Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suojaosuuden poisto - historian isoin kannustinloukku?

Vierailija
15.12.2023 |

Olenko ymmärtänyt oikein? Eli työttömiltä poistuu kokonaan suojaosuus, minkä jälkeen jokainen ansaittu euro vähentää euron työttömyyskorvausta?

Jos näin on, eikö tässä nyt luoda historian suurinta kannustinloukkua? Miksi kukaan muu kuin opiskelija, sivutyötä etsivä tai korkeaa palkkaa nauttiva lääkäri tmv. tekisi enää osa-aikatyötä?

Kommentit (212)

Vierailija
101/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen osa-aikatyötä ja saan palkkaa n. 1700 e/kk. En ole oikeutettu Kelan soviteltuun päivärahaan noilla tuloilla olipa suojaosuus tai ei.  Eli aika pienillä tuloilla tuolla saa olla että yleensä saa soviteltua päivärahaa.

Itsekin tienasin osa-aikatyössä 1500-2000 euroa kuukaudessa ja sen päälle nostin soviteltua ansiosidonnaista. Kelan maksamaan soviteltuun en olisi ollut oikeutettu palkkani suuruuden vuoksi.

Suojaosuudella oli suurin merkitys heille, jotka tekivät töitä tasan sen 300 euron edestä, ei senttiäkään enempää. Ja sitten on myös toimeentulotuella eläviä, kannustinloukussa olevia ihmisiä, jotka eivät voineet tehdä töitä edes tuon suojaosan verran, sillä toimeentulotuessa yli 150 euron tulot vaikuttavat tukeen.

Vierailija
102/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on se että jos tienata työllä ei saa suojaosuuden takia niin sitten pitää saada muuta tuloa tehdä esim ostaa ja myydä käytettyä tavaraa tms ilman että se vaikuttaa asumistukiin ja osittain toimeentulotukiin. Jokaisella pitäs olla oikeus tehdä muutama satanen kuussa ylimääräistä jos muuten joutuu kituttamaan penniä

Suojaosuutta pitäisi ehdottomasti nostaa ainakin 500e/kk asti nousseen kulutason sekä heikentyneen työllisyystilanteen takia. Lisäksi sillä ei åpitäisi olla vaikutusta miten se on hankittu, raha on rahaa. Minä saisin helposti tehtyä vaihtelevan määrän lisätuloja kuussa mutta koska siitä seuraa välitön kosto en ota riskiä. Todennäköisesti mut tulkittaisiin yrittäjäksi joten ei, en riskeeraa muutaman kympin tai satasen takia ainoa sosiaaliturvaa minkä saan. Tilanne on täysin käsittämätön siinäkin mielessä ett  uskoisi lisätulojen (verot

Koronalomautusten vuoksihan sitä nostettiinkin väliaikaisesti 500 euroon.

Puolisoni pystyi nostamaan soviteltua ansiosidonnaista yrittäjänä, sillä TE-toimisto arvioi yritystoiminnan sivutoimiseksi. Muistaakseni 4 kuukauden ajan saa olla yritystuloja työttömyystuen rinnalla ennen kuin arvio yrittäjyyden sivu-/päätoimisuudesta tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma että joku patistelee työtä vieroksuvia krväkkeitä tekemään jotain elanstonsa eteen. Monessa maassa työttömyyskorvaus on määräaikainen joku puoli vuotta mutta Suomessa voi loisia koko elämänsä. Voi kun joku hakkaisi tuota tukipummieliittiä pampulla päähän niin kauan että työnteko alkaa kiinnostaa 

Joku voisi hakata työnantajia pampulla päähän niin kauan että alkaa työttömien palkkaaminen kiinnostamaan.

Vierailija
104/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma että joku patistelee työtä vieroksuvia krväkkeitä tekemään jotain elanstonsa eteen. Monessa maassa työttömyyskorvaus on määräaikainen joku puoli vuotta mutta Suomessa voi loisia koko elämänsä. Voi kun joku hakkaisi tuota tukipummieliittiä pampulla päähän niin kauan että työnteko alkaa kiinnostaa 

Joku voisi hakata työnantajia pampulla päähän niin kauan että alkaa työttömien palkkaaminen kiinnostamaan.

Ketä pitää pamputtaa että syntyisi uusia  työpaikkoja  niin paljon että kaikille työttömille olisi työpaikka ja vielä sellainen mieluusti ettei tarvi tukia nostella? 

Totta tuo että moni ei ymmärrä että työn saaminen edellyttää sitä että työnantaja palkkaa ja monesti työttömien hakemukset karsitaan pois joten työnantajille pamppua! T: eri

Vierailija
105/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen osa-aikatyötä ja saan palkkaa n. 1700 e/kk. En ole oikeutettu Kelan soviteltuun päivärahaan noilla tuloilla olipa suojaosuus tai ei.  Eli aika pienillä tuloilla tuolla saa olla että yleensä saa soviteltua päivärahaa.

Itsekin tienasin osa-aikatyössä 1500-2000 euroa kuukaudessa ja sen päälle nostin soviteltua ansiosidonnaista. Kelan maksamaan soviteltuun en olisi ollut oikeutettu palkkani suuruuden vuoksi.

Suojaosuudella oli suurin merkitys heille, jotka tekivät töitä tasan sen 300 euron edestä, ei senttiäkään enempää. Ja sitten on myös toimeentulotuella eläviä, kannustinloukussa olevia ihmisiä, jotka eivät voineet tehdä töitä edes tuon suojaosan verran, sillä toimeentulotuessa yli 150 euron tulot vaikuttavat tukeen.

On kalliimpaa maksaa toimeentulotukea kuin antaa tehdä töitä 300 euron suojaosuudella. Moni ei vissiin ymmärrä, mutta toimeentuloon kuuluu paljon muutakin korvattavaa mm. välttämättömät terveydenhuoltomaksut, sähkölaskut, kotivakuutus, asiakirjamaksut jne jne. Lisäksi osa-aikatyö voi johtaa kokoaikaiseen tyohon, ei aina tietenkään, mutta joskus.

Vierailija
106/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä pitää pamputtaa että syntyisi uusia  työpaikkoja  niin paljon että kaikille työttömille olisi työpaikka ja vielä sellainen mieluusti ettei tarvi tukia nostella? 

Totta tuo että moni ei ymmärrä että työn saaminen edellyttää sitä että työnantaja palkkaa ja monesti työttömien hakemukset karsitaan pois joten työna

Työpaikkoja syntyy kun raha alkaa kiertämään. Kun raha ei kierrä niin työpaikkojakaan ei ole.

Vierailija
107/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosuuden poisto=rangaistaan siitä, että suostuu käymään töissä, vastaus tähän tulee näkymään niin, että kokonaan sohvalla istujien määrä kasvaa.

Tässä taas näkee että saavutetuista eduista on vaikea luopua tai niitä pidetään itsestäänselvyytenä. Eli henkilö ei halua tehdä töitä koska hänen TYÖTTÖMYYSKORVAUKSENSA pienenee. Suomessa on ollut aikoja jolloin mitään työttömyyskorvauksia ei ollut ja kukin teki sen verran töitä kun sai tehdä, nyt tehdään töitä vähemmän koska osa "palkasta" korvataan ansaitsemattomalla työttömyyskorvauksella vaikka  henkilön olisi mahdollista tehdä enemmän töitä. Myös ansiosidonnainen työttömyysturva on ihan huuhaata.

Tuota.. Se työttömyyskorvaus on lakivelvoinen korvaus siitä, että Suomella ei ole tarjota sulle töitä millä elättää itsensä. 

Jopa työkkäri tietää kertoa tämän. 

Kuinka moni työssä käyvä haluaa tehdä ylitöitä ilmaiseksi? Tai päivän 9 eurolla + työttömyyskorvaus? 

Laissa sanotaan myös, että kaikille tulee taata ihmisarvoinen elämä (toimeentulotuki). 

Ja oletteko miettinyt jos tuet lopetetaan? Meillä kaikilla on kuitenkin tarve syödä ja pysyä elossa. Rikollisuus tulee kasvamaan, pimeä työ tulee kasvamaan, myös ne rikkaat kärsii. Eikö kansa voi jo tarpeeksi pahoin? 

En ole ainoa, joka ajattelee vähintään pilven kasvattamista ja myymistä ja omien reseptilääkkeiden katukauppaa.

Ja nyt aiot sanoa "mene töihin". Olen hakenut kolmatta vuotta, enemmän kuin ne lakisääteiset velvoitteet. 

Annatko mulle sun duuneista ja liksasta edes puolet? 

No sitähän mäkin. 

Vierailija
108/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sama ~50% menee muuten myös palkansaajilta jokaisesta ansaitusta eurosta 3000 eurosta ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan monien valittajien mielestä ole kannustinloukku.

No tuo 3 tonnia kattaa jo yhden ihmisen perustarpeet. Kelan etuuksilla ei pahemmin kannata mitään osa-aikatyötä tehdä. Helpommalla pääsee, kun makoilee kotona.

työn pitääkin kattaa ihmisen tarpeet mutta toi sun kotona makoilun ei.on hyvä että tukia leikattiin ja leikataan lisää.

Vierailija
109/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sama ~50% menee muuten myös palkansaajilta jokaisesta ansaitusta eurosta 3000 eurosta ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan monien valittajien mielestä ole kannustinloukku.

No tuo 3 tonnia kattaa jo yhden ihmisen perustarpeet. Kelan etuuksilla ei pahemmin kannata mitään osa-aikatyötä tehdä. Helpommalla pääsee, kun makoilee kotona.

työn pitääkin kattaa ihmisen tarpeet mutta toi sun kotona makoilun ei.on hyvä että tukia leikattiin ja leikataan lisää.

Mä en ainakaan yhtään ymmärrä, miten yhä useamman entisen osa-aika työläisen tippuminen toimeentulotuelle hyödyttää ketään. Voisitko valaista?

Tiesitkö muuten, että työttömyyskorvauksesta ja niistä osa-aika töistä maksetaan veroa? Toimeentulotuki on verotonta.

Miksi ihmeessä nämä ihmiset ei tekisi sit pimeitä hommia niin pitkään kun eivät pysty itseään täysiaikaisesti työllistämään?

Nyt on marjastus ja sienestysaika, moni saa sieltä onneksi lisätuloja mistä ei voi kenellekään kertoa.

Mulla on kädentaitoja vaikka mihin, mutta niin pitkään kun en saa kokoaikaduunia, niin mä teen sitä pimeästi.

Edelleen kiinnostaa kuinka moni töissä käyvistä tekisi ilmaista duunia tai olis halukas antamaan osan töistä ja palkasta työttömälle?

Jos et ole halukas siihen niin älä jeesustele.

Vierailija
110/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi kannustinloukko on se, että ei ei saa olla kunnon säästöjä, jos hakee toimeentulotukea. 

Eli kannustaa elämään kädestä suuhun. 

Vierailija
111/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan yhtään ymmärrä, miten yhä useamman entisen osa-aika työläisen tippuminen toimeentulotuelle hyödyttää ketään. Voisitko valaista?

Tiesitkö muuten, että työttömyyskorvauksesta ja niistä osa-aika töistä maksetaan veroa? Toimeentulotuki on

älä jeesustele jos olet noin tyhmä! työttömyys korvauksesta ei makseta eurookaan veroa.vai paljonko valtion kassaa tulee vero rahaa jos ollaan koko kansa mukavasti työttömii?

Vierailija
112/212 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut työttömänä, kunnes tuli mahdollisuus osa-aikatyöhön. Koronan aikana suojaosan ollessa 500€ oli kannattavaa. Tein 4kk töitä, jonka jälkeen työllistin itseni samaan työpaikkaan kokoaikaisesti. Nyt työsopimus on loppumassa ja minulle ei ole tarjota kokoaikatyötä, koska yleinen taloustilanne on kehno. Osa-aikatyötä tarjolla niin vähillä tunneilla, että en pysty ottamaan työtä vastaan suojaosan poistuttua. Ja hakemalla en ole saanut kokoaikatyötä.

Hallitus, miten meni omasta mielestä?

Vierailija
113/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömin ja hulluin muutos moneen vuoteen tämä. Olen itse tehnyt keikkatöitä ja nyt oli pakko lopettaa koska saan melkein täsmälleen saman rahan työttömänä. Ennen työttömänä kannatti tehdä työkeikkoja että sai hieman ylimääräistä rahaa. Nyt saa 8 tunnin työstä 4 tunnin palkan Kokoomuksen politiikalla. Tuet kärsii samantien jo ekasta keikasta. Uskallan väittää että täällä vastaajista 90% ei ala tekemään töitä ilmaiseksi. Kiitos orpo ja kumppanit menetitte keikkalaisen ja tiedän monta tapausta samanlaista nyt

Vierailija
114/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi kannustinloukko on se, että ei ei saa olla kunnon säästöjä, jos hakee toimeentulotukea. 

Tämä! Ja sen lisäksi laskut pitää maksaa tililtä sahköisenä kuitenkin. Käteisellä ei voi laskuja maksaa eikä pankin automaatilla kuten ennen. Kuvitelkaa tilanne että henkilöllä on 200e sähkölasku maksamatta ja laittaa tilille rahan ja maksaa laskun niin kela katsoo sen tuloksi ja vähentää tuesta/ evää tuen. Hulluksi mennyt tämä maa kun pakotetaan työttömäksi jäämään koska 2-3 työpäivää viikossa palkan kanssa tulot pysyy samana perus duunarina. Itse vielä asun omassa taloudessa eli pariskunnat muistakaa se että teillä menee menot ja laskut puoliksi. Yksin asuvat maksavat itse

Vierailija
115/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piitää säästää käteisenä jos ei halua että vaikuttaa tukiin.

Vierailija
116/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota sen verran kuitenkin pihalla olet tästä aiheesta miten tuo uusi laki sekoittaa osa-aikatyöläisen tulot. N

Nyt se työnteko kiinnostaa niitä iloisia työttömiä vielä vähemmän ja niitä tulee vielä enemmän.  Olen itse osaksi opiskelija ja tiedän monta samassa tilanteessa olevaa. Jään työttömäksi mielummin kuin kuin kuljen keikkatöissä jos en saa siitä yhtään ylimääräistä rahaa. Jos saa noin 1100€ kelasta kaikki tuet+ sähkölaskut ja lääkkeet niin kannattaako tehdä kaupassa keikkatyötä tulot 900 euroa./kk  . Minulla myös maksaa pakolliset lääkkeet noin 200e  kuukaudessa ja saat nyt maksaa nekin sun palkasta kiitos nam :33

Maksoin ne lääkkeeni ennen itse omalla työllä mutta nyt kela ei hyväksy työntekoa vaan perii heti sen pois päivärahastani + että työpäiviä sisältävä päivärahahakemukseni käsittely kestää helposti viikon ja sen ansiosta laskutkin myöhästyy.  Joten jäädään sitten sohvalle vaikka haluaisin kyllä tehdä :((( .

Voit sitten kiittää hallitusta että maksat vielä useamman henkilön makaamista jotka on pakotettu lopettamaan työt kannattamattomana :). Täällä jengi puhuu ketkä ei ole selkeästi keikkatöitä tehnyt eikä tiedä miten se rikkoo talouden tasapainon

Vierailija
117/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja sen lisäksi laskut pitää maksaa tililtä sahköisenä kuitenkin. Käteisellä ei voi laskuja maksaa eikä pankin automaatilla kuten ennen. Kuvitelkaa tilanne että henkilöllä on 200e sähkölasku maksamatta ja laittaa tilille rahan ja maksaa laskun niin kela katsoo sen tuloksi ja vähentää tuesta/ evää tuen. Hulluksi mennyt tämä maa kun pakotetaan työttömäksi jäämään koska 2-3 työpäivää viikossa palkan kanssa tulot pysyy samana perus duunarina. Itse vielä asun omassa taloudessa eli pariskunnat muistakaa se että teillä menee menot ja laskut puoliksi. Yksin asuvat maksavat itse

Paitsi tämän maalaiskylän sähkölaitokselle voi maksut viedä myös käteisenä. 

Joo jos laitat jonkun tilille vaikka 200€ laskun maksua varten niin katsovat tuloksi mutta jos tukien saaja pystyy laittaa saman kuukauden aikana sulle sen 200€ takaisin ja sitten annat sen vaikka käteisenä hänelle taas takaisin niin sen voi naamioida lainaksi ja perustella sen sillä  mutta seuraavaan hakemukseen pitää kirjoittaa lisätieto erikseen et täon lainannut sinä ja sinä päivänä sen ja sen verran siltä ja siltä ja  että on maksanut takaisin  ja päivämäärä ja kenelle ja summa niin ei öt huomioi tulona.

Joka kuukausi lainaa kaverille ja hän maksaa mulle saman kuukauden aikana takaisin niin kela ei katso tulona koskaan mutta sen lainan tulemisen tilille ja takaisin maksamisen pitää  tapahtua saman kuukauden aikaan ja näkyä siinä tiliotteessa minkä toimeentulotuki hakemuksen yhteydessä lähettää kelaan.

Vierailija
118/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmennetään nyt, että kirjoittaja tarkoittaa siis verotusta. Ja tämä on totta. Kun viimein saat 60 euron palkankorotuksen, käteen tulee siitä vain 30 lisää. 

Vierailija
119/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyttömin ja hulluin muutos moneen vuoteen tämä. Olen itse tehnyt keikkatöitä ja nyt oli pakko lopettaa koska saan melkein täsmälleen saman rahan työttömänä. Ennen työttömänä kannatti tehdä työkeikkoja että sai hieman ylimääräistä rahaa. Nyt saa 8 tunnin työstä 4 tunnin palkan Kokoomuksen politiikalla. Tuet kärsii samantien jo ekasta keikasta. Uskallan väittää että täällä vastaajista 90% ei ala tekemään töitä ilmaiseksi. Kiitos orpo ja kumppanit menetitte keikkalaisen ja tiedän monta tapausta samanlaista nyt

Jospa yritykset palkkaa lisää kokoaikatyön tekijöitä kun keikkalaisia ei enää löydy? Näin osa työttömistä työllistyisi kokonaan eikä heille tarvitsisi enää maksaa tukia.

Vierailija
120/212 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa yritykset palkkaa lisää kokoaikatyön tekijöitä kun keikkalaisia ei enää löydy? Näin osa työttömistä työllistyisi kokonaan eikä heille tarvitsisi enää maksaa tukia.

Ei palkkaa koska henkilöstokulut, sairastamiset, äitiys/vanhempainlomat ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän