Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varokaa, kun alatte "kasvattaa" muita lapsia...

Vierailija
13.12.2010 |

Olen tähän asti vakaasti uskonut periaatteeseen "kylä kasvattaa".

Jokin aika sitten olin viemässä ekaluokkalaistani kouluun. Matkalla näin ylempiluokkalaisten (koosta päätelleen kuutosluokkalaisia) poikien porukan. Remakkaa puhetta, joka toinen sana v-alkuinen. Yksi heistä söi karkkia siinä koulumatkalla ja heitti pussin maahan. Koska kuljimme heidän perässään, sanoin tiukasti mutta ystävällisesti, että hei, poimihan tuo ylös. Poika vastasi: "mitä vittua siinä kyyläät!". Johon sanoin, että "puhupa poika omista elimistäsi vaan. Jos jaksat kantaa sen pussin tänne asti täysinäisenä, luulisi sinun jaksavan kantaa se pussi tyhjänä roskiinkin. Poimi ylös se."

Poika poimi, kulki muutaman metrin meidän perässä juputtaen ja heitti sen sitten mäkeen uudestaan. En jäänyt riitelemään, jatkoimme matkaa koulun pihalle.

Nyt olen saanut selville, että se ei jäänytkään tuohon. Tuo kuutosluokkalainen on kostanut toruni lapselleni. Ihmettelin, miksi lapsen neppareilla kiinni oleva huppu on kadonnut ja kävi ilmi, että oli riepotellut pientä pitkin pihamaata pariin otteeseen.

Tietysti valitin opettajalle, mutta en tiedä pojan nimeä tai luokkaa, eikä ekaluokkalainen uskalla tai osaa kertoa, kenestä on kyse.

Oppi: ei kannata kasvattaa muiden lapsia, ei ainakaan jos mukana on pieni lapsi, jolle asia voidaan kostaa.

Kommentit (179)

Vierailija
141/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teineille voi puhua hyökkäävästi, vaikka ne sanoisivat mitä.

En olisi itsekkään roskaa varmasti nostanut, jos sinä olisit minua käskyttänyt.

No tosi en roskia edes heittele.

Mulla ei ole teineistä kokemusta, mutta taitolaji on tulla heidän kanssa toimeen. Ovat jo täynnä uhmaa.

Nyt keskityt vain siihen, että sun ekaluokkalaista ei enään riepotella. Pieni vasta koulutaipaleensa alkuteillä.

Vierailija
142/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun nuoruudessa jengiydytty. Kun olin nuori kävimme partiossa ja seurakunnan järjestämissä tempauksissa. Tätä se uskonnottomuus tekee. Nuoriso jengiytyy ja alkaa käyttämään kamaa. Kama huuruissa sitten uhkaillaan aikuisia ostoskeskuksilla, kun elämässä ei ole muuta sisältöä.

Kamalaa millaista politiikkaa Suomeen ajetaan tällä hetkellä. Nuoriso jengiytyy :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitetaan ap:n tyylistä ja puuttumisesta, haukutaan nipoksi ja yhtä syylliseksi kuin tämä roskaaja ja vittu-huutelija.

Olettekohan te nyt vanhempina tilanteen tasalla? Onko teillä kotona teini, joka kiroilee, heittää roskat lattialle ja sitä ei uskalla komentaa, kun takaisin tulee tekstiä, joka laittaa posket kuumenemaan?

Sillä yksikään normaali aikuinen ei voi tosissaan täällä lässyttää, että teineille pitää osata puhua oikealla tavalla, jotta niitä ei ärsytä. Siis näinkö oikeasti? Että sitä saa, mitä tilaa, jos asiaan puuttuu rivakasti ja käyttäytyy kuin aikuisen pitää käyttäytyä.

Ensinnäkin, roskaaminen ei ole hyvää käytöstä eikä sallittua. 12-vuotias tietää sen. Silloin asiasta pitäisi jokaisen täysipäisen aikuisen huomauttaa - sitäkin enemmän, jos mukana on lapsi, joka voi imeä vaikutteita isompien käytöksestä. Aikuinen ei nosta esiteinin roskia. Se antaa aivan väärän viestin. Jos nostaa, saa lapsi käsityksen, että aikuinen sanoo yhtä ja tekee toista ja on selkeästi voimaton isojen poikien edessä. Toki voi huomauttaa kiltisti. Sillä ei kyllä ole tehoa - kokemusta on. Rivakampi huomautus ( ei huutoa vaan niin kuin ap oli sanonut) tehoaa yleensä alakoululaisiin ihan hyvin. JOs vastauksena on kiroilua, tottakai pitää sanoa takaisin, ja mielestäni ap sanoi ihan hyvin. Toki asiaa voisi viedä vielä eteenpäin. 12-vuotiaat ovat alakoulussa, joka on paljon turvallisempi ja kontrolloivampi ympäristö kuin yläkoulu. Jos huonosta käytöksestä olisi kerrottu opettajalle, poika olisi voinut saada hyvän näpäytyksen tuleville vuosille. Toki pikku juttu, mutta aikuiselle haistattelu ei ole hyväksyttävää käytöstä ja siihen pitäisi aina puuttua. Itse olisin luultavasti seurannut poikaa ihan luokkaan asti.

Ei ole hyväksyttävää käytöstä aikuiselta nieleskellä tuo kaikki ja penätä teinien oikeuksia tilanteessa, jossa teini käyttäytyy siivottomasti. Ap ei kiroillut eikä riepotellut tätä teiniä. Hän ojensi tiukasti niin kuin aikuisten kuuluu tehdä. Ap teki täysin oikein. Seuraukset vain olivat ikävät. Jos ap jättäisi asian tähän, tämä teini ja kaverinsa luulevat voivansa toimia miten vaan. On ehdottoman tärkeää, että asia etenee koulussa ja poika joutuu tilille teostaan. Se on tärkeää myös tälle kaveriporukalle, jotta näkevät, miten huono käytös koulun ulkopuolellakin aiheuttaa seuraamuksia (varsinkin jos on riepotellut ekaluokkalaista).

Miten joku voi tosissaan väittää, että kiroilevan ja riepottelevan teinin vanhemmat voisivat nostaa oikeusjutun ap:n sanomisista? Mitä pahaa ja tuomittavaa ap sanoi? Hän ojensi huonoa käytöstä, ja näinhän aikuisten kuuluu tehdä. Hän tokaisi nokkelan kommentin haistattelevalle teinille mutta ei kiroillut tai haukkunut teiniä. Menkääpä nyt itseenne vanhempina. Millaisen viestin haluatte lapsillenne antaa, jos teidän kullanmurujanne ei saa komentaa eikä heidän haistatteluaan kommentoida? Kertoo tosi paljon teistä vanhempina.

Jos koko kylä kasvattaisi, ei varmaan kaikkea haistattelua silti saataisi kitkettyä. Mutta takuulla suurin osa. Jäljelle jäisi ns. ongelmatapaukset (perheessäkin ongelmaa) ja näitäkin voitaisiin paremmin auttaa. Toivoisin todella, että kaikilla aikuisilla olisi munaa puuttua huonoon käytökseen - teki sen sitten lapsi tai aikuinen. Ei aikuisia voi kasvattaa, mutta ei se huono käytös heillekään kuulu. Jos aikuinen haistattelee lapselle tai lyö, samalla tavalla siihenkin puututaan.

Vielä siitä, onko roskaaminen paha asia. Ehkä se ei ole yhtä paha asia kuin lyöminen tai riepottelu. Mutta aika paljon kertoo kyllä teinin käsityksistä siitä, mitä voi tehdä ja mitä ei. Jos pitää oikeutenaan roskata, pitää varmasti oikeutenaan myös käyttäytyä monella muullakin tavalla huonosti. Itse törmäsin leikkikentällä lapseni kanssa kahteen esiteiniin (11-12-vuotiaita). Varasivat keinut ja liukumäen. Lopulta estivät yhtä lasta pääsemästä portista sisään, vaikka me vanhemmat seisoimme parin metrin päässä. Kun asiasta huomautimme, saimme vain ivallista naurua vastaukseksi ja esim. keinujen potkimista ja hiekkalaatikon hiekan heittämistä. Ystävällisesti yksi äiti kehotti poikia menemään pois vähän heille sopivampaan paikkaan, pojat eivät suostuneet. Kaiken aikaa heille oli asioista huomautettu ystävällisesti ja asiallisesti, mutta pojat eivät reagoineet edes lopulta minun hiukan terävämpään käskyyn lopettaa leikkitelineiden potkiminen ja poistumaan. Lopulta otin pojista kuvan, koska arvelin heidän rikkovan leikkitelineitä. Tämäkään ei heitä kiinnostanut. Lähtivät vasta, kun näkivät erään isän saapuvan hakemaan lastaan ja luulivat ehkä, että olin soittanut tämän isän paikalle, kun olin ottanut kännykkäkuvan. Hyvin vähäpätöistä ja pientä kiusaa, vähän niin kuin roskaamista. Miksi pojat näin käyttäytyivät? Koska tiesivät, että aikuiset eivät puutu tai eivät voi puuttua, kun pojilla oli jo kokoa keskivertonaista enemmän. Ja kokemuksena varmaan se, että kukaan ei koskaan puutu.

Olisikohan aika puuttua? Ihan meidän jokaisen. Silloin ei voisi kostaa vain yhden puuttuvan aikuisen lapselle. Silloin ei edes kannattaisi kostaa, kun jokainen aikuinen puuttuu.

Vierailija
144/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinalueella on paljon ns. hunningolla olevia lapsia ja ainoa asia, mitä voin tehdä asian suhteen, on kieltää lastani hengaamasta heidän kanssaan. Olen selittänyt mitä tuo porukka tekee (rikkoo muiden omaisuutta, varastaa, polttaa salaa tupakkaa, kiusaa pienempiään ym.) ja kertonut että maailmassa on aina joku, joka ei tottele sääntöjä...mutta heistä ei pidä välittää vaan keskittyä vain omaan käytökseen (ja pysyä kaukana idiooteista). Maailmaa ei pysty muuttamaan niin radikaalisti että nuo kymmenet heitteillä olevat lapset edes kilometrin säteellä saisivat paremmat vanhemmat ja/tai käytöstavat.

Tämmöinen väistötaktiikka voi olla lammasmaista, mutta eipä juuri vaihtoehtojakaan ole. Harkitsemme kyllä muuttamista pois täältä kaupunkilähiöstä.

Vierailija
145/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinalueella on paljon ns. hunningolla olevia lapsia ja ainoa asia, mitä voin tehdä asian suhteen, on kieltää lastani hengaamasta heidän kanssaan. Olen selittänyt mitä tuo porukka tekee (rikkoo muiden omaisuutta, varastaa, polttaa salaa tupakkaa, kiusaa pienempiään ym.) ja kertonut että maailmassa on aina joku, joka ei tottele sääntöjä...mutta heistä ei pidä välittää vaan keskittyä vain omaan käytökseen (ja pysyä kaukana idiooteista). Maailmaa ei pysty muuttamaan niin radikaalisti että nuo kymmenet heitteillä olevat lapset edes kilometrin säteellä saisivat paremmat vanhemmat ja/tai käytöstavat.

Tämmöinen väistötaktiikka voi olla lammasmaista, mutta eipä juuri vaihtoehtojakaan ole. Harkitsemme kyllä muuttamista pois täältä kaupunkilähiöstä.

Muutto parempaan paikkaan on edessä. Vaikka alue on muuten mainio, niin emme halua altistaa omaa lastamme epämääräiselle käytökselle.

Murrosiässä hän luultavasti ajautuisi (tai sitten ei) "sakkiin". Emme ota sitä riskiä. Paras keino on ennaltaehkäisy ja parempi paikkakunta turvalliselle kasvulle. Saa haukkua curlingmammaksi. Minä itse tiedän miten helppoa on kiltinkin tytön ajautua näihin "sakkeihin" murrosiässä. Pohjanmaa on luultavasti se paikka minne asetumme aloillemme.

Vierailija
146/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisikohan aika puuttua? Ihan meidän jokaisen. Silloin ei voisi kostaa vain yhden puuttuvan aikuisen lapselle. Silloin ei edes kannattaisi kostaa, kun jokainen aikuinen puuttuu." - mutta tämän olis voinut jättää kirjoittamatta...

Mutta siis toivottavasti vain mun mielestä.

Mainitsit myös tuosta teinien käsityksistä siitä, mitä voivat tehdä ja mitä ei, samaa pitäisi olla aikusillakin, ja erittäin usein tämä ongelma on ihan jo aikusuillakin, kuten juuri roskaaminen.

Tämä ollut mielenkiitoinen ketju lukea, erittäin laidasta laitaan vastauksia, ehdotuksia, omia kokemuksia jne, muutama ala-arvoinen tokaisu, mikä sinällään harvinaista täällä.

Kiitos.

Vierailija
147/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitetaan ap:n tyylistä ja puuttumisesta, haukutaan nipoksi ja yhtä syylliseksi kuin tämä roskaaja ja vittu-huutelija. Olettekohan te nyt vanhempina tilanteen tasalla? Onko teillä kotona teini, joka kiroilee, heittää roskat lattialle ja sitä ei uskalla komentaa, kun takaisin tulee tekstiä, joka laittaa posket kuumenemaan? Sillä yksikään normaali aikuinen ei voi tosissaan täällä lässyttää, että teineille pitää osata puhua oikealla tavalla, jotta niitä ei ärsytä. Siis näinkö oikeasti? Että sitä saa, mitä tilaa, jos asiaan puuttuu rivakasti ja käyttäytyy kuin aikuisen pitää käyttäytyä. Ensinnäkin, roskaaminen ei ole hyvää käytöstä eikä sallittua. 12-vuotias tietää sen. Silloin asiasta pitäisi jokaisen täysipäisen aikuisen huomauttaa - sitäkin enemmän, jos mukana on lapsi, joka voi imeä vaikutteita isompien käytöksestä. Aikuinen ei nosta esiteinin roskia. Se antaa aivan väärän viestin. Jos nostaa, saa lapsi käsityksen, että aikuinen sanoo yhtä ja tekee toista ja on selkeästi voimaton isojen poikien edessä. Toki voi huomauttaa kiltisti. Sillä ei kyllä ole tehoa - kokemusta on. Rivakampi huomautus ( ei huutoa vaan niin kuin ap oli sanonut) tehoaa yleensä alakoululaisiin ihan hyvin. JOs vastauksena on kiroilua, tottakai pitää sanoa takaisin, ja mielestäni ap sanoi ihan hyvin. Toki asiaa voisi viedä vielä eteenpäin. 12-vuotiaat ovat alakoulussa, joka on paljon turvallisempi ja kontrolloivampi ympäristö kuin yläkoulu. Jos huonosta käytöksestä olisi kerrottu opettajalle, poika olisi voinut saada hyvän näpäytyksen tuleville vuosille. Toki pikku juttu, mutta aikuiselle haistattelu ei ole hyväksyttävää käytöstä ja siihen pitäisi aina puuttua. Itse olisin luultavasti seurannut poikaa ihan luokkaan asti. Ei ole hyväksyttävää käytöstä aikuiselta nieleskellä tuo kaikki ja penätä teinien oikeuksia tilanteessa, jossa teini käyttäytyy siivottomasti. Ap ei kiroillut eikä riepotellut tätä teiniä. Hän ojensi tiukasti niin kuin aikuisten kuuluu tehdä. Ap teki täysin oikein. Seuraukset vain olivat ikävät. Jos ap jättäisi asian tähän, tämä teini ja kaverinsa luulevat voivansa toimia miten vaan. On ehdottoman tärkeää, että asia etenee koulussa ja poika joutuu tilille teostaan. Se on tärkeää myös tälle kaveriporukalle, jotta näkevät, miten huono käytös koulun ulkopuolellakin aiheuttaa seuraamuksia (varsinkin jos on riepotellut ekaluokkalaista). Miten joku voi tosissaan väittää, että kiroilevan ja riepottelevan teinin vanhemmat voisivat nostaa oikeusjutun ap:n sanomisista? Mitä pahaa ja tuomittavaa ap sanoi? Hän ojensi huonoa käytöstä, ja näinhän aikuisten kuuluu tehdä. Hän tokaisi nokkelan kommentin haistattelevalle teinille mutta ei kiroillut tai haukkunut teiniä. Menkääpä nyt itseenne vanhempina. Millaisen viestin haluatte lapsillenne antaa, jos teidän kullanmurujanne ei saa komentaa eikä heidän haistatteluaan kommentoida? Kertoo tosi paljon teistä vanhempina. Jos koko kylä kasvattaisi, ei varmaan kaikkea haistattelua silti saataisi kitkettyä. Mutta takuulla suurin osa. Jäljelle jäisi ns. ongelmatapaukset (perheessäkin ongelmaa) ja näitäkin voitaisiin paremmin auttaa. Toivoisin todella, että kaikilla aikuisilla olisi munaa puuttua huonoon käytökseen - teki sen sitten lapsi tai aikuinen. Ei aikuisia voi kasvattaa, mutta ei se huono käytös heillekään kuulu. Jos aikuinen haistattelee lapselle tai lyö, samalla tavalla siihenkin puututaan. Vielä siitä, onko roskaaminen paha asia. Ehkä se ei ole yhtä paha asia kuin lyöminen tai riepottelu. Mutta aika paljon kertoo kyllä teinin käsityksistä siitä, mitä voi tehdä ja mitä ei. Jos pitää oikeutenaan roskata, pitää varmasti oikeutenaan myös käyttäytyä monella muullakin tavalla huonosti. Itse törmäsin leikkikentällä lapseni kanssa kahteen esiteiniin (11-12-vuotiaita). Varasivat keinut ja liukumäen. Lopulta estivät yhtä lasta pääsemästä portista sisään, vaikka me vanhemmat seisoimme parin metrin päässä. Kun asiasta huomautimme, saimme vain ivallista naurua vastaukseksi ja esim. keinujen potkimista ja hiekkalaatikon hiekan heittämistä. Ystävällisesti yksi äiti kehotti poikia menemään pois vähän heille sopivampaan paikkaan, pojat eivät suostuneet. Kaiken aikaa heille oli asioista huomautettu ystävällisesti ja asiallisesti, mutta pojat eivät reagoineet edes lopulta minun hiukan terävämpään käskyyn lopettaa leikkitelineiden potkiminen ja poistumaan. Lopulta otin pojista kuvan, koska arvelin heidän rikkovan leikkitelineitä. Tämäkään ei heitä kiinnostanut. Lähtivät vasta, kun näkivät erään isän saapuvan hakemaan lastaan ja luulivat ehkä, että olin soittanut tämän isän paikalle, kun olin ottanut kännykkäkuvan. Hyvin vähäpätöistä ja pientä kiusaa, vähän niin kuin roskaamista. Miksi pojat näin käyttäytyivät? Koska tiesivät, että aikuiset eivät puutu tai eivät voi puuttua, kun pojilla oli jo kokoa keskivertonaista enemmän. Ja kokemuksena varmaan se, että kukaan ei koskaan puutu. Olisikohan aika puuttua? Ihan meidän jokaisen. Silloin ei voisi kostaa vain yhden puuttuvan aikuisen lapselle. Silloin ei edes kannattaisi kostaa, kun jokainen aikuinen puuttuu.

palasin vasta nyt palstalle, sillä asia on edennyt.

Kiitos sille, joka ehdotti luokkakuvista tunnistusta. Sepä onnistui! Soitin opettajalle, joka piti ajatusta myös hyvänä. Kävin äsken lapseni kanssa katsomassa kuvia saman tien ja hän sekä minä tunnistimme sen roskaajan. Siis ensin lapseni totesi, että tuo se riepottelija oli ja minä saatoin vahvistaa, että joo, sama kaveri jolle olin naputtanut.

Olin muuten jo perjantaina kertonut aivan samoin sille opettajalle kuin täälläkin, miten keskustelu oli edennyt. Hänen mielestään asiassa ei ollut mitään moitittavaa minun puoleltani. Sanoi, että opettajatkin kokevat sen roskaamisen koulun ympäristössä ja koulun alueella isoksi ongelmaksi.

No, nyt se poika on tunnistettu ja asia etenee. Opettaja soittaa ensin pojan vanhemmille ja kutsuu tarvittaessa koululle puhutteluun.

Mitä tulee siihen, että minun ei olisi saanut puhua kehottamalla, niin olen kyllä edelleen hiukan eri mieltä. Näin jälkikäteen on tosi helppo besserwisseröidä, oliko asenteeni tarpeeksi nöyrä ja huomaavainen vaiko ei. Minusta sanontatapani "hei poimi se ylös" nätillä äänellä ei ollut sen kummempaa kuin miten opettajat koulussakin sanovat. Vasta haistatteluun vastasin tiukemmin, enkä silloinkaan mielestäni mitenkään kohtuuttomasti.

Sen käsityksen kyllä jaan näin jälkikäteen viisaana, että ei olisi kannattanut puuttua ollenkaan, kun lapsi oli mukana. Toisaalta, yllä siteeraamani kirjoittaja esitti hyvän pointin: puuttumattomuus olisi sekin viesti lapselleni ja varsinkin niille häilääjille.

ap

Vierailija
148/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin kovasti, että omille lapsilleni sanottaisiin roskien heittelystä ja muusta epäasiallisesta käytöksestä. Ymmärrän kuitenkin, että aikuiset eivät uskalla, koska ajattelevat omaa parastaan eikä yhteisön parasta.

Olen itsekin törmännyt vastaavanlaisiin tilanteisiin, jossa minulle on huudettu törkeyksiä, vaikka olen vanonut ystävällisesti. Sanonkin nykyään vain tilanteissa, joissa on selkeä vaaratekijä kuten, jos lapset kulkevat heikoilla jäillä.

Toivon, että jopa kyynisimmät äidit puuttuisivat näihin poikien 'hullunhauskoihin' kokeiluihin myös.

Vierailija
149/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka soittelivat yöllä kerrostalomme ovisummereita ja juoksivat sitten karkuun ja taas hetken päästä palasivat soittelemaan. Seuraavana aamuna huomasin että autoni takavalot oli potkittu tohjoksi. Parasta oli se että kun tiesin heidän vanhempansa (kaikki ns. hyvistä perheistä) niin soitin ja kerroin asiasta heille. Vanhemmat pyysivät anteeksi, valot korvattiin JA sen jälkeen vanhemmat lakkasivat tervehtimästä meitä kohdatessamme. Tosi kivaa, kun yksi vanhemmista on lapsemme tuleva ope. Tällaista Pohjanmaalla...

Vierailija
150/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka soittelivat yöllä kerrostalomme ovisummereita ja juoksivat sitten karkuun ja taas hetken päästä palasivat soittelemaan. Seuraavana aamuna huomasin että autoni takavalot oli potkittu tohjoksi. Parasta oli se että kun tiesin heidän vanhempansa (kaikki ns. hyvistä perheistä) niin soitin ja kerroin asiasta heille. Vanhemmat pyysivät anteeksi, valot korvattiin JA sen jälkeen vanhemmat lakkasivat tervehtimästä meitä kohdatessamme. Tosi kivaa, kun yksi vanhemmista on lapsemme tuleva ope. Tällaista Pohjanmaalla...

Ehkä lapset valehtelivat jotain sinusta vanhemmilleen. Että olit huutanut ikkunasta alapäähän liittyviä sanoja?

Silti myöntäneet rikkoneensa autosi valaistuksen, koska järkyttyivät alapääsanastosta. Todella kamalaa. Ehkä emme muutakaan sinne pohjainmaalle.

Vierailija
151/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tiedä pojan nimeä tai luokkaa, niin sen saa selville seuraavasti. Opettajanhuoneissa on koko koulun oppilaiden valokuvat. Poikasi voi näyttää kuvaa jonka uskoo hupun ottaneeksi.

Näin meillä koulussa tehdään, tarvittaessa lapsi tuleee opettajan huoneeseen ja opettaja esittelee luokkakuvia...Entä ap jos itse katsoisit kuvia niin muistatko pojan...hänhän sentään vastasi sinulle pyydttyäsi nostamaan pussin.

Varmaan jäi naama mieleen, kaikista oppilaista on yleensä kuva.

Myös voit reilusti sopia opettajan kanssa menemisestä luokkaan katsomaan onko poika siellä, jos useampi isompien luokkia niin käy läpi, opettajatkin haluavat varmaan saada pojan vastaamaan teoistaan. Muutenhan poika jatkaa älyttömyyksiään ja muut saavat kärsiä.

Minä en jättäisi asiaa siihen, poikahan jo muutenkin on kostanut lapsellesi ja jatkossa koulun on taattava koskemattomuus lapsellesi.

Minä olen puuttunut lapseni koulussa olevaan oppilaaseen, joka veti kaulaliinaa kurkusta sivullisten aikuisten saadessa solmun aukaistua.

Kävin muutamia kertoja koulun pihalla puhuttelemassa sitä oppilasta ja keskustelin opettajan kanssa, lapseni ei ollut turvassa kävellessään kouluun.

Älä jätä ap asiaa tähän.

Vierailija
152/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totean, että kylä ei kasvata, mikäli kaikki eivät tajua kasvatusvelvollisuuttaan! 60-luvulla kukaan tini ei uskaltanut aukoa vieraille aikuisille päätään, koska se oli yleisesti tuomittavaa.

nyt nico-patterin äiti ei edes kohauta olkiaan jos poika käyttäytyy vieraita kohtaan epäkunnioittavasti.

Vierailija
153/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teit juuri oikein, mutta todella surullista että poika oli niin pilalle mennyt tapaus että kosti ojentamisen lapsellesi! Itse puutun myös aika herkästi toisten lastenkin tekemisiin, koska olen oppinut kerhoissa käydessä ettei äiti aina kerkeä joka paikkaan ja silloin vieraan lapsestakin "huolehditaan". Samoin kaupassa työskentelevänä joutuu monesti komentelemaan lapsia, jotka riehuvat, juoksentelevat ja leikkivät kaupan myytävillä leluilla lattioilla.... useat vanhemmat eivät taida nykyään opettaa lapsilleen että omat jäljet täytyy aina korjata ja toisten omaisuutta tulee kunnioittaa. Välinpitämättömyys vain kasvaa!

Toisaalta nuoret on nuoria, eikä taida hyvä kasvatuskaan estää kaikkia viirauksia mitä nuoret tekee.

Vierailija
154/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useat vanhemmat eivät taida nykyään opettaa lapsilleen että omat jäljet täytyy aina korjata ja toisten omaisuutta tulee kunnioittaa. Välinpitämättömyys vain kasvaa! Toisaalta nuoret on nuoria, eikä taida hyvä kasvatuskaan estää kaikkia viirauksia mitä nuoret tekee.

kyllä minä siis sen tapahtuneen ymmärrän, miksi se eteni kuten eteni. En minä siitä valittaisi, että esiteini minulle haistattelee.

Kostaminen on sitten jo tosiaan aivan toinen juttu.

ap

Vierailija
155/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totean, että kylä ei kasvata, mikäli kaikki eivät tajua kasvatusvelvollisuuttaan! 60-luvulla kukaan tini ei uskaltanut aukoa vieraille aikuisille päätään, koska se oli yleisesti tuomittavaa. nyt nico-patterin äiti ei edes kohauta olkiaan jos poika käyttäytyy vieraita kohtaan epäkunnioittavasti.

homma ei tosiaan toimi, koska niin harva puuttuu remellykseen.

ap

Vierailija
156/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puuttui häiriköintiin ostoskeskuksella. Oli ottanut linkkuveitsensä esiin ja tehnyt uhkaavia eleitä. Mies oli katsonut parhaaksi poistua ostoskeskuksesta vähin äänin. Oli lapset mukana.

Ei viitsinyt vaarantaa henkeään mokoman joutavan asian takia.

Vierailija
157/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kuriin saa, mutta niille pitää puhua samaa kieltä mitä ne itsekin puhuu. Turha mennä tiukasti ja asiallisesti lässyttämään.

Ja millainen aikuinen lähtee jonkun pennun linkkuveistä karkuun.

Kakara nippuun saatana.

Ja kyllä olemme pitäneet kolmea 15 vuotiasta aloillaan kunnes poliisit tulivat, olivat särkeneet koulun ikkunoita. Mutta kun kukaan ei uskalla puuttua ja lässyn lässyn. Mepä uskallettiin ja pennut menee toiselle puolelle katua kun me kävellään tiellä...

Vierailija
158/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puuttui häiriköintiin ostoskeskuksella. Oli ottanut linkkuveitsensä esiin ja tehnyt uhkaavia eleitä. Mies oli katsonut parhaaksi poistua ostoskeskuksesta vähin äänin. Oli lapset mukana. Ei viitsinyt vaarantaa henkeään mokoman joutavan asian takia.

tuopa oli kauhea juttu. Olisi pitänyt tietysti ilmoittaa poliisille, mutta kun niitäkään ei välttämättä ole mailla halmeilla.

Meillä on lähimmässä ostoskeskuksessa tavattu myös tuon ikäisiä veitsien kanssa. Siis 10-13 -vuotiaita varhaisteinejä. Sen vuoksi en esim. itse anna 11-vuotiaan esikoiseni mennä shoppailemaan ilman, että lähden itse mukaan, edes seutuville...

ap

Vierailija
159/179 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin vasta nyt ja näin että pojan henkilöllisyys selvisi, hyvä juttu!! Tuo roskaaminen oli pientä, mutta ekaluokkalaisen riepottelu onkin jo vakavempi juttu.

Muistan itse kun olin 5-6-luokkalainen, niin ekaluokkalaisethan olivat niin pieniä meidän silmissä, lähinnä suojeluvaistot heitä kohtaan pitäis herärätä eikä kiusaaminen!

Vierailija
160/179 |
14.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kuriin saa, mutta niille pitää puhua samaa kieltä mitä ne itsekin puhuu. Turha mennä tiukasti ja asiallisesti lässyttämään.

Ja millainen aikuinen lähtee jonkun pennun linkkuveistä karkuun.

Kakara nippuun saatana.

Ja kyllä olemme pitäneet kolmea 15 vuotiasta aloillaan kunnes poliisit tulivat, olivat särkeneet koulun ikkunoita. Mutta kun kukaan ei uskalla puuttua ja lässyn lässyn. Mepä uskallettiin ja pennut menee toiselle puolelle katua kun me kävellään tiellä...

Kyllä minä ihmettelen ihmistä joka pärjää veitseä käsittelevälle henkilölle. Oli sitten teini tai aikuinen niin veistä vastaan ollaan aina alivoimassa. Ei todellakaan kannata lähteä taisteluun veistä vastaan. Se on melko varma kuolema tai vakava vamma, mikäli veitsi on terävä. Ilmoittakaa poliisille moisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi