Isä jätti 8-vuotiaan yksin kotiin 4 h, ja meni treffeille naisystävänsä kanssa
Poikani (8 v) kertoi tänään, että oli lauantaina yksin kotona ja pelasi kännykällään neljä tuntia, kun isänsä oli treffeillä naisystävänsä kanssa. Onko tämä mielestänne ok?
Poika asuu vuoroviikoin minun luona ja isällään. Itse olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa vapaaviikolla ja lapsen kanssa viettää aikaa silloin, kun on sen aika. Oon vihainen!
Kommentit (267)
Christiiina kirjoitti:
Mites sitten ne yksinhuoltajat, jotka tekevät vuorotyötä, hoitavat lapsensa? Jos on ammatiltaan vaikka poliisi ja on 8-vuotiaan lapsen yh, niin mitä ne tekevät kun lapsi joutuu olemaan koko illan kotona yksin?
YH-vuorotyöläisten lapset ovat 24h vuoropäikkärissä.
On ok, jos treffinainen maksoi oman osuutensa.
Siinä tapauksessa tekisin kiusallani lasun ärsyttääksesi miestäsi, koska ex miehesi on löytänyt unelmiensa naisen.
Onko se teidän mielestä ok, että vuoroviikkovanhempi viikonloppuisin juhlii ja ryypää puolisonsa kanssa lapsen ollessa siellä?että vaikka lapsi olisi 12 tai 14, jolloin kyllä pärjää., isä jättää lapsen yksin lähtiessään aina viihteelle?
onko se ok kun lapsi pyytää ettei isä niin tekisi ja isä silti joka kerta lähtee?
käytännössä menee syömään mutta tulee humalassa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mites sitten ne yksinhuoltajat, jotka tekevät vuorotyötä, hoitavat lapsensa? Jos on ammatiltaan vaikka poliisi ja on 8-vuotiaan lapsen yh, niin mitä ne tekevät kun lapsi joutuu olemaan koko illan kotona yksin?
YH-vuorotyöläisten lapset ovat 24h vuoropäikkärissä.
Eivät ole enää kouluikäisenä (eli yli 7v) missään vuoroPÄIVÄKODISSA.
Christiiina kirjoitti:
Kommentteja?
Eniten harmitti miehen treffit. Olisiko ollut väärin isän olla 4 tuntia hiihtämässä?
Vierailija kirjoitti:
Eri asia, että vanhempi on töissä, jonka vuoksi 8-vuotias on yksin sen 4h koulun jälkeen vs vanhempi on vapaa-ajallaan pois treffeillä 4h eikä vietä aikaa lapsensa kanssa, kun treffit voisi hoitaa aina sillä viikolla kun lapsi ei ole kyseisen vanhemman luona tai treffit voisivat olla lyhemmät.
Niin, sillä treffikumppanilla ei toki omaa elämää tai lapsia ole..
Pillun saaminen on isälle tärkeämpää kuin oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap hoidat esim. oman liikkumisen lapsi viikolla? Kyllähän esim. salikäynti viikonloppuna helposti tuon saman ajan vie matkoineen?
Pääsääntöisesti liikutaan yhdessä, nyt talvella esim. luistelu, pulkkamäki yms. Tai sitten ajoitan menoni hetkeen, kun poika on omissa harrastuksissaan tai esim. kavereillaan. Enkä tarkoita ollenkaan, että pitäisi olla yhdessä 24/7, mutta tuo 4 h lauantaina on minun mielestäni vain turhan pitkä aika. Varsinkin, kun kyse on tässä tapauksessa priorisoinnista, eikä pakottavasta menosta. Vaikka pakottaisikin.Ap
No miksi lapsi ei ihan itse mennyt kaverille? Ei kai tuon ikäisten kaverimenoja vanhemmat sovi. Todennäköisesti oli oikeasti tyytyväinen, kun kerrankin sai olla rauhassa kotona.
On varmaan masentavaa lapselle, jos hän isiviikolla joutuu jatkuvasti olemaan yksin iltaisinkin sen lisäksi, että hän on jo koulun jälkeen yksin muutaman tunnin.
Isän pitäisi järjestää hänelle vaikkapa isovanhempi kaveriksi, jos on viikonloppuna iltamenoja.
Onhan tuo nyt vähän erikoista, ettei mies voi vapaalla viikollaan niitä vosujaan tavata.. Ehkä oli joku erityiseste tullut, esim lentoemäntä ei muuta hetkeä löytänyt kalenteristaan.
Kyllähän 8 vuotias neljä tuntia on itekseen vaikka mitenpäin. Mutta olishan sille voinut jotain kivaa tekemistä keksiä. Neljä tuntia puhelimella, hiton noloa. Kaappiin herkkua ja joku kaveri tai vanhempi serkku seuraksi. Olisivat pelailleet lautapelejä, kattoneet leffaa tai vaikka sitten sitä hemmetin puhelinta edes jonkun aikaa. Tai vaikka tapaamaan miehen vanhempia tms
Lainaukset ei toimi, joten mennään näillä. Joku tänne linkkasi jonkun mtv3 uutisen, jossa oli taulukko minkä mukaan lapsi saisi olla max yksin ja taulukossa oli 8 vuotiaalle 1,5h
Jaa-a. Oma muksu menee kouluun vasta kolmen vuoden päästä, mutta lähin koulu on 4km päässä ja mä oon töissä (työmatkoineen) 7.20-16.40. Muutto lähemmäs koulua ei onnistu, asutaan pikkupaikkakunnalla ja asumme okt:ssa, josta velkaa. Kunnassa taloja myytävänä kerrallaan max 5kpl ja niistäkin aika moni jo melko huonossa kunnossa ja ylihintaisia saamaamme lainaan nähden, joten kauppoja tehdessä ei ollut valinnanvaraa.
Vaatimuksia ja vaatimuksia lapsen kasvatuksen suhteen. Sitten niistä harvoista avoimista työpaikoistakin pitäisi ottaa se, jonka sattuu tuurilla saamaan. Ja voi pahus jos ne työajat siinä ei osukaan yhteen tuon 1,5h max yksinoloaikaa 8v ikäiselle.
En ihmettele miksi nykyään niin harva uskaltaa tehdä lapsia. Helikopterimammat on heti tekemässä lasuja.
Christiiina kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kommentteja?
Hankkivat lapselle seuraa ainakin osaksi iltoja.
Itse olin yläasteella joka viikko naapurin alakoululaisen kanssa 18-22.30. Sainkohan mä siitä satasen viikossa. Kasi ja ysiluokan ajan, melkein kaikki kouluillat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt vähän erikoista, ettei mies voi vapaalla viikollaan niitä vosujaan tavata.. Ehkä oli joku erityiseste tullut, esim lentoemäntä ei muuta hetkeä löytänyt kalenteristaan.
Kyllähän 8 vuotias neljä tuntia on itekseen vaikka mitenpäin. Mutta olishan sille voinut jotain kivaa tekemistä keksiä. Neljä tuntia puhelimella, hiton noloa. Kaappiin herkkua ja joku kaveri tai vanhempi serkku seuraksi. Olisivat pelailleet lautapelejä, kattoneet leffaa tai vaikka sitten sitä hemmetin puhelinta edes jonkun aikaa. Tai vaikka tapaamaan miehen vanhempia tms
Erikoista jos 8- vuotiaalle pitää aina olla keksimässä jotain. Normaali 8v osaa ottaa itse yhteyttä kavereihin ja keksiä tekemistä, tai sitten nauttii omasta rauhasta, kuten kaikki meistä joskus.
Helppo olla ajattelematta asiaa yhtään pidemmälle. Mennä vaan se lapsi lapsi lapsi, ja kaikki muu on väärin. Mutta muistakaa, että kohta hän on se kaikkien vihaama teini ja nuori aikuinen. Pudotus maailman keskipisteestä on kova. Ja kun hän aikuistuttuaan miettii haluaako omia lapsia niin ei sekään houkuta varmaan, että samalla pitää luopua itsestään ja omista tarpeistaan.
Mun mielestä tuo treffijittu on tuon ikäiselle jopa tervettä ja tekee hyvää kasvatukselle. Pieni hetki, kun pitää itse ottaa vastuu. Häneen luotetaan. Ja esimerkki, että vanhemmalla on omaakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan masentavaa lapselle, jos hän isiviikolla joutuu jatkuvasti olemaan yksin iltaisinkin sen lisäksi, että hän on jo koulun jälkeen yksin muutaman tunnin.
Isän pitäisi järjestää hänelle vaikkapa isovanhempi kaveriksi, jos on viikonloppuna iltamenoja.
Kauheat paineet pienelle lapselle olla jatkuvasti jollekin jotain. Tuskin omia ajatuksiaan kuulee, kehittyvä lapsi, kun virikettä ja seuraa järkätään kuin 2-viotiaalle, ettei vaan olisi yhtään yksin. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista jos 8- vuotiaalle pitää aina olla keksimässä jotain. Normaali 8v osaa ottaa itse yhteyttä kavereihin ja keksiä tekemistä, tai sitten nauttii omasta rauhasta, kuten kaikki meistä joskus.
Helppo olla ajattelematta asiaa yhtään pidemmälle. Mennä vaan se lapsi lapsi lapsi, ja kaikki muu on väärin. Mutta m
Voi tsiisus. :D Lähinnä, kun isälläkin on jotain kivaa menoa, niin lapsellakin sitten olisi.
Mutta joo ota kaikki vaan niin v*tun tosissas. :D
PS pienen lapsen ei tarvii tietää vanhempiensa treffeistä yhtään mitään.
Mulla oli tuon ikäisenä lapsi yksin illat, kun olin iltavuorossa. Eikä kukaan kyllä moralisoinut saati tehnyt lasua, töissä kun on pakko käydä eikä tuon ikäistä saa päivähoitoon. Tää on ihme asia, että jos työn takia ihminen joutuu olemaan pois, on ok. Mutta auta armias jos vanhempi käy treffeillä.
Ap, ihan hyvää tekee lapsellesi. Ja varmasti nauttii noista ajoista, jos sun viikoilla hengität koko ajan niskaan. Mulle parhaimpia hetkiä ihan ekalta luokalta asti oli ne, kun sain olla yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin jo ekaluokkalaisena olemaan tuon 4 tuntia yksin kotona, ennen kuin vanhemmat tulivat töistä.
Kukaan ei nähnyt tätä ongelmaksi. Miksi isän neljän tunnin poissaolo olisi ongelma siis? Kunhan lapsi on turvassa ja ruokittu.
Oliko sinusta kivaa olla se neljä tuntia itseksesi? Vaiko oliko sinulla seuraa? Oma lapseni ainakin 8-vuotiaana oli surullinen, kun joskus joutui olemaan neljä tuntia ilman kaveria, odottaessaan minua töistä. Siis selvisi kyllä, mutta eihän se kivaa ollut.
Mun 8v taas ei ole ollenkaan pahoillaan jos joutuu olemaan yksin tuon aikaa. Lapsetkin on erilaisia, toiset viihtyy yksin ja toiset ei. Me ei tiedetä minkälainen ap:n lapsi on.
Sama meillä. Mielellään jää kotii
Meillä kans, kun lähetään kauppaan niin 8v on aivan innoissaan kun saa olla rauhassa kotona. Kun ollaan nuoremman kanssa pihalla niin taas 8v jää mielellään (hetken ulkoiltuaan) kotiin itsekseen. Ei sitä oikein voi estääkkään menemästä kotiin kun sillä on ihan oma avain.
Joskus ilmoittaa lähtevänsä kaverille ja sillä aikaa lähdetään me muut ulos tai kaupoille, 8v saattaa löytyä kotoa kun ei ole jaksanut olla kauaa kaverilla.
Pitäisikö meidän muiden perheenjäsenten todella vain kököttää kotona odottamassa jos 8 v päättääkin tulla kotiin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Onko se teidän mielestä ok, että vuoroviikkovanhempi viikonloppuisin juhlii ja ryypää puolisonsa kanssa lapsen ollessa siellä?että vaikka lapsi olisi 12 tai 14, jolloin kyllä pärjää., isä jättää lapsen yksin lähtiessään aina viihteelle?
onko se ok kun lapsi pyytää ettei isä niin tekisi ja isä silti joka kerta lähtee?
käytännössä menee syömään mutta tulee humalassa kotiin.
Ei tietenkään oo ok. Mutta jos keskellä päivää käy jossain syömässä/treffeillä ja lapsi on sen aikaa kotona ei ole yhtään sama asia.
Miten niin? On paljon ammatteja, joissa tehdään vuorotyötä, esim hoitaja, Lääkäri, poliisi, vartija, palomies, kokki, tarjoilija, myyjä. Harva työnantaja suostuu siihen, että tarjoaa vain arkisin aamuvuoroja, siis jos on tuollainen työpaikka, jossa tehdään töitä vuoroissa