Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä jätti 8-vuotiaan yksin kotiin 4 h, ja meni treffeille naisystävänsä kanssa

Vierailija
15.01.2024 |

Poikani (8 v) kertoi tänään, että oli lauantaina yksin kotona ja pelasi kännykällään neljä tuntia, kun isänsä oli treffeillä naisystävänsä kanssa. Onko tämä mielestänne ok?

Poika asuu vuoroviikoin minun luona ja isällään. Itse olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa vapaaviikolla ja lapsen kanssa viettää aikaa silloin, kun on sen aika. Oon vihainen!

Kommentit (267)

Vierailija
201/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, yritä oikeasti ymmärtää että tuo ei kuulu sinulle. Sen lisäksi siinä ei ole mitään väärää, keskellä päivää 4 tuntia pärjää kyllä.

Mulla toinen lapsi pelaa futista ja kyllä se toinen jo tuon ikäisenä mieluummin jäi yksin kotiin kuin tuli kentän laidalle notkumaan. Nytkään ongelma ei ollut lapsella vaan äidillä.

Muutenkin ihmiset tekevät kyllä vääryyttä lapsilleen kun hyysäävät niitä koko ajan, kaikki tehdään vain lasten ehdoilla silloinkin kun lasten ikä ei sitä enää vaadi. Lapsen pitää oppia myös olemaan vähitellen yksin, hoitamaan vähitellen omia asioitaan kuten kaverisuhteet ja läksyt, huomaamaan että myös äiti/isä/sisar on tärkeä eikä vain hän. Vanhempien ihan ydinperheessäkin olisi tärkeä näyttää lapsille että myös parisuhde ja puoliso on tärkeä. 

Vierailija
202/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei nyt lainaukset toimi. 

Mutta sille joka tulipaloista jauhaa, niin suosittelen vahvasti että alat sille sun 8-vuotiaalle kertomaan miten toimitaan tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa ja tarkastat palohälyttimet. Me muut ollaan opetettu jo leikki-ikäisille. Et sä voi aina olla varjelemassa kaikelta, kyllä niille lapsille pitää opettaa miten toimia jos ovat yksin tai jos sä saat vaikka sairaskohtauksen ja lyöt pääs etkä enää herää. 

Bonusäiti taas voi lopettaa saivartelun ja oman sädekehän kiillottelun. Eroperheen lapsilla on erotrauma, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heiltä saisi vaatia normaaleja, siihen ikään jo kuuluvia asioita (esim. että 8-vuotias pärjää kyllä välillä jo yksinkin). Heitä ei myöskään tarvi tukahduttaa sillä aikuisen täysin jatkuvalla läsnäololla ja iholle tunkemisella, vaan koska itsellä on jotenkin hankalaa olla lapsesta erosta tai on huono o

Näin sivusta, bonusäiti nyt täällä tuntuu olevan se aikuinen joka osaa asettua lapsen asemaan. 8-v. on vielä pieni, ja nelja tuntia voi tuntua loputtoman pitkältä ajalta jos on tylsistynyt, väsynyt, peloissaan tms. Yllättävän moni näyttää olevan sitä mieltä että kun on ruokaa ja asunto, kaikki hyvin. Ja isää puolustetaan, kysyn, että mikä ihmeen vimma on järjestää 4 tunnin deitit lapsiviikolla, jos on VIIKON ja VIIKONLOPUN tämän jälkeen vastuussa vain itsestään? Mutta hei, kerran täällä vain eletään ja ja mun onni lapsen onni ja elämä ei odota ja muuta pa**aa. Lapsi on pieni koululainen muutaman vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö aapeen lapsi, tämä 8 vee poika, saa koskaan mennä kavereilleen viettämään aikaa? Ja kaikki vain koska vanhemmat on itse päättäneet erota, nyt lapsen pitää viettää kaikki aikansa joko äidin tai isän kanssa. 

Vierailija
204/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt vähän erikoista, ettei mies voi vapaalla viikollaan niitä vosujaan tavata.. Ehkä oli joku erityiseste tullut, esim lentoemäntä ei muuta hetkeä löytänyt kalenteristaan.

Kyllähän 8 vuotias neljä tuntia on itekseen vaikka mitenpäin. Mutta olishan sille voinut jotain kivaa tekemistä keksiä. Neljä tuntia puhelimella, hiton noloa. Kaappiin herkkua ja joku kaveri tai vanhempi serkku seuraksi. Olisivat pelailleet lautapelejä, kattoneet leffaa tai vaikka sitten sitä hemmetin puhelinta edes jonkun aikaa. Tai vaikka tapaamaan miehen vanhempia tms

Tuon ikäinen osaa jo itse pyytää kaverin luokseen tai mennä kaverin luo ja jopa kaverin kanssa ulos. Ainakin näin on ollut koko minun ikäni ja näyttää täällä olevan lapsilla sellainen taito, en jaksa uskoa että vanhemmat järjestää lapselle kaverin tuonne puistoon tai mäkeen. Ja tiedätkö mitä muuta, nämä lapset osaa ihan keskenään mennä luistelemaankin ilman että ketään aikuista on mukana 

Vierailija
205/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.

Emme ottaisi asiaa käsittelyyn, emmekä edes kirjaisi valitustasi mihinkään. Jotain rajaa nyt siihenkin, miten kriisissä olevia palveluita kuormitetaan. T: lastensuojelu

Provo, jos olisit oikeasti töissä lastensuojelussa niin tietäisit, ettei lastensuojelun sossut ota lastensuojeluilmoituksia vastaan paitsi silloin, jos heillä on jo lastensuojelun asiakkuus, missä tapauksessa yhteydenotto pitäisi kirjata.

Vierailija
206/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tuon ikäisenä lapsi yksin illat, kun olin iltavuorossa. Eikä kukaan kyllä moralisoinut saati tehnyt lasua, töissä kun on pakko käydä eikä tuon ikäistä saa päivähoitoon. Tää on ihme asia, että jos työn takia ihminen joutuu olemaan pois, on ok. Mutta auta armias jos vanhempi käy treffeillä. 

Ap, ihan hyvää tekee lapsellesi. Ja varmasti nauttii noista ajoista, jos sun viikoilla hengität koko ajan niskaan. Mulle parhaimpia hetkiä ihan ekalta luokalta asti oli ne, kun sain olla yksin kotona.

Kävitkö tuon lisäksi vielä viikonloppuisin omissa menoissa monta tuntia? Useinkin?

Vierailija
207/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö aapeen lapsi, tämä 8 vee poika, saa koskaan mennä kavereilleen viettämään aikaa? Ja kaikki vain koska vanhemmat on itse päättäneet erota, nyt lapsen pitää viettää kaikki aikansa joko äidin tai isän kanssa. 

Kuka näin on väittänyt?

Vierailija
208/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt vähän erikoista, ettei mies voi vapaalla viikollaan niitä vosujaan tavata.. Ehkä oli joku erityiseste tullut, esim lentoemäntä ei muuta hetkeä löytänyt kalenteristaan.

Kyllähän 8 vuotias neljä tuntia on itekseen vaikka mitenpäin. Mutta olishan sille voinut jotain kivaa tekemistä keksiä. Neljä tuntia puhelimella, hiton noloa. Kaappiin herkkua ja joku kaveri tai vanhempi serkku seuraksi. Olisivat pelailleet lautapelejä, kattoneet leffaa tai vaikka sitten sitä hemmetin puhelinta edes jonkun aikaa. Tai vaikka tapaamaan miehen vanhempia tms

Tuon ikäinen osaa jo itse pyytää kaverin luokseen tai mennä kaverin luo ja jopa kaverin kanssa ulos. Ainakin näin on ollut koko minun ikäni ja näyttää täällä olevan lapsilla sellainen taito, en jaksa uskoa että vanhemmat järjestää lapselle kaverin tuonne puistoon tai mäkeen. Ja tiedätkö mitä muuta, nämä lapset os

Toki voi mennä kaverin kanssa ulos, leikkimään tai vaikka luistelemaan, mutta silloinkin isän olisi oltava kuitenkin tavoitettavissa jos jotain sattuu, eikä huitelemassa ties missä. Vai lykkäättekö oman vekaran naapurin kontolle ja heippa? Tätä kyllä harrasti eräs lapsen kaverin äiti, meille aina päätyivät, yllättäen eivät ulkoilleet neljää tuntia räntäsateessa.

Vierailija
209/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka näin on väittänyt?

No eikö se sitä tarkoita, kun kerran vanhemmat ovat vuoroviikkovanhempia ja se viikko erossa lapsesta on se viikko kun pitää tehdä ne muut asiat mitkä ei lapseen liity, ja se viikko kun ollaan lapsen kanssa oma muu elämä pitää laittaa paussille ja keskittyä vain lapseen, niin silloin sillä lapsella ei ole hetkeäkään omaa rauhaa vaan kokoajan täytyy olla intensiivisesti sen  vanhemman saatavilla jonka viikko on. 

Kun sillä lapsella ei ole vanhempivapaata viikkoa vaan se elää ihan 24/7 jommankumman vanhemman kanssa.

Vierailija
210/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei nyt lainaukset toimi. 

Mutta sille joka tulipaloista jauhaa, niin suosittelen vahvasti että alat sille sun 8-vuotiaalle kertomaan miten toimitaan tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa ja tarkastat palohälyttimet. Me muut ollaan opetettu jo leikki-ikäisille. Et sä voi aina olla varjelemassa kaikelta, kyllä niille lapsille pitää opettaa miten toimia jos ovat yksin tai jos sä saat vaikka sairaskohtauksen ja lyöt pääs etkä enää herää. 

Bonusäiti taas voi lopettaa saivartelun ja oman sädekehän kiillottelun. Eroperheen lapsilla on erotrauma, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heiltä saisi vaatia normaaleja, siihen ikään jo kuuluvia asioita (esim. että 8-vuotias pärjää kyllä välillä jo yksinkin). Heitä ei myöskään tarvi tukahduttaa sillä aikuisen täysin jatkuvalla läsnäololla ja iholle tunkemisella, vaan koska itsellä on j

Siinä ei ole mitään vaarallista, jos 8-vuotias tylsistyy. Päin vastoin, se on jopa hyödyllistä ja kehittävää lapselle. Tuon ikäisellä lapsella ei tarvitse olla koko ajan tekemistä ja toista ihmistä viihdyttämässä. 

Vierailija
211/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että isää puollustellaan vaikka olisi voinut naiseen tutustua lapsivapaa viikolla... Nuo nais mies sekoilut muutenki voi aina järkätä lapsivapaalle ja lapsi viikolla oikeesti panostaa lapseen

Vierailija
212/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että isää puollustellaan vaikka olisi voinut naiseen tutustua lapsivapaa viikolla... Nuo nais mies sekoilut muutenki voi aina järkätä lapsivapaalle ja lapsi viikolla oikeesti panostaa lapseen

No jos sillä treffikumppanilla on lapsiviikko silloin kun tällä isällä on lapsivapaa?

Vierailija
213/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sillä treffikumppanilla on lapsiviikko silloin kun tällä isällä on lapsivapaa?

Vaikeaa tämä elämä kyllä. Ja etenkin, jos näillä Romeolla ja Julialla on lapsivapaat viikot eri aikaan, niin sittenhän tietty lapset ovat yksin, jotta vanhemmat pystyvät deittailemaan.

Vierailija
214/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.

Joo muistetaan tämä hei, jos joku yh-äiti ei ole kotona pyykimässä 8v lapsensa pyllyä sen tullessa koulusta niin ei hyvä heilu. Huostaan lapset noilta yh-mammoilta.

Vierailija
215/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä että olet vihainen juuri deittailusta, muutoin kyllä. Tuon ikäistä ei vielä jjtetä noin pitkäksi aikaa yksin. 

Vierailija
216/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen osaa jo itse pyytää kaverin luokseen tai mennä kaverin luo ja jopa kaverin kanssa ulos. Ainakin näin on ollut koko minun ikäni ja näyttää täällä olevan lapsilla sellainen taito, en jaksa uskoa että vanhemmat järjestää lapselle kaverin tuonne puistoon tai mäkeen. Ja tiedätkö mitä muuta, nämä lapset os

Osaavat juu, mutta enpä kehuisi ios lapseni pitäisi noin tehdä. Aikuisen vastuulla ne on tossa iässä ja vielä pitkään. 

Vierailija
217/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mites sitten ne yksinhuoltajat, jotka tekevät vuorotyötä, hoitavat lapsensa? Jos on ammatiltaan vaikka poliisi ja on 8-vuotiaan lapsen yh, niin mitä ne tekevät kun lapsi joutuu olemaan koko illan kotona yksin?

Kommentteja?

Kommentoin, että eipä sekään ole hyvä asia. Itse vaihdoin päivätyöhön sairaanhoitajana lapsen syntymän jälkeen ja yksinhuoltajana. Palkasta pois kolmannes, mutta stressiä siitä, että ekaluokkalainen on yksin kotona illat ihan helkkaristi vähemmän,

Vierailija
218/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai 8-vuotiaan puolesta pitäis sopia leikkitreffit ja vielä pitkään? 

Missä todellisuudessa jengi oikeasti elää? Vai kehittyykö ne lapset jotenkin oleellisesti hitaammin jossain muualla?

Kyllä meillä naurais jo naapurin kissatkin, jos minä alkaisin 8-vuotiaan (saatikka sitä vanhemman) puolesta soittelee kaveria pihalle tai kylään 😂😂 Kyllä tuon ikäiset sopii jo ihan itse, joko menevät rimpauttamaan kaverin ovikelloa tai soittelevat/whatsappaavat toisilleen. Vanhemmalta vaan kysytään eka sopiiko/saako mennä/tulla. Ja mä olen silti hyvinkin läsnä lasten elämässä, koska työskentelen pääosin kotoa, ei ne missään heitteillä ole vaikka ovat todella omatoimisia. 

Ja kyllä, mä kokisin vanhempana myös tosi raskaana, jos lasten kaverien vanhemmat koko ajan kyselis tollasia minulta. Kun ei ole enää mistään pikkulapsista kyse vaan KOULUIKÄISISTÄ. 

Vierailija
219/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä että olet vihainen juuri deittailusta, muutoin kyllä. Tuon ikäistä ei vielä jjtetä noin pitkäksi aikaa yksin. 

Voi jättää kun kerran kyseinen lapsi sen kestää eikä ole mitenkään erityisen ahdistuvaa sorttia. Poika oli vain tylsistynyt, ei muuta. Ja osasi soittaa äidilleen. Ja varmaan isäkin olisi vastannut puhelimeen, mutta poika päätti ensin soittaa äidilleen ja äiti vastasi. Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. 

Itse tykkäsin jo tuon ikäisenä olla yksin. Oli luksusta että talo oli ihan tyhjä ja sain olla yksin ihan rauhassa useamman tunnin. 

Vierailija
220/267 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tuntia? Ihan normi aika olla yksin. 8 vuotias selviää koko työpäivän yksin, ei kyllä vielä yötä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi