Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen, joustamaton mies, miten tulla toimeen?

Vierailija
27.12.2023 |

Meille tuli taas aamulla riita siitä, kun lapset halusivat uimahalliin, mut miehelle oli tärkeintä ilmoittaa että hän ei sinne jaksa lähteä. Olemme siis molemmat nämä kaksi päivää lomalla, jotta voisimme viettää aikaa perheenä ja lasten kanssa. Miehellä tasan kaksi eri asiaa mitä haluaisi tehdä, aina jos ehdotetaan jotain uutta ja erilaista tekemistä, niin alkaa nihkeily, enkä vaan jaksa sitä. Olen jopa miettinyt avioeroa sen takia, koska tuntuu siltä että olisi paljon kivempi vaan lasten kanssa tehdä mitä halutaan sen sijaan että yrittää aina luovia ja miettiä mitä mies nyt sattuisi haluta tehdä, monesti saattaa olla nihkeänä ihan kaikesta. 

Ja kun yksi lapsista mieluiten vaan pelaisi koko päivän, niin tämänkin kääntää sitten minua vastaan, että katsos nyt kun lapsikaan ei halua minnekään sun keksimiin juttuihin halua lähteä mukaan.

Tosi huono fiilis tästä yhteisestä lomasta - kuten aina. Kun kaikki on vaikeaa ja ankeaa ja ikävää. Ihan normaali elämä lasten kanssa.

Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni

- osallistuu kotitöihin vaikka käy töissä ja minä hoidan lapsia kotona.

- maksaa suurimman osan kuluista mukisematta koska hänellä isommat tulot

- ottaa monesti yhden lapsista mukaan kun lähtee käymään kaupassa, kaverilla pikaisesti käymään jne

- vie miellään lapsia uimahalliin, pyöräilemään, rakentelemaan puumajaa ym ym ja näitä siis sekä omatoimisesti että pyydettynä.

- ei miellään lue lapsilleen pitkiä kirjoja mutta ei haittaa minä hoidan sen mielelläni koska pidän siitä. Ei suostu leikkaamaan vauvan kynsiä. Eli miehellänikin on asioita joita ei tykkää/suostu syystä tai toisesta tekemään mutta niin vähän että ei vaikuta meidän arkeen

- tarvii ja saa välillä omaa aikaa mutta koska monta lasta niin omaa aikaa on mahdollista ottaa vain hyvin rajallisesti kummankin.

Eli ap kaikki miehet ei todellakaan ole tuollaisia kuin sinun miehesi.

Olet kuten ap:n mies.

Vierailija
42/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapset oppivat mallin, että perheenisä tekee mitä tykkää ja äiti hoitaa loput."

Sen voi nähdä myös niin että lapset oppivat mallin jossa ihminen saa itse päättää mihin vapaa-ajan aktiviteettiin kukin haluaa osallistua eikä perhe ole mikään pakkolaitos jossa kaikkien pitää tykätä samoista asioista.

Eri asia on sitten jos jompi kumpi vanhemmista luistaa ihan niistä arjen töistä. Mutta jos joku ei vain tykkää käydä uimahallissa niin on oikeus sanoa että en lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet kynnysmattona? Kuppausko kesken?

Vierailija
44/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä on niin käynyt että mies on seurusteluvaiheessa hammasta purren esittänyt muuta kuin on saadakseen naisen ja sitten ei enää vain jaksa. Anna sen tehä mitä haluaa, eli ei yhtään mitään, ja tee ite mitä haluat. Lapset voi tulla mukaan tai olla tulematta. Miksi pitäisi ketään mihinkään pakottaa mitä ei halua tehdä? Sinä et halua jäädä kotiin vain olemaan, mies ei halua lähtä mihinkään ja lapset haluaisi tehä omia juttujaan. 

Meillä mies oli tosi aktiivinen tavatessamme, jopa mietin että miten lapsi mahtuu tähän kuvioon. Harrasti useita lajeja, matkusteli paljon ja näki kavereitaan.

Ikikuuna päivänä en olisi uskonut, millainen ameeba hänestä tulee lapsen myötä!

Lapsi on nyt 2v eikä me tehdä yhtään mitään ellen mä pakota, eikä siltikään halua uimahalliin tms. Kaikki lomamatkat ulkomaille on out of order, kylpylälomillekin pitää pakottaa ja maanitella.

Lasta hän ei veisi ulos ikinä elien pakottaisi, vieläkin tuntuu myös lounasajat tulevan yllärinä. Lounasaikaan hän vasta alkaa miettiä perunan keittoa.

Lapsi söisi varmasti vain eineksiä tai paneroituja lihoja jos en kokkaisi.

Bonuksena mies myös raivostuu kun neuvon, eli huutaa minulle kun ohjeistan että nyt ruokaa, nyt ulkoilua, ei lähdetä kylään iltakuudelta, kerran päivässä täytyy liikkua lapsen kanssa.

Sanomattakin selvää että lapsella ei olisi yhtään lelua, vaatetta eikä mitään muutakaan ellen hankkisi niitä.

Perheenä ei voida ulkoilla, koska mies livahtaa heti lumitöihin/varastoon ja jään yksin lapsen kanssa.

Mies oli hetken hoitovapaalla kun olin töissä ja se oli niin rankkaa mulle, etten suostu enää. Työpäiväni päätteeksi jouduin preppaamaan ruuat seuraavalle päivälle, käymään kaupassa ja pesemään pyykit ja tekemään kotiäidin työt.

Mies nukutti lasta päivisin tuntikausia että sai omaa aikaa ja yöunet menivät pojalta pilalle.

Silti hänellä oli niin rankkaa, että lähti kolmen päivän hermolomalle hotelliin heti kun lomani alkoi.

Nyt lapsi on siis 2v ja odotan tässä vaan että hän aloittaa uudessa päiväkodissa ensi vuonna, sitten aion jättää tuon tunnevammaisen miehen.

Tunteeni ovat kuolleet täysin, oikeastaan inhoan häntä.

Vierailija
45/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta en ymmärrä miksi miehen olisi pitänyt lähteä uimahalliin vain koska SINÄ halusit uimaan? Miksi sun pitäisi voida pakottaa toinen kanssasi harrastukseen josta hän ei ilmeisesti ollenkaan pidä? Itsekin vihaan suuresti uimahalleja, enkä tykkäisi yhtään jos joku kokisi että minun jostain syystä kuuluisi lähteä hänen seurakseen kyseiseen helvetinkoloon. Ja vielä haukkuisi ankeaksi kun en nyt satu tykkäämään samoista asioista kuin hän.

Vierailija
46/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ihmistyypin. Heikolla empatiakyvyllä varustettu omaan napaan tuijottaja.

Lasten tai sinun toiveet eivät paina hänen vaa'assaan yhtään, ellei itse hyödy. 

Hän ei muutu. Itsekkäästä ei tule epäitsekästä. Empatiaköyhä ei kykene tahdonvoimalla kasvattamaan empatiakykyä. 

Sun miehesi on kuin mun ex. Tämä helmi aloitti salasuhteen ja ihan tosissaan ajatteli, että meidän lastenhoitoviikot sovitaan tämän salasuhteen lastenhoitoviikkojen mukaan, jotta saavat viettää yhdessä joka toisen viikon yhdessä lapsettomana (vain yksi esimerkki sen sairaista aivoituksista). Yhdessä ollessa tuohon itsekkyyteen jollain tavalla turtui.

Eron jälkeen rahaa on jäänyt enemmän käyttöön, jaksan paljon paremmin ja touhutaan lasten kanssa enemmän. Tajusin vasta eron myötä olleeni ylivastuullinen miellyttäjä ja sen takia siedin tuota niin pitkään. Ei tuollainen itsekkyys mihinkään häviä, valitettavasti.

Vierailija
47/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti naiset, te olette itse valinneet juuri nämä miehet, muuttaneet yhteen, menneet naimisiin ja/tai tehneet lapsia heille. Eivät nämä vastenmieliset luonteenpiirteet heihin ilmaannu vasta lastenteon jälkeen.

Erotkaa tai jääkää mutta lopettakaa marttyyrius ja ottakaa vastuu omista valinnoistanne. Oman miehenne syyttely siitä, millainen hän on, ei vie tilannetta mihinkään.

Sitä paitsi ihmistä rakastetaan sellaisena kuin hän on, ei sellaisena kuin hänet voi mahdollisesti nalkuttamalla muuttaa.

Suomessa ei ole järjestettyjä eikä pakkoavioliittoja joten ihan itse olette nämä surkimukset muuttaneet lastenne isiksi. Kun piti päästä kotileikkiin, koska kaikki muutkin ja nämä nahjukset olivat kai ainoita miehiä, jolle te kelpasitte?

Vierailija
48/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä miehestä sitten jotain haittaa? Eikö se sentään tuo rahaa talouteen? 

Rupea kohtelemaan sitä kuin kodinkonetta. Rupea kutsumaan sitä nimellä Sampo (=Kalevalan myyttinen rahamylly). Tuskin se edes huomaa. Jos yksi lapsista haluaa vain pelata, hän voi jäädä kotiin tekemään sitä. Te muut voitte mennä uimahalliin tai minne ikinä haluattekin. 

Sepä se, kun hyöty on kovin yksipuolista. Puolet maksaa kaikista kuluista, mutta aina ei ole ollut näinkään. Hirveä taistelu ja asiasta sanominen kerta toisensa jälkeen on johtanut siihen, että vihdoin tajuaa että hänenkin pitää yhtä lailla maksaa lasten menoista, enkä se ole ensisijaisesti minkä joka kaikesta maksaa. Lähes joka asiassa ollut sama opettelu. Juu, kyllä aikuisen pitää joskus imuroida omassa kodissaan, pitää myös käydä kaupassa jos on lapsia hankkinut jne jne.

Mutta siis edellee

Mies ei ole ikinä tainnut haluta lapsia. Keskustelitteko lisääntymisestä ennen lasten tekoa? Kun kuulostaa siltä että yksinkertaisesti mies ei olisi halunnut lapsia eikä lapsiperhe-elämää. Miksi teitte niitä vieläpä monta?

Vierailija
49/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä on niin käynyt että mies on seurusteluvaiheessa hammasta purren esittänyt muuta kuin on saadakseen naisen ja sitten ei enää vain jaksa. Anna sen tehä mitä haluaa, eli ei yhtään mitään, ja tee ite mitä haluat. Lapset voi tulla mukaan tai olla tulematta. Miksi pitäisi ketään mihinkään pakottaa mitä ei halua tehdä? Sinä et halua jäädä kotiin vain olemaan, mies ei halua lähtä mihinkään ja lapset haluaisi tehä omia juttujaan. 

Meillä mies oli tosi aktiivinen tavatessamme, jopa mietin että miten lapsi mahtuu tähän kuvioon. Harrasti useita lajeja, matkusteli paljon ja näki kavereitaan.

Lapsi on nyt 2v eikä me tehdä yhtään mitään ellen mä pakota, eikä siltikään halua uimahalliin tms. Kaikki lomamatkat ulkomaille on out of order, kylpylälom

Tässäkin tapauksessa on täysin selvää ettei mies ole halunnut lasta eikä tykkää lapsiperhe-elämästä, vaan on masentunut ja passivoitunut kun joutuu elämään epätoivotun lapsen kanssa elämää josta ei pidä. Oliko kyseessä "vahinko"? 

Vierailija
50/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa joistain tämän ketjun kommenteista, että on ihan yleinen ajatusmalli että mies olisi lapsiperheessä yksi lapsista. Äiti keksii virikkeitä ja mies tulee mukaan jos huvittaa.

Vierailija
51/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on nyt 2v eikä me tehdä yhtään mitään ellen mä pakota, eikä siltikään halua uimahalliin tms. Kaikki lomamatkat ulkomaille on out of order, kylpylälom

Aivan oikein eli sinä ihastuit siihen aktiiviseen esittäjään joka oikeasti ei tätä halunnut. Sanoisin ettei lastakaan halunnut vaan suostui sun takia ja katuu sitä sisimmässään niin että on muuttunut robotiksi. 

Vierailija
52/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhoan uimahalleja ja monia muita julkisia paikkoja. Joskus lähden mukaan hammasta purren, joskus mies lähtee lasten kanssa itsekseen. Itse sitten taas tykkään kehitellä puuhia kotona ja luonnossa. Voihan miehesi sanoa, että ei lähde mukaan ilman, että se kyseenalaistetaan? Jos on tilaa jättäytyä kotiin, ei ole tarvetta alkaa luomaan riitaa siitä. Toki sen tulee olla vastavuoroista eli mies tekee sitten lasten kanssa haluamiaan asioita ja sinä tehdä itseksesi, mitä haluat.

Vierailija
53/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa joistain tämän ketjun kommenteista, että on ihan yleinen ajatusmalli että mies olisi lapsiperheessä yksi lapsista. Äiti keksii virikkeitä ja mies tulee mukaan jos huvittaa.

Äidit saisi vähän relata. Koko ajan ei tarvitse olla suorittamassa. Lapset elää sitä samaa arkea kuin aikuiset ja lapsetkin tarvitsee sitä omaa aikaa. 

Vierailija
54/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa toisillenne. Sinun on syytä myös huomata, että miehesi voi olla introvertimpi kuin sinä tai sinua väsyneempi jostain kuormituksesta, tai uimahalli tuntuu hänelle epämieluisalta paikalta. 

Yksi vaihtoehto voisi olla kompromissi eli välillä teette miehen toivomalla tavalla ja välillä sinun toivomallasi.

Yrittäkää toimia enemmän tiiminä kuin taisteluparina.

Miehen toivomalla tavalla? Nyt oli kyse lapsista, ja lasten tekemisistä ja liikunnan harrastamisesta. Tuommoinen uimahallikeikka on maksimissaan parin tunnin keikka päivästä, jossa on sitten 16 tuntia aikaa tehdä mitä muuta vaan.

Vierailija
55/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidit saisi vähän relata. Koko ajan ei tarvitse olla suorittamassa. Lapset elää sitä samaa arkea kuin aikuiset ja lapsetkin tarvitsee sitä omaa aikaa. 

Tämä. Myös isää ja lapsia tulisi kuulla. Relaa hyvä ihminen ennen sitä kohta taas alkavaa arkea. Lähde vaikka yksin sinne uimahalliin. 

Vierailija
56/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on nyt 2v eikä me tehdä yhtään mitään ellen mä pakota, eikä siltikään halua uimahalliin tms. Kaikk

Kenenkään miehen ei ole pakko saada lapsia. Piuhat poikki, niin niitä ei tule.

Vierailija
57/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapset oppivat mallin, että perheenisä tekee mitä tykkää ja äiti hoitaa loput."

Sen voi nähdä myös niin että lapset oppivat mallin jossa ihminen saa itse päättää mihin vapaa-ajan aktiviteettiin kukin haluaa osallistua eikä perhe ole mikään pakkolaitos jossa kaikkien pitää tykätä samoista asioista.

Eri asia on sitten jos jompi kumpi vanhemmista luistaa ihan niistä arjen töistä. Mutta jos joku ei vain tykkää käydä uimahallissa niin on oikeus sanoa että en lähde.

Mutta uiminen on ihan hengen säilymisen kannalta tosi tärkeä taita myös lasten oppia. Ja tätä tulisi ensisijaisesti ajatella. Se on lapsille paitsi kivaa, myös todella tärkeä taito oppia. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä laittamaan ne omat halunsa taka-alalle hetkeksi. Ei ole kuitenkaan kysymys siitä että tarvisi joka päivä sinne uimahalliin mennä. Joitakin kertoja vuodessa riittäisi, mutta kun ei halua mennä ollenkaan, vaikka hankkinut itse vapaaehtoisesti ne lapset? Kylllä se nyt vaan on todella itsekästä.

Vierailija
58/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhukaa toisillenne. Sinun on syytä myös huomata, että miehesi voi olla introvertimpi kuin sinä tai sinua väsyneempi jostain kuormituksesta, tai uimahalli tuntuu hänelle epämieluisalta paikalta. 

Yksi vaihtoehto voisi olla kompromissi eli välillä teette miehen toivomalla tavalla ja välillä sinun toivomallasi.

Yrittäkää toimia enemmän tiiminä kuin taisteluparina.

Miehen toivomalla tavalla? Nyt oli kyse lapsista, ja lasten tekemisistä ja liikunnan harrastamisesta. Tuommoinen uimahallikeikka on maksimissaan parin tunnin keikka päivästä, jossa on sitten 16 tuntia aikaa tehdä mitä muuta vaan.

Meillä menee jo matkaa yksistään 45 min per suunta. Uimiset, syömiset, jne siihen päälle ja kotimatkan onkin sitten yhtä väsyneenä tappelua. 

Vierailija
59/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Kuulostaa kamalalta.

Vierailija
60/240 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nainen ja en todellakaan lähtisi uimahalliin joululomalla :D Saisi mies lähteä keskenään jos tuollaista ehdottaisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi