Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä koronassa ja mies ei tikkua ristiin laita joulun eteen

Vierailija
21.12.2023 |

Miehen lapset tulossa meille jouluksi. Olen ollut jo viikon vuoteen omana eikä helpotusta näköpiirissä. Eli ihan kaikki joulua varten tekemättä. Minun aikuinen lapsi perui meille tulon koronariskin vuoksi ja sen myötä oma moti koko jouluun mennyttä. Mies sanoi hoitavansa kaiken, mutta kuluvan viikon aikana on vaan sotkenut huushollia lisää kun en ole ollut perässä siivoamassa sotkuja. Että menee hermot.

Kommentit (170)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 39: "Mä haluan nähdä, kun joku mies (tai miksei nainenkin) hoitaa jouluvalmistelut aikavälillä aatonaatto-aatto. :D Imurointi, muu siivous, ruoanlaitto, lahjojen hankinta ja paketointi, kuusen nouto ja koristelu, muut koristeet, puurot... Kaikkea sitä ehtii, siinä vaan aamupäivällä vasemmalla kädellä tekee toista ja oikealla toista. :D

Ihmiset jotka eivät itse sitä joulua järjestä, eivät tajua yhtään miten paljon aikaa siihen menee."

Mä kyllä tajuan, koska olen järjestänyt isoja sukujouluja. Olen järjestänyt niitä suvun mieliksi ja suvun haluamalla tavalla. Tässä ap:n tapauksessa vain hänen miehensä lapset ovat tulossa jouluksi. Ei siis ole mitään ap:n omaa jouluperinnettä, jota nyt tarvitsisi hänen lastensa vuoksi noudattaa. Mä olen useinkin hoitanut aikuisten lasteni joululahjat tekemällä vaan tilisiirron ja tulostamalla tilisiirrosta kuitin joulukortin väliin, jos en ole ehtinyt/muistanut käydä pankkiautomaatilla. Ei mene montaa minuuttia. 

Mitä tulee ruuanlaittoon, niin käytännöllisesti kaiken saa nykyisin ostettua valmiinakin. Myös ne riisipuurot. Ystäväni tyttären perheessä sairastetaan, joten mä tilasin heillekin koko joulun repertuaarin kotiinkuljetuksella. Ei tarvitse siellä kenenkään kokkailla, mutta jouluruokaa - riisipuuroineen - on sielläkin. Jos ap:n mies päätyy valmisruokiin, todennäköisesti hänen lapsilleen se on ihan ok. Eivätkä valita, kun lanttulaatikossa on liian vähän muskottipähkinää. 2019 pääsin just joulun alla sairaalasta enkä jaksanut alkaa järjestää isompaa sukujoulua. Vain mun lapseni tulivat meille jouluksi. Tilasin kaikki ruuat silloin valmiina. Meillä oli oikein mukava joulu, yksi parhaimmista, vaikka mulla vielä olikin leikkaushaavasta kipuja. 

Vierailija
42/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset tuodaan koronakotiin? Onko tämä nyt provo? 

sitä koronaa ollut joka kadunkulmalla jo viimeiset pari kk, ei siltä kukaan välty ellei ole poikkeuksellista riskiryhmää toki.

Mä taidan kuulua tuohon poikkeukselliseen riskiryhmään, kun olen toistaiseksi onnistunut välttämään koronan, samoin kuin mieheni. Ollaan kuljettu ihan nomaalisti kaupungilla, matkusteltu Suomessa ja ulkomailla, kuljettu oman auton lisäksi busseilla, junilla, lentokoneilla ja ratikoilla, maskeja ja muita varotoimia noudatettu silloin, kun ne ovat olleet välttämättömiä, eli pakollisia. 

Meillä kummallakin on myös rokotesuoja kunnossa, riskiryhmään kuuluvina ollaan haettu kaikki rokotteet (6kpl) heti kun se on ollut mahdollista. 

Otsikon aiheeseen liittyen sanoisin, että anna miehesi hoitaa itsensä näköinen joulu. Pyydä hänen tuomaan kaupasta se, minkä itse tarvitset. Ihmettelen kyllä, että ne lapset tuodaan teille, jos teillä ollaan sairaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä haluan nähdä, kun joku mies (tai miksei nainenkin) hoitaa jouluvalmistelut aikavälillä aatonaatto-aatto. :D Imurointi, muu siivous, ruoanlaitto, lahjojen hankinta ja paketointi, kuusen nouto ja koristelu, muut koristeet, puurot... Kaikkea sitä ehtii, siinä vaan aamupäivällä vasemmalla kädellä tekee toista ja oikealla toista. :D"

Tule meille katsomaan! Tavanomainen siivous, laitetaan verhot ja matot, tuodaan kuusi sisään, valmistellaan ruuat niin, että laitetaan aattoaamuna kypsymään. Lahjojen hankinta 1 lahja/perheenjäsen on ostettu jos silloin, kun kun satuttu huomaamaan sopiva lahja. Paketoinnissa ei monta minuuttia mene. Joskus aikaisemmin on otettu kesäverhoja pois, etsitty valmiiksi jouluvaloja ja kuusenhankintaa on ajateltu.

Pakko on ollut noin toimia, sillä aika usein minulla on ollut omassa työssä vuoden kiireisin aika juuri ennen joulua. Nyt lapset ovat jo aikuisia, mutta sama homma: joko ennen joulua on ankara työputki tai ollaan sairaana. 

Vierailija
44/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä haluan nähdä, kun joku mies (tai miksei nainenkin) hoitaa jouluvalmistelut aikavälillä aatonaatto-aatto. :D Imurointi, muu siivous, ruoanlaitto, lahjojen hankinta ja paketointi, kuusen nouto ja koristelu, muut koristeet, puurot... Kaikkea sitä ehtii, siinä vaan aamupäivällä vasemmalla kädellä tekee toista ja oikealla toista. :D"

Tule meille katsomaan! Tavanomainen siivous, laitetaan verhot ja matot, tuodaan kuusi sisään, valmistellaan ruuat niin, että laitetaan aattoaamuna kypsymään. Lahjojen hankinta 1 lahja/perheenjäsen on ostettu jos silloin, kun kun satuttu huomaamaan sopiva lahja. Paketoinnissa ei monta minuuttia mene. Joskus aikaisemmin on otettu kesäverhoja pois, etsitty valmiiksi jouluvaloja ja kuusenhankintaa on ajateltu.

Pakko on ollut noin toimia, sillä aika usein minulla on ollut omassa työssä vuoden kiireisin aika juuri ennen joulua. Nyt lapset ovat jo aikuisia, mutta sama homma: joko ennen joulua on ankara työputki tai oll

Eli hoidatte joulun yhdessä (laitetaan, tuodaan) ja osan asioista hoidatte etuktäeen. Hankitte myös lahjoja paljon vähemmän kuin keskimäärin. Aapeen miehen pitäisi nyt hoitaa koko sirkus yksin parissa päivässä.

Vierailija
45/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ikävää, että lapsesi ei tule jouluksi, mutta voisit yrittää harjoitella purkamaan pettymyksen jonnekin muualle kuin mieheesi. Vaikka turhan monella naisella on tapana purkaa kaikki stressi ja pettymys omaan mieheen. Toki aihetta on varmasti useinkin, mutta ihan rehellisesti, onko se miehesi vika, että olet koronassa ja lapsesi ei tule jouluksi teille?

Ihan rehellisesti: onko se miehen vika, jos mies ei ole tehnyt mitään jouluvalmistelujen eteen, ja onko se miehen vika, jos on saanut vain aikaan lisää sotkua? 

Kyllä minusta on tuossa tapauksessa aihettakin olla pettynyt, jos mies on luvannut huolehtia valmisteluista.

Ihan rehellisesti: mitkä ovat ne pakolliset jutut, jotka on tähän asti pitänyt tehdä jouluvalmistelujen eteen? Asunnon ehtii hyvin

Näinpä. Ennen kuin sain lapsia, niin en laittanut joulua mitenkään. Kävin vanhemmilla ja siinäpä se oli. Nyt kun on lapset, niin järjestän joulun omassa kodissa lasten kanssa ja kyllä puuhaa riittää. Ihan tavallinen kodin siistinä pitäminen on haastavaa, kun lapset levittää tavaraa toisesta päästä, kun on yhden siistiksi saanut. Lahjat, pakkaaminen, ruuat, kuusi, koristeet, kaikki vaatii suunnittelemista ja järkevää ajankäytön mitoitusta. Eilen kävelin pelkästään kodin sisällä askelmittarin mukaan 19 kilsaa.

Ap, tämä on sinulle loistava tilaisuus saada mies huomaamaan miten paljon järjesteleminen sinulta vaatii. Koronaa lapset eivät enää sinulta saa, joten ei olisi syytä perua lapsien tuloa. Mies hoitakoot kaiken ja sinä lepäilet. Jos nyt alat järjestämään, niin menetät mahdollisuuden miehen kouluttamiseen ja saatat saada jälkitauteja, sydäntulehduksen esim. Nyt vain leffaa ja herkkuja ja käännät kylkeä.

Vierailija
46/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minuakin v*tuttaisi jos olisin kipeänä ja toinen vaan sotkee. On se minunkin koti enkä haluaisi että se on ihan läävä, varsinkaan jouluna. Mutta juu, nyt on varmasti parempi pysytellä siellä sängynpohjalla ja antaa miehen tosiaan hoitaa asia miten parhaaksi katsoo. Ja kieltäytyä siivoamasta toisen jättämiä sotkuja edes sitten tervehtymisen jälkeen. 

Vierailija
47/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erinomaista tarvitsee "laittaa"? Kaupat on auki joulunakin, ja jotkut ravintolatkin. Riippuu kai niiden lasten i'istäkin miten ymmärtävät asian. 

Huh, mikä sana tuo i'istäkin, mutta noin se kai tosiaan taipuu.

Vierailija
48/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa soitetaan 112 (sosiaalipäivystys) ja tehdään sinne lastensuojeluilmoitus maailman huonoimmasta isästä.

Isyys edellyttää lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, eikä tarinan mies näihin kykene. Niinpä häneltä pitää evätä huoltajuus.

En usko että yksikään suomalaisnainen olisi noin kädetön, ap.

Vierailija
49/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset soita miehen  eksälle,sano  hänelle ,olet korona? Johan alkaa tapahtua! Eivätkä lapset tule jouluun teille. Tilaa kuppa kassi kotia.Luulisi on sihen varaa kun kaksi aikuista talous.Ihan hyviä on valmislaatikot,kinkut ymm kaupoissa.Pipareita,suklaata,vanukaita myöten.

Miksi aapeen pitäisi tilata yhtään mitään?

Itselleen? Aattelitko että hänen pitää nälässä olla typerän mulkun takia.

Näytä aiemmat lainaukset

Voihan täåssä käydä niinkin, että teillä on ihan kiva joulu ja huomaat, että loppujen lopuksi ei olekaan mitenkään välttämätöntä alkaa höösäämään jo viikkoja ennen. Että vähemmilläkin valmisteluilla tulee ihan mukava joulu. Vähemmän stressiä sitten jouluna 2024.

Vierailija
51/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän niinkuin ärsyttää se että joulusta otetaan stressiä.

Mä itse vältän kaikkea stressiä viimeiseen asti. En esimerkiksi kutsu ketään tänne meille jouluillalliselle. Yhtenä jouluna kutsuin ja se ei ollut mukavaa. Stressiksi meni.

Nyt Mä siivoilen ihan perus siivouksen oman jaksamisen mukaan ja suurin osa lahjoista on jo paketoitu. 

Älkää luoko itsellenne sitä stressiä. Välttäkää tilanteita jotka ovat aikaisemmin sitä stressiä aiheuttaneet

Vierailija
52/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on sanonut hoitavansa joulun, niin hän hoitaa. Ehkä hän hoitaa omalla tavallaan, mutta hoitaa silti. En ole itsekään tehnyt juuri mitään vielä, muutama lahja sentään on jo. Huomenna illalla menen kauppaan ja lauantaina ahkeroin kaiken valmiiksi.

Vierailija
53/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jouluihminen ja odottanut taas hartaasti, että saan hääriä keittiössä herkkuja valmistellen. Lapseni kanssa hengailu meidän perinteitä noudattaen. Miehen ei ole tarvinnut jouluisin tehdä muuta kuin auttaa kinkun kanssa. Nyt itkettää kun en pysty kertakaikkiaan hoitamaan valmisteluja ja mies vaan sotkee. Lapset tulevat meille jo huomenna ja täällä vaan on ihan kamalaa. Kunpa pystyisin vaan sulkeutumaan makkariin kirjan kanssa 😢 ap

Vierailija
54/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ikävää, että lapsesi ei tule jouluksi, mutta voisit yrittää harjoitella purkamaan pettymyksen jonnekin muualle kuin mieheesi. Vaikka turhan monella naisella on tapana purkaa kaikki stressi ja pettymys omaan mieheen. Toki aihetta on varmasti useinkin, mutta ihan rehellisesti, onko se miehesi vika, että olet koronassa ja lapsesi ei tule jouluksi teille?

Ihan rehellisesti: onko se miehen vika, jos mies ei ole tehnyt mitään jouluvalmistelujen eteen, ja onko se miehen vika, jos on saanut vain aikaan lisää sotkua? 

Kyllä minusta on tuossa tapauksessa aihettakin olla pettynyt, jos mies on luvannut huolehtia valmisteluista.

Ihan rehellisesti: mitkä ovat ne pakolliset jutut, jotka on tähän asti pitänyt tehdä jouluvalmistelujen eteen? Asunnon ehtii hyvin

Meillä onnistui joulun järjestäminen aivan hyvin silloinkin, kun kuopus sairastui aatonaattoiltana eikä voitukaan lähteä anoppilaan joulun viettoon. Toki meillä on kaksi aikuista, mutta toinen oli aika kiinni sen sairaan 1-vuotiaan hoitamisessa. Mies kävi yöllä Prismassa ja ajoi aattona hakemaan paketit ja vähän ruokia anoppilasta (50km päästä), ihan hyvä joulu tuli. Kuusi tosin oli laitettu jo aiemmin, mutta olisi sen ehtinyt siinä aattona lasten kanssa laittaa. 

Vierailija
55/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme, jos joku täällä kävelee 19 km, kun lapset levittää tavaroita. Se kuuluu lapsena olemiseen. Miksi niitä tavaroita pitää juosta perässä korjaamassa? Mitä jos joku tulisi keittiöön sun perässä koko ajan korjaamaan kamoja, kun esim leivot? Ei löydy kaulinta, missä kulho, margariinit hukassa. Tai kun vaikka ompelet, missä neulat, missä kangas? Kaikki on sitä mukaa korjattu pois. Se on sun homma. Lastenbhomma on lasten homma. Antakaa niiden levittää niitä lelujaan ja kamojaan. Niilläkin on oma reviiri. Ahdistatte sitä turhaan. Tila pitää olla.

Vierailija
56/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä korona tulee kaikille perheessä. Ehkä miehesi on oireeton taudin tartuttaja. Lapsia ei saisi altistaa missään tapauksessa kokronalle. Jotkut vaan on välinpitämättömiä. Korona on ikävä tauti. Nyt kannattaisi kaikkien olla varovaisia.

Vierailija
57/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä haluan nähdä, kun joku mies (tai miksei nainenkin) hoitaa jouluvalmistelut aikavälillä aatonaatto-aatto. :D Imurointi, muu siivous, ruoanlaitto, lahjojen hankinta ja paketointi, kuusen nouto ja koristelu, muut koristeet, puurot... Kaikkea sitä ehtii, siinä vaan aamupäivällä vasemmalla kädellä tekee toista ja oikealla toista. :D

Ihmiset jotka eivät itse sitä joulua järjestä, eivät tajua yhtään miten paljon aikaa siihen menee."

Olen se, jonka vastaukseen tuo kommentti on kirjoitettu. Olen nainen ja nyt järjestämässä perheelleni joulua 30. kertaa. Paikalla on ollut eri vuosina 5-10 henkilöä, tänä vuonna meitä on 7. Ja olen ihan oikeasti sitä mieltä, että kun ap:n luona on paikalla ap:n lisäksi vain mies ja tämän lapset, niin lahjojen hankkimista lukuunottamatta kaiken välttämättömän ehtii hoitaa vielä aatonaattona.

Tähän asti olen lahjojen hankkimisen lisäksi leiponut piparit ja joulupullat, mutta tiedän hyvin, että kumpikaan näistä ei olisi välttämättömiä. Kelvollisia - vaikkakaan ei yhtä hyviä - pipareita saa myös kaupasta. Olen myös käynyt mieheni kanssa ostamassa joulukuusen, mutta joulu tulisi ilman kuustakin. Lisäksi olen käynyt ostamassa muutaman jouluruokien tarvikkeen (esim. lanttusoseen laatikkoa varyen ja voitaikinalevyt torttuihin) jääkaappiin jo etukäteen valmiiksi, mutta nämä - tai vastaavat valmiit tuotteet - voisi ostaa vasta aatonattona. Loput ruoat käymme itsekin ostamassa aatonaattona.

Nomaalin asunnon siivoamiseen joulukuntoon menee aatonaattona max 2 tuntia. Jos joku haluaa tehdä jotain ekstraa, niin se on hänen valintansa, ei mikään välttämättömyys. 

Vierailija
58/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sanoin kyllä miehelle että voisi lasten äitiä varoittaa tästä, mutta ei kuulemma tarvetta. Haluaa lapset tänne jouluksi.

Pitäisikö sun varoittaa sitä miehen exää? 

Vierailija
59/170 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jouluihminen ja odottanut taas hartaasti, että saan hääriä keittiössä herkkuja valmistellen. Lapseni kanssa hengailu meidän perinteitä noudattaen. Miehen ei ole tarvinnut jouluisin tehdä muuta kuin auttaa kinkun kanssa. Nyt itkettää kun en pysty kertakaikkiaan hoitamaan valmisteluja ja mies vaan sotkee. Lapset tulevat meille jo huomenna ja täällä vaan on ihan kamalaa. Kunpa pystyisin vaan sulkeutumaan makkariin kirjan kanssa 😢 ap

Ymmärrän harmisi. Se ei kuitenkaan ole miehen vika että sairastuit, ja hänen on nyt vaan annettava tehdä asiat tavallaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän tuon, mutta lapsesi ei nyt halua tulla, kun olet koronassa. Mä olen viettänyt yhden joulun Meilahden sairaalassa letkuissa maaten. Ei sekään kiva joulu ollut sen paremmin mulle kuin mullekaan, mutta joskus sairastuu jouluksi eikä asialle voi mitään. Sun kannattaa nyt vaan levätä ja ensi vuonna sitten voit taas hääriä ja järjestellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi