Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin eläkeläiset tarvii isoja eläkkeitä? Eikö eläkeläisille riitäisi sama raha kuin työttömille?

Vierailija
20.12.2023 |

Eläkeläiset saa liikaa eläkettä. Eihän ne vanhukset jaksa edes harrastaa juuri mitään niin mihin ne rahaa tarvii? Siihenkö että saavat ostella jatkuvasti uusia autoja veronmaksajien rahoilla? Niille riittäisi sama raha kuin työttömille eli työmarkkinatuki 590e/kk. Suuret eläkkeet on iso rasite valtiolle joita pitäisi karsia ja kunnolla.

Kommentit (452)

Vierailija
341/452 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirjoitti:

Odotan että EU ottaa Suomen tarkkailuun siihen voisi laittaa suuret eläkkeet sekä yritystuet

Ei ota.

Vierailija
342/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ansainnut työkyvyttömyyseläkkeeni tekemällä raskasta työtä joka lopulta rikkoi terveyteni. Olen vasta 53-vuotias ja minulla on kasvatettavana 12-vuotias lapsi. Sukua ei ole (ovat kuolleet) eikä lapsen isä halua osallistua mihinkään hankintoihin kasvavan lapsen tarpeisiin, jopa pienestä elatusavusta (50e/kk) uhkasi tappaa meidät molemmat jotta pääsee valtion majoitukseen ja ilmaiselle ruualle istuessaan elinkautista. Minun eläke on se joka mahdollistaa uuden veronmaksajan kasvattamisen tähän yhteiskuntaan. Nämä eläkeläisten kritisoijat eivät tule ajatelleeksi tämmöisiä skenaarioita, meitä löytyy nuorempiakin joilla on vielä vastuu alaikäisistä lapsista. Kaikki mitä eläkkeenä saan on ansaittu terveyteni kustannuksella. Eläke ei ole järin hulppea mutta ennen viime sotia syntyneiden vanhempieni opeilla olen onnistunut pitämään tämän paketin kasassa omatoimisesti. Emme saa toimeentulotukea, emme asumistukea, en saa vammaistukea (enää, sen niisti Sipilän hallitus pois). Vain eläke, lapsilisä ja minimielatus. Kriitikot, repikää siitä jos rahkeet riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 71n ja eläkkeellä. Teen 2-3 päivää viikossa keikkatyötä 7h pvä. Ei eläkkeeni riitä vuokraan lääkkeisiin elämiseen. Mitään ylellisyyksiä en omaa. 

Olen samaa mieltä, että eläkekatto pitäisi olla Suomessakin. 3000 ihan maksimi olisi hyvä. Vuoden alusta astuu voimaan eläkemaksujen nousu. Uusi laki antoi isoihin eläkkeisiin satojen eurojen lisän. Pienet eläkkeet nousevat kympin kaksi. Viisain päätös olisi ollut  poistaa alle 1500 eläkkeiden verotus. 

Vierailija
344/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkkeesi on korkea, on tapahtunut kaksi asiaa:

1. Sinulla on ollut vuosikymmenien ajan korkeat tulot

2. Sinulla on kertynyttä varallisuutta ja lainat kuitattuina

Eli vaikka argumentti maksetuista veroista on ihan validi, ei eläke enää tuossa kohtaa vaikuta eläkkeen saajan elämään mitenkään.

Kansantalouden näkökulmasta jonkinlainen sosiaaliturvaan rinnastettava tulojen tarkistus olisi paikallaan.

Puhun nyt siis todella korkeista eläkkeistä, en mistään muutaman tonnin eläkkeistä.

Vierailija
345/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että eläkeläisiltä loppuu normaalit elämisenkulut kun jäävät eläkkeelle? Vuokra tai vastike , muut pakolliset sähkö ym, kännykkä/ netti, lääkkeet, vaatetus, matkustus jne... itämään tuli verolappu ensi vuodelle. Pidätys on 23, 5% ja olisi 25 jos kuuluisin kirkkoon. Verotus laski hieman tästä vuodesta - onneksi.

Miten ne työttömät pärjää työmarkkinatuella mutta eläkeläiset ei pärjäisi sinun mielestä?

Jos jotain ET-agendaa seurataan, niin eläkeläinen harrastaa, sijoittaa, työskentelee ja golfaa niin ettei ehdi silmiään ummistaa. Hän on duracell-seniori.

Samalla summalla elävä työtön laskee päiviä ja hymyilee harvoin, jos silloinkaan. 

Vierailija
346/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. 

Vierailija
347/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 71n ja eläkkeellä. Teen 2-3 päivää viikossa keikkatyötä 7h pvä. Ei eläkkeeni riitä vuokraan lääkkeisiin elämiseen. Mitään ylellisyyksiä en omaa. 

