Minä koronassa ja mies ei tikkua ristiin laita joulun eteen
Miehen lapset tulossa meille jouluksi. Olen ollut jo viikon vuoteen omana eikä helpotusta näköpiirissä. Eli ihan kaikki joulua varten tekemättä. Minun aikuinen lapsi perui meille tulon koronariskin vuoksi ja sen myötä oma moti koko jouluun mennyttä. Mies sanoi hoitavansa kaiken, mutta kuluvan viikon aikana on vaan sotkenut huushollia lisää kun en ole ollut perässä siivoamassa sotkuja. Että menee hermot.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme, jos joku täällä kävelee 19 km, kun lapset levittää tavaroita. Se kuuluu lapsena olemiseen. Miksi niitä tavaroita pitää juosta perässä korjaamassa? Mitä jos joku tulisi keittiöön sun perässä koko ajan korjaamaan kamoja, kun esim leivot? Ei löydy kaulinta, missä kulho, margariinit hukassa. Tai kun vaikka ompelet, missä neulat, missä kangas? Kaikki on sitä mukaa korjattu pois. Se on sun homma. Lastenbhomma on lasten homma. Antakaa niiden levittää niitä lelujaan ja kamojaan. Niilläkin on oma reviiri. Ahdistatte sitä turhaan. Tila pitää olla.
Kyllä, ymmärrän pointin, enkä arkena pilaakaan lasten leikkejä korjaamalla tavaroita takaisin. Mutta kun on kyseessä joulu, niin haluan imuroida ja luututa lattiat, ettei ole kaikki ihan ryönässä sitten aattona. Nyt ne lelut on taas hujan hajan ja legoilla on rakennettu maailma keskelle olkkaria. Mutta ne on helppo siivota pois, kun koti on muuten siisti. Uskoisin, että iso osa ihmisistä tykkää siitä, kun on siistiä. Siitä tulee sellainen juhlallinen ja mukava olo. En minä kyr pä otsassa riehu, vaan siivoan, koska haluan ja tykkään, että välillä on puhdas koti. Samalla on koristeltu ja tehty piparitalo lasten toiveesta. Ja kivaa oli :)
Koita varata itselle jotain hyvää ruokaa ja nauti olosta, kun kerrankin ei tarvitse tehdä mitään. 😁 Ikävää tosin, kun joulu menee sivusuun niin sanottuna pääpäivänä.
Tekevälle ihmiselle se on kyllä opettelun asia. Pian huomaat, kuinka mukava on, kunnsaa vain olla 😃
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä joulua kuuluisi oikein laittaa? Kun itse olin lapsi, oli joulut ahdistavia ja ikäviä, ei mitään hyviä muistoja sieltä. Nyt kolmekymppisenä yhä keho reagoi jouluun ja olen pari päivää kuumeessa, ihan joka vuosi.
Tahtoisin vähän alkaa päästä jo yli lapsuudesta ja alkaa tehdä jotain mukavampaa joulua itselleni. Mutta ei mitään käsitystä miten. Osa kommentoi kuinka ei kahdessa päivässä mitään joulua saa aikaiseksi ja se vaan hämmentää mua entisestään. Siis mitä ihmettä siihen joulun tekemiseen kuuluu?
Eri ihmisillä jouluvalmisteluihin kuluu eri aika. Itse tykkään tehdä vähän kerrallaan, koska minulle se joulu tulee yhteisestä tekemisestä ja hääräämisestä. Haluan tehdä esimerkiksi piparitaikinan itse, se pitää tehdä päivää ennenkuin piparit leipoo. Mutta ei se ole mitenkään välttämätöntä, ihan hyvin voi ostaa kaupasta valmista taikinaa tai valmiit piparit tai vaikka jättää piparit kokonaan väliin. Sama laatikoiden ja muiden ruokien kanssa. Jouluvalmisteluihin saa kulutettua juuri sen verran aikaa, kun haluaa.
Aloita omat jouluvalmistelut kevyesti. Mieti mitkä asiat sinulle tekevät joulutunnelman ja panosta niihin. Voit sitten lisätä pikkuhiljaa uusia juttuja mukaan. Itselleni tärkeitä asioita ovat piparit, glögi ja joulukuusi. Niihin panostan. Hyvä ruoka tulee seuraavana. Joulusiivouksen taas olen aiemmin tehnyt mahdollisimman kevyenä, tänä vuonna sen teki siivooja.
Mä jouduin aatonaattona sairaalaan ja joulu meni siellä. Mies toi lahjan aattona ja oli mun kanssa. Ihana joulu ilman mitään laittamista. Uudenvuoden aaattona pääsin kotiin. Paras joulu. Olimme yhdessä kahdestaan, vauva pelastui ja elämä jatkui.
Nyt tärkeysjäjestykseen arvot, AP!
Minä olen "joulusiivonnut" koko kuukauden, siis tehnyt niitä harvemmin tehtäviä hommia kuten pyyhkinyt pölyjä verhotankojen päältä ja hankalien kalusteiden alta, pyyhkinyt kaappien ovia, pessyt saunan jne. Nyt jouluna riittää siis vallan hyvin tavanomainen viikkosiivous. Ja jos en ois jaksanut siivota ennakkoon niin sit ois jäänyt kaapinpäälliset pyyhkimättä, mutta mitä väliä semmoisilla oikeasti on. Koristeetkin laitetaan jo hyvissä ajoin. Näin ollen tähän joulun alle ei jää juurikaan tekemistä, paitsi ne ruuat. Ja ehkä lahjojen paketointi.
Itse miehenä joudun siivoamaan ihan kokovuoden ja laittamaan myös ruoan, nyt kinkku uunissa ja vähän koitan laittaa paikkoja kuntoon muttei ole kovin paljoa motia kun aina saa kaiken tehdä yksin. Ehkä lähden jossain vaiheessa pois tästä liitosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset pitää väkisin altistaa koronalle? Joulun voi myös perua.
Korona tarttuu jo ennen kunnon oireita ja kolme päivää kun on oireet alkanut. Koronassa ei pidä sängyssä maata vaan voi elää elämäänsä ihan niin kuin muidenkin flunssien aikana.
Koronassa, kuten muissakin flunssissa, maataan sängyssä jos vointi sen vaatii. Korona voi olla rankka sydämelle muutenkin, joten ei kannata oikeasti huhkia. Tiedän useamman, jotka on saanut sydänlihastulehduksen koronan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset pitää väkisin altistaa koronalle? Joulun voi myös perua.
Korona tarttuu jo ennen kunnon oireita ja kolme päivää kun on oireet alkanut. Koronassa ei pidä sängyssä maata vaan voi elää elämäänsä ihan niin kuin muidenkin flunssien aikana.
Väärää tietoa, noin luultion pandemian alkuvaiheessa.
Jo pari vuotta sitten on monista tutkimuksista huomattu, että korona tarttuu pahimmin 3-7 päivää oireiden alkamisen jälkeen
THL ei tätä kerro, koska ajaa laumasuojaa ja nimenomaan haluaa koronan leviävän mahdollisimman tehokkaasti. Samasta syystä se on estänyt rokotukset useimmilta suomalaisilta, kun muissa maissa niitä on jo pitkään saanut vapaasti.
Pahimmat muistot lapsuudesta on jouluhössötys. Itse en hössötä. Kaupasta valmiit sapuskat, joulukuusi laitettu jo kuukausi sitten, samoin talviverhot. Lahjat ostettu blackfridayna. Imurointi riittää siivoukseksi. Jouluna vaan saunotaan, syödään, avataan lahjat ja katsotaan elokuvia.
Palailethan ap aattona kertomaan miten meni?
Ex-mieheni piti juhlia ja valmisteluita turhina. Pitkän katseen annoin kun oli sitä mieltä, ettei lapsen 4v synttärilahjaa tarvitse mitenkään paketoida, vaan voi antaa vaan sellaisenaan.
Itse vietin muutaman joulun rennommin, eli ei siivousta, jouluruoat valmiina kinkkuviipaleita myöten jne. Menihän ne joulut silläkin, mutta tänä jouluna mielelläni siivosin tarkemmin ja ostin jo jääkaapin täyteen ruoka-aineksia suolaisia ruokia ja jälkiruokapöytää varten. Mukava syödä hyvin, kun itselleen ja lapselle valmistanut kauniin joulun.
No niin, miehellä alkaa korona oireilemaan. Suree nyt kun oli kuulemma niin kovasti odottanut tulevaa joulua. Lapset edelleen tulossa, mutta nyt täällä ei sitten ole mitään joulutouhuja, ellen itse toivu lauantaiksi niitä järjestämään. Harmittaa myös miehen puolesta, mutta hänellä olisi ollut koko viikko aikaa hoitaa asioita. ap
En ikinä jättäisi kaikkia jouluvalmisteluja edelliseen päivään. Siitä se stressi varmimmin tulisi. Muutenkin leipomista tms. on mukava tehdä vähä kerrallaan koko joulukuun ajan.
Vierailija kirjoitti:
No niin, miehellä alkaa korona oireilemaan. Suree nyt kun oli kuulemma niin kovasti odottanut tulevaa joulua. Lapset edelleen tulossa, mutta nyt täällä ei sitten ole mitään joulutouhuja, ellen itse toivu lauantaiksi niitä järjestämään. Harmittaa myös miehen puolesta, mutta hänellä olisi ollut koko viikko aikaa hoitaa asioita. ap
Lapset tulossa ja kaksi henkeä Koronassa?
Kannattaisko nyt tässä vaiheessa kysyä lasten äidiltä, jokso haluaisi sittenkin olla lasten kanssa joulun. Nimittäin tulevat sitten siarastamaan sinne kotiinsa ensi viikolla ja tartuttavat äitinsäkin. Nyt hyvällä tuurilla voisivat välttää sairastumisen jos pysyvät poissa teidän sairastuvassa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä jättäisi kaikkia jouluvalmisteluja edelliseen päivään. Siitä se stressi varmimmin tulisi. Muutenkin leipomista tms. on mukava tehdä vähä kerrallaan koko joulukuun ajan.
En myöskään, oli tarkoitus koko viikko iltaisin puuhastella ja perjantain olin ottanut töistä vapaaksi. Tämä on pahin korona mitä minulla on ollut ja koko viikko mennyt sängyn pohjalla. ap
Eikö nyt kannata laittaa tekstari lasten äidille, että olette koronassa? Helpoin ratkaisu.
Jos mies vaatii, että lasten on tultava, niin hän sitten myös hankkii ja tekee ruuat ja hoitaa jouluvalmistelut yksinään, vaikka olisi kuinka koronassa.
Järkeä saa käyttää. Nyt teillä on ihan hullua tuo meininki, pääosin siis ääliö miehen takia.
Sano miehelle, että kun hän ei ole vielä kovin kipeä, siivoaa äkkiä ja laittaa äkkiä teille ruokatilauksen kauppaan ja järjestää ruuat jouluksi. Siis teille kahdelle, lapset eivät voi tietenkään tulla.
En minäkään ole vielä tehnyt mitään jouluvalmisteluja. Huomenna vielä työpäivä. Lauantaina käydään kaupassa ja ostetaan ruokaa. Kaivetaan muovikuusi esille ja koristellaan. Lauantaina ostetaan itsellenne myös lahjat.
Ihmettelen ihmisten jiulustressiä ja viikkojen hermoilemista ja valmistelua
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko nyt tässä vaiheessa kysyä lasten äidiltä, jokso haluaisi sittenkin olla lasten kanssa joulun. Nimittäin tulevat sitten siarastamaan sinne kotiinsa ensi viikolla ja tartuttavat äitinsäkin. Nyt hyvällä tuurilla voisivat välttää sairastumisen jos pysyvät poissa teidän sairastuvassa.
Tätä vihjasin miehelle. Itse äitinä en olisi ikinä halunnut lastani altistaa taudeille vaan olisin pitänyt kotona (lapsellani ei ollut isää jonka luona käydä joten tätä ongelmaa ei ollut). Mutta siis miehen lasten äiti on hieman alkoholisoitunut ja miehellä selkeästi kalvaa huoli, että äidillä lapset viettäisi vielä huonomman joulun, joten siksi en painosta suuntaan enkä toiseen vaan mies isänä saa puntaroida parhaan vaihtoehdon omille lapsilleen. ap
Kyllä mä sanon, että tärkeintä joulussa itselle on hyvät eväät ja stressitön oleminen. Joulukuusi ja kynttilät on kans ihan jees. Lahja tai pari tuohon päälle niin on 5/5.
Perus viikkosiivous riittää. Ei siis mitään mitä ei pystyisi tekemään vuorokaudessa.
Jos kaiken laittamisen ja koristelun hintana on se, että ollaan kireitä kuin viulunkieli, niin ei kiitos, ennemmin vaikka kokonaan ilman kaikkea muuta, kunhan on hyvää ruokaa riittävästi ja ystäviä seurana.