Mihin eläkeläiset tarvii isoja eläkkeitä? Eikö eläkeläisille riitäisi sama raha kuin työttömille?
Eläkeläiset saa liikaa eläkettä. Eihän ne vanhukset jaksa edes harrastaa juuri mitään niin mihin ne rahaa tarvii? Siihenkö että saavat ostella jatkuvasti uusia autoja veronmaksajien rahoilla? Niille riittäisi sama raha kuin työttömille eli työmarkkinatuki 590e/kk. Suuret eläkkeet on iso rasite valtiolle joita pitäisi karsia ja kunnolla.
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä kadehditaan.
Näin on. Minäkin lopetin keikkatyöt, kun nuoret kadehtivat työtäni, mutta eivät sitä kuitenkaan halua. Lopetan myös kolmen dementikon asioiden hoitamisen, hoitakoon verorahoista yhteiskunta. Vammaisen lapsenlapsen hoitamista en lopeta, vaikka sitäkin varmaan kadehtitte.
Jäin 65 v eläkkeelle kuten usiemmat tavalliset duunarit. Osan eläkkeestäni olen ihan itse maksanut, koska kuuluin yksityiseen eläkekassaan. Aloitin työt 15 v ja koko ikäni olen kierrättänyt pientä palkkaani kulutuksen muodossa, mutta sehän ei kutistuneisiin aivoihinne mahdu.
T. Mummeli 75 v
Eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.
Minä tein 6 kuukauden sijaisuuden viime vuo
Siis odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta.
Katsotaanpa sitten tilannetta kun olet eläkeiässä, maksanut veroja ja eläkemaksuja koko ikäsi eläkkeisiin, oletko mielestäsi ansainnut mitään.
Vai oletko vaan työtön joka on katee3llinen eläkeläislle, jotka ovat työllään maksaneet työttömyyskorvauksesi?
Vierailija kirjoitti:
Kuka työtön pärjää 590 e kk? Eikö siihen tulee lisäksi muita tukia joita eläkeläinen ei ehkä saa.
Ei tule mitään muita tukia jos on naimisissa. Alaikäisistä lapsista tuli ennen mutta ei tule mitään muuta tukea. Tuolla summalla on pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpa sitten tilannetta kun olet eläkeiässä, maksanut veroja ja eläkemaksuja koko ikäsi eläkkeisiin, oletko mielestäsi ansainnut mitään.
Vai oletko vaan työtön joka on katee3llinen eläkeläislle, jotka ovat työllään maksaneet työttömyyskorvauksesi?
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Tierysti vapaassa markkinaraloudessa, jollainen Suomi ei ole, eläkemaksut voitaisiin poistaa ja jokainen hankkii oman yksityisen eläkkeen. Jos ei tee työtä, ei saa eläkettäkään. Sopisi mulle. Olen säästänyt aikoinani Sammon yksityiseen lisäeläkkeeseen, jota sai nostaa 60-vuotiaana.
Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Kyllähän muutokset eläkejärjestelmään onnistuu, muutokset tulevat luonnollisesti voimaan uusille eläkeläisille uusilla säännöillä.
ap haluaa sahata omaa oksaansa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työtön pärjää 590 e kk? Eikö siihen tulee lisäksi muita tukia joita eläkeläinen ei ehkä saa.
Ei tule mitään muita tukia jos on naimisissa. Alaikäisistä lapsista tuli ennen mutta ei tule mitään muuta tukea. Tuolla summalla on pärjättävä.
Eikä silloinkaan jos asuu omistusasunnossa, jota ei saa myydyksi, eli sitä ei huomioida että yrittää myydä. Monelle on vaikea ymmärtää, että työtönkin on joskus ollut töissä ja voinut ostaa asunnon.
Työkokeilussa ei kerry eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomatodistuksen.
Työkokeilussa ei saa palkkaa vaan työmarkkinatukea. Ei mene kyllä eläkemaksujakaan.
Itse olin AMK tutkinnolla työkokeilussa.
Ei riitä. Ollaan noin aktiivsia. Tehdään hyväntekeväisyyttä, tarvitaan autoa, käydään etelässä, ja on kasa lääkkeitä. Plus lapsenlapsia joita pitää avustaa.
Monet saa pientä eläkettä. N. 1000 - 1300€. BRUTTO
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän muutokset eläkejärjestelmään onnistuu, muutokset tulevat luonnollisesti voimaan uusille eläkeläisille uusilla säännöillä.
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen muuttotappiokaupungista jota ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Ja maksat perintöverot.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä eikä palkkatukitöillä eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä nolla-sopimuksilla eikä kursseilla.
Noita perikunnan asuntoja ei saa myytyä tulevaisuudessa mihinkään.
Nyt heikennetään vielä irtisanomissuojaa kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Miksi Sinun mielestäsi työttömän pitäisi saada yhtä paljon rahaa kuin niiden, jotka ovat nelisenkymmentä vuotta tehneet työtä eläkkeensä eteen? Kerro se meille eläkeläisillekin näin joulun kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
vieläkö tyhmät luulee että jokainen maksaa 'itse' oman eläkkeensä... EI maksa, vaan kaikkien maksaman yhteis summan eläkevakuutusyhtiöt sijioittaa ja niiden tuotoista maksetaan jokaikisen eläke sen mukaan kuin on ansainnut.
Mutta ei se mitään, riidelkää tyhmät vaan keskenänne.
"Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Vierailija kirjoitti:
Miksi Sinun mielestäsi työttömän pitäisi saada yhtä paljon rahaa kuin niiden, jotka ovat nelisenkymmentä vuotta tehneet työtä eläkkeensä eteen? Kerro se meille eläkeläisillekin näin joulun kunniaksi.
Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla.
Moni asfalttimies on tainnut olla 30 talvea kotona.
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville eli 10 vuodessa 21240 euroa. Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli eli 10 vuodessa 500 brutto - verot.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.
Minä tein 6 kuukauden sijaisuuden viime vuonna ja odotin ansiosidonnaista 6 kuukautta.