Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
21/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikilla terveillä on mahdollisuus rikastua... ei ole väliä millä alalla olet .kaikki on omasta halusta kiinni.. en itse ymmärrä miten joku joka on terve voi olla Suomessa köyhä?

Vierailija
22/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että valitettavasti monet korkeasti koulutetut ja rikkaat ajattelevat juuri noin kuin Ap. Harmi ja lisää eriarvoisuutta Suomessa, koska päättäjät usein edustavat Ap:n kaltaista joukkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvot köyhille: 

Laita kaupunkiasunnot vuokralle tai myy ne

Luovu kakkos ja kolmos autosta

Sijoita vähintään 1000€/kk

Älä syö A5 wagyu pihvejä päivittäin

Lähde opiskelemaan! 

Vierailija
24/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajan korotukset ovat 24- 52€kk!! El ei ihan hirveästi auta tai tasaa puuttuvaa aikuista. Elatusmaksu miehen bruttotuloista n,5000€ n. 300€, joka pois muista tuista. Jos olisi oma koti, onnistuisi elämä köyhänä paremmin.

Vuokra vie 80% tuloista Helsingissä. Sitä ette moni ymmärrä. Ei ole rahaa ruokaan, tai muuhun jos elämiseen jää

400-500€ kk, 3 henkilölle. 1 aikuisten bussilppi 70€, 2 lasten bussilippua yht. 70€. Helsingissä. Tässä jo suuri menoerä.

3 x puhelinliittymä 90€ ja netti 30€. Lisäksi vakuutukset jne.  Näistä jää ruokaan ja muuhun n, 400-500€kk kolmelle.

Lapset syövät PALJON, eli rahaa kuluu. MITÄ ette ymmärrä??

Vierailija
25/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen, mutta en köyhä. Menot täytyy suhteuttaa tuloihin, niin koko ajan pikkuhiljaa rikastuu.

Kaikki eivät osaa laskea, siinä varmaan suurin syy ja jotkut tekevät liikaa lapsia. Kyllä se pari, kolme lasta täytyy riittää. Jos tekee lapsia liikaa, niistä kaikki eivät enää ole terveitä. Tulee raskauskomplikaatioita. Vanhemmilla ei riitä aikaa saada lapsensa kukoistamaan. Ei riitä aikaa tukea koulunkäynnissä.

Vierailija
26/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän kovia arvoja on rikkailla. Vaikka olisi vain perintötikas niin kohta uskoo tienanneensa itse, ja ihmettelee miksi muut ei ryhdy rikkaiksi. Monet olisivat valmiita dumaamaan kaikki työttömät töiden välttelijöiksi ja sosiaalipummeiksi. Osa teeskentelee, osa sanoo suoraan. Sääli on sairautta ja yritytystuista ei saa luopua.

Vierailija
27/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1989 Suomessa oli täystyöllisyys ja paremmat tuet kuin nyt. Silti ei ollut työttömyyttä. Miten Kokoomuslaiset selittävät tämän?

Vierailija
28/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ns tavallinen 100ke/v tienaava lapsiperhe. Sairaanhoitaja ja insinööri.

Eniten ärsyttää se, että meidän kurittamiselle ei tunnu olevan mitään rajaa. Meidän rahat riittävät loputtomiin, eikä pussissa pohjaa ole ollenkaan, ajatellaan. Aina on kuulema varaa.

Köyhemmille ei puolestaan mikään riitä, koskaan ei ole tarpeeksi, eikä heiltä saisi edellyttää evän liikauttamistakaan rahan saamiseksi.

Miten teitä kuritetaan? Meiltä ei kyllä ole kukaan pyytänyt mitään, vaikka samoilla vuosituloilla mennään. Ollaankohan jääty pois postituslistalta. Köyhiltä vain viedään, vaikka kaikkien piti osallistua talkoisiin. Päinvastoin ensi vuonna meidän on edullisempaa vaihtaa kotia, kun varainsiirtoveroa laskettiin. Mieluusti maksaisin vähän enemmän veroa jos vaan niin määrättäisiin, jos sillä saadaan pidettyä köyhimmät pinnalla ja yhteiskunta turvallisena meille kaikille. 

Vierailija
29/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nekyään hyvätuloinen ja perheemme tulot 140 000e/v.

Olen myös ollut pienituloinen työssäkäyvä yh. Harmi vaan että 90-luvulla kun tuet oli kiven alla. Sain toki lapsilisät ja pienen yh korotuksen sekä minimielarit mieheltä mutta en mitään muuta tukea mistään.  

Tässä yhteiskunnassa on se vika että ne jotka ovat päässeet sossuputkeen saavat kaiken ilmaiseksi. Tätä en ymmärrä enkä hyväksy.

Todellisia köyhiä ovat rehelliset työssäkäyvien pienituloisten perheet! He ovat ulkona kaikista tuista, eurokin liikaa palkkaa eikä saa asumistukea.

Toisaalta palkka asuntolainan saamiseen vaikka isompi summa menee kuukaudessa hukkaan vuokranmaksussa!  Pätkätyöläiset ihan pahimmassa tilanteessa. 

Sairailta ja työkyvyttömiltäkin heikennetään etuja jotta pummien eämä saadaan maksettua.

Kyllä, ymmärrän todellakin rehellisten köyhien ahdingon. Ap tuntuu niputtavan kaikki yhteen vaikka jokaisella on oma tarinansa

Vierailija
30/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuutena ymmärrän talousongelmia, mutta sitten, jos tätä kokonaisuutta aletaan pilkkoa pienempiin osiin, niin on aina helppo löytää jollekin löyhälle säästökohteita. Esimerkiksi juuri joku yh-äiti, joka välittää, että yhtään ei voi mistään säästää, niin hän saattaa kuitenkin ostaa vaikka kahvilasta kahvia mukaan, käydä kampaajalla, ostaa joulukoristeita (eivät ole välttämättömiä, etenkään, jos kokee, että ei ole rahaa ruokaan) ja sen sellaista. Toisaalta ymmärrän, että joku voi tosiaan ajatella, että elämässä ei ole mitään järkeä, jos ei saa käydä köyhänä eses kampaajalla, mutta itse ainakin alkaisin niistä säästää ja niin teinkin aikoinaan kun olin köyhä opiskelija. 

eräs naapurini kerran tuli kerjäämään minulta 10 euroa rahaa. minulla oli tuolloin selkä kipeä ja olin harmitellut, että kun en saa imuroitua lattioita. Ehdotin hänelle, että voisin maksaa hänelle 20 euron korvauksen siitä, jos hän imuroisi lattiani, koska selkäni on kipeä ja lääkäri määräsi minut sänkyyn täksi päiväksi ja itseä kun häiritsee hirveästi nuo pikkuroskat, kun koira repi aamulla paperihylsyn.

Että ei tarvi muuta kuin lähinnä olohuone ja sitten tämä käytävä eteisestä olohuoneeseen.

Tämä naapurini sanoi, että kyllä hän muuten, mutta kun salkkarit alkaa juuri, pahoitteli ja lähti sitten rappusissa alaspäin, kuulin, että meni sitten seuraavan naapurin luo kerjäämään.

En millään lailla väitä, että kaikki köyhät ovat samanlaisia, mutta  tämä entinen naapurini olisi saanut 10 minuutin työllä 20 euroa minulta. No.... ei hän enää sen jälkeen sitten minulta pyydellytkään mitään. Ilmeisesti tarjoukseni oli niin hirveä ja alentava sitten, vaikka ihan ystävällsiesti sen esitin ja olisin todellakin siinä tilanteessa kaivannut itse apua. Soitin sitten siivousfirmalle, jotka imuroinnin lisäksi latasivat astianpesukoneen, napsauttivat päälle, käyttivät koiraa pihalla pissalla ja veivät mennessään roskat. Olin niin kiitollinen, vaikka maksoinkin heille sitten siitä enemmän, mutta oli työtäkin enemmän ja mielelläni sen tein.

Vierailija
31/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele koko asiaa. Maksan veroni ja se on osallistuminen yhteiskuntaan minun puolesta. En lahjoita varojani muualle ja käytän itseeni rahani. Se on kai oikeuteni. Herään töihin verottaja ottaa osansa ja jakaa sen yhteiskunnalle. Se riittää minulle. Muuta en ajattele.

Vierailija
32/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valita. Nettoeläke 1250e asuminen 650e

Jos ei olisi rakasta mökkiä joka on henkireikä niin kyllä kelpasi!

Ikävimpiä on nuo lääkkeet joista ei saa Kelakorvausta, niin en pysty ostamaan. Lääkäreitten on todella vaikea ymmärtää ja pyynnöstä huolimatta eivät valitse Kela-korvattavaa ja apteekissa pettymys. En otakaan sitä. 

Ovatko sitten unohtaneet opiskeluaikansa vai onko pappa betalar -sakkia. Tiedä häntä.

Vierailija
33/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaanpa puolisosi tulot ja varallisuus yhtälöstä ja vertaa vasta sitten elämääsi sellaisiin, jotka maksavat kaiken yksin.

Vierailija
34/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on Suomessa valinta.

Vierailija
35/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vain täytyy jaksaa sivistää itseäsi, niin jossain kohtaa ymmärrät. Tietämättömyys on huono juttu. Lue sosiaalipoliittisia teoksia, aloita perustason tietokirjoista, älä heti vaadi liikaa itseltäsi. Ymmärtäminen vie aikaa ja edellyttää paneutumista.

Vierailija
36/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olin 15 vuotta sitten onnettomuudessa, jonka jälkiä korjaillaan vieläkin. Olin pari vuotta poissa työelämästä. Leikkauksia, kuntoutusta, seinän tuijoittamista. Vaikka nyt tienaan n.4000e kk, muistan, että osattomuus ja sairaus on sekunnin päässä, se on yksi katkennut verisuoni tai kolari. Puskurit sulavat ja kannattelevat verkot katoavat ympäriltä

Vierailija
37/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa?  Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta. 

Autoon ei olis ikinä varaa, omistusasunnossa asun kun ennen tienasin enemmän. 

Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä. 

Sulla on myös puoliso joten luonnollisesti teillä on kahden tulot.

Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä. 

Tässä näkee taas tätä, että köyhillä suurin ongelma on reppanuus. Ei osata hoitaa asioita. Kela maksaa varattomien vanhempien puolesta elarit. Toki perii ne voudin kanssa takaisin, mutta lapsi saa aina elarit, jos vanhempi vaan on riittävän kyvykäs hakemaan niitä.

Vierailija
38/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän brutto n 180k vuodessa enkä pidä meitä erityisen hyvätuloisina... 

ei ole vaikeutta asettua köyhien asemaan, koska se ei vaadi periaatteessa kuin terveyden menetyksen kun siihen asemaan joutuu

Tosin lahjakeräyksiin en osallistu, koska liian moni on kertonut saaneensa vähävaraisten lahjan esim. neuvolasta ilman että on tarvetta + ne lokit, joiden rahat menee kynsien laittoon, viinaan ja röökiin ja tekoripsiin ja sitten ruinataan lapsille lahjoja muilta.... 

Vierailija
39/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että valitettavasti monet korkeasti koulutetut ja rikkaat ajattelevat juuri noin kuin Ap. Harmi ja lisää eriarvoisuutta Suomessa, koska päättäjät usein edustavat Ap:n kaltaista joukkoa.

Totta, samalla korkeakoulutetuissa on eroja laajemman ymmärryksen tasoissa. Kauppislaiset ja sen semmoset ei turhan viisaita ole,ceikä tajua.

Vierailija
40/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen niin, että köyhät eivät ole yhtenäinen joukko, joilla köyhyyden selittäisi jokin yksi ja sama asia. Kaikilla ei ole tukenaan hyvin toimeentulevaa tai rakastavaa perhettä ja sukua. Köyhään moniongelmaiseen perheeseen syntyneen lapsen lähtökohdat hyvään elämään ovat surkeat.

Niinkin monimutkaisen yhteiskunnallisen ilmiön, kuin köyhyyden takana on monitasoisia globaaleja, yhteiskunnallisia, poliittisia ja yksilöllisiä tekijöitä. Me ihmiset rakastamme yksinkertaisia selityksiä.

T. Keskituloinen, hyväosainen

Köyhyyteen liittyy usein katkeruus ja huono itsetunto.  Vanhemmat saavat tarpeekseen lapsistaan jo kun he ovat 14-vuotiaita ja tappelevat alinomaa.  Kovaluonteiset pärjäävät ja muut jäävät sivuun vaikka heillä yhtälailla halu tehdä työtä ja osallistua yhteiskuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi