Miksi syntyvyys laskee vaikka edellinen hallitus oli perhemyönteinen ja he antoi lapsiperheille lisää tukea?
Lisätukea eli esim perhevapaauudistus ja lapsilä tuplana maksettiin, eikö syntyvyyden pitäisi kasvaa kun tukia annetaan enemmän? Miksi syntyvyys laskee?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010123178.html
Hus: Synnytysten määrä jatkaa laskuaan
Synnytykset vähenivät vauhdilla Uudellamaalla.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan taloudellinen epävarmuus.
Joka onkin olematonta Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa.
Vierailija kirjoitti:
Tommi Seppälä,33 Turusta tuo tässä ketjussa ilmi todellisia asenteitaan naista kohtaan. Tämmönen saa kulkea tuolla vapaalla jalalla.
Onneksi feminismi ei ole täysin mädättänyt Suomea. Olisi aika hullua jos ihmisiä viedään vankilaan koska pahoitat mielesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi.
50/50 diilillä ei pidetä kotirouvaa. Ihan vaan tiedoksi sinne miesasiamiehet ry:lle.
Kotirouva ei vaadi käteistä rahaa.
Se on silloin piika tai prostituoitu valitse ihan ite.
Jatka sinkkuna oloa
Yhy yhy.
Vaimo on ollut kotirouva jo 14v. Ei sillä rahasta ole pulaa, mutta se onkin ymmärtänyt olla ikinä vaatimatta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan taloudellinen epävarmuus.
Joka onkin olematonta Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa.
Niissä maissa ei ole ehkäisy köyhien saatavilla. Meillä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ulkkaritkin uskaltaa lapsia tehdä Suomessa. Monesti on tullut vastaan äiti neljän lapsen pesueen kanssa. Miten heillä on sitten varaa tehdä Suomessa lapsia? Ehkä suomalaisten pitäisi vaan uskaltaa tehdä lapsia.
Eiköhän tuo lapsien tekeminen ole kiinni enemmänkin kulttuurillisista asioista. Kyseiset ihmiset jotka niitä lapsia tekee menevät parisuhteeseen ja tekevät lapsia. Kyseiset ulkkarit kun tekee lapsia enemmän kuin suomalaiset niin taas heidän jälkeläiset sitten taas tekee jo lapsia aika lähelle saman verran mitä kantasuomalaiset tekee.
Suomalaiset(kuten myös melkein kaikki muut länsimaalaiset myös) eivät meinaa edes pariutua ja lapsia ei tehdä syistä tai toisista. Kyllähän suomessakin ennen vanhaa joskus 1950 luvulla lapsia syntyi ja melkein kaikki oli parisuhteissa mutta yhteiskunta kehittyy.
Ne maat missä lapsia syntyy paljon niin siellä sinkkuja on myös tosi vähän.
Kulttuuri ja yhteiskunnan normit määrittää syntyvyyden. En usko että syntyvyys nousisi vaikka yhteiskunta antaisi 500e/kk lisää rahaa heille jotka lapsia tekevät, ehkä muutamat epätoivoiset tekisi sitten lapsen ihan vaan rahan takia.
Syntyvyys raketoisi jos hallitus kieltäisi ehkäisyn ja abortin.
Tämä koko leikki on vain poliittisesti päätöksestä kiinni. Kokeilin yhtä simulaatiota, joka similoi yhteiskuntaa kaikessa laajuudessaan niin ehkäisyn ja abortin kielto nosti Suomen hedelmällisyysluvun maailman korkeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri ja yhteiskunnan normit määrittää syntyvyyden. En usko että syntyvyys nousisi vaikka yhteiskunta antaisi 500e/kk lisää rahaa heille jotka lapsia tekevät, ehkä muutamat epätoivoiset tekisi sitten lapsen ihan vaan rahan takia.
Yhteiskunnan antamat rahat ei ikinä ole vastikkeettomia.
Mitähän jos yhteiskunta kokeilisi ottaa lapsiperheiltä vähemmän, kuten sivistysmaissa on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen teettämän gallupin mukaan suurimpana syynä on kumppanin puute. Raha tuli vasta toisena.
Itse olen ikisinkkumies eli mulla on kumppanin puute joo se isoin syy lapsettomuudelle. Toki jos mulla ois kumppani niin sitten miettisin rahatilannetta ja sitä onko lapsiin varaa. Nyt elätän itseni ihan ok palkallani, saan jopa säästöön muutaman satkun kuussa mutta lapsi vie rahaa.
M34
No ei se lapsi kyllä rahaa vie alussa juurikaan. Nää teini-ikäiset kyllä syö kuin hevoset. Siinä välissä oli tilanne missä minä sain syödä aina kaikien annokset. Esim pieni neljävuotias tyttö söi siivaleen pitsaa ja maha täynnä. Mun piti sitten syödä sen pitsa ja siivu vaimon pitsasta ja oma ja pojalla sama juttu. Eli tuli syötyä ihan helvetisti. Siinäkin voi säästää kun jättää oman pitsan ostamatta. Lapset syö tosi vähän aluksi.
Mitään uutta ei kannata ostaa. Kaiken saa käytettynä pilkkahintaan kirpparilta. Lapset on siis todella halpoja rahallisesti.
En ihmettele että ei saada syntyvyyttä ylös täällä. Kuka tähän hulluun maailmaan enää haluaa lapsia? Ihmiset ei ole muita kuin työjuhtia ja numeroita näille isoille herroille ja eliitille.
Historia kertoo vastauksen siihen miksi syntyvyys oli niin korkeaa -40-luvulla.
Jos se toimi tuolloin niin toimisi nykyäänkin.
Esimerkiksi vuonna 1938 Suomessa säädettiin laki, joka kielsi ehkäisyn levittämisen ja mainostamisen, ja vuonna 1940 abortti kriminalisoitiin kokonaan.
Nämä lait olivat voimassa vuoteen 1970 asti, jolloin ehkäisyn levittäminen ja mainostaminen sallittiin, ja vuoteen 1979 asti, jolloin abortti laillistettiin.
Suomen syntyvyys oli korkeimmillaan vuonna 1947, jolloin kokonaishedelmällisyysluku oli 3,5 lasta naista kohden. Tämän jälkeen syntyvyys alkoi laskea, ja vuonna 1970 se oli 2,0 lasta naista kohden. Vuonna 1979 se oli 1,7 lasta naista kohden.
Tässä nähdään se että syntyvyys laski selvästi kun ehkäisy ja abortti laillistettiin. Palattava menneisyyteen jos halutaan pelastaa yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
No ei se lapsi kyllä rahaa vie alussa juurikaan. Nää teini-ikäiset kyllä syö kuin hevoset. Siinä välissä oli tilanne missä minä sain syödä aina kaikien annokset. Esim pieni neljävuotias tyttö söi siivaleen pitsaa ja maha täynnä. Mun piti sitten syödä sen pitsa ja siivu vaimon pitsasta ja oma ja pojalla sama juttu. Eli tuli syötyä ihan helvetisti. Siinäkin voi säästää kun jättää oman pitsan ostamatta. Lapset syö tosi vähän aluksi.
Mitään uutta ei kannata ostaa. Kaiken saa käytettynä pilkkahintaan kirpparilta. Lapset on siis todella halpoja rahallisesti.
Skraps skraps syyhykansa kerjäläisryysyissään.
Onneksi nykyihminen on tarpeeksi fiksu ymmärtämään, ettei synnytä lapsia elinikäiseen kurjuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen teettämän gallupin mukaan suurimpana syynä on kumppanin puute. Raha tuli vasta toisena.
Itse olen ikisinkkumies eli mulla on kumppanin puute joo se isoin syy lapsettomuudelle. Toki jos mulla ois kumppani niin sitten miettisin rahatilannetta ja sitä onko lapsiin varaa. Nyt elätän itseni ihan ok palkallani, saan jopa säästöön muutaman satkun kuussa mutta lapsi vie rahaa.
M34
No ei se lapsi kyllä rahaa vie alussa juurikaan. Nää teini-ikäiset kyllä syö kuin hevoset. Siinä välissä oli tilanne missä minä sain syödä aina kaikien annokset. Esim pieni neljävuotias tyttö söi siivaleen pitsaa ja maha täynnä. Mun piti sitten syödä sen pitsa ja siivu vaimon pitsasta ja oma ja pojalla sama juttu. Eli tuli syötyä ihan helvetisti. Siinäkin voi säästää kun jättää oman pitsan ostamatta. La
Ympäristöystävällisen kokoiset vanhemmat myös kulutavat vähemmän ravintoa ja yleisesti materiaalia.
Noin 170cm alle ihmiset kuluttaa tosi vähän ja pienet lapset ne vasta kuluttaakin vähän.
Syynä on kasvava oikeistolainen minäminäminä ensin -mentaliteetti.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on kasvava oikeistolainen minäminäminä ensin -mentaliteetti.
Oikeistohan se tässä panikoi, kun työntekijät loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vuonna 1938 Suomessa säädettiin laki, joka kielsi ehkäisyn levittämisen ja mainostamisen, ja vuonna 1940 abortti kriminalisoitiin kokonaan.
Nämä lait olivat voimassa vuoteen 1970 asti, jolloin ehkäisyn levittäminen ja mainostaminen sallittiin, ja vuoteen 1979 asti, jolloin abortti laillistettiin.
Suomen syntyvyys oli korkeimmillaan vuonna 1947, jolloin kokonaishedelmällisyysluku oli 3,5 lasta naista kohden. Tämän jälkeen syntyvyys alkoi laskea, ja vuonna 1970 se oli 2,0 lasta naista kohden. Vuonna 1979 se oli 1,7 lasta naista kohden.
Tässä nähdään se että syntyvyys laski selvästi kun ehkäisy ja abortti laillistettiin. Palattava menneisyyteen jos halutaan pelastaa yhteiskunta.
Käytännössä muualla maailmassa on ehkäisy sallittua ja säätely no tosi pientä tai olematonta. Silti maailmaan syntyy lapsia ennätysmäärin. Ihmiset ei itse päätä haluavatko lapsia vai eivät. Lapsia vain syntyy kun olosuhteet ovat hyvät syntyvyydelle.
Pohjoisella pallonpuoliskolla on aina ollut heikko syntyvyys. Pohjoinen ei ole trooppiselle eläimelle otollista aluetta syntyä.
Myös ylensyönti on holtitonta alueilla jossa ravintoa on runsaasti tarjolla. Ei kukaan välttämättä tahdo tulla raskaaksi tai kukaan halua olla ylipainoinen, mutta ympäristö sanelee ihmiseläimelle sen miltä todellisuus näyttää.
Nelkytluvulta seitkytluvulle synnytettiin paljon kostonvälikappaleita tulevaan mahdolliseen sotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä muualla maailmassa on ehkäisy sallittua ja säätely no tosi pientä tai olematonta. Silti maailmaan syntyy lapsia ennätysmäärin. Ihmiset ei itse päätä haluavatko lapsia vai eivät. Lapsia vain syntyy kun olosuhteet ovat hyvät syntyvyydelle.
Pohjoisella pallonpuoliskolla on aina ollut heikko syntyvyys. Pohjoinen ei ole trooppiselle eläimelle otollista aluetta syntyä.
Myös ylensyönti on holtitonta alueilla jossa ravintoa on runsaasti tarjolla. Ei kukaan välttämättä tahdo tulla raskaaksi tai kukaan halua olla ylipainoinen, mutta ympäristö sanelee ihmiseläimelle sen miltä todellisuus näyttää.
Nelkytluvulta seitkytluvulle synnytettiin paljon kostonvälikappaleita tulevaan mahdolliseen sotaan.
2000 luvulla ei oikeastaan missään kehittyneessä länsimaassa tai kehittyneessä aasian maassa ole syntyny paljoa lapsia, eikö näissä maissa ole olosuhteet hyvät syntyvyydelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään se että syntyvyys laski selvästi kun ehkäisy ja abortti laillistettiin. Palattava menneisyyteen jos halutaan pelastaa yhteiskun
Pian alkaa sota eli naiset, haarat auki ja kostonvälikappaleita lisää! Kaikki rintamalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skraps skraps syyhykansa kerjäläisryysyissään.
Onneksi nykyihminen on tarpeeksi fiksu ymmärtämään, ettei synnytä lapsia elinikäiseen kurjuuteen.
Kirpparin tuotteet on lähes käyttämättömiä. Nykyään ei kannata uutta ostaa, kun kaikki on valmiina.
Meiltäkin jäi monet kengät täysin käyttämättä, kun lapsi kasvoi niin nopeasti. Jos sulla on kurjaa, niin ammu päähäs. Me muut nautitaan tästä yltäkylläisyydestä. Hienoa kun kaikkea saa edullisesti. Tavaraa on kuin roskaa.
Lapsille ei kannata uusia älypuhelimia ostaa, koska pistävät ne romuksi. Minäkin ostin viimevuonna pojalle tonnin arvosta kolme puhelinta. Yksi jäi mopon alle ja toinen putos portaista. Kolmanteen vaihdettiin vain päällyslasi 200e maksoi. Edullista. Parinsadan toppatakki löytyi kirpparilta uuden veroisena (Burton) 50e . Ilmeisesti edellinen teini oli kasvanut yli takista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä rahasta ole kysymys, kyllä jos lasta kovasti halutaan niin ei siinä rahaa mietitä. Oiskohan naisten ja miesten kohtaamisongelmat, erilaiset haluat lapseen ja se että parisuhde ei edes ole mikään ihanne nykyään. Eikös suurin osa alle kolmekymppisistä ole sinkkuja?
Eihän rahalla ole merkitystä kehitysmaissakaan, lapsia tehdään vaikkei olisi rahaa ollenkaan.
Nykyisin nuoret arvostaa vapaa-aikaa ja itsenäisyyttä ja juuri noistahan ensinnä pitää tinkiä jos saa lapsia. Monet miehet eivät ole halukkaita sitoutumaan, ei nainen tee lasta jossei ole varma että suhde kestää. Ennen olivat avioliitot ikuisia niin naiset uskalsivat tehdä lapsia.
Lapsen kasvatukseen kans on nykyään paljon vaatimuksia, pitää olla täydellinen äiti, täydellisessä uudessa ok talossa meren rannalla, sen takia moni luovuttaa jo ennen kuin aloittaa
Tommi Seppälä,33 Turusta tuo tässä ketjussa ilmi todellisia asenteitaan naista kohtaan. Tämmönen saa kulkea tuolla vapaalla jalalla.