Raamattua on peukaloitu monta kertaa, osoittavat tutkijat
*Mutta kuka tämä joulun syntymäpäiväsankari oikein oli? Jumalan poika? Ihmisen muodon ottanut valepukuinen Jumala? Hurmaava saarnamies, jota hänen seuraajansa alkoivat sittemmin pitää jumalolentona?*
Kommentit (340)
Ketju on vammainen, mutta kirjavinkki jouluksi mahtava! Kiitos!
Ei voi luottaa. Ei tarvitse kuin pieni virhe olla, pois jättäminen tai tahallinen muutos niin tuloksena on paljon virheellisiä oppeja ja uskomuksia. Ihmiset ovat voineet tosi paljon keksiä ja kehitellä. Esim Jeesuksesta kaikki on alunperinkin vasta pitkän ajan kuluttua kirjoitettu. Minulla on erittäin heikko luottamus valtavirran uskonnollisuuteen ja tavanomaisiin käsityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddhalaisuus oli kyllä ennen kristinuskoa mutta juutalaisuus oli kauan kauan ennen buddhalaisuutta. Jos otetaan huomioon, että juutalaisuuden ja ihmiskunnan alku sijoitetaan nykyisen Irakin alueelle tai Persianlahden alueelle, niin tästä ei ole kovin pitkä matka Intiaan, jossa buddhalaisuus ja hindulaisuus ovat syntyneet. Eiköhän se ole niin päin, että nämä uskonnot ovat ottaneet kaikuja juutalaisuudesta mutta muotoutuneet omiksi uskonnoikseen.
Ja kaikki kaupunki jumalat olivat ennen juutaisuutta. Itse asiassa juutalisuus on vain yksi näistä monista uskonnosta joita alueella oli.Ja se on hyvä muistaa, että juutalaisuus ei nykyään ole enä alkuunkaan se sama uskonto jota jerusalemissa harrastettiin aikanaan.
Itseasiassa juutalaisuus nykyään on juurikin sama uskonto mitä se oli Jeesuksen aikana. Siksi Jeesus tuomitsikin fariseusten opit, koska ne opettivat kansalle suullista perimätietoa, josta ensimmäisillä vuosisadoilla jkr koottiin Talmud. Talmud ei perustu Vanhaan Testamenttiin paljoakaan, vaan Babylonialaisiin oppeihin, jotka omaksuttiin Babylonian vankeuden aikana. Tällä juutalaisuudella ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, eikä Vanhan Testamentin profeettojen oppien kanssa, vaan se on totaalisen sairas uskonto. Tämän takia Jeesus ennustikin tulevan Jerusalemin ja temppelin hävityksen, jossa selootit pakottivat juutalaiset kapinaan Roomaa vastaan. Jerusalemia piiritettiin 3,5 vuotta ja viimeinen linnake valloitettiin 3,5 vuotta myöhemmin. Jerusalem kaatui vuonna 70 ad, vuonna 66 alkoi piiritys, taivaalla nähtiin Halleyn komeetta, jonka jokainen pystyy laskemaan sen kiertoradasta. Aikansa historioitsijat Josephus Flavius ja Tacitus kertovat näistä tapahtumista. Temppelin raskaan oven nähtiin yöllä aukeavan itsestään, ääni kuultiin vaikkei ketään nähty "lähdetään täältä". Lehmä synnytti karitsan ja taivaalla nähtiin sotajoukko joka lähti piirittämään Juudean kaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin meni. Raamatun mukaan kumpikin lankesivat syntiin. Se oli lopputulos,
Väärin meni. Siellä nimenomaan sanotaan että YHDEN ihmisen kautta synti tuli maailmaan.
Lue Room 5:14 ja 1. Tim. 2:14 : kumpikin tekivät syntiä eli tekivät rikoksen Jumalaa vastaan. Mutta Adam oli vastuullinen - häntä Jumala huusi Eedenissä, kun kumpikin olivat piiloutuneet
Varmaan tuo kirja on aika hyvä. Uskovat ovat ainakin viimekeväästä lähtien hermoilleet siitä. Paljon tehty kirjoituksia, videoita, artikkeleita ym. ja kaikenlaista "vastineita".
Niin, entä sitten?
Suurin osa kirkkokunnistakaan ei opeta, että se olisi jokin sellaisenaan Taivaasta tipahtanut kirjamöhkäle. Se on joidenkin protestanttien hapatusta vain.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo kirja on aika hyvä. Uskovat ovat ainakin viimekeväästä lähtien hermoilleet siitä. Paljon tehty kirjoituksia, videoita, artikkeleita ym. ja kaikenlaista "vastineita".
No ei kuule hermostuta. Jeesuksen maahan vuodatettu veri pahojen tekojemme takia on vakaa kuin kallio. Hänen armonsa pysyy voimassa iankkaikkisesti. Ja hän elää tänäänkin ja kuulee rukouksemme
Ongelma on lähinnä se, että mitä Raamattua luemme. Nykyiset Raamatut pohjaavat pitkälti noin 1000 jkr käännettyihin masoreettisiin teksteihin, joissa on selvitetty virheitä. Kreikankielisessä Vanhassa Testamentissa eli Spetuagintassa aikajanat täsmäävät arkeologisten löydösten kanssa, lisäksi siinä on apokryfi kirjoja, joita ei otettu nykyiseen Raamattuun.
https://bible.ca/manuscripts/Bible-chronology-charts-age-of-earth-date-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddhalaisuus oli kyllä ennen kristinuskoa mutta juutalaisuus oli kauan kauan ennen buddhalaisuutta. Jos otetaan huomioon, että juutalaisuuden ja ihmiskunnan alku sijoitetaan nykyisen Irakin alueelle tai Persianlahden alueelle, niin tästä ei ole kovin pitkä matka Intiaan, jossa buddhalaisuus ja hindulaisuus ovat syntyneet. Eiköhän se ole niin päin, että nämä uskonnot ovat ottaneet kaikuja juutalaisuudesta mutta muotoutuneet omiksi uskonnoikseen.
Ja kaikki kaupunki jumalat olivat ennen juutaisuutta. Itse asiassa juutalisuus on vain yksi näistä monista uskonnosta joita alueella oli.Ja se on hyvä muistaa, että juutalaisuus ei nykyään ole enä alkuunkaan se sama uskonto jota jerusalemissa harrastettiin aikanaan.
Itseasiassa juutalaisuus nykyään on juurikin sama uskonto mitä se oli Jeesuksen aikana. Siksi
Opettele historiaa en jaksa väitellä tiedottomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on lähinnä se, että mitä Raamattua luemme. Nykyiset Raamatut pohjaavat pitkälti noin 1000 jkr käännettyihin masoreettisiin teksteihin, joissa on selvitetty virheitä. Kreikankielisessä Vanhassa Testamentissa eli Spetuagintassa aikajanat täsmäävät arkeologisten löydösten kanssa, lisäksi siinä on apokryfi kirjoja, joita ei otettu nykyiseen Raamattuun.
https://bible.ca/manuscripts/Bible-chronology-charts-age-of-earth-date-…
Ei selvitetty vaan selvästi virheitä. ( korjaus kirjoitushäröön ).
Vierailija kirjoitti:
Ketju on vammainen, mutta kirjavinkki jouluksi mahtava! Kiitos!
Hesarin artikkelin luettuani jouduin toteamaan, että kirjassa ilmeisesti ei ole mitään olennaista uutta, mitä ei jo Heikki Räisäsen ja Esko Saarisen Raamattutiedossa olisi sanottu. Ja se sentään on ollut teologisen tiedekunnan pääsykoekirja jo aikaa sitten.
Ehkä se sitten on helluntailaisille uutuus, kun ei kriittinen raamatuntutkimus heidän opinkuvaansa oikein istu. Ja sen suuntauksen taustahan kirjoittajilla on.
Ap, Jos haluat väitellä aiheesta ota yhteyttä Juha Ahvioon (mielellään vasta joulun jälkeen ja blogin kautta).
Suomessa on uskonnon vapaus. Tämä tarkoittaa, että voit itse valita uskotko vai et ja jos niin mihin. Turha siis kiukutella kun ei kukaan pakota.
Minä vietän riemullista Joulujuhlaa (jos Herra Suo) ja toivotan kaikille Hyvää ja siunattua joulua!
Vierailija kirjoitti:
Ap, Jos haluat väitellä aiheesta ota yhteyttä Juha Ahvioon (mielellään vasta joulun jälkeen ja blogin kautta).
Suomessa on uskonnon vapaus. Tämä tarkoittaa, että voit itse valita uskotko vai et ja jos niin mihin. Turha siis kiukutella kun ei kukaan pakota.
Minä vietän riemullista Joulujuhlaa (jos Herra Suo) ja toivotan kaikille Hyvää ja siunattua joulua!
😳😳😳
En ole ap, mutta mitä ihemttä taas! Joku (ap) on linkannut tänne Hesarin KIRJA-ARVOSTELUN, ja siitä LAINAUKSEN - myös otsikko on SUORA LAINAUS! Näkeekö joku muu tässä provosointia tai halua väitellä? Kuinka helvetin sekaisin ihmiset oikein ovat?
Raamattu on ollut edellä aikaansa. Siitä on julkaistu säännöllisesti uusi päivitys, jossa koko opus on sovitettu uudelleen vastaamaan yhteiskunnan muuttuneita oloja.
Niinhän tietskarikin toimii. Julkaistaan uusia ohjelmistopäivityksiä. Yleensä sen takia, että päästään laskuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä kenenkään uskoa olla kumoamassa, kylläpä ihmiset ovat pelokkaita 😅 Eikö teitä muita oikeasti kiinnosta, mitä kaikkea kirjoituksille on matkan varrella tapahtunut, miten ne on valikoitu ja mitä jätetty pois? Ja näiden syyt? Jos jollakin on omakohtainen kokemus ja sen myötä usko jumaloituneeseen jeesukseen, ei luulisi tällaisen tutkimuksen hetkauttavan suuntaan tahi toiseen?
Johan meikäläinen on jo monessa ketjussa kysellyt muutoksien perään, mutta turhaan. Kukaan ei ole kyennyt edes kolmea muutosta osoittamaan, vaikka niitä kuulemma on tehty tuhansittain aikojen saatossa.
Lue itse se kirja, laiskuri!!
Vähän kyllä tässä alkaa epäilemään koko muutos hommaa, kun kunnon esimerkkejä muutoksista ei ole kellään antaa. Vain epämääräistä puskista huutamista. Raamattua ei siis ole vääristelty tai sensuroitu merkittävissä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😳😳😳
En ole ap, mutta mitä ihemttä taas! Joku (ap) on linkannut tänne Hesarin KIRJA-ARVOSTELUN, ja siitä LAINAUKSEN - myös otsikko on SUORA LAINAUS! Näkeekö joku muu tässä provosointia tai halua väitellä? Kuinka helvetin sekaisin ihmiset oikein ovat?
Mieti itse tilannetta, jossa olet laittanut koko elämäsi perustan ja uskosi jonkin tällaisen tekstikokonaisuuden varaan. Sitten selviäisi, että koko homma on suurimmaksi osaksi scheissea, ainakin täysin muunneltua alkuperäisestään. Vaikea sitä olisi käsitellä, saatika hyväksyä. Siitä olen samaa mieltä, että tällaisesta kirja-arvostelusta sekoaminen kertoo jo mieleterveysongelmista kuitenkin,
Muutos Mooseksen 1 kirjassa. Ennen Jumalien pojat (MONIKKO). Sittemmin muutettu yksikköön.