Isä jätti 8-vuotiaan yksin kotiin 4 h, ja meni treffeille naisystävänsä kanssa
Poikani (8 v) kertoi tänään, että oli lauantaina yksin kotona ja pelasi kännykällään neljä tuntia, kun isänsä oli treffeillä naisystävänsä kanssa. Onko tämä mielestänne ok?
Poika asuu vuoroviikoin minun luona ja isällään. Itse olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa vapaaviikolla ja lapsen kanssa viettää aikaa silloin, kun on sen aika. Oon vihainen!
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että isää puollustellaan vaikka olisi voinut naiseen tutustua lapsivapaa viikolla... Nuo nais mies sekoilut muutenki voi aina järkätä lapsivapaalle ja lapsi viikolla oikeesti panostaa lapseen
No jos sillä treffikumppanilla on lapsiviikko silloin kun tällä isällä on lapsivapaa?
Vaikeaa tämä elämä kyllä. Ja etenkin, jos näillä Romeolla ja Julialla on lapsivapaat viikot eri aikaan, niin sittenhän tietty lapset ovat yksin, jotta vanhemmat pystyvät deittailemaan.
Samalla tavallahan ne lapset ovat yksin ydinperheissäkin sillä aikaa, kun vanhemmat tekevät yhdessä jotain. Esim. käyvät kaupassa tai hiihtämässä/pyöräilemässä kahdestaan.
Tai vaikka syömässä ulkona, treffeillä. :)
Eihän tässä se lapsen yksinolo närästä, vaan naisystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 12-vee ja en mä nyt mielellään häntäkään jättäisi yksinään neljäksi tunniksi kotiin vapaapäivänä, jos ei ihan pakko olisi ja treffit nyt ei semmoinen pakko ole. On toi nyt kuitenkin pitkä pätkä olla itekseen ja varsinkin, jos muksu on sen koko ajan puhelimella, niin johan tuossa paukkuu kaikki ruutuajat ihan yli.
Mulla kun on vapaapäivä, niin mielellään vietän aikaa lasteni kanssa, kun arkena ei niin kerkiä. Muutenkin olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa niin, että ne ei ois lapsen kanssa vietettävästä vapaa-ajasta pois.
Siellä taas peräkammarin poikaa kasvatetaan... tuon ikäinen lapsi kyllä tarvitsee itsenäistymistä. Kannattaa alkaa harjoitella yksin oloa.
Hän on tyttö :)
Ja todellisuudessa hyvin itsenäinen ja reipas, koska häntä ei missään vaiheessa ole pakotettu olemaan pitkiä aikoja yksin tai menemään minnekään itsekseen, jos hän ei halua. Lapseni ei ole tarvinnut opetella tekemään asioita epämukavasti ja pakolla, vaan sopivassa tahdissa itselleen.
Minä en vaan tajua, miksi ihminen ei omana ja lapsensa vapaapäivänä halua tehdä yhdessä asioita lapsen kanssa, vaan jättää lapsen puhelimen kanssa yksin kotiin. Neljäksi tunniksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että isää puollustellaan vaikka olisi voinut naiseen tutustua lapsivapaa viikolla... Nuo nais mies sekoilut muutenki voi aina järkätä lapsivapaalle ja lapsi viikolla oikeesti panostaa lapseen
No jos sillä treffikumppanilla on lapsiviikko silloin kun tällä isällä on lapsivapaa?
Vaikeaa tämä elämä kyllä. Ja etenkin, jos näillä Romeolla ja Julialla on lapsivapaat viikot eri aikaan, niin sittenhän tietty lapset ovat yksin, jotta vanhemmat pystyvät deittailemaan.
Samalla tavallahan ne lapset ovat yksin ydinperheissäkin sillä aikaa, kun vanhemmat tekevät yhdessä jotain. Esim. käyvät kaupassa tai hiihtämässä/pyöräilemässä kahdestaan.
No en kyllä muista että siinä vaiheessa kun lapsi oli 8-vuotias niin oltaisiin NELJÄKSI tunniksi jätetty häntä yksin. Tunniksi, korkeintaan kahdeksi kyllä. Mutta neljä tuntia on sellainen aika, että siksi aikaa tuli kyllä joku aikuinen seuraksi, jos ei muuta niin katsomaan sen verran perään, että ihan koko aikaa ei lapsi tuijottanut ruutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 12-vee ja en mä nyt mielellään häntäkään jättäisi yksinään neljäksi tunniksi kotiin vapaapäivänä, jos ei ihan pakko olisi ja treffit nyt ei semmoinen pakko ole. On toi nyt kuitenkin pitkä pätkä olla itekseen ja varsinkin, jos muksu on sen koko ajan puhelimella, niin johan tuossa paukkuu kaikki ruutuajat ihan yli.
Mulla kun on vapaapäivä, niin mielellään vietän aikaa lasteni kanssa, kun arkena ei niin kerkiä. Muutenkin olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa niin, että ne ei ois lapsen kanssa vietettävästä vapaa-ajasta pois.
Siellä taas peräkammarin poikaa kasvatetaan... tuon ikäinen lapsi kyllä tarvitsee itsenäistymistä. Kannattaa alkaa harjoitella yksin oloa.
Ja todellisuudessa hyvin itsenäi
Jankuti jankuti taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Isukeilta nyt hyväksytään vähän enemmän kaikkea, jos äiti jättäisi lapsen yksin tunneiksi se olisikin sitten jo lasun paikka.
Tällainen näyttää että feminismiä tarvitaan yhä.
Mieluummin ei, jotain muuta kiitos kuin feminismiä. Feminismi tekee nimittäin niin että aletaan glorifioida juoppoäitejä, narkkiäitejä ja lapsensa hylänneitä naisia ja muita hulttioita naisten lehdissä ja iltapäivälehdissä. Vetäisi ihan överiksi.
Miksi se isä on edes kertonut lapselleen menevänsä treffeille? Hän olisi voinut valehdella menevänsä vaikka työkaverin synttäreille.
Niin eihän se ongelma ollut ettei lapsi pärjäisi yksin.Vaan isän käytös...Jos pitää mennä treffeille niin miksei voi sopia äidin kanssa että lapsi olisi äidillä?Lapsen etua ei tuo ukko taas ajatellut yhtään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyrkimys on pitää hengissä, on ok. Jos tarkoitus olla isä ja viettää aikaa lapsen kanssa, kun hän on kerran ISÄÄ TAPAAMAAN vaivautunut, niin ei ole ok.
Ei vuoroviikoilla olla mitään vanhempaa tapaamassa, vaan lapsi on toisessa kahdesta kodistaan.
Niinpä. Olisi todellakin eri asia, jos kyseessä olisi joka toinen viikonloppu-isä, silloin vois olettaa että se vähäinen yhteinen aika vietetään yhdessä. Mutta nyt lapsi asuu puolet ajastaan isän kanssa, kyllä heille yhteistä aikaa jää. Ja tämä nyt oli vain tämä yksi kerta. Eikä niitten treffien sopiminen lapsivapaille välttämättä aina ole helppoa, kun sen toisenkin osapuolen aikataulut pitää huomioida.
Ongelma ei tässä tapauksesa ole se, että pieni lapsi on yksin, vaan se, että etävanhempi valitsee tehdä yhteisellä ajalla jotain, mihin lapsi ei kuulu. (Ja eihän työaika ole mitenkään verrattavissa riiusteluun.) Törkeä kuvio ap:n ex-ukolta.
Jos se on ollut lapselle ihan ok, niin ei nähdäkseni ongelmaa. Jos taas lapsi on pelännyt tai kokenut yksinäisyyttä, voisin laittaa miehelle viestiä, että voisiko välttää tilannetta jatkossa. Itselläni on myös 8-vuotias lapsi ja hän välillä mielellään jää yksin kotiin. Teen paljon etätöitä ja taannoin kysyi, että voisinko välillä käydä toimistolla, jotta hän saisi olla itsekseen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todellisuudessa hyvin itsenäi
Koska on vanhemmuuden lisäksi myös aikuinen, tunteva ihminen joka kaipaa elämäänsä muutakin kuin lapsen. Hänellä jää aika monta tuntia aikaa olla intensiivisesti sen lapsensa kanssa jos haluaa. Sitähän ei toki tiedetä haluaako, onhan sitä niitäkin ihmisiä jotka kyllä on näennäisesti kotona mutta käytännössä keskittyy kännykkäänsä ja lapset tekee mitä tekee. Pienempi paha yhdet neljän tunnin treffit on kuin se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Miten te sitten hoidatte työpäivät? Ei täällä päin 2. luokkalaiset enää pääse iltapäiväkerhoon ja koulupäivä loppuu usein klo 12. Jos vanhemmat tekee normaalia 8-16 työtä, siitä tulee helposti yli 4 tuntia yksin kotonaolemista. Muistan itse niiden hetkien olleen lemppareita päivässäni. Läksyt, välipalaa ja sai katsoa telkkaria siihen asti, että vanhemmat tuli kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Voiko olla totta?!
Uskon tuon.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei tässä tapauksesa ole se, että pieni lapsi on yksin, vaan se, että etävanhempi valitsee tehdä yhteisellä ajalla jotain, mihin lapsi ei kuulu. (Ja eihän työaika ole mitenkään verrattavissa riiusteluun.) Törkeä kuvio ap:n ex-ukolta.
Eihän missään sanottu että isä on etävanhempi? Yhtä hyvin voi olla lähi. Lapsi on kuitenkin hänen luonaan puolet ajasta, joten eihän sillä edes ole tässä tilanteessa merkitystä onko virallisesti etä vai lähi.
Kyllä meilläkin 8v on joka päivä koulun jälkeen sen muutaman tunnin itsekseen kotona, ennen kuin me vanhemmat päästään töistä. Hyvin on pärjänny ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.
Joo muistetaan tämä hei, jos joku yh-äiti ei ole kotona pyykimässä 8v lapsensa pyllyä sen tullessa koulusta niin ei hyvä heilu. Huostaan lapset noilta yh-mammoilta.
Eikä tartte olla edes yh, ydinperheessäkin yleensä vanhemmat käy töissä eikä välttämättä ole heti 12.30 kotona. Lasu kaikista työssäkäyvistä koululaisten vanhemmista?
Christiiina kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mites sitten ne yksinhuoltajat, jotka tekevät vuorotyötä, hoitavat lapsensa? Jos on ammatiltaan vaikka poliisi ja on 8-vuotiaan lapsen yh, niin mitä ne tekevät kun lapsi joutuu olemaan koko illan kotona yksin?
Kommentteja?
No siis eihän tosiaankaan voi tehdä vuorotyötä, jos on kotona 8-vuotias lapsi eikä ole puolisoa tai muuta tukiverkostoa joka ottaisi lapsen hoitoon. Kyllä, se on ihan todellinen ongelma monille, kun yksin ei saa yöksi jättää eikä vuorohoitoa koululaisille tietenkään ole tarjolla. Yksi yh-ystäväni teki lyhennettyä työaikaa ja hänen äitinsä ja siskonsa auttoivat tosi paljon, kun lapsensa olivat tuon ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan masentavaa lapselle, jos hän isiviikolla joutuu jatkuvasti olemaan yksin iltaisinkin sen lisäksi, että hän on jo koulun jälkeen yksin muutaman tunnin.
Isän pitäisi järjestää hänelle vaikkapa isovanhempi kaveriksi, jos on viikonloppuna iltamenoja.
Niin on, mutta tässä ap:n esimerkissä ei ollut nyt kyse sellaisesta tilanteesta.