Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
381/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan oikein, että sijoittajat ja muut osakkaat on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset pätkätyöläisiltä ja osa-aikatyötä tekeviltä. 

40 vuotta töissä raatanut eläkeläinenkin voi joutua maksamaan naapuriensa yhtiölainoja ja kun eläke on 1000 euroa niin joutuu tinkimään omista lääkkeistä sitten.

Oi joi voi voi

Onneksi vuokralla asuvat ei ole vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. 

Ja vuokraa saa nostaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä. Ja vuokra-asunnoista pääsee eroon, sanoo vaan adjöö ja vaihtaa vuokra-asuntoa. 

Vierailija
382/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä. Yrittäjä ei saa enää asumistukea vuoden päästä omistusasuntoon. 

Jatkossa kun on töissä niin voi ostaa vain  pelkkää ruokaa, koska ei saa ansiosidonnaista niin rahat pitää säästää työttömyysajan ruokaan.

Eli hiukset leikataan aina itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle. Eväät töihin ja erotaan kirkosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että hyvätuloiseksi päässyt olisi riittävän älykäs tajuamaan, että kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä.

Jos ei ole saanut syntyä kultalusikka suussa, tai huippuälykkäitä aivoja, tms. resursseja, ei millään ylläkään hyväosaisen elintasoon, jollei satu olemaan tuuria vaikka lotossa tms., sitä vaan yrittää selvitä elämästä miten parhaiten taitaa, mutta kuspää hyväosaiset vaikeuttavat sitä vielä lisää usein erilaisin konstein :/

Mielestäni yllä olevalla kirjoittajalla on vääriä oletuksia. Parhaiten rahallisesti työurallaan menestyy keskitason älykkyydellä. Liian älykkäistä ei useimmiten ole johtajiksi, sillä he syventyvät liikaa yksityiskohtiin. Tutkija tai joku muu pieni- tai keskipalkkainen asiantuntijarooli sopii heille paremmin.

Kotiolojen varakkuus tai varattomuuskaan ei automaattisesti tarkoita hyväpalkkaista työtä, vaan perheen arvomaailmalla on suurempi merkitys.

Vierailija
384/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä. Yrittäjä ei saa enää asumistukea vuoden päästä omistusasuntoon. 

Jatkossa kun on töissä niin voi ostaa vain  pelkkää ruokaa, koska ei saa ansiosidonnaista niin rahat pitää säästää työttömyysajan ruokaan.

Eli hiukset leikataan aina itse ja laitetaan ponnarille tai letille tai nutturalle. Eväät töihin ja erotaan kirkosta. 

Katsotaan kuinka monta kestoväriä kuukaudessa hyvätuloinen ottaa tai permanenttia, kun pätkätyöläiset ei enää käy parturissa eikä osa-aikatöitä tekevät. 

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä. 

Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asiakkaat senkun vähenevät ja nyt otetaan rahat pois osa-aikatyötä tekevältä ja pätkätyöläisiltä. 

Katsotaan pysyykö parturit pystyssä vai meneekö konkurssiin. 

Vierailija
385/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on oma valinta. Huonot valinnat elämässä johtaneet tuohon asemaan ja sitten esitetään uhria sen sijaan että yritettäisiin kääntää veneen kurssia ja tehdä asialle jotain

Vierailija
386/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on oma valinta. Huonot valinnat elämässä johtaneet tuohon asemaan ja sitten esitetään uhria sen sijaan että yritettäisiin kääntää veneen kurssia ja tehdä asialle jotain

Mä olin työkokeilussa AMK tutkinnolla. 

Työkokeilussa ei saa palkkaa vaan työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.

Olin työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. 

Tulee karenssi, jos ei suostu. 

Vierailija
388/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen sitä että nämä pienituloiset eivät ymmärrä että me hyvätuloiset tosiaan maksamme ihan kaikki kulumme siitä palkasta, joten tiedämme todellakin mitä mikin maksaa. Minun kuukausimenoni on keskimääärin 1655,92 €/kk. Tässä on siis kaikki, huvitukset, autojen kulut, lainojen korot, ruuat, sähköt, lomamatkat, puhelimet jne.

Vierailija
389/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 000 euron asunnosta perintövero on 13000 lapselle vähintään. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa, kun työikäiset on palkattomissa työkokeiluissa?

Vierailija
390/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen sitä että nämä pienituloiset eivät ymmärrä että me hyvätuloiset tosiaan maksamme ihan kaikki kulumme siitä palkasta, joten tiedämme todellakin mitä mikin maksaa. Minun kuukausimenoni on keskimääärin 1655,92 €/kk. Tässä on siis kaikki, huvitukset, autojen kulut, lainojen korot, ruuat, sähköt, lomamatkat, puhelimet jne.

Niin, mun puoliso tienasi 2200 brutto ja mä sain työmarkkinatukea ja meillä 2 lasta. 

Ei saati asumistukea eikä toimeentulotukea vuokra-asuntoon. 

Vierailija
391/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa jo varakkaiden lapset kaveeraavat yhdessä ja syrjäytyneet omissa. Mistähän muuten lapsi jo tunnistaa toisen lapsen sosiaalisen statuksen kun kaverivalintoja tehdään? 

Syrjäytyneen lapsi halveksii varakkaamman lapsen marketti-kollareita ja hiutuneita t-paitoja ja tahtoo leikkiä vain vertaistensa kanssa.

Vierailija
392/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mun puoliso tienasi 2200 brutto ja mä sain työmarkkinatukea ja meillä 2 lasta. 

Ei saati asumistukea eikä toimeentulotukea vuokra-asuntoon. 

Ja puoliso tarvitsee auton vuorotöihin. 

Moni lopettaa nyt kaupassa hallituksen leikkausten myötä, koska kaupat ovat auki klo 23.00 asti eikä silloin kulje enää linja-autoa monessa kaupungissa. 

Moni lopettaa myös avustajan työt eli vastuu sairaista ja eläkeläisistä jää omaisille. 

Vuokrat on kalliita eikä enää saa soviteltua päivärahaa niin auto laitetaan pois. 

Vierailija
393/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soviteltu päiväraha loppuu niin ei saa enää avustajaa kotiin. 

Ihan sun oma vika, jos ajat kolarin etkä saa enää avustajaa.

Olisit ollut kotona. 

Vierailija
394/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soviteltu päiväraha loppuu niin ei saa enää avustajaa kotiin. 

Ihan sun oma vika, jos ajat kolarin etkä saa enää avustajaa.

Olisit ollut kotona. 

Miksi lähdit autolla ajamaan Lappiin ja ajoit hirvikolarin?

Kohta ei saa enää avustajaa eli sun lapset voidaan huostaanottaa, koska et sairaana pysty huolehtimaan niistä. 

Vierailija
395/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on ihmisiä. Köyhä ei ymmärrä,  miltä tuntuu olla rikas ja rikas ei ymmärrä, miten hankalaa ja raskasta on vuodesta toiseen taloudellisesti kituutella. Minusta on ihan fiksua, että myöntää edes, että ei ymmärrä köyhyyttä. Poliitikot ovat ymmärtävinään, heidän päätöksistä näkee kuitenkin, että eivät ymmärrä. Tätä hallitusta ei olisi pitänyt päästää päättämään mistään.

Olen siitä kummallisessa työssä (lastensuojelu), että näen hyvin läheltä sekä hyvin köyhän, että hyvin varakkaan elämää. Nuorten lisääntyvän päihteiden käytön takia meillä on asiakkuudessa myös hyvin varakkaita perheitä ja vaikka eipä heidän kanssaan juuri talousasioista saatikka politiikkaa puhuta, jotain näkyy arvoista kyllä. Asiakassuhteet saattavat olla vuosien mittaisia. 

Kumpikaan osapuoli ei mielestäni juurikaan voi ymmärtää toisen elämää. Karrikoiden rikkaat tekevät paljon töitä ja heitä kiinno

Minäkin olen lastensuojelussa ja yksinkertaistat liikaa näitä kahta todellisuutta, mikä on aika uskomatonta olettaen, että olet yliopistossa koulutuksesi sosiaalityöstä hankkinut.  Ajattelet selvästi olevasi jotenkin objektiivinen. Ei hyvätuloisilla tai rikkailla ole automaattisesti mitään tukiverkostoa, eivätkä he ole kultalusikka suussa syntyneitä ja toisenlaisia todellisuuksia ymmärtämättömiä kylmäarvoisia ja rahaa kaiken yli arvostavia. Luulisi sinun tietävän, että jokaisella yksilöllä on oma tarinansa, eikä se ole mustavalkoinen. Jos asiakkaanasi on joku tai joitakin sellaisia, ei siitä voi tehdä pitkälle meneviä päätelmiä. 

Aivan yhtä hyvin tuo heikommin toimeentuleva voi omata vahvan tukiverkoston ja kaikkea siltä väliltä. Minusta on vaarallista, jos sosiaalityöntekijä alkaa näkemään valmiita vastauksia ympärillään. Olen myös huomannut, että vähävaraisuuteen on paljon yksilöstä itsestään johtuvia syitä, enkä puhu nyt sairauksista tai vammaisuudesta. Lisäksi ihmiset tottuvat ajan myötä pitämään saavutettuja etuja oletusarvona, joilloin ne automaattisesti kuuluvat heille. Myös varakkuus on usein syntynyt yksilön valintojen tuloksena. Jos hyvinvointiyhteiskunta menetetään, eli varaa ei enää ole, kärsii siitä eniten heikommat. Siksi on tärkeää herätä haasteisiin nyt kun asioihin voi vielä vaikuttaa. 

Vierailija
396/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on ihmisiä. Köyhä ei ymmärrä,  miltä tuntuu olla rikas ja rikas ei ymmärrä, miten hankalaa ja raskasta on vuodesta toiseen taloudellisesti kituutella. Minusta on ihan fiksua, että myöntää edes, että ei ymmärrä köyhyyttä. Poliitikot ovat ymmärtävinään, heidän päätöksistä näkee kuitenkin, että eivät ymmärrä. Tätä hallitusta ei olisi pitänyt päästää päättämään mistään.

Olen siitä kummallisessa työssä (lastensuojelu), että näen hyvin läheltä sekä hyvin köyhän, että hyvin varakkaan elämää. Nuorten lisääntyvän päihteiden käytön takia meillä on asiakkuudessa myös hyvin varakkaita perheitä ja vaikka eipä heidän kanssaan juuri talousasioista saatikka politiikkaa puhuta, jotain näkyy arvoista kyllä. Asiakassuhteet saattavat olla vuosien mittaisia. 

Kumpikaan osapuoli ei mielestäni juurikaan voi ymmärtää toisen elämää. Karrikoi

Suomessa maksetaan isot määrät yritystukia ja saa palkattomia työkokeilijoita. 

10 vuoden sisällä tämä näkyy, kun perintöasuntoja ei saa myytyä mihinkään.

Ja tällä hetkellä eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja 90000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla. 

Vierailija
397/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva edes tajuaa, että sinipukuinen työntekijä sairaalassa voi olla työtön auttamassa osastonsihteeriä, joka saa tunnukset Lifecareen. 

Vierailija
398/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne. 

Vierailija
399/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.

Vierailija
400/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.

Ja työttömillä on tutkinnot. 

Moni lääkäri ei tajua, että ei 20 vuoden päästä ole yksityisellä maksavia asiakkaita ja joutuvat kaikki siirtymään julkiselle. 

Työkokeilussa ei kerry eläkettä. Työmarkkinatuella ja peruspäivärahalla ei kerry eläkettä ja moni tulee tulevaisuudessa saamaan kansaneläkkeen + takuueläkkeen.

Nyt yksityisellä lääkärissä käy rikkaita eläkeläisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi