Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää kun kaikilla muilla on varaa rakentaa uudet omakotitalot!!!

Vierailija
08.01.2007 |

Kierreltiin miehen kanssa taas ihailemassa uudelle alueelle nousevia ihania omakotitaloja... Päiviteltiin myös että kenellä on varaa sellaisia nykypäivänä tehdä. Sillekin alueelle jossa ajeltiin tuntui että nousee satoja uusia omakotitaloja, autotalleineen, varastoineen, leikkimökkeineen, 2-kerroksineen, ristikkoikkunoineen, ruokailuerkkereineen. Kuka helvetti niitä rakentaa? Ja millä rahalla? Ei me uskalleta ottaa 250 000 euron lainaa. Ollaan keskituloisia, nettotulot yhteensä vähän yli 3000¿ kuussa. Voiko tässä tuppukylässä olla noin paljon hyvätulosia tai ökyrikkaita? Että ahdistaa... Laskettiin että 150 000 ¿ olisi kohtuullinen laina meidän tuloille :((((. Säästöjä ei ole ehtinyt kertyä ja lapset pieniä.

Pointtini oli siis että onko kaikki rakentajat lopun elämäänsä veloissa, voinko edes lohduttautua sillä kun asutaan kohta jossain 70-luvun hometönössä tuolla pienellä lainalla????

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana. Pitäisi saada lottovoitolla niin paljon rahaa, että voisi rakennuttaa sen a:sta ö:hön kokonaan. Ja tilata huoltofirman tekemään lumityöt (no, tänä talvena sitä ongelmaa ei olisi!)

Ei omakotiasumista meille :-)

t. tyytyväiset rivari-ihmiset

Vierailija
2/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile lainkaan etteivätkö monet pysty vallan hyvin lyhentämään ökylainaansa. Eikä kaikki edes joudu ottamaan lainaa kovin paljon jos on omaa rahaa takana. Kenenkään ei siis tarvitse todistella, että on varaa. Se ei ole pointti, vaan pointti on se, että kun hinnat on korkealla/nousussa ja taloudessa menee lujaa, niin on yksinkertaisesti TYHMÄÄ investoida kiinteistöihin (oli se sitten omaa rahaa tai velkarahaa). Viisas ostaa kun hinnat on alhaalla. Jos olette seuranneet tv-sarjaa " Suvussa on yritystä" , niin ymmärrätte mitä tarkoitan :)

Joojoo, tiedetään, se ensiasunto tai muuten vaan kiva omistusasunto on pakko saada. Mutta miettikää nyt ainakin pk-seudulla asuvat, että asuntojen hinnat ovat nousseet nopeammin kuin vuokrat. Jos ostaa tänä päivänä asunnon pk-seudun hinnoilla miltei kokonaan velaksi, niin on erittäin todennäköistä, että asumisen kokonaiskulut nousevat suuremmiksi kuin vuokra-asumisessa (tilanne voi toki muuttua jos hinnat laskee tai vuokrat nousee). Laina-aikakin on niin pitkä, että teoriassa sitä on pankin velkavanki lopun ikää. Vuokralainen taas voi sijoittaa säästönsä vaikka tuottoisiin rahastoihin tai osakkeisiin ja siten turvata jälkikasvunsa perinnön.

t.52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei me ainkaan olla lopun elämää velkavankeja. Meillä oli ihan mieletön laina alussa, mutta nyt ollaan maksettu siitä suurin osa. Mun on niin vaikea samaistua tai edes ajatella että jollain ei ole rahaa maksaa lainaansa tai vuokriaan. Eihän sitä itse ymmärrä kun rahaa on.

Ja sekin että ihmisten tosiaan pitää tehdä jotain kauheita budjetteja, miettiäkseen että miten pärjää? kamalaa!

Tai että miettii miten saisi lapsilleen edes jonkilaisen perinnön jätettyä.

Täytyy myöntää että en oo koskaa edes ajatellut että toisilla on tälläisiä asioita pohdittavana. Ja etttä pitää tinkiä yhdestä että saa toista.

No, eipä ole meikäläisen huoli.

Vierailija
4/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En epäile lainkaan etteivätkö monet pysty vallan hyvin lyhentämään ökylainaansa. Eikä kaikki edes joudu ottamaan lainaa kovin paljon jos on omaa rahaa takana. Kenenkään ei siis tarvitse todistella, että on varaa. Se ei ole pointti, vaan pointti on se, että kun hinnat on korkealla/nousussa ja taloudessa menee lujaa, niin on yksinkertaisesti TYHMÄÄ investoida kiinteistöihin (oli se sitten omaa rahaa tai velkarahaa). Viisas ostaa kun hinnat on alhaalla. Jos olette seuranneet tv-sarjaa " Suvussa on yritystä" , niin ymmärrätte mitä tarkoitan :)

Joojoo, tiedetään, se ensiasunto tai muuten vaan kiva omistusasunto on pakko saada. Mutta miettikää nyt ainakin pk-seudulla asuvat, että asuntojen hinnat ovat nousseet nopeammin kuin vuokrat. Jos ostaa tänä päivänä asunnon pk-seudun hinnoilla miltei kokonaan velaksi, niin on erittäin todennäköistä, että asumisen kokonaiskulut nousevat suuremmiksi kuin vuokra-asumisessa (tilanne voi toki muuttua jos hinnat laskee tai vuokrat nousee). Laina-aikakin on niin pitkä, että teoriassa sitä on pankin velkavanki lopun ikää. Vuokralainen taas voi sijoittaa säästönsä vaikka tuottoisiin rahastoihin tai osakkeisiin ja siten turvata jälkikasvunsa perinnön.

t.52

Vierailija
5/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko vastata ap:lle ja tietty muillekkin!

Meillä on juuri rakenteilla noin 300 neiliöinen talo, joka rakennetaan siis ihan itse ja tällä omalla työllä säästetään kustannuksia valtavasti

Pankista osa on jouduttu ottamaan velkaa, mutta suurimmaksi osaksi on säästöjä.

Ihan tavallisia tallaajia " keskituloisia" olemme ja minä juuri nyt kotihoidontuella!

Historiaa sen verran, että uusioperhe olemme ja lapsia on suht monta ja mielestämme tilaa pitää olla kun lapset vielä kotona asuvat, mutta elämäämme ei kuulukaan ns riekkumiset ja raha ei polta taskussa vaan käytämme sen välttämättömään.

Harrastuksia perheessämme on ja oman mökinkin omistamme " velaton" ...

Joka ikinen sentti on itse tienattu, eikä perintöjä ole tullut eikä varmasti tulekkaan, ihan itse maksamme lainamme!

Mielestäni tänä päivänä ns rikkaat asuu vuokralla...

kyllä ne vuokrat niin päätä hipoavia ovat, eikä vuokra-asumisesta saa mitään vähennyksiä esim verotukseen...

Itse olen alkanut asuntosäästäjäksi jo kotona asuessani, eli siis tosi nuorena :)

Vierailija
6/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt kuinka suuren osan omasta varallisuudestaan ihmiset sitovat siihen. Veikkaanpa, että aika hemmetin suuren osan. Niinpä on aika naivia tulla sanomaan ettei omistusasunto ole sijoitus vaan koti. No, onhan se myös koti, mutta kodin määritelmään sopii aivan hyvin myös vuokra-asunto.

Järkyttävää miten tunteenomaisesti jengi tekee suuria hankintoja. Suostutaan maksamaan ihan mitä vaan jotta saadaan OMISTAA se koti. No, ilmankos grynderit sun muut rikastuvat.

Vierailija
7/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat ja menestyvät sijoittajat (usein vanhoista rahasuvuista) tajuavat tämän.

Vierailija:

Mutta ei me ainkaan olla lopun elämää velkavankeja. Meillä oli ihan mieletön laina alussa, mutta nyt ollaan maksettu siitä suurin osa. Mun on niin vaikea samaistua tai edes ajatella että jollain ei ole rahaa maksaa lainaansa tai vuokriaan. Eihän sitä itse ymmärrä kun rahaa on.

Ja sekin että ihmisten tosiaan pitää tehdä jotain kauheita budjetteja, miettiäkseen että miten pärjää? kamalaa!

Tai että miettii miten saisi lapsilleen edes jonkilaisen perinnön jätettyä.

Täytyy myöntää että en oo koskaa edes ajatellut että toisilla on tälläisiä asioita pohdittavana. Ja etttä pitää tinkiä yhdestä että saa toista.

No, eipä ole meikäläisen huoli.

Vierailija
8/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia me aikoinaan otettiin 15 laina, että niitä korkoja ei tule maksettua " liikaa" . Mikä nyt taas toisaalta kenellekin on liikaa. Me asutaan Helsingissä ja täällä joutuu asunnoista pulittamaan sievoisia summia. Joku savolainen pyörittelee päätänsä kun kuulee mitä talot ja tontit täällä maksaa. Mutta ei voi mitään, se on maksettava. Ja kun sitä maksukykyä löytyy, niin olisi tyhmää asua vuokralla.

Ja taustoista sen verran että en ole ihan köyhästä suvusta, vaan yrittäjäsuvusta. Myös itse olen yrittäjä, samoin myös mieheni ja vähän isommassa mittakaavassa, joten tiedän kyllä raha-asioiden hoidoista jonkin verran.

Vierailija
9/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka päättää rakentaa uuden talon, ei tarvitse mietiskellä rakentaako nyt vai joskus myöhemmin kun talojen hinnat laskevat. Rakennusaineiden hinnat tuskin alkavat laskea, joten mitä pikemmin rakentaa sen parempi.

Jos itse tekee mahdollisimman paljon, niin rakentamisessa voi ainoastaan " tienata" rahaa. Eri asia sitten on jos ostaa kallita paketteja tai teettää kalliilla työvoimalla talonsa. Silloin arvo säilyy lähes samana.

Valmiin talon ostamisessa varmaankin olisi hyvä odotella niitä huonoja aikoja ja ostaa talo " halvalla" , mutta kun jossakin sitä on perheellisen asuttava kalliiden talojenkin aikana, eikä vuokralla asuminenkaan ole halpaa.

Vierailija
10/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin teit fiksun sijoituksen. Mutta jos ostit parin vuoden sisällä, ja vieläpä pk-seudulta, niin sääliksi käy. Vaikka saahan sitä omaa rahaansa käyttää miten huvittaa. Se ei silti toista sitä tosiasiaa, että toisilla on enemmän bisnesälyä kuin toisilla, vaikka samaa rahasukua olisivatkin.

Vierailija
11/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hintakupla vaikuttaa rakentamiseen! Tonttien, rakennustarvikkeiden ja työvoiman hinnat ovat (ainakin täällä etelässä) nousseet huimasti. Ja vaikka rakentaisi itse, niin kai sille omallekin ajankäytöllekin voi jonkun teoreettisen hinnan laskea. Saatikka sitten jos ottaa sapattivapaata töistä, niin silloinhan puhutaan jo suorasta ansionmenetyksestä, joka kuuluisi liittää rakennuskustannuksiin.

Vierailija
12/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään mene antamaan sijoitusneuvoja vuokralla-asujille. Asukoon miten lystää, pääasia että itse ollaan tehty meille oikeat ratkaisut.

Pääkaupungista en minnekään suostu muuttamaan, ei tulis mieleenkään, meillä on sukutila missä voidaan erakkoelämää viettää, tai sitten vuokrataan mökki. Se maalaiselämästä.

Omaa taloa ollaan maksettu jo 10 vuotta, jos se nyt kellekkän edes kuuluu. Joten älä ota ongelmia meidän asumisesta, maksukyvystä tai sijoituksista. Hyvin menee!

86

Vierailija
13/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valitsimme kodiksemme omistusasunnon ja otimme ison lainan. Vuokralla emme halua asua, sillä haluamme tasokkaat naapurit, laadukkaan asunnon ja hyvän sijainnin. Haluan, että voin sisustaa ja remontoida asuntoani oman mielen mukaan, ja että minulla asukkaana on ihan_oikeasti vaikutusmahdollisuuksia siihen, mihin maksamamme vastikkeet käytetään.

Toki voisimme asua vuokralla samalla alueella, mutta näiden asumismuotojen välille ei jää hintaeroa kuin satanen ja vuokra-asunto on laadultaan paljon heikompi. Mielummin maksan satasen enemmän ja tämä asunto on joskus meidän, vuokranmaksu ei lopu koskaan.

Naivia tai ei, mutta en näe mitään syytä asua vuokralla.

t. 87

Vierailija:

Miettikää nyt kuinka suuren osan omasta varallisuudestaan ihmiset sitovat siihen. Veikkaanpa, että aika hemmetin suuren osan. Niinpä on aika naivia tulla sanomaan ettei omistusasunto ole sijoitus vaan koti. No, onhan se myös koti, mutta kodin määritelmään sopii aivan hyvin myös vuokra-asunto.

Järkyttävää miten tunteenomaisesti jengi tekee suuria hankintoja. Suostutaan maksamaan ihan mitä vaan jotta saadaan OMISTAA se koti. No, ilmankos grynderit sun muut rikastuvat.

Vierailija
14/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan juuri vertailemassa valmistalopaketteja. Muuramella 100m2 valmistalo eli avaimet käteen, maksaa n. 130 000¿, siihen päälle tontti 6000-8000¿ ja kunnallistekniikka alle 8000¿. Kyllä tulee halvemmaksi kuin vanha talo.

Vierailija
15/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan niin huvittavaa, kun tässä ketjussa niin moni ärhäkästi todistelee maksukykyään. Jos sitä kerran on, niin tarvitseeko sitä niin vakuutella? Jokainen tosiaan tehkööt rahoillaan mitä lystää. Mutta saa kai sitä silti ihmetellä kuinka joku haluaa maksaa kuplahintoja? Tai esim jos Kimi Räikkönen päättäisi käyttää vessapaperina 500 seteleitä, niin saisi kai sitäkin ihmetellä (vaikka Kimillä olisikin siihen varaa)?

Vierailija:

En minäkään mene antamaan sijoitusneuvoja vuokralla-asujille. Asukoon miten lystää, pääasia että itse ollaan tehty meille oikeat ratkaisut.

Pääkaupungista en minnekään suostu muuttamaan, ei tulis mieleenkään, meillä on sukutila missä voidaan erakkoelämää viettää, tai sitten vuokrataan mökki. Se maalaiselämästä.

Omaa taloa ollaan maksettu jo 10 vuotta, jos se nyt kellekkän edes kuuluu. Joten älä ota ongelmia meidän asumisesta, maksukyvystä tai sijoituksista. Hyvin menee!

86

Vierailija
16/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin jos on syytä.

Kateellisia on täälläkin palstoilla ihan selkeesti, oikein odottavat ja toivovat että joku perhe menettäisi kotinsa. " odottapa vaan, parivuotta ja teillä ei ole varaa maksaa lainoja" , tai toinen, " velkarahalla ostettu, ei niillä mitään muuta olekaan kun velkaa" .

Ihmisten pahasuopaisuus jaksaa ihmetyttää, ja kuin myös se että miten helvetissä sitä muka tiedetään kaikkien raha-asiat.?

Mulla ei tulis mieleenkään ruveta pohtimaan naapurin " ainon" raha-asioita, varsinkaan kun en niistä mitään tiedä. En mä tiedä edes vanhempieni kaikkia raha-asioita, paljonko on pankkitilillä rahaa tai varallisuutta. Eikä se edes mulle kuulu.

Ja on tosiaan olemassa ihmisiä joilla on varallisuutta ja maksukykyä ostaa vaikka toinen talo halutessaan. Mutta tää palsta on luultavasti täynnä " köyhiä" vuokralla-asujia, jotka ei sitä sitten millään ymmärrä.

Vierailija
17/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on haluamallanne hyvällä alueella eikä kustannusero vuokra-asumiseen ole kuin satanen (omistusasunnossanne ei sitten varmaan tule putkiremppoja tms vähään aikaan), niin tehän teitte järkevän päätöksen, joka ei perustunut naiviin tunteiluun. Onnittelut!

Moni taas havittelee omistusasumista hinnalla millä hyvänsä eivätkä aina tajua, että muut muodot voivat toisinaan olla taloudellisesti edullisempia ihan kokonaisuutta ajatellen.

Vierailija
18/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä, kuka ostaa kuplahinnalla.

Me rakennettiin itse, vuokratontille. Rakennusmateriaalin hinnat on nousseet noin 2-5% vuodessa, ja useampi vuosi on nyt rakennettu.

Rahaa on palanut ainakin 250 000. Sillä saatiin 200 neliön kivitalo ja autokatos Itä-Uudellemaalle. Lainaa on vajaat 160 000. Rakentamisen aikana on laitettu kaikki ylimääräinen raha taloon kiinni ja lisäksi edellisen asunnon myynnistä saatiin jotain.

Ja todella, elämä on ollut yhtä kitkuttamista ja rakentamista viisi viime vuotta. Nyt alkaa olla valmista. Ottaa päähän vaan tämä yleistäminen että kaikki nuoret ottaa ylisuuria lainoja yli maksukyvyn ja haluaa saada kaiken heti. Meidän laina on 15 vuodeksi ja nettotulot on melkein 5000 e/kk.

Vierailija
19/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää eniten se, miten paljon täällä haukutaan asuntovelallisia. On hintakulpat, romahdukset ja korot on nousemassa pilviin... Jos joku haluaa ostaa nyt oman ensiasunnon niin ostakoot! Mitä se teitä kaivelee?

Onko jotenkin järkevämpää odottaa hintojen laskua vaikka 5 vuotta ja maksaa sinä aikana vuokraa kenties 50 000¿ (ei mitenkään tavaton summa jos tarvitsee perheasunnon)?

Vierailija:

On vaan niin huvittavaa, kun tässä ketjussa niin moni ärhäkästi todistelee maksukykyään. Jos sitä kerran on, niin tarvitseeko sitä niin vakuutella? Jokainen tosiaan tehkööt rahoillaan mitä lystää. Mutta saa kai sitä silti ihmetellä kuinka joku haluaa maksaa kuplahintoja? Tai esim jos Kimi Räikkönen päättäisi käyttää vessapaperina 500 seteleitä, niin saisi kai sitäkin ihmetellä (vaikka Kimillä olisikin siihen varaa)?

Vierailija
20/137 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko jotenkin järkevämpää odottaa hintojen laskua vaikka 5 vuotta ja maksaa sinä aikana vuokraa kenties 50 000¿ (ei mitenkään tavaton summa jos tarvitsee perheasunnon)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi