Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä koronassa ja mies ei tikkua ristiin laita joulun eteen

Vierailija
21.12.2023 |

Miehen lapset tulossa meille jouluksi. Olen ollut jo viikon vuoteen omana eikä helpotusta näköpiirissä. Eli ihan kaikki joulua varten tekemättä. Minun aikuinen lapsi perui meille tulon koronariskin vuoksi ja sen myötä oma moti koko jouluun mennyttä. Mies sanoi hoitavansa kaiken, mutta kuluvan viikon aikana on vaan sotkenut huushollia lisää kun en ole ollut perässä siivoamassa sotkuja. Että menee hermot.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vielä aikaa! Siivota kannattaa vasta just vähän ennen ja ruokaa saa kaupasta valmiina.

Jos haluat auttaa niin miehet tarvii aina LISTAN,  "make -a-list"

Jos mies haluaa paistaa itse kinkun niin se kannattaa hankkia nyt ja laittaa sulamaan, tätä ei kaikki miehet edes tiedä. Tuoreena saa myös kinkkuja, joten jos sellaisen löytää niin voi viivytellä vielä päivän.

Kuusen ja koristeet mies voi laittaa lasten kanssa, se voi olla ihan hauskaakin, Ei tarvitse olla valmiina.

Asenne ratkaisee, ota rennosti ja anna miehelle tilaa touhuta oman näköinen joulu. Toki kannattaa antaa aika kriittisistä asioista etukäteen vinkkejä, kuten just tuo kinkun sulattaminen ettei turhaan stressaa aikuista miestä, jos on ensimmäistä kertaa itse asialla! EI kaikki halua täydellistä joulua, monille riittää lasten kanssa oleskelu sohvalla suklaata syöden ja lautapelejä pelaten.

Vierailija
62/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä haluan nähdä, kun joku mies (tai miksei nainenkin) hoitaa jouluvalmistelut aikavälillä aatonaatto-aatto. :D Imurointi, muu siivous, ruoanlaitto, lahjojen hankinta ja paketointi, kuusen nouto ja koristelu, muut koristeet, puurot... Kaikkea sitä ehtii, siinä vaan aamupäivällä vasemmalla kädellä tekee toista ja oikealla toista. :D

Ihmiset jotka eivät itse sitä joulua järjestä, eivät tajua yhtään miten paljon aikaa siihen menee."

Olen se, jonka vastaukseen tuo kommentti on kirjoitettu. Olen nainen ja nyt järjestämässä perheelleni joulua 30. kertaa. Paikalla on ollut eri vuosina 5-10 henkilöä, tänä vuonna meitä on 7. Ja olen ihan oikeasti sitä mieltä, että kun ap:n luona on paikalla ap:n lisäksi vain mies ja tämän lapset, niin lahjojen hankkimista lukuunottamatta kaiken välttämättömän ehtii hoitaa vielä aatonaattona.

Tähän asti olen lahjojen hankkimisen lisäksi leiponut piparit ja joulupullat, m

No eihän se joulun hoitaminen mikään kumma juttu olekaan jos sitä ei hoida. Ei kuusta, syödään valmisruokia, yksi lahja per kärsä ja aattona nopea perussiivous parissa tunnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jouluihminen ja odottanut taas hartaasti, että saan hääriä keittiössä herkkuja valmistellen. Lapseni kanssa hengailu meidän perinteitä noudattaen. Miehen ei ole tarvinnut jouluisin tehdä muuta kuin auttaa kinkun kanssa. Nyt itkettää kun en pysty kertakaikkiaan hoitamaan valmisteluja ja mies vaan sotkee. Lapset tulevat meille jo huomenna ja täällä vaan on ihan kamalaa. Kunpa pystyisin vaan sulkeutumaan makkariin kirjan kanssa 😢 ap

Sua taitaa surettaa enemmän se, ettet tänä jouluna pysty tehdä jouluvalmisteluja kuin se, että mies tekee ne viimetipassa? Ehkä mies ei koe omana sitä hääräily vaan mieluummin hankkii kaiken valmiina. Ehkä voisit miettiä, että onko joku asia sulle kaikkein tärkein joulussa ja kertoa sen miehelle ja pyytää häntä tekemään. Mutta huom. se yksi asia ei voi olla, että koko joulu pitäisi suorittaa haluamallasi tavalla. Ylipäätään sellainen tunteista kertominen ja avoin kommunikaatio toimii paremmin kuin "sä et tee muuta kuin sotke, milloin aattelit alkaa valmistella joulua?!" Tässä esimerkiksi hyvä lause "mua harmittaa, kun täällä on sotkuista enkä jaksa siivota. Voisitko raivata lattiat ja tasot ja imuroida?" tai "mulle joulussa on aina ollut tärkeää joululaatikot ja kinkku, voisitko ostaa ainakin ne kaupasta?".

Vierailija
64/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos järjestät vaikka kivat uudenvuodenjuhlat tai jonkun "jälkijoulun" sen lapsesi kanssa, kun tervehdyt? Eihän se sama ole, mutta jos kaipaat päästä hääräämään. Tämä joulu menee nyt sairastaessa, sille ei voi mitään, eikä voi vaatia että toinen osaisi ja haluaisi hoitaa kaiken samalla tavoin kuin itse hoitaisit. Varsinkin jos se on ollut aina sinun oma juttusi se järjestäminen.

Ja hei, parhaassa tapauksessa mies hoksaa miten paljon vaivaa se kaikki tuottaa, ja arvostaa hääräämistäsi jatkossa enemmän! 

Vierailija
65/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssä käyvä ihminen ja olosuhteiden paosta ehdin "laittamaan" joulun vasta lauantaina. Lahjat on ostettu jo etukäteen, mutta siivous jne tehdään vasta lauantaina. Sunnuntaina valmistetaan jouluruoka. Omakotitalo 200 neliötä, alakouluikäisiä lapsia. Ilman stressiä. Ruoka on valmista ja savustan ainoastaan lohen (ja paistan kinkun), kuorin perunat ja keitän ne. Lämmitän loput. Katan pöydän nätisti. Tässä ei mene koko viikkoa.

Vierailija
66/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuli nyt just pari hyvää viestiä. Ap:n kannattaisi nyt pyytää mies juttelemaan ja kysyä ihan suoraan mitä jouluruokia tämä aikoo hommata ja kertoa ne omat tärkeimmät toiveet (vaikka että ei olisi kovin sotkuista). Kertoa miten on kovin harmissaan kun ei nyt pysty hääräämään jouluna. 

Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä ne miehen lapset ovat? Tuskin ihan taaperoita, jos oma lapsesi on jo aikuinen. Aikoinaan joulukuusen koristelu oli meillä lasten homma. Mä laitoin latvatähden ja muutaman koristeen yläoksille (mihin eivät vielä ylettyneet) ja lapset hoitivat loput koristelusta. Teineinä hoitivat jo kokonaan kuusen koristelun. Eli miehesi voi nakittaa joitain hommia lapsilleenkin, jos kerran lapset tulevat jo huomenna.

Vierailija
68/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se joulun hoitaminen mikään kumma juttu olekaan jos sitä ei hoida. Ei kuusta, syödään valmisruokia, yksi lahja per kärsä ja aattona nopea perussiivous parissa tunnissa.

Nimenomaan näin. Jouluun voi laittaa just niin paljon tarmoaan kuin haluaa. Joulu tulee vähemmälläkin työmäärällä, mutta toki jos haluaa ja jaksaa hääräillä enemmän niin aikaa saa käytettyä vaikka kuinka. Jokaisen kannattaisi mitoittaa se joulun viettonsa omien voimavarojen mukaan, ei jonkun "näin on pakko tehdä kun aina ennenkin"-kriteeristön. 

Vierailija
69/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hiton takia sinne pitää lapset ottaa, jos sä olet sairas? Tehän nyt ihan pöhköjä ootte 🙄

Mies ne sinne haluaa.

Vierailija
70/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuodaan lapset sairastupaan. Hei haloo. Sanomattakin selvää, että pitää perua heidän tulonsa.

Sano se ap:n miehelle.

Vierailija
71/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todennäköisesti se taso, joka miehen ja hänen lastensa mielestä riittää mainiosti. Tosin lahjojen määrästä ap ei puhunut mitään, ja todennäköisesti lahjat on jo hankittu. Ymmärrän, että ap:tä harmittaa olla kipeänä, mutta miksi miehen pitäisi järjestää yksin ap:n toiveiden mukainen joulu, jos miehelle ja hänen lapsilleen yhtä hyvä joulu tulee paljon vähemmällä stressaamisella?

Vierailija
72/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todennäköisesti se taso, joka miehen ja hänen lastensa mielestä riittää mainiosti. Tosin lahjojen määrästä ap ei puhunut mitään, ja todennäköisesti lahjat on jo hankittu. Ymmärrän, että ap:tä harmittaa olla kipeänä, mutta miksi miehen pitäisi järjestää yksin ap:n toiveiden mukainen joulu, jos miehelle ja hänen lapsilleen yhtä hyvä joulu tulee paljon vähemmällä stressaamisella?

Ei tarvitsekaan, mutta oletan että miehelle tulee yllärinä se mitä kaikkea heillä yleensä on jouluun liittynyt.

Vierailija
73/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erinomaista tarvitsee "laittaa"? Kaupat on auki joulunakin, ja jotkut ravintolatkin. Riippuu kai niiden lasten i'istäkin miten ymmärtävät asian. 

Tämä laittaminen on nykyään hyvin tärkeää. Laitetaan joulua, laitetaan viestiä jne. Älkää vaan unohtako laittaa, hyvät ihmiset!

Vierailija
74/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä joulua kuuluisi oikein laittaa? Kun itse olin lapsi, oli joulut ahdistavia ja ikäviä, ei mitään hyviä muistoja sieltä. Nyt kolmekymppisenä yhä keho reagoi jouluun ja olen pari päivää kuumeessa, ihan joka vuosi.

Tahtoisin vähän alkaa päästä jo yli lapsuudesta ja alkaa tehdä jotain mukavampaa joulua itselleni. Mutta ei mitään käsitystä miten. Osa kommentoi kuinka ei kahdessa päivässä mitään joulua saa aikaiseksi ja se vaan hämmentää mua entisestään. Siis mitä ihmettä siihen joulun tekemiseen kuuluu?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan, mutta oletan että miehelle tulee yllärinä se mitä kaikkea heillä yleensä on jouluun liittynyt.

Varmasti, mutta eikö nyt ole hyvä aika miehenkin oppia? Tosin ap on tähän asti itse tykännyt höösätä enemmän kuin on välttämätöntä, mutta jos mies nyt tämän joulun jälkeen toteaa, että olisi ollut kiva, jos olisi ollut asiaa x ja y, ehkä hän sitten ensi vuonna hankkii/tekee asiat x ja y.

Vierailija
76/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä joulua kuuluisi oikein laittaa? Kun itse olin lapsi, oli joulut ahdistavia ja ikäviä, ei mitään hyviä muistoja sieltä. Nyt kolmekymppisenä yhä keho reagoi jouluun ja olen pari päivää kuumeessa, ihan joka vuosi.

Tahtoisin vähän alkaa päästä jo yli lapsuudesta ja alkaa tehdä jotain mukavampaa joulua itselleni. Mutta ei mitään käsitystä miten. Osa kommentoi kuinka ei kahdessa päivässä mitään joulua saa aikaiseksi ja se vaan hämmentää mua entisestään. Siis mitä ihmettä siihen joulun tekemiseen kuuluu?

Jokainen saa laittaa miten ja mitä lystää, mutta muutama perinteikäs jouluna järjesteltävä asia:

-jouluruoat

-leipomukset

-kuusi koristeineen

-joulukoristeet kotiin (esim. verhot, kynttilät, valot, tonttuhahmot, pöytäliinat)

-siivous (yleensä vähän perusteellisempi)

-lahjat (hankinta ja paketointi)

-kattaus

Vierailija
77/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Kyllä on. Vastasin tuolle joka sanoi että mies ei tee mitään joulujärjestelyjä kun ei järjestettyä joulua kaipaa. Monet miehet kaipaavat mutta on kivaa kun joku muu järjestelee.

Vierailija
78/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne lapset pitää väkisin altistaa koronalle? Joulun voi myös perua.

Korona tarttuu jo ennen kunnon oireita ja kolme päivää kun on oireet alkanut. Koronassa ei pidä sängyssä maata vaan voi elää elämäänsä ihan niin kuin muidenkin flunssien aikana. 

Vierailija
79/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehen laittaa lapsilleen niin kuin laittaa. Sinä lepäät sängyssä. Älä ota siitä ongelmaa. Äläkä ainakaan ala Koronassa hääräämään. 

Vierailija
80/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne ikävät lapsuusmuistot tulee just myös näistä isukkien ja äityleitten riidoista, kuka siivoo, kuka hakee, ei ehdi, kiirekiire, pakkopakko. Siivotaan ja korjataan pois tieltä lapset ja puoliso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän