Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
341/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meidän brutto n 180k vuodessa enkä pidä meitä erityisen hyvätuloisina... 

ei ole vaikeutta asettua köyhien asemaan, koska se ei vaadi periaatteessa kuin terveyden menetyksen kun siihen asemaan joutuu

Tosin lahjakeräyksiin en osallistu, koska liian moni on kertonut saaneensa vähävaraisten lahjan esim. neuvolasta ilman että on tarvetta + ne lokit, joiden rahat menee kynsien laittoon, viinaan ja röökiin ja tekoripsiin ja sitten ruinataan lapsille lahjoja muilta.... 

Eli 90 t per lärvä etkä mielestäsi ole hyvätuloinen? Entisessä työpaikassa tulot oli alle puolet tuosta ja mielestäni olin erittäin hyvätuloinen. Olenkohan vähän yksinkertainen?

johtuuko siitä, että maksoit vähemmän veroja

Palkkasi, Brutto 45 000,00 € /v

Palkkasi, Netto 31 005,00 € /v

Veroprosentti 31,1 %

Marginaaliveroprosentti 47,9 %

Vierailija
342/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

326 kirjoitti: asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen "omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia."

Tässä näkee että varakkailla ei ole mitään tajua vähävaraisiudesta. EI VÄHÄVARAINEN PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Mistä se säästää Tolvanen, kun kaikki rahat menee päivittäisarkeen ja jos joskus jää sukanvarteen jotain niin niillä ostetaan seuraavaksi pyykkikone kun entinen on jo 15 vuotta vanha, jopa uuden telkkarin voi joutua ostamaan osamaksulla, saati silmälasit tms kalliimmat välttämättömyystarvikkeet.

Mistä hemmetistä te luulette vähävaraisten säästävän yhtään mitään tai mihinkään. Jos pankkiin pitäisi saada omarahoitusosuutta vaikka 20 t€ ja sulla jää 50€ kk ylimääräistä niin laskepa kuinka kauan menee ennenkun omavastuu on kerätty. 

Tuo ajatus on pelkkä itsepetosta. AINA kannattaa laittaa kaikki ylimääräinen säästöön. EI kannata lähteä sabotoimaan omaa parempaa tulevaisuuttaan sillä, että "koska en saa kuin 50 euroa säästöön, niin se merkitsee etten koskaan saa omarahoitusosuutta säästettyä, mikä merkitsee sitä ettei kannata säästää, niinpä lähden ja otan rakennekynnet/jotain muuta ei niin välttämätöntä, ainakin saan iloisen mielen!"  Ei niin. Vaan se summa laitetaan säästöön minkä voi laittaa säästöön, ihan riippumatta siitä näyttäänkö siltä, että saa säästettyä koko tavoitesummaa vai ei. Parhaimmillaan juuri vuosien aikana säästöön laitetut sentit ja eurot pelastaa joskus tulevaisuudessa tilanteelta, jonka jälkeen voisikin joutua maksamaa tuhansien yllätyslaskut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
343/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, ap, yksinhuoltaja. Mun tulot ansiotyöstä on sellaiset 75 000 vuodessa. Ajattelitko mun saavan paljonkin tukia ja alennettuja päivähoitomaksuja? Pärjään toki, mutta ihan täydet maksut olen aina maksanut kaikesta siinä missä tekin tuplatuloillanne. 

Villi veikkaus, että et ole ap.

Vierailija
344/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole vaikeutta asettua köyhien asemaan, koska se ei vaadi periaatteessa kuin terveyden menetyksen kun siihen asemaan joutuu

Tosin lahjakeräyksiin en osallistu, koska liian moni on kertonut saaneensa vähävaraisten lahjan esim. neuvolasta ilman että on tarvetta + ne lokit, joiden rahat menee kynsien laittoon, viinaan ja röökiin ja tekoripsiin ja sitten ruinataan lapsille lahjoja muilta.... 

Eli 90 t per lärvä etkä mielestäsi ole hyvätuloinen? Entisessä työpaikassa tulot oli alle puolet tuosta ja mielestäni olin erittäin hyvätuloinen. Olenkohan vähän yksinkertainen?

Ei kun sinä olet järkevä ja nuo muut kohtuuttomia. Osalla hyvätuloisista on mennyt suhteellisuudentaju kokonaan.

345/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mulla nyt paskin joulu ikinä.

avokki kuoli kotiin, elvytin, ei toiminut, oli eloton

Vierailija
346/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea ymmärtää ainakaan minulla. Olen hyvin toimeentulevasta perheestä ja olen itsekin hyvin toimeentuleva. Isäni on pankinjohtajan poika eli ei siis ole hänen kotona koskaan ollut puutetta yhtään mistään. Isältäni löytyy aina ymmärrystä heikommassa asemassa olevia kohtaan niin kuin äidillänikin. Saman olemme me lapset oppineet. Maallinen vauraus ei välttämättä kestä ikuisesti. Mitä tahansa voi tapahtua ja itse onkin kohta yhteiskunnan avun varassa, joka ei ole kuitenkaan niin suuri, että sillä juhlittaisiin. Sillä saa pidettyä katon päänsä yllä ja ruokaa jotenkin pöydässä. Asia jota en itse ollenkaan ymmärrä on hyvätuloisten valitus "tukieläteistä" ja suoranainen kadehdinta. Ihmisen ahneudella ei ole rajoja.

Vierailija
347/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täti oli sairaseläkkeelle ja eli äärimmäisen nuukasti ja pärjäsi tuilla. 

Mutta sitten yli 80-vuotiaana alkoi ongelmat, kun sairauksien hoitoon meni rahaa ja kotipalveluun ym. Ei kunnaltakaan saa kaikkea ilmaiseksi. 

Hän oli todella tiukoilla. Ei ollut varaa ostaa edes roskapusseja. (Kotihoitaja kävi hänelle kaupassa käyttäen kestokassia, joten ei kauppakassejakaan kertynyt.)

Se oli aivan kamalaa seurattavaa. 

Vierailija
348/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda shampanja kuohuviiniin, niin säästät. 

Vierailija
349/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

326 kirjoitti: asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen "omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia."

Tässä näkee että varakkailla ei ole mitään tajua vähävaraisiudesta. EI VÄHÄVARAINEN PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Mistä se säästää Tolvanen, kun kaikki rahat menee päivittäisarkeen ja jos joskus jää sukanvarteen jotain niin niillä ostetaan seuraavaksi pyykkikone kun entinen on jo 15 vuotta vanha, jopa uuden telkkarin voi joutua ostamaan osamaksulla, saati silmälasit tms kalliimmat välttämättömyystarvikkeet.

Mistä hemmetistä te luulette vähävaraisten säästävän yhtään mitään tai mihinkään. Jos pankkiin pitäisi saada omarahoitusosuutta vaikka 20 t€ ja sulla jää 50€ kk ylimääräistä niin laskepa kuinka kauan menee ennenkun omavastuu on kerätty. 

Tuo ajatus on pelkkä itsepetosta. AINA kannattaa laittaa kaikki yli

Tt-tukea saava ei voi säästää pahan päivän varalle. Säästöt leikataan toimeentulotuesta. 

Kirjoitin miehen umpirehellisestä tädistä. Nuorempana yritti säästää vanhuuden varalle tt-tuesta eläen nuukasti. Moneen kertaan sitten leikattiin tt-tukea. 

Tädin ateriat joka päivä: piimä, rusinat, kahvi ja soseutettu ja keitetty peruna, porkkana ja purjo. Lisäksi aamuisin kaurapuuro. 

Ei koskaan mitään muuta. 

Vierailija
350/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin yllättäen vakavasti ja kohdallani tapahtui hoitovirhe jonka takia en lähtenyt paranemaan. Työkyvyttömyyttä kesti 5v jonka aikana tarvitsin tukia. 

Monet ei jotenkin tajua, että kuka vain voi sairastua vakavasti. Sille ei hirveästi voi, ei ollut omalla toiminnalla aiheutettu sairaus. Nyt oon kuntoutunut sen verran, että teen töitä, palkka 1200e/kk. Onneksi puoliso tienaa myös ja ollaan ihan ok tilanteessa nyt. 

Mikä tässä on vaikeaa tajuta? Ihmisille tulee sairauksia, yllättäviä avioeroja ym ym. 

Vierailija
351/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Kiitos, mulla nyt paskin joulu ikinä.

avokki kuoli kotiin, elvytin, ei toiminut, oli eloton

Otan osaa. Pidä itsesi kiireisenä siten, ettet jää yksin neljän seinän sisälle. Se auttaa vähentämään niitä musertavan surun hetkiä.

Vierailija
352/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus on pe

Eräs oikeusoppinut on sanonut, että on laitonta kieltää tt-tukea saavalta pienen käteiskassan, hätävaran säästäminen.

Sen voi säästää, pidät summan vain käteisnä. Älä ahnehdi, niin kiinni jäädessäsi voit aina perustella, että tämä on hyvin vähäinen summa sitä ja sitä tarkoitusta varten (vaikka yllättävät terveydenhoitomenot) ja on vain kaikille edullisempaa, että olen sen säästänyt, sen sijaan että maksattaisin sen ja sen menon muilla.

Vierailija
353/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin yllättäen vakavasti ja kohdallani tapahtui hoitovirhe jonka takia en lähtenyt paranemaan. Työkyvyttömyyttä kesti 5v jonka aikana tarvitsin tukia. 

Monet ei jotenkin tajua, että kuka vain voi sairastua vakavasti. Sille ei hirveästi voi, ei ollut omalla toiminnalla aiheutettu sairaus. Nyt oon kuntoutunut sen verran, että teen töitä, palkka 1200e/kk. Onneksi puoliso tienaa myös ja ollaan ihan ok tilanteessa nyt. 

Mikä tässä on vaikeaa tajuta? Ihmisille tulee sairauksia, yllättäviä avioeroja ym ym. 

Miten niin muka monet ei tajua? Tietenkin tajuaa, varmasti suurin osa. Siksi niitä puskurirahoja säästetään.

Vierailija
354/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun sinä olet järkevä ja nuo muut kohtuuttomia. Osalla hyvätuloisista on mennyt suhteellisuudentaju kokonaan.

Ei vaan teille yritetään selittää sitä mitä ette millään halua nähdä. Että on välttämätöntä opetella talouden hoito. Että se on se taikakikka, jolla köyhäkin onnistuu.

Vierailija
355/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaissa on paljon hyviä ihmisiä, valitettavasti heistäkin monet uskovat että suomessa köyhälläkin on hyvin asiat ja että he valittavat turhasta.

Vierailija
356/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, ap, yksinhuoltaja. Mun tulot ansiotyöstä on sellaiset 75 000 vuodessa. Ajattelitko mun saavan paljonkin tukia ja alennettuja päivähoitomaksuja? Pärjään toki, mutta ihan täydet maksut olen aina maksanut kaikesta siinä missä tekin tuplatuloillanne. 

Villi veikkaus, että et ole ap.

Eihän hän niin väittänytkään. Vaan osoitti kommenttinsa ap:lle.

Vierailija
357/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatus on pelkkä itsepetosta. AINA kannattaa laittaa kaikki yli

Olet asian ytimessä!

En itsekään ole rikas mutta oppinut kantapään kautta että säästäminen ja sijoittaminen on erittäin tärkeitä juttuja. Ympärillä on useampi ihminen joka on nauranut minulle kun kerron sijoittavani 100€/kk. Eihän niin pientä summaa kuulemma kannata sijoittaa ja kaiken lisäksi sijoitukset voivat menettää arvoaan. Joten parempi vaan nauttia, palkita itseään ja ostella jotain kivaa josta on iloa nyt eikä joku kaunis päivä. Haluaisin kysyä että jos tuo summa on tosiaan niin pieni ja mitätön niin miksi ihmeessä eivät saa sitä säästöön, mutta pysyn hiljaa.

Minulla on kuusinumeroinen sijoitussalkku ja ja noilla nautiskelijoilla kasoittain kertakäyttövaatteita, tekniikkaa, vempaimia, jolle ei löydy käyttöä ja tyhjä säästötili. 

Vierailija
358/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaissa on paljon hyviä ihmisiä, valitettavasti heistäkin monet uskovat että suomessa köyhälläkin on hyvin asiat ja että he valittavat turhasta.

Suomessa on köyhällä erittäin hyvin asiat. Asun ulkomailla eikä täällä ole työttömyyspäivärahaa, ansiosidonnaista, asumistukea, lapsilisiä, lomarahaa, lomaltapaluurahaa, kotihoidontukea, Kelan maksusitoumuksia ja äitiyslomakin on 3kk. Täällä jos joudut työttömäksi niin olet työtön ilman mitään avustuksia. Elelet säästöillä tai hyvin nopeasti olet kadulla, ellei joku kaveri sitten ota nurkkiinsa pyörimään. Mietipä vielä kerran onko Suomessa köyhällä huonot oltavat.

Vierailija
359/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos puolet liitoista päättyy eroon, niin kuinka yllättävää se voi olla?

Vierailija
360/515 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on köyhällä erittäin hyvin asiat. Asun ulkomailla eikä täällä ole työttömyyspäivärahaa, ansiosidonnaista, asumistukea, lapsilisiä, lomarahaa, lomaltapaluurahaa, kotihoidontukea, Kelan maksusitoumuksia ja äitiyslomakin on 3kk. Täällä jos joudut työttömäksi niin olet työtön ilman mitään avustuksia. Elelet säästöillä tai hyvin nopeasti olet kadulla, ellei joku kaveri sitten ota nurkkiinsa pyörimään. Mietipä vielä kerran onko Suomessa köyhällä huonot oltavat.

Mikä maa ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi