Minua ärsyttää kun kaikilla muilla on varaa rakentaa uudet omakotitalot!!!
Kierreltiin miehen kanssa taas ihailemassa uudelle alueelle nousevia ihania omakotitaloja... Päiviteltiin myös että kenellä on varaa sellaisia nykypäivänä tehdä. Sillekin alueelle jossa ajeltiin tuntui että nousee satoja uusia omakotitaloja, autotalleineen, varastoineen, leikkimökkeineen, 2-kerroksineen, ristikkoikkunoineen, ruokailuerkkereineen. Kuka helvetti niitä rakentaa? Ja millä rahalla? Ei me uskalleta ottaa 250 000 euron lainaa. Ollaan keskituloisia, nettotulot yhteensä vähän yli 3000¿ kuussa. Voiko tässä tuppukylässä olla noin paljon hyvätulosia tai ökyrikkaita? Että ahdistaa... Laskettiin että 150 000 ¿ olisi kohtuullinen laina meidän tuloille :((((. Säästöjä ei ole ehtinyt kertyä ja lapset pieniä.
Pointtini oli siis että onko kaikki rakentajat lopun elämäänsä veloissa, voinko edes lohduttautua sillä kun asutaan kohta jossain 70-luvun hometönössä tuolla pienellä lainalla????
Kommentit (137)
tehneet rakentamisesta meille " edullisempaa" . Eli itse tehdään pikku hiljaa ja kun molemmat ollaan töissä niin rakentamisesta koituvia laskuja on voitu maksaa palkkarahoista. Lainaa tällä hetkellä alle 40 000 ja ei sitä enää hirveitä summia pitäisi mennä. Muuttamaan päästään loppukeväästä! Että näinkin voi käydä...tällä menolla talolaina on maksettu reilusti alle kymmenessä vuodessa. Niin ja molemmat ollaan alle kolmikymppisiä ja tavallisia duunareita.
mäkin tahtoisin omakotitalon tän kerrostalo asunnon sijaan, mut mies ei halua, ainakaan vielä, lainaa 20 vuodeksi.
vaikka meillä on nyt vakityöt ja ihan hyvin tullaan toimeen.
eikä ees asuta siellä missä talot ja tontit on tosi kalliita...
Tottakai ne voi teoriassa nousta vaikka 10 prossaan ja yli jos EKP:ssa katsotaan, että tilanne vaatii sen. Tällä hetkellä Saksan melko hyvä talouskasvu tuo painetta ohjauskoron nostamiseen. Miettikää mitä tapahtuu, jos Saksan (tai jonkun muun suuren euromaan) talous ylikuumenee.
Ei euro suojaa koron nousulta suinkaan!
Niin tarkoitin sitä, että meillä on esim. todella suuret ikkunat olohuoneessa eikä sellaisia juuri rakennettu enää öljynhinnan jyrkän nousemisen jälkeen. Olohuone + ruokailutila on suuri ja avonainen alakertaan. Talomme ei varmasti ole maailman energiasäästäväisin.
Talossa ollut vesivahinko (putki murtui tai jotain) muutamia vuosia sitten juuri oman asuntomme kohdalla. Se on kuitenkin oikea oppisesti vakuutusyhtiön valvonnassa korjattu ja alakerran (maan sisässä) pesuhuone sekä lattia uusittu. Itse emme pinta remonttia enempää tehneet, keittiön olivat edelliset asukkaat jo laittaneet.
Taloyhtiö on pieni, vain 6 asuntoa ja samat ihmiset ovat asuneet pitkään. Yhtiötä on ainakin meidän mielestä hoidettu hyvin eikä suuria remontteja ole tulossa. Ainoa askarruttava on lämmitysöljy, mutta aikeissa on siirtyä kaukolämpöön x vuoden kuluttua.
Siis olemme tyytyväisiä. Tarkkana saa tietty olla, kun vanhoja asuntoja käy läpi. On myös otettava huomioon onko kyseessä omakotitalo, jonka joku " isäntä" on itse 70-l. rakentanut vai rakennusammattilaisten tekemä. Itse vältimme lättänä kattoisia taloja, niissä usein kosteusvahinkoja.
Ei kuule toivoakaan pk-seudulla. Meillä on parikymmentä vuotta vanha 250 000 euron paritalo, johon tehtiin ostohinnan päälle isot rempat n. 15 000 eurolla. Tilaa on ihan liian vähän ja korjattavaa olisi edelleen paljon. Eipä tällä suunnalla ole toivoakaan hankkia tonttia ja rakentaa taloa tohon hintaan.
Naapuri on varmaankin ottanut sen Älvärin halvimman paketin (mikä talotehtaan hinnastoissa kaiketi on) ja nyt on sitten kaakeloinut, tapetoinut, maalannut, laittanut lattiat, listoittanut, tehnyt yläkertaa (sitähän ei ole valmiina), rakentanut ulkoportaita, terasseja jne jne.
vuokralla kunnassamme. Jos emme rakenna joudumme hankkimaan suuremman vuokrarivarin ja maksaisimme siitä saman verran vuokraa kuin mitä tuosta lainasta tulisi maksettavaa lyhennykset ja korot. Toki sitten tulee muita kuluja lisäksi mutta tulee niitä yllättävästi tässä rivarissakin asuessa. Laina aika olisi 25v. eli toki olisimme jo lähes eläkeiässä kun laina olisi maksettu mutta silloin meillä olisi talo joka on oma ja josta emme joudu enää maksamaan. Jos taas asumme loppu elämämme vuokralla on nuo samat vuokrat maksettavana vielä kun ollaan eläkkeellä. Näin me ollaan ainakin ajateltu tätä asiaa. Nyt vaan yritetään selvittää saadaanko jokin talo pystyyn tuolla hinnalla vai ei. Tutuilla oli kun asiasta juteltiin ja suunnittelivat rakentamista niin sama budjetti ja heillä nyt valmis talo että pitänee soitella ja kysellä pysyikö budjetti suunnitellussa.
Meillä on 70-luvun talo. Ostettu kuutisen vuotta sitten, maksoimme siitä n. 99000 euroa, kohtuullisen kokoisen kaupungin reunamilta. Lainaa on, sillä säästöjä ei ollut kuin käsirahan verran. Mutta lainakin on pitkälle aikavälille, ja välillä tekee vähän tiukkaa. Ei pahasti, mutta jonkin verran. Niin ja niitä tienestejä about 2200 ja 2400 kuussa (miinus verot tietty), lapsia kaksi ja ikää ihan tarpeeksi - ei nyt yli neljääkymmentä kuitenkaan ;-)
Minä en itseasiassa suurinta osaa niistä uusista taloista edes ottaisi. Olisi kaikki nurmikonperustustyöt ja autotallinrakentamiset edessä. yäk.
Minun elämäni on tässä ja näin. Ja tää on ihan kiva elämä. Ainoo pieni harmittava pointti on se, että naapurit enemmistönä vanhempaa porukkaa, lapsille ei niin paljoa seuraa. Onneksi kuitenkin on lapsiperheitäkin.
Jos pääkaupunkiseudulla viitsii kulkea n. 40 km:n työmatkaa, niin uuden talon saa kyllä rakennettua 250 000:lla.
Tai sitten otetaan lainaa ja rakennetaan/ostetaan ja eletään tosi niukasti, kun rahat menee taloon.
Oisko perhe säästänyt ahkerasti rahaa, perinyt rahaa tai käyvät hyvä palkkaisessa työssä.
Pääkaupunkiseudulla tontit maksaa jo itsestään aivan tuhottomasti!! Tosin kun joissakin päin Suomea saa tontin 1 euron hintaan. Sekin on minusta tavallaan väärin, mutta ymmärrettävää.
Käsittääkseni valmistalot ovat edullisia, joita ainakin näkee tuolla pikkupaikkakuntien tonteilla aika monia riveissä.
Jotkut rakentavat talon edullisesti talkoovoimin, kun tuttavapiirissä löytyy jos jonkinlaista ammattitaitoista ihmistä. Eli periaatteessa ei mene kuluja, kun kaikki tehdään itse.
Kinkkinen juttu tämä asuminen. Mekin ollaan nyt vuokralla, kun ei vielä mieleistä taloa ole löytynyt, kun myytiin jo oma rakennettu pois (väärä sijainti). Tekee kyllä toisaalta kipeää maksaa aika iso summa rahaa vuokraa jollekin toiselle ihmiselle. Raha menee periaatteessa ihan hukkaan, koska jos asuttais omassa saatas raha kotiinpäin.
Ei ole varaa meilläkään omakotitaloon. Asumme kerrostalossa nyt. Lainaa on 75 000 e. Siitä pieni osa maksettu pois. Ei ole säästöjä eli kaikki on velkaa. Äitiyslomani ja hoitovapaani aikana lyhennyserää ei voida ainakaan nostaa. Hyvä jos jotenkin maksamaan pystytään. Kun menen töihin, nettotulomme ovat siinä 3600 e kuussa. Jospa sitten pystyisi rivakammin maksaa tätä asuntoa pois. Saa nähdä, päästäänkö koskaan omaan taloon. Mies haaveilee Älväristä, kun se on vissiin ainoa, johon näillä tuloilla uskaltaisi lähteä. Parempi silti olla varovainen kuin ottaa hurjia lainoja ja riskejä pienillä tuloilla.
En tosin tiedä mihin asti talo on rakennettu eli mitä pitää vielä itse ostaa ja rakentaa mutta anyway, postiluukusta on parikin jonkun talon valmistajan mainosta tipahtanut (joku juhlamalli kyseessä) ja hinta oli tosiaan noin 42 000 euroa. Tosin talo oli kovin tavallinen mutta ok-talo silti.
Eli jos tontti kelpaa jostain syrjemmästä niin varmasti teilläkin ap olisi omaan taloon varaa.
Pelkkien korkojen maksaminen taas on sama kuin maksaisi vuokraa. Aina pitäisi voida lyhentää sitä lainapääomaa.
talo on asumiskelpoinen ja autotallit pystyssä. Et kai usko että että se talo yksin sinne tontille nousee, samoin sähköliitännät, vesiputket ym. miljoonat asiat.
Vierailija:
En tosin tiedä mihin asti talo on rakennettu eli mitä pitää vielä itse ostaa ja rakentaa mutta anyway, postiluukusta on parikin jonkun talon valmistajan mainosta tipahtanut (joku juhlamalli kyseessä) ja hinta oli tosiaan noin 42 000 euroa. Tosin talo oli kovin tavallinen mutta ok-talo silti.
Eli jos tontti kelpaa jostain syrjemmästä niin varmasti teilläkin ap olisi omaan taloon varaa.
olemme ostaneet ensiasuntomme jo vajaa 10 v. sitten, pari kertaa vaihdettu sittemmin. Aina tullut voittoa, olemme lähteneet pienellä liikkeelle. Lopputulos: velatonta pääomaa kiinni nykyasunnossa 100 000 e, lisäksi tämän myyntihinta on tn. voitollinen, kun halvalla saimme. näin ollen emme joudu ottamaan rakentamiseen lainaa kuin max. 100 000e. Olemme 30+ pätkätyöläisiä akateemisia, pienet tulot varsinkin minulla (ehkä 3000 e käteen yhteensä) ja kolme alle kouluikäistä lasta.
Vierailija:
kuin vasta kolmasosa koko kustannuksista ja tontti päälle. Talokuluissakin pitää ottaa huomioon se, että jos jostain saat tontin halvemmalla, niin työpaikkaan kulkemisen kulut tulee sitten päälle ja nykybensahinnoilla ne onkin komeat kulut. Ja jos vielä tarvitaan 2 autoa...
Olen kotona lapsen kanssa ja miehellä suht hyvät tulot, mutta mielestämme meillä ei ole varaa uuteen omakotitaloon nyt. Asumme, vanhassa rivarikolmiossa, jonka saamme maksettua tänä vuonna kokonaan. Säästämme jonkin aikaa, ja sitten rakennamme tai ostamme uudehkon omakotitalon. 100 000¿ on maksimi mitä aiomme lainaa ottaa.
Toisillahan kuuluu auto+bensat työn luontaisetuihin :)
Nyt EU-aikana ei kannata varmaankaan odotella sitä korkokuplan puhkeamista, koska korkojen ei anneta nousta niin korkeiksi kuin ennen EMU:a.
Ihmisillä vaan yksinkertaisesti on enemmän rahaa kuin ennen. Niinhän kaikissa tutkimuksissa on todettu. Asuntojen hinnat on korkeat, koska ihmisillä on varaa niihin. Tai valitettavasti ei kaikilla, koska rikkaathan kaiken aikaa rikastuu ja köyhät köyhtyy.