Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Jos jossain maassa asiat ovat huonosti ei se tarkoita että meillä asiat olisivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan suomen köyhistä, joku aina otta vertailukohdaksi jonkun maan jossa eilntaso on muutenkin paljon alhaisempi kuin suomessa.
Siinä juuri on se pointti että Suomessa on köyhänkin elintaso korkea.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain maassa asiat ovat huonosti ei se tarkoita että meillä asiat olisivat hyvin.
No mitä se sitten tarkoittaa? Että suomalaisen kannattaa jatkaa vinkumista koska asiat voisivat mahdollisesti olla vielä paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan suomen köyhistä, joku aina otta vertailukohdaksi jonkun maan jossa eilntaso on muutenkin paljon alhaisempi kuin suomessa.
Siinä juuri on se pointti että Suomessa on köyhänkin elintaso korkea.
Sinä nyt et tiedä suomalaisten köyhyydestä yhtään mitään.
Rikkaat kahmii köyhien rahat ja kerää yhteiskunnalta kaikki samat etuudet kuin köyhätkin.
En ymmärrä sitä että ostetaan turhuuksia ja kalliita eineksiä ja valitetaan ettei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaissa on paljon hyviä ihmisiä, valitettavasti heistäkin monet uskovat että suomessa köyhälläkin on hyvin asiat ja että he valittavat turhasta.
Suomessa on köyhällä erittäin hyvin asiat. Asun ulkomailla eikä täällä ole työttömyyspäivärahaa, ansiosidonnaista, asumistukea, lapsilisiä, lomarahaa, lomaltapaluurahaa, kotihoidontukea, Kelan maksusitoumuksia ja äitiyslomakin on 3kk. Täällä jos joudut työttömäksi niin olet työtön ilman mitään avustuksia. Elelet säästöillä tai hyvin nopeasti olet kadulla, ellei joku kaveri sitten ota nurkkiinsa pyörimään. Mietipä vielä kerran onko Suomessa köyhällä huonot oltavat.
Lomaraha ja lomaltapaluuraha ovat yksi ja sama asia. Esim. Euroopassa on yleistä maksaa 13. kuukauden palkka joulukuussa, ja sitä voidaan verrata Suomen lomarahaan (joka ei ole summaltaan täysi kuukausipalkka).
Jos eroaisit vaimostasi, ette kuuluisi enää keskiluokkaan? Lähtisikö eron yhteydessä sekä koulutus että työ alta? Ai ei? No mlksi kuvittelet että muut yksinhuoltajat on tippuneet pois keskiluokasta ? Tämä on jonkun täys imb*sillin trollaus, onhan?
Vierailija kirjoitti:
Jos eroaisit vaimostasi, ette kuuluisi enää keskiluokkaan? Lähtisikö eron yhteydessä sekä koulutus että työ alta? Ai ei? No mlksi kuvittelet että muut yksinhuoltajat on tippuneet pois keskiluokasta ? Tämä on jonkun täys imb*sillin trollaus, onhan?
Ai aloittaja olikin nainen. Vaikea uskoa, että noin tyhmiä naisia on, siksi pidin miehenä.
Köyhistä pitäisi tehdä palvelijoita ja jos se ei miellytä niin sitten orjia. Saisivat tarkoituksen elämälleen ja töitä. Pääsisivät irti huonoista elintavoista. Kaikkia ei ole luonto suunnitellut tasavertaisiksi ja parempiosaisten tulee näin pitää huolta heikommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen edellytyksenä voisi olla sterilointi. Tutkitusti köyhyys ja heikko-osaisuus periytyy voimakkaasti. Mitä järkeä vielä tehdä lapsia kun ei pysty itseäänkään elättämään?
Ihmisten tulot voivat myös laskea. Oletko kuullut yt-neuvotteluista?
Tuo sterilisointi pitäisi hoitaa tuolla kehitysmaissa. Siellähän niitä lapsia tehdään urakalla vaikka yhdellekään ei ole edes sitä ruokaa. Suomikin avustaa kymmenillä miljoonilla näitä maita. Ja jatkuvasti kerjätään milloin minkäkin järjestön kautta lisää rahaa. On vain kylmä totuus että maapallo ei pysty tuottamaan ruokaa enään näin suurelle määrälle ihmisiä. Eli ainoa apu, mitä kehitysmaihin pitää viedä on se sterilisaatio. Suomessa ei tänä päivänä juurikaan ole enään kuin yksi, korkeintaan kaksi lasta.
Ihmiset on ihmisiä. Köyhä ei ymmärrä, miltä tuntuu olla rikas ja rikas ei ymmärrä, miten hankalaa ja raskasta on vuodesta toiseen taloudellisesti kituutella. Minusta on ihan fiksua, että myöntää edes, että ei ymmärrä köyhyyttä. Poliitikot ovat ymmärtävinään, heidän päätöksistä näkee kuitenkin, että eivät ymmärrä. Tätä hallitusta ei olisi pitänyt päästää päättämään mistään.
Olen siitä kummallisessa työssä (lastensuojelu), että näen hyvin läheltä sekä hyvin köyhän, että hyvin varakkaan elämää. Nuorten lisääntyvän päihteiden käytön takia meillä on asiakkuudessa myös hyvin varakkaita perheitä ja vaikka eipä heidän kanssaan juuri talousasioista saatikka politiikkaa puhuta, jotain näkyy arvoista kyllä. Asiakassuhteet saattavat olla vuosien mittaisia.
Kumpikaan osapuoli ei mielestäni juurikaan voi ymmärtää toisen elämää. Karrikoiden rikkaat tekevät paljon töitä ja heitä kiinnostaa materia ja mammona. Yleensä taustalla on koulutettua sukua ja vähintään kivasti on aina tultu toimeen. On itsestään selvää, että rahaa taotaan. Isovanhemmat vievät lapsia etelään ja ovat voimakkaasti taustalla. Rikkaan elämässä hyvä työ on itseisarvo ja sellainen, että jollain ei ole työtä, on vähän käsittämätön tilanne. Samoin ne mammonat ja tukiverkot on olleet aina.
No entäs köyhät? Köyhillä on usein taustalla selviämistaistelua pienestä pitäen ja se on tuonut mukana mt-ongelmia ja toivottomuutta. Tukiverkosto koostuu ihmisistä, joihin ei voi luottaa. Työ on sellaista, mitä jotkut kyvykkäät tekevät. En ole nähnyt työuralla juuri ikinä ihmistä, joka ei haluaosi olla niin pärjäävä ja jaksava, että voisi käydä töissä.
Lyödäänpäs nämä kaksi henkilöä yhteen. On selvää, että he eivät voi toisiaan ymmärtää, heillä ei ole jaettavaa eikä yhteistä.
Minä taas olen ollut lapsena ja nuorena hyvin köyhä. Itse ponnistellut itselleni hyvän ammatin ja tulot. Nyt itse tienaan 200 ke vuosittain.
Kokemusta siis molemmista. Jos on hyvin heikot lähtökohdat kuten minulla, vaatii paljon päästä eteenpäin, mutta ei ole mahdotonta.
Ymmärtämättömyyttä on molemmin päin.
Näen vieläkin painajaisia, että olen köyhä. Pahinta köyhyydessä on juuri turvattomuus ja se ettei saa arvostusta.
Mutta euroakaan en anna hyväntekeväisyyteen. Jokaisen pitää itse ponnistella kuitenkin elämässä.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Lapsikorotukset poistetaan työttömyystuista.
Asumistukea ei saa omistusasuntoon asumistukea enää vuoden päästä.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on. Koskee myös sijoittajia.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä että ostetaan turhuuksia ja kalliita eineksiä ja valitetaan ettei rahat riitä.
samassa talossa oleva köyhä nainen aina välillä kehuu, että nyt onnisti, että löysi kaupasta punalaputettuja tuotteita ja heti osti kaikilla rahoillaan ja vielä oli lihaa, voitko kuvitella, että -40! Kun kyselin, että mitä lihaa ja hän kertoi, niin alennuksenkin jälkeen sen lihan kilohinta oli reippaasti yli 10 euroa kilo. En kehdannut sanoa hänelle, että olisi kannattanut ostaa sitten normaalihintaista jauhelihaa, niin olisit saanut kaksinkertaisen määrän, koska tiedän, että hän ei ehkä tajuaisi. Hän vain uskoo, että jos jossain on -40% lappu, niin se on autommaatisesti sitten kaupan kaikki normaalihintaisia tuotteita halvempaa.
On käynyt selväksi, että monella köyhällä on juuri tuollaisia ongelmia. Mennään sekaisin jostain alennuslapusta eikä osta enää silloin miettiä tai tarkistaa sitä kilohintaa. Sitten taas loppukuusta ihmetellään, että miten taaskaan ei raha riittänyt ruokaan, vaikka ostin punalaputettuja.
Mun mielestä on ihan oikein, että sijoittajat ja muut osakkaat on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset pätkätyöläisiltä ja osa-aikatyötä tekeviltä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan oikein, että sijoittajat ja muut osakkaat on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset pätkätyöläisiltä ja osa-aikatyötä tekeviltä.
40 vuotta töissä raatanut eläkeläinenkin voi joutua maksamaan naapuriensa yhtiölainoja ja kun eläke on 1000 euroa niin joutuu tinkimään omista lääkkeistä sitten.
Oi joi voi voi
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ollut lapsena ja nuorena hyvin köyhä. Itse ponnistellut itselleni hyvän ammatin ja tulot. Nyt itse tienaan 200 ke vuosittain.
Kokemusta siis molemmista. Jos on hyvin heikot lähtökohdat kuten minulla, vaatii paljon päästä eteenpäin, mutta ei ole mahdotonta.
Ymmärtämättömyyttä on molemmin päin.
Näen vieläkin painajaisia, että olen köyhä. Pahinta köyhyydessä on juuri turvattomuus ja se ettei saa arvostusta.Mutta euroakaan en anna hyväntekeväisyyteen. Jokaisen pitää itse ponnistella kuitenkin elämässä.
Mistä sinä voit tietää mikä on kenellekin mahdollista tai mahdotonta? Et voi yleistää omaa tarinaasi muihin, muuttujia on niin monia, että reilu vertailu on mahdotonta!