Olen ilmeisesti pick me -girl
Vastoin yleisiä väittämiä minä en halua miellyttää miehiä. Tulen yksinkertaisesti paremmin toimeen miesten kanssa; vähemmän sosiaalisia pelejä ja juoruilua, selän takana läyhäämistä yms. Tykkään että asiat sanotaan suoraan ja unohdetaan.
Lapsuudessa ja nuoruudessa tytöt koulukiusasivat raskaasti mua. Se oli ulkopuolelle jättämistä, halveksivia katseita, juoruilua ja pahan puhumista. Sitä kesti kasiluokalle asti. Minä olin paljon yksiin, paitsi serkku (poika) ja sen kaverit oli niitä, joiden kanssa hengasin. Ne kelpuutti joukkoon, tytöt ei.
Ekassa työpaikassa naisvaltaisella alalla jouduin kiusatuksi; olin ujo ja hiljainen, en kovin sosiaalinen. Ei kukaan edes tervehtinyt kun tulin töihin.
Vaihdoin alaa miesvaltaiselle alalle muutaman vuoden kuluttua, ja työkavereiden kanssa on helppoa ja rentoa. Koen kuuluvani hyvin porukkaan, enkä ole koskaan ennen tätä työpaikkaa tällaista kokenut. Ei tarvitse miettiä sosiaalisia pelejä eikä ottaa ulkonäköpaineita.
Lisäksi mua ei oo koskaan kiinnostanut perinteisesti naisille suunnatut asiat kuten muoti, kauneudenhoito, dieetit, sisustus jne mä pukeudun huppariin ja maihareihin vuodesta toiseen, sama hiudleikkaus on ollut koko aikuisiän enkä meikkaa. Ehkä oon sit joku muunsukupuolinen, mut naiset ei pidä musta koska oon erilainen ja kiusaaminen on oikeasti jättänyt traumat.
Paras ystävä on mies ja onneksi on ystävä. Ei mulle oo väliä sen sukupuolella, otan ystäväksi sen jonka saan. Ei se aikuisena niin helppoa ole, eikä kukaan oo koskaan ollut kovin läheinen mulle.
En mä naisia halveksi, harvemmin vaan osuu maailmat yksiin. Mut varmasti joku leimaa nyt tuon otsikon mukaisen leiman otsaan kun tällainen trendi nyt on keksitty.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Pick me girl-huutelijat haluavat naisen yhteen ainoaan kapeaan lokeroon. Jos et mahdu tähän, olet virheellinen. Onpa todella yhteishenkeä nostattavaa.
Naiset ovat puolet maapallon väestöstä. On teknisesti mahdotonta luoda yhteishenkeä noin valtavan ihmismäärän kesken. Ja se ei ole merkki siitä että naiset eivät tule toimeen keskenään, vaikka naisvihaajat ovat yrittäneet tyrkyttää sitä ajatusta vuosisatoja.
Vierailija kirjoitti:
Pick me girl-huutelijat haluavat naisen yhteen ainoaan kapeaan lokeroon. Jos et mahdu tähän, olet virheellinen. Onpa todella yhteishenkeä nostattavaa.
Niinhän tämän palstan naisten mielestä miehetkin on kaikki samanlaisia. Tykkäävät kuulemma vain langanlaihoista ja mallinnäköisistä naisista. En ole miehenä ikinä ollut sellaisten perään. Ennemmin muodokas 90kg kuin laiha 50kg.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Kaikkien naisten tosiaan on mahduttava siihen kapeaan lokeroon, jossa naisia kunnioitetaan. Ne jotka eivät siihen mahdu, ovat virheellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodissa lapsi haukkuu kaikkia muita lapsia, onko se lokeroivaa jos muut sanovat tälle lapselle että ei ole hyvää käytöstä korostaa itseään haukkumalla muita? Yritetäänkö lapsi tällöin laittaa kapeaan lokeroon johon hän ei mahdu? Onko hän virheellinen jos käyttäytyy huonosti?
Ei, kyse ei ole siitä että ihminen olisi virheellinen vaan yksinkertaisesti siitä miten toisia ihmisiä kannattaa elämässä kohdella. Yhteishenkeä nostatetaan kaikkien ihmisten kesken parhaiten sillä että ei haukuta muita. Ja pick me girlin määritemä on se, että hän haukkuu muita naisia, ei se mistä hän pitää tai mitä harrastaa tai miltä näyttää.
Itse olen ollut sekä naisvaltaisella ja miesvaltaisella alalla ja molemmissa omat ongelmansa. Näkisittepä miten julmia miehet osaa olla, ja se julmuus on ihan toisenlaista kun naisten selän takana mutisemiset.
Itse olen kiinnostunut monesta "miesten" jutusta ja sen takia miesten kanssa löytyy helpommin enemmän puheenaihetta, mutta ei sen kummempaa ole kuin naisten kanssa jos sattuu nainen jonka kiinnostuksen kohteet ovat samoja kuin itsellä. Sellaisesta äkkiä muodostuu se harha että tulen paremmin toimeen miesten kanssa, vaikka fakta on se että tulen toimeen ihmisten kanssa joiden kiinnostuksen kohteet ovat samankaltaisia, toimeen tulemisella tarkoitan että yhteistä puheenaihetta löytyy helpommin.
Samoin kun se että työpaikoilla miesten keskuudessa minua on kohdeltu hyvin, mikä luo sen harhan että miesten kanssa on helpompaa. Toisaalta sitten taas ne miehet, jotka eivät naisia siinä ammatissa sulattaneet, kohtelivat taas julmasti ja päin naamaa huusivat kauheksia. Naisilla taas enemmän sellaista että ei tyyliin moikata ja mutistaan selän takana ja kyräillään. Kumpi nyt sitten on pahempi, en tiedä, ihmisistä löytyy monenmoista.
Mutta miesvaltaisella alalla naisena tosiaan saa helposti sitä erikoiskohtelua jonka vuoksi tulee tunne että miehet on niin ihania ja auttavaisia kun ne ns kilpailee sen ainoan naisen huomiosta mitä taas naisvaltaisella alalla ei tapahdu naiselle,tietenkään. Mutta toisilleen miehet osaa olla todella julmia ja silmitöntä kiusaamistakin tapahtuu.
Tämä vain oma kokemus.
Jotkut tulevat paremmin toimeen toisenen sukupuolen kanssa eikä siinä ole mitään pahaa. Ehkä se mikä särähtää korvaan vaan on stereotypia siitä, että miehet eivät juoruile, pelaa selän takana ym. kun taas naiset tekevät noin. Olen työskennellyt sekä miesten että naisten kanssa ja kyllä miehet ovat tuntuneet juoruavan ihan yhtä lailla. Jotenkin vain tuntuu olevan niin että naisten keskustelu mielletään juoruamiseksi ja miesten ei vaikka puhuisivat täysin samasta asiasta. Miehet todella puhuvat myös selän takana muista.
Ongelma ei siis ole siinä että tykkää enemmän saman sukupuolen seurasta. Närää tulee siitä, että usein nämä lausunnot tuovat mukanaan sen itselle ei niin miellyttävän seuran haukkumista tavalla tai toisella.
Ja mistä ihmeestä tulee se ajatus että kaikki naiset ovat kiinnostuneita muodista ja sisustuksesta ja puhuisivat vain näistä asioista?
Miehillä ei tosiaan ole samanlaista yhteiskunnan painetta hyökätä toisiaan vastaan, mutta kyllä miesten kesken on kateutta ja vihaa.
Fyysisesti heikko mies esimerkiksi voi vihata, pelätä ja kadehtia vahvoja ja väkivaltaisia miehiä. Mutta mies purkaa näitä tunteita nimenomaan hyökkäämällä naisten kimppuun, ei miesten. Siitä johtuu juuri naisten syyttely siitä että naiset tykkäävät väkivaltaisista miehistä.
Kateellinen ja moraalista paheksuntaa tunteva mies ei myöskään ikinä syytä toista miestä seksin harrastamisesta, vaan tässäkin mies pyrkii toisten miesten kimppuun syyttelemällä naisia.
Miehet ovat tässä yhteiskunnassa jalustalla, arvostelun yläpuolella. Nainen puolestaan on syntipukki.
Ja miesvaltaisella alalla oli peruskauraa että minua kohdeltiin niin sanotusti silkkihansikkain varsinkin kun olen vähän heiveröinen nainen. Jos koneesta meni rikki jotain mikä vaatii voimaa, oli samantien lauma miehiä vaihtamassa osaa minun puolesta pyytämättä, siinä missä esim. Työharjoittelija poika jätettiin selviytymään yksin ja sille naureskeltiin että katsotaan selviääkö se hommasta.
Ei varmasti ollut pojalle kivaa ja hän koki siinä tilanteessa että miehet ovat ääliöitä työpaikkakiusaajia.
Jos tämä poika olisi mennyt vaikka vanhainkotiin työharjoitteluun tai päiväkotiin niin naiset olisivat puolestaan kohdelleet häntä silkkihansikkain ja joukolla ihastelleet reipasta nuorta miestä ja tehneet kaikkensa että pojalla on hyvä olla.
Sellaista se on eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti, se nyt vaan menee niin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut sekä naisvaltaisella ja miesvaltaisella alalla ja molemmissa omat ongelmansa. Näkisittepä miten julmia miehet osaa olla, ja se julmuus on ihan toisenlaista kun naisten selän takana mutisemiset.
Itse olen kiinnostunut monesta "miesten" jutusta ja sen takia miesten kanssa löytyy helpommin enemmän puheenaihetta, mutta ei sen kummempaa ole kuin naisten kanssa jos sattuu nainen jonka kiinnostuksen kohteet ovat samoja kuin itsellä. Sellaisesta äkkiä muodostuu se harha että tulen paremmin toimeen miesten kanssa, vaikka fakta on se että tulen toimeen ihmisten kanssa joiden kiinnostuksen kohteet ovat samankaltaisia, toimeen tulemisella tarkoitan että yhteistä puheenaihetta löytyy helpommin.
Samoin kun se että työpaikoilla miesten keskuudessa minua on kohdeltu hyvin, mikä luo sen harhan että miesten kanssa on helpompaa. Toisaalta sitten taas ne miehet, jotka eivät naisia siinä ammatissa sulattaneet, kohtelivat taas julmasti ja päin naam
Samanlainen kokemus työelämästä. Minua itseäni kohdeltiin miesvaltaisella alalla hyvin, mutta päädyin lähtemään pois koska yleinen ilmapiiri oli kauhea. Oli kauheaa katsoa kuinka miehet kilpailivat siitä joukon johtajan asemasta, alistivat muita miehiä, kadehtivat, selkäänpuukottivat ja yrittivät savustaa ulos niitä jotka olivat parempia työssä kuin itse, sabotoiden näin jopa firman tulosta. Itse säästyin tuolta, koska olen nainen. Ehkä osan mielestä olin prinsessa jota yksinkertaisesti kuuluu kohdella ystävällisesti, osan mielestä varmaan en vain ollut uhka yrityksessä menestymisessä koska olin nainen.
Mua kuitenkin hirvittää aina lukea miten miehet ovat muka reiluja, suoria ja rehellisiä työelämässä. Eivät ole, sen enempää kuin naisetkaan. Ja kuinka ollakaan, nykyään olen naisvaltaisella alalla, jossa niitä harvoja miehiä naiset kohtelevat kuin kukkaa kämmenellä. Sama ilmiö toteutuu siis myös toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kun se että työpaikoilla miesten keskuudessa minua on kohdeltu hyvin, mikä luo sen harhan että miesten kanssa on helpompaa. Toisaalta sitten taas ne miehet, jotka eivät naisia siinä ammatissa sulattaneet, kohtelivat taas julmasti ja päin naam
Hyvää pohdintaa. Voisin vielä lisätä huomautuksen että tilastollisesti naisia ei todellakaan kohdella hyvin miesvaltaisilla työpaikoilla. Nimenomaan niissä naisten seksuaalinen ahdistelu ja syrjintä ovat iso ongelma. Ongelma, jolle ei ole mitään suunnitelmia tehdä mitään. Siitä vain raportoidaan tasaiseen tahtiin.
Ja sekin että monella on käsitys että vain naisten keskuudessa esiintyy sitä että Keski-ikäiset naiset nokkivat nuorempia naisia työpaikoilla julmasti kateuden vuoksi.
Näkisittepä miesvaltaisella alalla kun parikymppinen menee sinne viiskymppisten miesten sekaan. Siinä haukutaan päin naamaa tissiposkeksi, jätetään yksin, ei neuvota koska pojalle pitää antaa opetuksia oikeasta elämästä, haukutaan ulkomuoto ja homotellaan ja jatkuvasti naureskellaan ja vähätellään poikaa nuoren iän vuoksi.
Ei siis yhtään sen kivempaa ja reilumpaa ole miesten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miesvaltaisella alalla oli peruskauraa että minua kohdeltiin niin sanotusti silkkihansikkain varsinkin kun olen vähän heiveröinen nainen. Jos koneesta meni rikki jotain mikä vaatii voimaa, oli samantien lauma miehiä vaihtamassa osaa minun puolesta pyytämättä, siinä missä esim. Työharjoittelija poika jätettiin selviytymään yksin ja sille naureskeltiin että katsotaan selviääkö se hommasta.
Ei varmasti ollut pojalle kivaa ja hän koki siinä tilanteessa että miehet ovat ääliöitä työpaikkakiusaajia.
Jos tämä poika olisi mennyt vaikka vanhainkotiin työharjoitteluun tai päiväkotiin niin naiset olisivat puolestaan kohdelleet häntä silkkihansikkain ja joukolla ihastelleet reipasta nuorta miestä ja tehneet kaikkensa että pojalla on hyvä olla.
Sellaista se on eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti, se nyt vaan menee niin.
Siis kyllä tuo kannattaa ottaa henkilökohtaisesti ja siihen kannattaa puuttua. Kun sen ei kuulu mennä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kun se että työpaikoilla miesten keskuudessa minua on kohdeltu hyvin, mikä luo sen harhan että miesten kanssa on helpompaa. Toisaalta sitten taas ne miehet, jotka eivät naisia siinä ammatissa
Hyvää pohdintaa. Voisin vielä lisätä huomautuksen että tilastollisesti naisia ei todellakaan kohdella hyvin miesvaltaisilla työpaikoilla. Nimenomaan niissä naisten seksuaalinen ahdistelu ja syrjintä ovat iso ongelma. Ongelma, jolle ei ole mitään suunnitelmia tehdä mitään. Siitä vain raportoidaan tasaiseen tahtiin.
Olen eri, mutta totta tämäkin. Kommentoin itse aiemmin, että minua kohdeltiin miesvaltaisella alalla hyvin. On kuitenkin totta, että se vaati sitä että opin olemaan ns. rempseä, hyvä jätkä joka osaa sanoa vielä törkeämmin takaisin kun kuulee törkeitä kommentteja. Opin tämän työyhteisössä, ja tavallaan pidin sitä leikkimielisenä, mutta totta kai mieluummin olisin viettänyt päiväni porukassa, jossa ei tarvita tuollaista koviskuorta ja roolia, ja jossa ei tarvitse tottua esim. ulkonäkönsä kommentointiin niin että ei enää edes pidä sitä huonona kohteluna vaan tavallisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekin että monella on käsitys että vain naisten keskuudessa esiintyy sitä että Keski-ikäiset naiset nokkivat nuorempia naisia työpaikoilla julmasti kateuden vuoksi.
Näkisittepä miesvaltaisella alalla kun parikymppinen menee sinne viiskymppisten miesten sekaan. Siinä haukutaan päin naamaa tissiposkeksi, jätetään yksin, ei neuvota koska pojalle pitää antaa opetuksia oikeasta elämästä, haukutaan ulkomuoto ja homotellaan ja jatkuvasti naureskellaan ja vähätellään poikaa nuoren iän vuoksi.
Tämä! Olen ihan kauhulla seurannut miesvaltaisessa työpaikassa nuorten poikien vanhemmilta miehiltä saamaa kohtelua. Hyvin moni harjoittelija päätyi lähtemään pois, eivätkä he saaneet kiusaamiseen mitään apua koska myös pomot olivat keski-ikäisiä miehiä jotka kadehtivat, pelkäsivät ja halveksivat nuoria miehiä ja pitivät näitä heikkoina jos he yrittivät puhua työpaikkakiusaamisesta.
Ei tämä ole sukupuoli- vaan luonnekysymys. Itse olen tavannut työurallani monia vanhempia naisia jotka ovat yrittäneet mentoroida ja auttaa minua eteenpäin, ottaneet ns. siipiensä suojaan. Nyt kun alan itse lähestyä keski-ikää, yritän tehdä samaa nuoremmille naisille. Varmasti miehissäkin on niitä, jotka yrittävät auttaa nuorempia miehiä. Muunkinlaisia kuitenkin valitettavasti on sekä miehissä että naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tämän palstan naisten mielestä miehetkin on kaikki samanlaisia. Tykkäävät kuulemma vain langanlaihoista ja mallinnäköisistä naisista. En ole miehenä ikinä ollut sellaisten perään. Ennemmin muodokas 90kg kuin laiha 50kg.
Jokainen täysijärkinen ihminen tietää, että moinen on roska. Eiköhän ne ole netin trollipaskat, jotka tavallisia naisia haukkuessan toitottavat tuota stereotypiaa. Suominainen sitä suominainen tätä -tolkuttajat tuskin ovat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarkemmin alkaa miettimään, niin jokainen on varmasti jollain tavoin tällainen pick me girl. Inhoan pastellinsävyjä, rakkauskirjallisuus on lällyä yms. Lista on loputon. Maailmassa on vain totuttu väheksymään kaikkia naisille tyypillisiä asioita.
Joo, varmaan lähes kaikki naiset ovat jossain vaiheessa tuollaisia. Itse suhtauduin teininä juuri samoin kuin sinä. En edes lukenut naisten kirjoittamia kirjoja, kun ne ovat vähempiarvoisia.
Nuoret omaksuvat yhteiskunnan asenteet kritiikittömästi. Siksi onkin tärkeää että tuolle asenteelle on nimi ja siitä puhutaan. Se auttaa tunnistamaan ilmiön.
Nykyään luen muuten lähes pelkästään naisten kirjoittamia kirjoja.
Yhtä lailla tämän päivän yhteiskunnan ilmiöt ja asenteet ohjaavat nuoria toimimaan tietyllä tavalla ja nuoret imevät ne itseensä kriitittömästi.
Tämän päivän trendien mukaan moderni nainen valitsee lukemisensakin sukupuolen perusteella, ei sillä perusteella, että omaisi omat aivot ja on vapaa valitsemaan ihan itse mitä lukee, kirjailijan sukupuolesta piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkodissa lapsi haukkuu kaikkia muita lapsia, onko se lokeroivaa jos muut sanovat tälle lapselle että ei ole hyvää käytöstä korostaa itseään haukkumalla muita? Yritetäänkö lapsi tällöin laittaa kapeaan lokeroon johon hän ei mahdu? Onko hän virheellinen jos käyttäytyy huonosti?
Ei, kyse ei ole siitä että ihminen olisi virheellinen vaan yksinkertaisesti siitä miten toisia ihmisiä kannattaa elämässä kohdella. Yhteishenkeä nostatetaan kaikkien ihmisten kesken parhaiten sillä että ei haukuta muita. Ja pick me girlin määritemä on se, että hän haukkuu muita naisia, ei se mistä hän pitää tai mitä harrastaa tai miltä näyttää.
Mitä muuta tuo halventava pick me girl-nimittely on kuin näiden naisten haukkumista toisten naisten osalta?
Vierailija kirjoitti:
Joten yhtä kaikki, samanlaisia ihmisiä pohjimmiltaan ollaan sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tarkemmin alkaa miettimään, niin jokainen on varmasti jollain tavoin tällainen pick me girl. Inhoan pastellinsävyjä, rakkauskirjallisuus on lällyä yms. Lista on loputon. Maailmassa on vain totuttu väheksymään kaikkia naisille tyypillisiä asioita.
Joo, varmaan lähes kaikki naiset ovat jossain vaiheessa tuollaisia. Itse suhtauduin teininä juuri samoin kuin sinä. En edes lukenut naisten kirjoittamia kirjoja, kun ne ovat vähempiarvoisia.
Nykyään luen muuten lähes pelkästään naisten kirjoittamia kirjoja
Yhtä lailla tämän päivän yhteiskunnan ilmiöt ja asenteet ohjaavat nuoria toimimaan tietyllä tavalla ja nuoret imevät ne itseensä kriitittömästi.
Tämän päivän trendien mukaan moderni nainen valitsee lukemisensakin sukupuolen perusteella, ei sillä perusteella, että omaisi omat aivot ja on vapaa valitsemaan ihan itse mitä lukee, kirjailijan sukupuolesta piittaamatta.
Minä havahduin äskettäin huomaamaan, että äänikrjojen lukijat valitaan kirjailijan sukupuolen mukaan. Naiset lukevat naiskirjailijoiden teoksia. (Naiskirjailijoiden päähenkilöt ovat lähes poikkeuksetta naisia, joten ehkä ymmärrettävää?) Miehet taas lukevat mieskirjailijoiden teoksia, vaikka päähenkilö olisi naispuolinen - jopa vaikka kyseessä olisi minä-kertoja. Tämän viimeisimmän koen välillä erittäin häiritseväksi.
Mikä kummallisinta, sama trendi tietokirjapuolella: kirjoittajan sukupuoli määrää lukijan sukupuolen, vaikka tietokirjagenressä sukupuolella ei luulisi olevan mitään merkitystä.