Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syntyvyys laskee vaikka edellinen hallitus oli perhemyönteinen ja he antoi lapsiperheille lisää tukea?

Vierailija
16.01.2024 |

Lisätukea eli esim perhevapaauudistus ja lapsilä tuplana maksettiin, eikö syntyvyyden pitäisi kasvaa kun tukia annetaan enemmän? Miksi syntyvyys laskee?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010123178.html

Hus: Synnytysten määrä jatkaa laskuaan

Synnytykset vähenivät vauhdilla Uudellamaalla.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat velat haluaa keskittyä omiin harrastuksiinsa ja muihin mielenkiinnonkohteisiinsa rauhassa. Yksikään ei ole sanonut, että raha olisi tässä määrittävä asia, vaan yksinkertaisesti se, että he kokevat, että lapsi vain veisi aikaa niiltä asioilta, joita he nyt tekevät. Jos pitää esim. miniatyyripelaamisesta tai maalaamisesta ja haluaa käyttää niihin mahdollisimman paljon aikaa, niin ei vauvan tai pienten lasten kanssa sellaista voi tehdä. 

Nykyään on vanhemmille paljon korkeammat vaatimukset kuin ennen. Vanhempien pitää oikeasti viettää lasten kanssa aikaa ja antaa huomiota. Aikaisemmin lapset meni siinä sivussa. 

Minusta on hyvä, että ihmiset voivat valita, haluavatko lapsia vai eivät.  

Vierailija
142/156 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen kysymykseen:

* homekoulut/päiväkodit

* hälinä kouluissa/päiväkodeissa

* liikaa työttömien lapsia tukkimassa päiväkoteja

* lapsia ei saa nykyään kasvattaa ja aina voi tulla tilanne, että maksat omalle mussulle korvauksia, kun sanot liian vahvasti sanan EI

* kotiäitiys/vanhemmuus tuomitaan, vaikka toinen tienaisi elannon

* kyläkoulujen katoaminen, pitkät matkat ja suuret laitokset

* nykyään lapset vievät kaikki mehut aikuisista: 12 harrastusta, talkoita, keräyksiä, Wilma-viestejä 24/7, palaverit, ylisuorittamista, vääntöä... Eikä mikään riitä

* terveydenhuolto takkuaa joka suunnasta, mutta auta armias, jos kouluterkkari kuulee lapsen juovan punaista maitoa, niin siitä väännetään täysi-ikäisyyteen saakka

* lapsesta on pakko kasvattaa jokin tunteiden sanoittaja taiteilija, jolla on valtavasti oikeuksia, mutta ei minkäänlaisia velvollisuuksia

Olisiko siinä alkuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nykynuoria. Lapset on parasta mitä olen elämässä saanut aikaan.

Vierailija
144/156 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset eivät vain koko elämänsä aikana hoksaa sitä faktaa, etteivät kaikki ihmiset halua samoja asioita elämältä kuin mitä itse haluavat. Minulle tämä asia on mieluinen, en voi käsittää miksi joku valitsisi toisin. Minä, minä, minä.

Vierailija
145/156 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset eivät vain koko elämänsä aikana hoksaa sitä faktaa, etteivät kaikki ihmiset halua samoja asioita elämältä kuin mitä itse haluavat. Minulle tämä asia on mieluinen, en voi käsittää miksi joku valitsisi toisin. Minä, minä, minä.

Hoksaavat, mutta ymmärtävät myös sen, että monella lopulta se mieli muuttuu. Itselläni on läheisissä ihmisissä ja työn kautta ollut aina ihmisiä, joilla ei ole lapsia. Näistä kaikista vain yksi oli elämänsä loppumetreillä vielä sitä mieltä, että se oli hyvä asia. Kaikkia muita on surettanut ettei ollut halunnut lapsia / löytänyt kumppania ajoissa / ollut omien liian vahvojen ajatusten vanki / saanut jostakin muusta syystä lapsia.

Se on kova paikka tajuta joskus, että juna meni jo. Tämä joka ei katunut, oli mies. Pahasti alkoholisoitunut ja erittäin hankala luonteeltaan. Silti hän piti kummipoikaansa yhteyttä loppuun saakka, joskin omilla ehdoillaan. Hän näki kuitenkin asian niin, ettei olisi luonteensa ja valintojensa takia millään pystynyt kasvattamaan omasta lapsestaan kunnollista.

Toisekseen, jos tässä maassa ei kantaväestö lisäänny, niin melkoista menoa on hetken päästä.

Vierailija
146/156 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi lapsiperheisiin panostaminen ja sillä syntyvyyden muka nostaminen on kyllä outo.

Kun lapsiperhe joka hyötyy lapsi lisästä saattaa olla vaikka sellainen, missä lapset on teinejä ja aikuiset yli nelikymppisiä. Niin mitenhän se nostaa syntyvyyttä kun heille annetaan rahaa 🤔

Siinä on sellainen pikkujuttu, että elatusvelvollisuus ei lopu teininä, eikä teinien tarpeet ole pienempiä kuin pikkulasten. Teineillä on myös oppivelvollisuus, eli eivät voi vielä itse tienata elantoaan, niin lienee pienellä ruokarahalla kohtuullista heitäkin elättää. 🤔

Vierailija
147/156 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että yhdet tuplatut lapsilisät ja perhevapaauudistus ovat joku kannustin perheen perustamiselle? Ei niillä ole tekemistä sen kanssa, hankitaanko lapsia lisää vai ei. Hyvähän se on, että vanhempien tasa-arvoa tuetaan ja vaikeassa tilanteessa anetaan joku satanen lisää niille olemassaoleville lapsiperheille. Maailma on kuitenkin epävarma, ihmisillä on talous tiukalla ja työllisyysnäkymät nuorilla todella vaikeat tietyille aloille. Vakiintuminen johonkin tiettyyn paikkaan voi olla vaikeaa, kun ei tiedä missä on töissä vuoden päästä tai onko töitä ollenkaan. Koulutus viivästyttää lasten hankkimista naisilla, mutta myös miehillä, ja moni kuvittelee voivansa hankkia lapsia "sitten joskus". Moni joka lapsen voisi haluta ei sitä saa, koska ei ole sopivaa kumppania tai raskaus ei ala yrityksestä huolimatta. Ja sitten ihan yleensä, moni ei halua lapsia. Lapsen hankkiminen ei enää ole jotain, mitä vain on tehtävä. Lapsiperhearkea ja sen koetuksia ei nähdä tavoittelemisen arvoisena ja lapsi ei sovi omaan elämään. Minusta on vain hyvä, että ne jotka eivät lapsia halua eivät niitä myöskään tee vain jostain velvollisuudentunnosta tai sosiaalisten normien noudattamiseksi.

Vierailija
148/156 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 50e lisä kuukaudessa on kuin hevosen paska, kun tuohon otetaan mukaan se, ettei naisille ole minkäänlaista ilmaista jälkitarkastusta ja hoitoa synnytykseen. Gynelogokikäynnit maksaa helvetin paljon ja niistä pitää maksaa itse.

Käyt yhden kerran synnytyksen jälkeen gynellä ja sen jälkeen se lapsilisä on jo kulutettu. 

Vierailija
149/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyvyys laskee, koska huippu on saavutettu ja alamäki alkanut. Rottien utopiana tai universumi 25:nä tunnetun rottakokeen tulokset pätevät myös ihmisiin. https://vaestotiede.wordpress.com/2015/10/14/rottien-utopia/

Vierailija
150/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku 50e lisä kuukaudessa on kuin hevosen paska, kun tuohon otetaan mukaan se, ettei naisille ole minkäänlaista ilmaista jälkitarkastusta ja hoitoa synnytykseen. Gynelogokikäynnit maksaa helvetin paljon ja niistä pitää maksaa itse.

Käyt yhden kerran synnytyksen jälkeen gynellä ja sen jälkeen se lapsilisä on jo kulutettu. 

Täytyykö siellä juosta sitten joka kuukausi synnytyksen jälkeen?

Vierailija
151/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se laskee länsimaissa ja hyvä niin.

Kohta se romahtaa, kun kukaan ei voi enää luottaa perusturvaan.

Eli kaikissa länsimaissa on huono hallitus ja se on hallituksen vika länsimaissa kun syntyvyys laskee? :D

Kaikissa laskee, Suomessa romahtaa, kun tulevaisuuteen ei voi enää luottaa.

Vierailija
152/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että yhdet tuplatut lapsilisät ja perhevapaauudistus ovat joku kannustin perheen perustamiselle? Ei niillä ole tekemistä sen kanssa, hankitaanko lapsia lisää vai ei. Hyvähän se on, että vanhempien tasa-arvoa tuetaan ja vaikeassa tilanteessa anetaan joku satanen lisää niille olemassaoleville lapsiperheille. Maailma on kuitenkin epävarma, ihmisillä on talous tiukalla ja työllisyysnäkymät nuorilla todella vaikeat tietyille aloille. Vakiintuminen johonkin tiettyyn paikkaan voi olla vaikeaa, kun ei tiedä missä on töissä vuoden päästä tai onko töitä ollenkaan. Koulutus viivästyttää lasten hankkimista naisilla, mutta myös miehillä, ja moni kuvittelee voivansa hankkia lapsia "sitten joskus". Moni joka lapsen voisi haluta ei sitä saa, koska ei ole sopivaa kumppania tai raskaus ei ala yrityksestä huolimatta. Ja sitten ihan yleensä, moni ei halua lapsia. Lapsen hankkiminen ei enää ole jotain, mitä vain on tehtävä. Lapsiperhearkea ja sen koetuksia