Olen samaa mieltä, että eläkekatto pitäisi olla Suomessakin. 3000 ihan maksimi olisi hyvä. Vuoden alusta astuu voimaan eläkemaksujen nousu. Uusi laki antoi isoihin eläkkeisiin satojen eurojen lisän. Pienet eläkkeet nousevat kympin kaksi. Viisain päätös olisi ollut  poistaa alle 1500 eläkkeiden verotus. 

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista. 

Vierailija
348/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille"

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Vierailija
349/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005331680.html

Vierailija
350/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla eläkeläisillä ole iso eläke.

Vierailija
351/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että eläkeläisiltä loppuu normaalit elämisenkulut kun jäävät eläkkeelle? Vuokra tai vastike , muut pakolliset sähkö ym, kännykkä/ netti, lääkkeet, vaatetus, matkustus jne... itämään tuli verolappu ensi vuodelle. Pidätys on 23, 5% ja olisi 25 jos kuuluisin kirkkoon. Verotus laski hieman tästä vuodesta - onneksi.

Miten ne työttömät pärjää työmarkkinatuella mutta eläkeläiset ei pärjäisi sinun mielestä?

Ei suinkaan eläkeläinen elä leveämmin kuin työtön. Kun kaikki pakolliset kulut otetaan päältä, niin jää se sama mikä pitää jäädä kaikille asumiskulujen jälkeen. Eli n 600e .toimeentuloturva on tuota luokkaa.

Jos on pienipalkkainen puoliso niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Niihin vaikuttavat puolison tulot. 

Toimeentulotuessa lainat ei ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä. 

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.

Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Vierailija
352/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sovitellut päivärahat ja ansiosidonnaiset ja asumistuet leikataan.

Mutta onneksi kerrostaloissa naapurit on vastuussa toistensa yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on. 

Vierailija
353/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeäisivät eläkeläisten rahoja kärkkyvät loiset. Kun näitä palstaloisia ja heidän röyhkeyttä seuraa ei voi olla välttymättä ajatukselta että poistetaan kaikki tulonsiirrot ja annetaan loisten selvitä omineen miten selviävät. Minä jatkossa äänestä sitä puoluetta joka poistaa tulonsiirrot ja ilmaiset palvelut. Siirretään keskustelu takaisin näihin yhteiskunnan tarjoamiin etuisuuksiin. Ne eivät ole itsestään selviä ainakaan täältä maksajan näkökulmasta.

Soviteltua päivärahaa leikataan huhtikuussa eli eläkeläinen ei saa enää avustajaa kotiin paitsi jos maksat palkkaa 40 h joka viikko eli 160 h kuukaudessa. 

Miten eläkeläiset pärjäävät avustajaa ei ole meidän nuorempien ongelma. 

Vierailija
354/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikataan. 

Minä en tule tekemään mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Kylmä fakta. 

Vierailija
355/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikataan. 

Minä en tule tekemään mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi.

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Kylmä fakta. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Kyllä valtiolla hommaa tulee riittämään. 

😜

Vierailija
356/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. 

Ja nyt täällä osa valehtelee kuin työkkäri ja työttömyyskorvaukset olisi uusi keksintö. 

Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä ja yrittäjä ei saa asumistukea enää vuoden päästä omistusasuntoon. 

Minä en tule tekemään mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida yhtään ainutta eläkeläistä enkä auta. 

Vierailija
357/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotessa suunnitellaan, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon. 

Ei osallistuta, ei ole lakia. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Eläkeläisten hoito ei ole meidän nuorempien sukupolvien ongelma. 

Hallitus leikkaa bensarahat ja linja-autorahat ja me nuorempi sukupolvi ollaan kotona. Eläkeläiset pärjätköön miten pärjäävät. Ei kiinnosta. 

Vierailija
358/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännehän on kerääntynyt Suomen työttömien kerma. 

Tuet pois ja kadulle vaan, katsotaan kenestä on selviytymään. Henkilökohtainen arvioni on että 90% kuolee ja loput ottavat niskasta kiinni ja menevät töihin. 

Minä luulen, että työttömät tulevat pärjäämään paremmin kuin sairaat eläkeläiset jotka ei saa enää avustajaa kotiinsa edes rahalla. 

Kun sitä soviteltua päivärahaa katsos leikataan niin ei kukaan tee enää avustajan töitä. 

Valtio säästää verovähennyksissä. 

Vierailija
359/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkö tyhmät luulee että jokainen maksaa 'itse' oman eläkkeensä... EI maksa, vaan kaikkien maksaman yhteis summan eläkevakuutusyhtiöt sijioittaa ja niiden tuotoista maksetaan jokaikisen eläke sen mukaan kuin on ansainnut. 

Mutta ei se mitään, riidelkää tyhmät vaan keskenänne.

Vierailija
360/452 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ulkomailla ja ei ole ikävä sinne kylmään verohelvettiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän