Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosuuden poisto - historian isoin kannustinloukku?

Vierailija
15.12.2023 |

Olenko ymmärtänyt oikein? Eli työttömiltä poistuu kokonaan suojaosuus, minkä jälkeen jokainen ansaittu euro vähentää euron työttömyyskorvausta?

Jos näin on, eikö tässä nyt luoda historian suurinta kannustinloukkua? Miksi kukaan muu kuin opiskelija, sivutyötä etsivä tai korkeaa palkkaa nauttiva lääkäri tmv. tekisi enää osa-aikatyötä?

Kommentit (212)

Vierailija
81/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin osa-aikatyöt. Pari vuotta niitä tein ja nyt otin loparit. Karenssin kärsin ja nyt jään liiton rahoille. Sivutyönä teen pimeitä keikkoja joista saan 130 euroa käteen joka kuukausi miniminä. Tässä kuussa olen tienannut jo reilun 500 ja 80 euroa vielä loppukuusta. Aion jatkaa toistaiseksi näin.

Itse olen osa-aikatyössä ja lapsia pari jotka vuoroviikot asuu mun luona ja olen etäcanhempi eli toimeentulotuessa kuulun lapsiperheisiin. Jotain 1400-1500€ keskimäärin saan palkkaa +tukia ( asumistuki,työmarkkinatuki ja toimeentulotuki).

Olen saamassa korvauksia  yhdestä rikoksesta aika paljon ja ulosoton kautta alkaa rahaa tulemaan kohta mun tilille. 

Mietin yhdessä vaiheessa että pitäisikö tehdä pankkiin ylimääräinen tili mihin ne korvausrahat olis ulosoton kautta tullut enkä olis asiasta kelalle kertonut MUTTA annoin ulosotoll

Toki jos olisi ollut mahdollisuus ottaa korvaukset pimeänä käteen niin olisin ottanut.

Vierailija
82/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin osa-aikatyöt. Pari vuotta niitä tein ja nyt otin loparit. Karenssin kärsin ja nyt jään liiton rahoille. Sivutyönä teen pimeitä keikkoja joista saan 130 euroa käteen joka kuukausi miniminä. Tässä kuussa olen tienannut jo reilun 500 ja 80 euroa vielä loppukuusta. Aion jatkaa toistaiseksi näin.

Itse olen osa-aikatyössä ja lapsia pari jotka vuoroviikot asuu mun luona ja olen etäcanhempi eli toimeentulotuessa kuulun lapsiperheisiin. Jotain 1400-1500€ keskimäärin saan palkkaa +tukia ( asumistuki,työmarkkinatuki ja toimeentulotuki).

Olen saamassa korvauksia  yhdestä rikoksesta aika paljon ja ulosoton kautta alkaa rahaa tulemaan kohta mun tilille. 

Mietin yhdessä vaiheessa että pitäisikö tehdä pankkiin ylimääräinen tili mihin ne korvausrahat olis ulosoton kautta tullut enkä olis asiasta kelalle kertonut MUTTA annoin ulosotoll

Kela näkee kaikki tilisi tulorekisterin ja verottajan kautta. Joka ikisen sentin. Ne löysi toimeentulotukea tehdessä minulle jopa tilin mistä en itse tiennyt koska se oli yli 20 vuotta vanha ja olin sen unohtanut. Ja se oli ennen aikaa kun tekivät nämä kaikki rekisterit joista näkee sekunneissa koko elämäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskomatonta miten meinaavat suojaosuuden poistaa. Siinä sopii ihmetellä sitten kun osa-aikatöitä ei tee kukaan. Miksi tekisit jos joka toinen tunti on suhteessa ilmainen koska maksat sen päivärahastasi.  Miksi siitä rankaistaan että tekee satunnaisen työvuoron ihan käsittämätöntä. Muissa maissa tsempataan ja kannustetaan töihin mutta suomessa tulee vain ongelmia ellei vuoroja ole paljon. Itse aiheuttavat työttömyyttä kokoajan vain enemmän noilla päätöksillä

"Maksat sen päivärahastasi"

Sen päivärahan kuule kustantaa sinulle työssäkäyvät. Sinä et maksa mitään.

Vierailija
84/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästäkin käsittämättömän huonosta päätöksestä saamme kiittää perskokkare hallitusta.

Vierailija
85/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama tilanne mutta  olen ulosotossa sekä velallinen että hakija. 

Mun tapauksessa luulen että ne korvausrahat mitä saan niin menevät suoraan mun ulosottoon vaikka ulosottomies on hakijan roolissa  eri  ja eri maakunnasta kuin mun ulosottomies velallisen roolissa.

Luulen että se näkee automaattisesti että mulla  on ulosotto velkoja itsellänikin ja ohjaa ne sinne mun tilin sijaan.

Vierailija
86/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kela näkee kaikki tilisi tulorekisterin ja verottajan kautta. Joka ikisen sentin. Ne löysi toimeentulotukea tehdessä minulle jopa tilin mistä en itse tiennyt koska se oli yli 20 vuotta vanha ja olin sen unohtanut. Ja se oli ennen aikaa kun tekivät nämä kaikki rekisterit joista näkee sekunneissa koko elämäsi."

Eivät taida nähdä jos salaiselle tilille ei tule verotettavia tuloja. Esim. nuo korvaukset eivät  ole mitään tulorekisteriin menevää verotettavaa tuloa. Onhan niitä ihmisiä keillä on ns. salatili johon ottavat rahat esim. tavaroista mitä myyvät netissä  t: eri

Vierailija
87/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kela näkee kaikki tilisi tulorekisterin ja verottajan kautta. Joka ikisen sentin. Ne löysi toimeentulotukea tehdessä minulle jopa tilin mistä en itse tiennyt koska se oli yli 20 vuotta vanha ja olin sen unohtanut. Ja se oli ennen aikaa kun tekivät nämä kaikki rekisterit joista näkee sekunneissa koko elämäsi."

Eivät taida nähdä jos salaiselle tilille ei tule verotettavia tuloja. Esim. nuo korvaukset eivät  ole mitään tulorekisteriin menevää verotettavaa tuloa. Onhan niitä ihmisiä keillä on ns. salatili johon ottavat rahat esim. tavaroista mitä myyvät netissä  t: eri

Ainakaan automaattisesti. Sitten varmaan saavat selville jos epäilevät petosta ja alkavat asiaa tutkimaan mutta eivät automaattisesti näe niitä.

Vierailija
88/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun eihän oikeistolla viiraa päässä. He kyllä ovat älykkäitä ja tietävät tasan tarkkaan mitä ovat tekemässä. Päämäärä on täysin musertaa köyhät ja muut vähäosaiset. Musertaa henkisesti ja fyysisesti itsemurhan partaalle.

Tämän tarkoitus on lisäksi varastaa laillisesti pieniosaisten omaisuus leikkaamalla tukia niin, että joudutaan toimeentulotuelle, jossa omaisuutta ei saa olla. Tämä tarkoittaa sitä, että väliaikaisesti työtön saattaa joutua luopumaan asunnostaan pakkomyynnillä, jolloin riistäjä saa sen asunnon pilkkahinnalla. Sama koskee esimerkiksi sijoitusvarallisuutta ja ihan kaikkea varallisuutta, josta sinun on pakko luopua saadaksesi toimeentulotukea. 

Ymmärrän täysin sen jos ihmisellä on  satojen tuhansien eurojen varallisuus, niin sitä tulisi ensin käyttää ennen toimeentulotukea, mutta ei niin, että varallisuutta ei saa olla lainkaan. Jokaiselle olisi sallittava 100 000 euron varallisuus ja lisäksi oma asunto. Tällainen nykymallihan on laillista rikollisuutta varastaa köyhien omaisuus, minkä lisäksi se kannustaa tuhlaamaan rahaa eikä kannusta säästäväisyyteen ja suunnitelmallisuuteen omassa taloudenpidossa. 

Vierailija
89/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan automaattisesti. Sitten varmaan saavat selville jos epäilevät petosta ja alkavat asiaa tutkimaan mutta eivät automaattisesti näe niitä.

Tai ylipäätään jos epäilevät että jollain on tili mitä ei ole ilmoittanut. Sellaisen salaisen  tilin lopetuskin jos haluaa sen lopettaa on ainakin jossain pankeissa mahdotonta jos saa tukia koska siitä tilin lopetuksesta menee maininta tiliotteelle ja koska tiliotteet pitää laittaa kun hakee toimeentulotukea niin siinä kohtaa jää kiinni kun katsovat kelassa että mikäs se tämä tilin lopetus tapahtuma on :D

Vierailija
90/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikatyötä ja saan palkkaa n. 1700 e/kk. En ole oikeutettu Kelan soviteltuun päivärahaan noilla tuloilla olipa suojaosuus tai ei.  Eli aika pienillä tuloilla tuolla saa olla että yleensä saa soviteltua päivärahaa.

Vierailija
91/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen osa-aikatyötä ja saan palkkaa n. 1700 e/kk. En ole oikeutettu Kelan soviteltuun päivärahaan noilla tuloilla olipa suojaosuus tai ei.  Eli aika pienillä tuloilla tuolla saa olla että yleensä saa soviteltua päivärahaa.

Itselläni menee aika lähelle tuota 1700€ jos mukaan laskee kelan maksamat osuudet vesi ja sähkölaskuista. Palkka jotain 300-600€/kk käteen jäävä osuus.

Vierailija
92/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on se että jos tienata työllä ei saa suojaosuuden takia niin sitten pitää saada muuta tuloa tehdä esim ostaa ja myydä käytettyä tavaraa tms ilman että se vaikuttaa asumistukiin ja osittain toimeentulotukiin. Jokaisella pitäs olla oikeus tehdä muutama satanen kuussa ylimääräistä jos muuten joutuu kituttamaan penniä

Suojaosuutta pitäisi ehdottomasti nostaa ainakin 500e/kk asti nousseen kulutason sekä heikentyneen työllisyystilanteen takia. Lisäksi sillä ei åpitäisi olla vaikutusta miten se on hankittu, raha on rahaa. Minä saisin helposti tehtyä vaihtelevan määrän lisätuloja kuussa mutta koska siitä seuraa välitön kosto en ota riskiä. Todennäköisesti mut tulkittaisiin yrittäjäksi joten ei, en riskeeraa muutaman kympin tai satasen takia ainoa sosiaaliturvaa minkä saan. Tilanne on täysin käsittämätön siinäkin mielessä ett  uskoisi lisätulojen (verot!) olevan kokonaisuutena vain hyöduksi koko maalle. 

Vierailija
93/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on se että jos tienata työllä ei saa suojaosuuden takia niin sitten pitää saada muuta tuloa tehdä esim ostaa ja myydä käytettyä tavaraa tms ilman että se vaikuttaa asumistukiin ja osittain toimeentulotukiin. Jokaisella pitäs olla oikeus tehdä muutama satanen kuussa ylimääräistä jos muuten joutuu kituttamaan penniä

Suojaosuutta pitäisi ehdottomasti nostaa ainakin 500e/kk asti nousseen kulutason sekä heikentyneen työllisyystilanteen takia. Lisäksi sillä ei åpitäisi olla vaikutusta miten se on hankittu, raha on rahaa. Minä saisin helposti tehtyä vaihtelevan määrän lisätuloja kuussa mutta koska siitä seuraa välitön kosto en ota riskiä. Todennäköisesti mut tulkittaisiin yrittäjäksi joten ei, en riskeeraa muutaman kympin tai satasen takia ainoa sosiaaliturvaa minkä saan. Tilanne on täysin käsittämätön siinäkin mielessä ett  uskoisi lisätulojen (verot

Yrittäjyysasia tutkitaan jälkikäteen, ennakkopäätöstä ei ole mahdollista saada eikä tietoa siitä, millä perusteilla päätös tehdään. Siitä sitte. Parempi jättää tekemättä. 

Vierailija
94/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika sama ~50% menee muuten myös palkansaajilta jokaisesta ansaitusta eurosta 3000 eurosta ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan monien valittajien mielestä ole kannustinloukku.

Että' voi olla ihminen typerä.  Oikeastiko vertaan työttömyyskorvauksella kituuttavan ja keskipalkkaa nauttivan tilannetta toisiinsa? 

Vierailija
95/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tunnetaan nimikkeellä petos. En suosittele, kiinni siitä jää ennemmin tai myöhemmin.

Mutta ehkä kaikkia ei haittaa rikosrekisterimerkintä.

Vierailija
96/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kuvottavaa tämä suojaosuuden poistamisesta valittaminen. Nykyisin ihmset ei koe että heillä on velvollisuus elättää itsensä vaan valitetaan kun töitä tekemällä tuet vähenee.

Vierailija
97/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosaa olisi pitänyt ennemmin nostaa.

Kummasti porkkana on aina se toimivampi malli.

Jos tukien päälle saat tehdä keikkaduunia ilman pelkoja tukien menetyksestä, tämä se jos jokin kannustaa tekemään työtä, ja parantamalla mahdollisuuksia siihen, että joku kiinnostuu ja palkkaa pidempiaikaiseksi. Tämä ei edes ole valtiolta pois!

Oikeistolla viiraa tässäkin asiassa päässä pahemman kerran.

Jos tukien päälle saa tehdä töitä ilman pelkoa tukien menetyksestä, niin moni saa pienillä lisätuloilla elintasonsa nostettua niin tyydyttävälle tasolle että pysyvän vakituisen työn etsiminen ei enää houkuttele. Kivempi maata kotona, nostaa täydet tuet ja käydä välillä tekemässä vähän duunia lisämassien takia. Ei tarvitse laittaa herätyskelloa soimaan joka ikinen arkiaamu. 

Työttömyydestä ei haluta enää tehdä kannattavaa vaihto

Olet harhainen ja katkera työttömille. Senkus irtisanoudut niin näet miten herkkua työttömänä oleminen on. Minä tunnen ja tiedän aika ison joukon työttömiä, sekä sekä parhaillaan pitempään tai lyhyemmän pätkän työttömänä olleita että jossain vaiheessa työuraansa työttömänä olleita. Yksikään tästä melko laajasta otoksesta ei tavoitele kuvaamaasi tilannetta. Ei, vaan ihan jokikinen hakee kokoaikaista työtä jolla elättää itsensä ilman työkkäriä tai sossua. En oikein jaksa uskoa että olisin törmännyt johonkin omituiseen poikkeavaan joukkoon työttömiä. Päinvastoin, tuskin sossuelättejä kuten kuvaat löytyy enempää kuin häviävän pinei osa työttömissä.

Vierailija
98/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma että joku patistelee työtä vieroksuvia krväkkeitä tekemään jotain elanstonsa eteen. Monessa maassa työttömyyskorvaus on määräaikainen joku puoli vuotta mutta Suomessa voi loisia koko elämänsä. Voi kun joku hakkaisi tuota tukipummieliittiä pampulla päähän niin kauan että työnteko alkaa kiinnostaa 

Vierailija
99/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaosuus oli nimenomaan kannustin silppu työn tekoon sen takia on ihmeellinen asia että hallitus rakensi kannustin loukun.

Vierailija
100/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma että joku patistelee työtä vieroksuvia krväkkeitä tekemään jotain elanstonsa eteen. Monessa maassa työttömyyskorvaus on määräaikainen joku puoli vuotta mutta Suomessa voi loisia koko elämänsä. Voi kun joku hakkaisi tuota tukipummieliittiä pampulla päähän niin kauan että työnteko alkaa kiinnostaa 

Missä maassa on tuollainen työttömyysturva?

Suomi on nykyään Euroopan heikoimman työttömyysturvan maa ja tämä saa meidän talo6den romahtamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme