Totuus sosionomin työstä
Jos pääsisin aikakoneeseen menisin tapaamaan sitä pölhöä nuorta minääni joka teki 20v sitten järkyttävän virheen lähteä sosiaalialalle ja kertoisin totuuden alasta. Tämä sopii sinulle vain jos olet MASOKISTI
Joten EI. Älä mene. Pyydän.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut sosionomi 10 v ja joudun käymään nykyään terapiassa koska työpaikkakiusaaminen oli alalla niin rankkaa
Minäkin jouduin alalla kiustatuksi. Heti vasta valmistuttuani. Nyt olen työttömänä ja kärsin jatkuvista paniikkikohtauksista.
Olen äärimmäisen pahoillani! Tiedän, koko työyhteisö on täynnä hirveitä akkoja. Toivottavasti saat itsesi kuntoon
Itse olen sairaanhoitaja ja teen sosiaalialantyötä lasten sijaishuollossa. Työkavereina on sosionomeja ym ja tehdään samaa työtä. Ei täällä ole kiusaamista ja pomo on mukava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkus vaihdat alaa. Yhtä tyhmä sinä kyllä taidat edelleen olla kuin silloin 20 vuotta sitten.
Jos olet 45v niin ei ole helpointa vaihtaa alaa.
Mut sulla tuo empatia ei taida olla vahvinta alaa muutenkaan joten ehkä turhaan selitän. Kuulostat juuri samanlaiselta kuin mun esimiehet...
No kuka on sanonut, että se olisi helpointa? 🤦🏻
Mutta ei se mitenkään mahdotonta ole. Moni vaihtaa alaa, se on hyvin yleistä nykyään. Ei 45 v ole mikään elämän loppu 🙄. Mutta te mammat tiettävästi haluattekin vain valittaa ja valittaa ja valittaa... Joka paikassa, koko ajan, kaikesta. Mutta auta armias, jos teidän pitäisi itse tehdä jotain asian/muutoksen eteen, niin ei tule kuuloonkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut sosionomi 10 v ja joudun käymään nykyään terapiassa koska työpaikkakiusaaminen oli alalla niin rankkaa
Minäkin jouduin alalla kiustatuksi. Heti vasta valmistuttuani. Nyt olen työttömänä ja kärsin jatkuvista paniikkikohtauksista.
Olen äärimmäisen pahoillani! Tiedän, koko työyhteisö on täynnä hirveitä akkoja. Toivottavasti saat itsesi kuntoon
Nimenomaan. Ilkeyttä eri ikäluokissa , mutta yhdistävänä tekijänä sosionomin/lähihoitajan koulutus.
Lähtisinkö opiskelemaan sairaanhoitajaksi vai sosionomiksi? Plussat ja miinukset?
Sosionomi koulutuksessa, jo opintojen aikana kiusaamista.
Alalle otettu luonnehäiriöisiä ja henkilöitä joilla päihdetausta. SORA- lainsäädäntö on aivan höpö höpöä.
Lasusossuiksi hakeutuu ainakin kaikkein luonnehäiriöisimmät kiusaajat.
Joo nuoret älkää menkö, ei lähäriksi, ei sossuksi, ei sairaanhoitajaksi, ei sosionomiksi. Kun hallitus viimein tajuaa ettei uutta työvoimaa saada kun nuorille ei ala riitä, alkaa viimein se kunnon palkankorotus!
Sitä tässä ollaan odotettu 20 vuotta. Ainakin.
Mies on 3 v opiskellut amiksessa ja saa yli 4000 euroa verojen jälkeen käteen, itse lukio eli 3v + ammattikorkeakoulu 4v + erikoistumiset 2v ja silti saan huomattavasti vähemmän!!!
EI KANNATA!!!
Eli monessa perus amispaskassa saa enemmän?
Mut eikö siellä ole raskaita töitä?? Siis tosi fyysisesti raskasta?
Toki henkisellä puolella toi on varmaan hirveetä toi sossuhuttu
Outo aloitus. Sosionomi voi tehdä aika laajaa työnkuvaa toimistotyöstä sosiaalihuollon puolella päiväkotiin tai vaikkapa kehitysvammaisten ryhmäkoteihin ohjaajina. Eikä palkkakaan nyt mikään kovin huono ole, pk-seudulla jotain 2800 e/kk näyttää peruspalkka olevan. Ei työnkuvasta enempääkään makseta, ihan perustellusti. Opiskele uusi ala, jos ei sosiaaliala kiinnosta, sillähän siitä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Joo henkisesti lujilla koko ajan. Siihen päälle huono palkka, surkeat pomot ja ilkeät työkaverit niin en paljon huonompaa duunia voi enää keksii. Ellet sitten ole samanmoinen psyko jota ei kiinnosta kenenkään tunteet, sit varmaan ok mut ne sit päätyy pomoksi yleensä
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on todella sekaisin nykyisin. Ei niiden ongelmia oikeasti kukaan voi ratkoa, kunhan jotain paikkaillaan ja ollaan tekevinämme sosiaalipuolella jotain. Jaetaan rahaa ja luullaan sen auttavan jotain. Päihteitä ja mielenterveysongelmia työ täynnä. Saa kuulla huutoa, solvausta ja uhkailua. Omasta puolesta etuuksia, tukia ja palveluita voisi karsia rajulla kädellä, vastuuttaa ihmisiä omasta elämästään. Ilmainen ehkäisy kaikille, toivottavasti syntyisi vähemmän lapsia näille sekopäille.
sossu
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus. Sosionomi voi tehdä aika laajaa työnkuvaa toimistotyöstä sosiaalihuollon puolella päiväkotiin tai vaikkapa kehitysvammaisten ryhmäkoteihin ohjaajina. Eikä palkkakaan nyt mikään kovin huono ole, pk-seudulla jotain 2800 e/kk näyttää peruspalkka olevan. Ei työnkuvasta enempääkään makseta, ihan perustellusti. Opiskele uusi ala, jos ei sosiaaliala kiinnosta, sillähän siitä pääsee.
2800 on täys vitsi!!! Et selkeästi ole itse alalla.Numero pitäis alkaa vähintään kolmosella että sitä kukaan viitsisi tehdä. Mut monet on duuneissaan jumissa ja kaiken lisäksi sossualalta ei haluta ihmisiä pois, koin tämän juuri te-toimistossa, yritetään väkisin pitää alalla kun tiedetään kuinka koko tilanne on hajoomas käsiin, ei haluta auttaa uuteen koulutukseen jne. Ihan suolesta. Ainoa tapa näyttäisi olevan että maksaa itse todella kalliin koulutuksen kun kerran te ei auta. Että tämä on todellisuutta Suomessa 2024
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2800 on täys vitsi!!! Et selkeästi ole itse alalla.Numero pitäis alkaa vähintään kolmosella että sitä kukaan viitsisi tehdä. Mut monet on duuneissaan jumissa ja kaiken lisäksi sossualalta ei haluta ihmisiä pois, koin tämän juuri te-toimistossa, yritetään väkisin pitää alalla kun tiedetään kuinka koko tilanne on hajoomas käsiin, ei haluta auttaa uuteen koulutukseen jne. Ihan suolesta. Ainoa tapa näyttäisi olevan että maksaa itse todella kalliin koulutuksen kun kerran te
Joo samaan törmäsin. Kysyin te:s voisinko koittaa koodarin opintoja, ne kiinnostaa. Tulevaisuuden ala, n. 13vuotta sairaanhoitajana ja siellä se vaan pyörittelee silmiään paheksuvasti ja tuli todella huono olo koko käynnistä. Niin kuin vapaana Suomen kansalaisena mun olisi pakko olla koko loppuelämän töissä jossain missä en halua, eli mun iällä vielä ainakin 30 vuotta! Mikä ihme Gestapo tää meidän maa nykyään on? Hyvä vaan että aloittaja varoittaa kaikkia nuoria, niin minäkin nykyään teen.
Tämä on ihan totta. Olen myös sosionomi ja kadun koko ajan sitä, että miksi lähdin tälle alalle. Henkinen taakka ja kuorma on sellaista, mitä ei tavallinen ihminen voi kuvitellakaan. Palkka ei vastaa työn vaativuutta. Sosionomin työ on kirous. Moni vaihtaa alaa, koska ei jaksa.
Lähärin ammatti; siivoat, kokkaat ja teet kaikkea ylimääräistä kun firmat (varsinkin yksityiset) säästää rahaa ettei tarvii palkata siivoojia, ruuanlaittajii jne niin saat tehdä itse sen kaiken omien jo raskaiden duunies päälle, vaihdat paskavaippoja, sua ei kunnioiteta, pomot on ilkeitä ja ylimielisiä, palkka on täysin suolesta ja työvuorot on epäibhimillisiä. Taistelin pomon kaa just pari viikkoa sit että vuorot on laittomii, ei voi pakottaa aamuvuoroo 6 aamul jos oon ollu illalla kymppiin. Kysyi ihan pokalla että kiinnostaako vielä olla töissä vai tehdäänkö irtisanomispapeperit heti? Onneksi liitto auttoi mut ihan hirveetä tää on ihan hirveetä
Sosionomiksi on vaikeampi päästä opiskelemaan kuin sosiaalityöntekijäksi.
Sosiaalityöntekijän työ on henkisesti ja ennen kaikkea fyysisesti paljon keveämpää ja palkka jopa tuhansia euroja parempi. Nurinkurisesti sosiaalityön opiskelukin on helpompaa yliopistossa kuin amk:ssa. Näin sanoi siskoni. Entinen sosionomi, nykyinen johtava sosiaalityöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomiksi on vaikeampi päästä opiskelemaan kuin sosiaalityöntekijäksi.
Sosiaalityöntekijän työ on henkisesti ja ennen kaikkea fyysisesti paljon keveämpää ja palkka jopa tuhansia euroja parempi. Nurinkurisesti sosiaalityön opiskelukin on helpompaa yliopistossa kuin amk:ssa. Näin sanoi siskoni. Entinen sosionomi, nykyinen johtava sosiaalityöntekijä.
Noh, palkkaero on bruttona usein tonnin, nettona eroa ehkä 500-600 euroa. Jos yliopisto-opiskelu on niin helppoa, niin senkus menet tekemään sossun tutkinnon ja siirryt sossuksi nauttimaan työstä ;). Voin jo kertoa, että vastuu ja vaatimukset ovat moninkertaisia verrattuna sosiaaliohjaajien työhön. Palkkaero on todellakin perusteltu.
P.S. Suurin osa sosionomeista osaa edes lakeja soveltaa saatikka perustella vähänkään monimutkaisempia päätöksiä. Hallitsevat perustyön, mutta laajojen kokonaisuuksien hallinta on todella pielessä...
sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2800 on täys vitsi!!! Et selkeästi ole itse alalla.Numero pitäis alkaa vähintään kolmosella että sitä kukaan viitsisi tehdä. Mut monet on duuneissaan jumissa ja kaiken lisäksi sossualalta ei haluta ihmisiä pois, koin tämän juuri te-toimistossa, yritetään väkisin pitää alalla kun tiedetään kuinka koko tilanne on hajoomas käsiin, ei haluta auttaa uuteen koulutukseen jne. Ihan suolesta. Ainoa tapa näyttäisi olevan että maksaa itse todella kalliin koulutuksen kun kerran te
Itse asiassa olen alalla ja omasta mielestä tuo sosiaaliohjaajien palkka on perusteettoman suuri, jos vertaa esim sairaanhoitajien palkkatasoon. Vastuut ja työn vaatimustaso aivan eri luokkaa. Sairaanhoitajien peruspalkka on pienempi. En voi käsittää.
Verrattuna mihin tahansa työhön, on sosiaaliohjaajien palkka erikoisen suuri. Ihan turhaan valitatte palkkatasoanne.