkeiden jne
Kun olin töissä oli tulot lapsilisän ja elatustuen kanssa 2600, asumisen jälkeen jäi 1700. Nyt jää 1150. Olin keskituloinen ennen sairastumistani joten mitä helvettiä möliset? En odottanut silloin saavani tukia palkan päälle vai meinaatko että tt tuki ja asumistuki tulisi maksaa kaikille palkan päälle? Muuten en ymmärtänyt kommenttiasi. Sinusta lapset eivät kärsi kun joutuvat muuttamaan parin vuoden välein koulua muutaman viikon varoitusajalla aina halvempaan muuttaen?
Toivottavasti ex mieheni jolla on paranoidinen skitsofrenia välillä huonolla hoitotasapainolla on sinun naapurisi. Opitpahan olemaan.
Ei minullakaan ole tukiverkkoja enkä voi siksi saada koskaan lapsia. Olen kateellinen Lemmetyille, heillä on ollut etuoikeus saada monilapsinen perhe. T: totaaliyksinäinen
Olen tätä kanssa miettinyt.
Sama paljon työelämässäkin. Sydämmelliset ja avuliaat ihmiset töissä ovat sitä myös useasti yksityiselämässäänkin.
Monet eivät osaa pyytää apua eikä tarjota omaa apuaan. Eletään sen mukaan että kun ei itse pyydä apua keneltäkään niin kukaan ei ole oikeutettu pyytämään apua minultakaan.
Näin kuljetaan läpi elämän kahta kättä heiluttaen, ja omaa napaa tuijottaen.
Ne omat lapsetkin kasvatetaan tähän ajatusmasilmaan.
Jossain elämäntilanteessa tajutaan että ehkäpä tämä nyt kuitenkaan ollut se paras valinta.
Onpas tämä ketju täynnä täydellisiä äitejä jotka vaativat kaikilta muiltakin mahdottomia. Muutama positiivinen pilkahdus joukossa, kiitos niistä.
Ei mikään ihme ettei Suomessa tehdä enää lapsia, kun asennevamma on tätä luokkaa. "Itte oot pennut pykännyt niin itte hoidat, mitäs siinä itket ja märiset."