Viestisi on hyvin ristiriitainen. Toisaalta sanot ettei ylimääräisellä rahalla voi vaikuttaa syntyvyyteen ja seuraavaksi sanot että talous on tiukilla ja epävarmaa. Epävarmuus on usein vain välivaihe työuralla, eikä nuo mainitsemasi seikat, kuten vaikeus löytää kumppani ja asettua aloilleen, ole pysyviä olotiloja, vaan lopulta jäävät useimmille vain välivaiheeksi nuoruuden ja aikuisuuden välillä. Nimenomaan taloudellisilla kannusteilla saadaan työssäkäyvät lisääntymään ja rahalla on  ihmisten päätöksiin aina hyvin merkittävä vaikutus. Perheverotusmalli esimerkiksi Ranskassa on tuottanut toivottua tulosta syntyvyyden suhteen. Poliittisin päätöksin voidaan kannustaa ihmisiä lisääntymään tai sitten ei. Suomessa ei olla tehty vielä juuri mitään syntyvyyden lisäämiseksi. 

Vierailija
153/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen kysymykseen:

* homekoulut/päiväkodit

* hälinä kouluissa/päiväkodeissa

* liikaa työttömien lapsia tukkimassa päiväkoteja

* lapsia ei saa nykyään kasvattaa ja aina voi tulla tilanne, että maksat omalle mussulle korvauksia, kun sanot liian vahvasti sanan EI

* kotiäitiys/vanhemmuus tuomitaan, vaikka toinen tienaisi elannon

* kyläkoulujen katoaminen, pitkät matkat ja suuret laitokset

* nykyään lapset vievät kaikki mehut aikuisista: 12 harrastusta, talkoita, keräyksiä, Wilma-viestejä 24/7, palaverit, ylisuorittamista, vääntöä... Eikä mikään riitä

* terveydenhuolto takkuaa joka suunnasta, mutta auta armias, jos kouluterkkari kuulee lapsen juovan punaista maitoa, niin siitä väännetään täysi-ikäisyyteen saakka

* lapsesta on pakko kasvattaa jokin tunteiden sanoittaja taiteilija, jolla on valtavasti oikeuksia, mutta ei minkäänlaisia velvollisuuksia

Näistä ei mikään ole syynä syntyvyyden laskuun.

Vierailija
154/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että yhdet tuplatut lapsilisät ja perhevapaauudistus ovat joku kannustin perheen perustamiselle? Ei niillä ole tekemistä sen kanssa, hankitaanko lapsia lisää vai ei. Hyvähän se on, että vanhempien tasa-arvoa tuetaan ja vaikeassa tilanteessa anetaan joku satanen lisää niille olemassaoleville lapsiperheille. Maailma on kuitenkin epävarma, ihmisillä on talous tiukalla ja työllisyysnäkymät nuorilla todella vaikeat tietyille aloille. Vakiintuminen johonkin tiettyyn paikkaan voi olla vaikeaa, kun ei tiedä missä on töissä vuoden päästä tai onko töitä ollenkaan. Koulutus viivästyttää lasten hankkimista naisilla, mutta myös miehillä, ja moni kuvittelee voivansa hankkia lapsia "sitten joskus". Moni joka lapsen voisi haluta ei sitä saa, koska ei ole sopivaa kumppania tai raskaus ei ala yrityksestä huolimatta. Ja sitten ihan yleensä, moni ei halua lapsia. Lapsen hankkiminen ei enää ole jotain, mitä

Perheverotus ajaa epätasa-arvoa eikä missään nimessä ole syntyvyyttä lisäävä. Näillä lapsilisillä ei syntyvyyttä lisätä vaan se kokonaisvaltainen epävarmuus taloudesta ja tulevaisuudesta on syy syntyvyyden laskuun. Siihen ei auta muu kuin oikeudenmukainen yhteiskunta, vaan koulutus-ja työllisyyspolitiikka. Psykologia eli toiveikkuus siihen että.pärjää tulevaisuudessa. Muorten näkymät on erittäin huonot. Opiskelua ei tueta, lainamäärät lisääntyy, työelämä on kaaoksessa, keskituloisilla ei ole ansiosidonnaista ja minimituet ei riitä elämiseen. Nämä teki orpo.

Lisäksi Suomi on matkalla kohti oikeistokonservatismia, jossa nainen on heikoilla.

Ohis

Vierailija
155/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet haluaa naiset takaisin hellan ja nyrkin väliin, naiset eivät halua sinne. Ok? OK??? Pi-tä-kää tunk-kin-ne!

Vierailija
156/156 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on ehkäisyväline.                                                                                                                 cod

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme